3 980 139 läst ·
18 862 svar
3980k läst
18,9k svar
Dagens verktygsinköp!
Där har vi något. Jag funderar på om det skulle gå att bombera utan under bandet på en maskin, men en sån här borde kunna göra ungefär samma sak. Jag skulle gärna göra mer möbler med rundade former, som inte tydligt är gjorda av sammansatta bitar som var och en bara är mjuka i två dimensioner, utan mer likt Sam Maloof eller Koma i Japan. Kanske får bli en egen tråd. Tack för tips så långt.Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 355 inlägg
Ola postade väl lite såna där fogar?Hep skrev:
Där har vi något. Jag funderar på om det skulle gå att bombera utan under bandet på en maskin, men en sån här borde kunna göra ungefär samma sak. Jag skulle gärna göra mer möbler med rundade former, som inte tydligt är gjorda av sammansatta bitar som var och en bara är mjuka i två dimensioner, utan mer likt Sam Maloof eller Koma i Japan. Kanske får bli en egen tråd. Tack för tips så långt.
@Ola C
Jag har en äldre version (svart plast istället). Det är slack i bandet, sitter en självhäftande dyna bakom bandet så pillar du loss den blir det typ 4 mm. Men detta förutsätter att du håller maskinen vertikalt och inte bryr dig om att ytan rundas?Hep skrev:
Jag har faktiskt en seriös fråga om slipmaskinen/elgitarren, förutom om det var den som Bryan Adams sjöng om.
Vet någon om det brukar vara slack i bandet på en sån där. Svårt att förklara hur jag menar, men om jag ska slipa av en mjuk innerkurva i trä är det ju bra om bandet inte ligger dikt av mot en hård yta, utan bättre om det är lite luft bakom bandet så att det kan följa med i träets form. Som t ex i foten till det här knepiga bygget. Att handslipa går ju, men ändträ ask är inte så medgörligt och jag börjar bli trött i armarna.
[bild]
HejHep skrev:
Jag har faktiskt en seriös fråga om slipmaskinen/elgitarren, förutom om det var den som Bryan Adams sjöng om.
Vet någon om det brukar vara slack i bandet på en sån där. Svårt att förklara hur jag menar, men om jag ska slipa av en mjuk innerkurva i trä är det ju bra om bandet inte ligger dikt av mot en hård yta, utan bättre om det är lite luft bakom bandet så att det kan följa med i träets form. Som t ex i foten till det här knepiga bygget. Att handslipa går ju, men ändträ ask är inte så medgörligt och jag börjar bli trött i armarna.
[bild]
Har du en putsrulle till bordsfräsen så kan du putsa det mesta med den sen blir det givetvis lite handpåläggning med.
Mvh
Jonas
Det låter ju bra. Det är just för att runda av saker jag jag vill ha något bra.nanowire skrev:
Absolut ett bra råd och en halvbra variant av det är ändan på vertikalputsen. Om jag hade kommit på att jag ville ha den formen på foten innan jag limmat ihop allt hade det ju varit lite enklare.S sweden skrev:
Jag har gjort något liknande men ändå inte. Denna fogen mallfräste jag från utsidan från två håll. Funkar inte riktigt på @Hep s skapelse. Har nog visat någon rund variant också men där var övergången svarvfräst.Frustrator skrev:
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/222/222510-425b1476c633cc8212f21a31574384f2.jpg
Klicka här för att svara