39 862 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Staten bestämmer?J jawen skrev:
Absolut, jag är inte förtjust i kommunism.J jawen skrev:
Visst är det bra med storskalighet ibland, men det är nog få som är intresserade av att dra ner på sin vinst för att skapa incitament att utöka verksamheten. Vill man utöka verksamheten brukar ökad vinst snarare vara drivkraften.
Jag känner för övrigt en bagare med eget bageri. Med de priser de håller så går de runt och gör en vinst. Ska de verkligen sänka sina priser än, för att få incitament (snarare tvingas) till att skaffa större lokaler, ny utrustning och jobba fler timmar för att få samma slutresultat?
Folk är uppenbart beredda att betala 2 kr/kWh. De hade säkert hellre betalat mindre, men man betalar.J jawen skrev:
Hur många fryser ihjäl i Sverige för att elräkningen är högre några månader? Är inte det en kraftig överdrift att skriva "när människor fryser ihjäl"?
Det var inte det jag skrev. Det jag skrev handlade om fallet då Svergie exporterar el till tex Tyskland. Då är Tyskland konsument av svensk el vilket ger större efterfrågan på vår el jämfört med enbart inhemsk efterfrågan. Detta driver visserligen upp priset på svensk el, men är inte beroende av hur dyr den tyska gaselen råkat vara. Det är olika elprisområden. Kan Tyskland köpa billigare el från Svergie än deras egna gasel så gör de hellre det tills förbindelsen är mättad. Sedan slår de på gasturbinerna. Men hur mycket dyrare den elen är påverkar inte priset i Svergie.Mikael_L skrev:
När elen går åt andra hållet, så är det troligtvis priset för gasel som vi får betala plus överföringsavgifter plus förluster i kabeln. Detta pris är direkt beroende av Tysklands pris så du har fel att riktningen inte påverkar priset.
Du har alltså fel i sak men dessutom fel påstående eftersom du skrev att jag hade fel i något som jag inte hade påstått i inlägget som du hävdade var fel.
Redigerat:
Nej, det är aldrig vettigt med hög skatt. Med marknadspris stiger priserna istället desto mer och dessa extra pengar går till producenterna som tjänar mer och då ökar incitamentet att bygga mer. Högre skatt har ingen sådan effekt. Istället slösas pengarna säkert till något idiotisk politiskt projekt.Mikael_L skrev:
Det bästa vore om vi sänkte skatten på el så att alla kan ha det varmt och skönt för vi har ett stort överskott på elen enligt ett antal nätexperter.C cbrolin skrev:Nej, det är aldrig vettigt med hög skatt. Med marknadspris stiger priserna istället desto mer och dessa extra pengar går till producenterna som tjänar mer och då ökar incitamentet att bygga mer. Högre skatt har ingen sådan effekt. Istället slösas pengarna säkert till något idiotisk politiskt projekt.
Men kärnkraft tar ju åtminstone 5 och troligtvis 17 år så det verkar onödigt att driva upp efterfrågan på el innan den nya baskraften är färdigbyggd.M mats.3 skrev:
Det systemet ger inte automatiskt sämre lönsamhet.D daVinci skrev:
Men det skulle vara ett sämre system för kraftsystemet.
Kärnkraft som fungerar skulle aldrig ha lagts ned men nu är det bara att skynda på med kärnkraften och stoppa alla nedläggningar på befintliga småskaskaliga vattenkraftverk och kan andra länder bygga på 5- 6 år så borde vi ochså kunna det för vindkraft är inget alternativ men det kommer att bli tufft ett antal år efter tidigare dårars skadegörelse på eltillverkningen.F fribygg skrev: