3 980 139 läst ·
18 862 svar
3980k läst
18,9k svar
Dagens verktygsinköp!
Swedol är jag så gammaldags att jag besökt den lokala mindre, samt den större på större ort nära mig.Hep skrev:
Har man bara koll vad de har inne, deras onlinebutik ger ju bra koll på lokala lager, och personalen är ju trevlig o lätt o prata med, så lugnt, priset kan diskuteras. Blev t.o.m privatkund där, de tillåter det numera.
(Ahlsell borde ta lärdom.......)
Swedol har väl alltid varit tillgängligt för privatpersoner?S sinclairhacker skrev:Swedol är jag så gammaldags att jag besökt den lokala mindre, samt den större på större ort nära mig.
Har man bara koll vad de har inne, deras onlinebutik ger ju bra koll på lokala lager, och personalen är ju trevlig o lätt o prata med, så lugnt, priset kan diskuteras. Blev t.o.m privatkund där, de tillåter det numera.
(Ahlsell borde ta lärdom.......)
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 497 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 497 inlägg
Swedol har dock som alla andra marginal på allt för % rabatt till företag. Jag handlar ibland privat via ett bra avtal och då är det vettiga priser i slutändan.
Inte bruttoprisliste-modellen men ungefär samma som beijer och dom andra och jag tycker det är ett irriterande system även fast jag "har tillgång" till rabatterade priserna...
Inte bruttoprisliste-modellen men ungefär samma som beijer och dom andra och jag tycker det är ett irriterande system även fast jag "har tillgång" till rabatterade priserna...
Redigerat:
Nu tänkte jag mer allmänt - just amazon verkar till stor del kompenserat prisskillnaden med fraktpriset vad gäller sånt som är "shipped by amazon".Alfredo skrev:
Senaste exemplet på extrema prisskillnader jag upplevt är Fristads overall 8018:
3174 kr i Sverige (https://www.fristads.com/sv-se/webshop/overall-8018-ad-svart-122289-940)
110 € i Tyskland (https://www.fristads.com/de-at/produkte/overall-8018-ad-schwarz-122289-940)
Jag har faktiskt en seriös fråga om slipmaskinen/elgitarren, förutom om det var den som Bryan Adams sjöng om.
Vet någon om det brukar vara slack i bandet på en sån där. Svårt att förklara hur jag menar, men om jag ska slipa av en mjuk innerkurva i trä är det ju bra om bandet inte ligger dikt av mot en hård yta, utan bättre om det är lite luft bakom bandet så att det kan följa med i träets form. Som t ex i foten till det här knepiga bygget. Att handslipa går ju, men ändträ ask är inte så medgörligt och jag börjar bli trött i armarna.
Vet någon om det brukar vara slack i bandet på en sån där. Svårt att förklara hur jag menar, men om jag ska slipa av en mjuk innerkurva i trä är det ju bra om bandet inte ligger dikt av mot en hård yta, utan bättre om det är lite luft bakom bandet så att det kan följa med i träets form. Som t ex i foten till det här knepiga bygget. Att handslipa går ju, men ändträ ask är inte så medgörligt och jag börjar bli trött i armarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens loppisköp blev ett litet elverk av det klenare slaget, bara 650 watt vid kontinuerlig drift.
Den var tillverkad 2011 men har inte ens varit startad, får hoppas att den fungerar efter alla år men gör den det inte så är en hundring en överkomlig förlust.
Förstår att den knappast kan driva känslig elektronik men ett kylskåp borde den väl klara att driva vid ett strömavbrott.
Den var tillverkad 2011 men har inte ens varit startad, får hoppas att den fungerar efter alla år men gör den det inte så är en hundring en överkomlig förlust.
Förstår att den knappast kan driva känslig elektronik men ett kylskåp borde den väl klara att driva vid ett strömavbrott.
Kylskåp/frys hör till det svåra att starta pga. hög motorstartström innan kompressorn har varvat upp, så räkna inte med detta - men ett antal lampor, laddare mm. kommer den att hantera.B Bitterhetsakademin skrev:Dagens loppisköp blev ett litet elverk av det klenare slaget, bara 650 watt vid kontinuerlig drift.
kyl/frys med resistiv start är riktigt ordentligt strömslukande i sina starter och i klenare elsystem och med klassiska glödlampor kopplad på samma ledning/säkring kan tom. noteras att det blinkar till lite när kyl/frys startar.
Givetvis kan du prova ändå att prova driva kyl/frys - men går de inte igång direkt så är det ingen ide att fortsätta att prova.
Jag har aldrig använt en, men tänker att den blir lite meningslös om den är helt styv i kanten och bara kunde slipa rektangulära former. Hela idén med en motoriserad fingertunn slipmaskin måste ju vara att just komma åt att göra mjuka former där det är för trångt för andra motorslipverktyg, som på din bild?Hep skrev:
Jag tror nog att du kan driva elektronik på det där verket.B Bitterhetsakademin skrev:Dagens loppisköp blev ett litet elverk av det klenare slaget, bara 650 watt vid kontinuerlig drift.
Det är troligen en direktkopplad generator till motoraxeln (inget inverterelverk), så det är troligast mest frekvensen och spänningen som kan variera lite, men fortfarande hela tiden relativt bra sinusvåg.
Troligen blir utspänningen allra finast ifall du har en rent resistiv grundlast inkopplad hela tiden, t.ex. en 60W vanlig glödlampa eller nåt sånt.
Jag skulle vilja påstå att det är nästan en myt att datorer och mobiltelefonladdare och sånt ska vara särskilt känsligt.
De har switchade nätdelar som klarar allt från likström till 60Hz, och spänningar på typ 115V till 240V.
Ja typ så.
Det första som görs i nätdelen är att likrikta inspänningen och ladda upp en kondensator, och sen tas energin ur denna kondensator för att skapa den spänning och ström som nätdelen ska ge ut.
Det stämmer det som xxargs skriver, kyl och frys brukar kräva en ganska rejäl startström, för dels är det en induktionsmotor som ska gå igång, som säkert drar 5-10 ggr mer den första växelspänningsperioden, och till detta så tillkommer den extra startlindningen som är inkopplad i några tiondels sekunder, som ytterligare ökar startströmmen.
Om du bara gav en hundring så är det oavsett ett rejält fynd!
Inte heller använt en men tittar man på den så verkar det vara lika mycket ”slack” på den som en vanlig bandslip, dvs typ noll.Hep skrev:
Jag har faktiskt en seriös fråga om slipmaskinen/elgitarren, förutom om det var den som Bryan Adams sjöng om.
[bild]
Det är nog en rörbandslip du vill ha:
https://www.conrad.se/sv/p/holzmann...v-rsg760-230v-rorbandsslip-800-w-1433124.html
Roterande filar och slipstift finns i olika former och kvalitéer. Jag har bara använt dessa på stålplåt men kör man lite lugnt i en skruvdragare så borde avverkningen bli lagom liten gissar jag.Hep skrev:
[bild]
Vet inte om det finns ett svenskt ord men tror jag sett något som kallas "bow sander" för länge sedan ev. i någon av Paul Sellers filmer, borde fungera bra för uppgiften!Hep skrev:
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 8 355 inlägg
Sedär. Tyvärr verkar det finnas de som är rimligt smidiga och skitdyra och en del billigare som knappast får plats där jag vill använda dem. Är det gott om plats funkar en spånhyvel med rundad sula, men det ser ut att bli svårt att få in en av de billigare Rörbandsliparna, eller den är en tillsats till en vinkelslip. Bra tips, men kanske inte rätt för mitt behov.L Lovan83 skrev: