Fairlane
J jawen skrev:
Hur tror du Kina gör ?
Staten bestämmer?
J jawen skrev:
Verkar deras koncept dåligt tycker du?
Absolut, jag är inte förtjust i kommunism.
Visst är det bra med storskalighet ibland, men det är nog få som är intresserade av att dra ner på sin vinst för att skapa incitament att utöka verksamheten. Vill man utöka verksamheten brukar ökad vinst snarare vara drivkraften.

Jag känner för övrigt en bagare med eget bageri. Med de priser de håller så går de runt och gör en vinst. Ska de verkligen sänka sina priser än, för att få incitament (snarare tvingas) till att skaffa större lokaler, ny utrustning och jobba fler timmar för att få samma slutresultat?
J jawen skrev:
Beredd att betala....beredd?
När människor fryser ihjäl, ska man knappast använda sådana termer.
Folk är uppenbart beredda att betala 2 kr/kWh. De hade säkert hellre betalat mindre, men man betalar.
Hur många fryser ihjäl i Sverige för att elräkningen är högre några månader? Är inte det en kraftig överdrift att skriva "när människor fryser ihjäl"?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är du som har, ja flera fel.
Men t.ex så blir det ingen prisskillnad p.g.a effektriktingen.
Det är dags att du pudlar.
Det var inte det jag skrev. Det jag skrev handlade om fallet då Svergie exporterar el till tex Tyskland. Då är Tyskland konsument av svensk el vilket ger större efterfrågan på vår el jämfört med enbart inhemsk efterfrågan. Detta driver visserligen upp priset på svensk el, men är inte beroende av hur dyr den tyska gaselen råkat vara. Det är olika elprisområden. Kan Tyskland köpa billigare el från Svergie än deras egna gasel så gör de hellre det tills förbindelsen är mättad. Sedan slår de på gasturbinerna. Men hur mycket dyrare den elen är påverkar inte priset i Svergie.

När elen går åt andra hållet, så är det troligtvis priset för gasel som vi får betala plus överföringsavgifter plus förluster i kabeln. Detta pris är direkt beroende av Tysklands pris så du har fel att riktningen inte påverkar priset.

Du har alltså fel i sak men dessutom fel påstående eftersom du skrev att jag hade fel i något som jag inte hade påstått i inlägget som du hävdade var fel.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då är det väl vettigt med en hög skatt på elen, så förbrukningen minskar.
Nej, det är aldrig vettigt med hög skatt. Med marknadspris stiger priserna istället desto mer och dessa extra pengar går till producenterna som tjänar mer och då ökar incitamentet att bygga mer. Högre skatt har ingen sådan effekt. Istället slösas pengarna säkert till något idiotisk politiskt projekt.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Nej, det är aldrig vettigt med hög skatt. Med marknadspris stiger priserna istället desto mer och dessa extra pengar går till producenterna som tjänar mer och då ökar incitamentet att bygga mer. Högre skatt har ingen sådan effekt. Istället slösas pengarna säkert till något idiotisk politiskt projekt.
Det bästa vore om vi sänkte skatten på el så att alla kan ha det varmt och skönt för vi har ett stort överskott på elen enligt ett antal nätexperter.

M mats.3 skrev:
Det bästa vore om vi sänkte skatten på el så att alla kan ha det varmt och skönt för vi har ett stort överskott på elen enligt ett antal nätexperter.
Hur tror du Mats att efterfrågan på el skulle påverkas av en sänkt skatt?

C cbrolin skrev:
Det är förstås fel
Vad är fel?
Läs på om marginalprissättning

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur tror du Mats att efterfrågan på el skulle påverkas av en sänkt skatt?
Den skulle öka för alla vill väl ha det varmt och skönt men som sagt så säger alla vindkraftskramare att vi har ett överskott så då är det väl lugnt.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
D _DE skrev:
Nu är det över tre år sen elkrisen började, hur har forumets alla bessewissrar som sa att man får skylla sig själv och inte låste elpriset sommaren 2022 löst problemet denna vinter?
Låste du elpriset sommaren 2022 e du nog tidernas loser. Aldrig har fastpris varit mer ogynnsamt än då…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Den skulle öka för alla vill väl ha det varmt och skönt men som sagt så säger alla vindkraftskramare att vi har ett överskott så då är det väl lugnt.
Var ska då den ökade effekten då tas ifrån då det inte blåser?

F fribygg skrev:
Enligt vissa nätexperter så klarar vi oss på vindkraft och dylikt men för min del så vill jag ha mer kärnkraft för att få en stabil el så att vi får ett överskott.

M mats.3 skrev:
Enligt vissa nätexperter så klarar vi oss på vindkraft och dylikt men för min del så vill jag ha mer kärnkraft för att få en stabil el så att vi får ett överskott.
Men kärnkraft tar ju åtminstone 5 och troligtvis 17 år så det verkar onödigt att driva upp efterfrågan på el innan den nya baskraften är färdigbyggd.

S
D daVinci skrev:
Det svarar dock inte på frågan hur det är bättre med lägre intäkter (och lägre lönsamhet).

Den är obesvarad.

Du kan forstätta denna mening: "Lägre lönsamhet för ett företag är bättre därför att ..."
Det systemet ger inte automatiskt sämre lönsamhet.

Men det skulle vara ett sämre system för kraftsystemet.

F fribygg skrev:
Men kärnkraft tar ju åtminstone 5 och troligtvis 17 år så det verkar onödigt att driva upp efterfrågan på el innan den nya baskraften är färdigbyggd.
Kärnkraft som fungerar skulle aldrig ha lagts ned men nu är det bara att skynda på med kärnkraften och stoppa alla nedläggningar på befintliga småskaskaliga vattenkraftverk och kan andra länder bygga på 5- 6 år så borde vi ochså kunna det för vindkraft är inget alternativ men det kommer att bli tufft ett antal år efter tidigare dårars skadegörelse på eltillverkningen.

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det systemet ger inte automatiskt sämre lönsamhet.
Du skrev ju att dom skulle få lägre försäljningsintäkter.

Nog måste du väl iaf ha så pass med hum att du förstår att lönsamheten försvagas då.
Eller gör du inte det?

F fribygg skrev:
Mindre export kanske. Så det blir mer än några få timmar under ett år som det är nettoimport.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.