Mikael_L
TeroM TeroM skrev:
Det ena utesluter väl inte det andra 😉

[bild]
Det som är viktigt, det är att köpa den längsta man hittar, absolut inte under 200mm.
Alltså för en elektriker.
Det är t.o.m så bra att ibland tar man fram tången (från verktygsfickan) för att plocka upp något man tappat på golvet, så att man slipper böja sig ner så mycket ... ;)

Och jag har både rak och vinklad, ja t.o.m två st raka.
Plus en helisolerad rak också då ...
Flest verktyg när han dör vinner ... :D

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som är viktigt, det är att köpa den längsta man hittar, absolut inte under 200mm.
Alltså för en elektriker.
Det är t.o.m så bra att ibland tar man fram tången (från verktygsfickan) för att plocka upp något man tappat på golvet, så att man slipper böja sig ner så mycket ... ;)

Och jag har både rak och vinklad, ja t.o.m två st raka.
Plus en helisolerad rak också då ...
Flest verktyg när han dör vinner ... :D
🙂

IMG_3995.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Purre
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag har faktiskt också köpt på mig ett par 1000V-handskar, för även strömgenomgång är lite läskigt, jag undviker det mycket gärna.
[bild]
Har du läst instruktionerna för handskarna någon gång?
Spontant går det inte att använda dom enligt tillverkaren utan för varje jobb måste nya köpas, har skrivit om det tidigare här.
Sen är det så klart bättre än inget.

https://www.byggahus.se/forum/threa...att-skruva-ur-propphuvar.564126/#post-6437091

T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så lärde man sig något nytt även idag 🙂

Jag har alltid kallat dem för spetstänger, men näbbtång är äldre.

Ett mer specifikt ord är monteringstång (inklusive de där extremt långa varianterna), men där förekommer även specialtänger.

[bild]

Grok:
Näbbtång verkar ha kommit först som etablerat ord i svenskan.
Belägg enligt SAOB

Näbbtång finns belagd i Svenska Akademiens ordbok (SAOB) från 1926 (i skomakarsammanhang: ”pinntång med smala, näbbformigt böjda käftar”). Ytterligare belägg finns från 1931.

Spetstång (skrivet spets-tång) finns med som sammansättning i SAOB (publicerad 1984 för den aktuella delen), men utan lika tidiga konkreta belägg som för näbbtång. Ordet är en mer beskrivande bildning (”spetsig tång”) och blev vanligt senare, särskilt i modern verktygs- och elteknik.

Sammanfattning

Båda orden är relativt moderna beteckningar för samma typ av spetsig tång. Näbbtång har det äldsta tydliga skriftliga belägget i ordböckerna (1920-talet), medan spetstång ser ut att ha blivit vanligare som synonym eller variant senare under 1900-talet. I praktiken används de numera mer eller mindre synonymt.
Nja... Näbbtången beskrivs som böjd, det som senare i tråden kallas "vinklad" så det skiljer lite på spetstång och näbbtång.

Purre Purre skrev:
Har du läst instruktionerna för handskarna någon gång?
Spontant går det inte att använda dom enligt tillverkaren utan för varje jobb måste nya köpas, har skrivit om det tidigare här.
Sen är det så klart bättre än inget.

[länk]
Nja. De 1000V handskar jag träffat på kan med fördel användas i kombination med en tunn skinnhandske för mekaniskt skydd.

Man kollar enkelt om det är hål i gummit genom att rulla dem från kragen mot fingrarna.

Purre
R Robert-san01 skrev:
Nja. De 1000V handskar jag träffat på kan med fördel användas i kombination med en tunn skinnhandske för mekaniskt skydd.

Man kollar enkelt om det är hål i gummit genom att rulla dem från kragen mot fingrarna.
Läste du på bilden i mitt gamla inlägg?
Förvaras mellan 10 och 35 grader, alltså förvaring i bil är uteslutet.

Sen denna luddiga skrivelsen från tillverkarens hemsida på det
"Inga handskar skall börja användas innnan handsken har genomgått en elektrisk test inom 12 månader efter den ursprungliga testens datum såvida handsken inte genomgått en elktrisk test de senaste 6 månaderna."
Hur utför du en elktrisk test av handsken? Att då köpa en handske och lägga i bilen för det är bra att ha en vacker dag går inte kan man säga. Dessutom kommer handsken hamna under något annat vilket också går i strid med tillverkarens instruktioner där dom inte får vikas, vridas eller ligga i press.

Då jag behöver laga husväggen lite fick jag möjlighet att köpa en liten "timmermanssåg". Kör redan Husqvarnas batterisystem på trädgårdsmaskinerna och fick 5% rabatt, så det blev inte så dyrt.

IMG_20260730_181535455_copy_1638x761.jpg
Skapa konto

• Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då jag behöver laga husväggen lite fick jag möjlighet att köpa en liten "timmermanssåg". Kör redan Husqvarnas batterisystem på trädgårdsmaskinerna och fick 5% rabatt, så det blev inte så dyrt.

[bild]
det är faran med alla dessa batterisystem; när en väl är inne känns varje enskild maskin väldigt billig 😬

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
En sådan har jag.
Jag kände behovet när jag började att alltmer pillra in strömmätningsspolar runt kopparskenor.

Dvs trä typ sådana här:
[bild]
Runt sådana här.
[bild]
Då är man inte så kaxig med verktyg av metall.
Ljusbåge är den absolut största faran här, inte strömgenomgång (då jag jobbar uteslutande med lågspänning).

Men jag har faktiskt också köpt på mig ett par 1000V-handskar, för även strömgenomgång är lite läskigt, jag undviker det mycket gärna.
[bild]
Ack minnen...

Purre Purre skrev:

"Inga handskar skall börja användas innnan handsken har genomgått en elektrisk test inom 12 månader efter den ursprungliga testens datum såvida handsken inte genomgått en elktrisk test de senaste 6 månaderna."
Hur utför du en elktrisk test av handsken? Att då köpa en handske och lägga i bilen för det är bra att ha en vacker dag går inte kan man säga. Dessutom kommer handsken hamna under något annat vilket också går i strid med tillverkarens instruktioner där dom inte får vikas, vridas eller ligga i press.
En elhandske-humidor kanske finns på tillbehörslistan 😂

• Haha
  • Gilla
Fluxor och 2 till
  • Laddar…
Köpte en sticksåg härromdagen

IMG_6774.jpeg
Skapa konto

Väldigt nöjd. Dammblåsarfunktionen kunde varit kraftigare annars fungerar den väldigt bra.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:

Nej, jag har inte läst din text. Har kontakt med flera grossister av dessa handskar och har inte hört några sådana krav på dem jag tittat på.

Kollade på ex CATU's text för deras handskar och de har ingen Asterix för temp. Utrustning för att testa handskar har de också.

Dessa är inget som privatpersoner normalt brukar ha så att de är dyra och kräver test var 12m ser jag inte som ett problem då de troligast köpts och underhålls som personlig skyddsutrustning av ett företag.

https://www.catuelec.com/Medias_CATU/CATALOGUES EN/CATU Flash_plaquette gants UK_2025.pdf

T Testarn skrev:
Näbbtången beskrivs som böjd
Intressant då den absoluta majoriteten fåglar har raka näbbar. 🤔

Purre
R Robert-san01 skrev:
Nej, jag har inte läst din text. Har kontakt med flera grossister av dessa handskar och har inte hört några sådana krav på dem jag tittat på.

Kollade på ex CATU's text för deras handskar och de har ingen Asterix för temp. Utrustning för att testa handskar har de också.

Dessa är inget som privatpersoner normalt brukar ha så att de är dyra och kräver test var 12m ser jag inte som ett problem då de troligast köpts och underhålls som personlig skyddsutrustning av ett företag.

[länk] EN/CATU Flash_plaquette gants UK_2025.pdf
Dåså nu kollade jag för denna modell CG-00-09-R-28 och då står detta om förvaring, ännu sämre temperaturintervall mot förra gången jag skrev om det som ändå klarade upp till 35 grader:

FÖRVARINGFöre användning och mellan användningstillfällen: Förvara handskarna i sin ursprungliga för-packning eller i en elektrikerväskanär de inte används. Tryck inte ihop och vik inte hands-karna. Förvaras åtskilt från direkt värme, ångrör, element och andrakonstgjorda värmekällor. Förvaras åtskilt från direkt solljus, konstgjord belysning och andra ozonkällor. Förvarings-temperatur:10-21 °C. Fuktighet: 60 ±10 %.

https://www.catuelec.com/InstructionForUse/Catu/999/66/7_/999667_04.pdf

Nu använder vi sådan här typ av handskar väldigt sällan på jobbet men vi har ingen utrustning för elektrisk kontroll utav dom iaf. Vi har även en annan avdelning inom bolaget som jobbar med elnät och jag känner iaf inte till att dom har någon utrustning heller, har dock inte frågat dom så kan så klart finnas en.

Redigerat:
Purre Purre skrev:
Dåså nu kollade jag för denna modell CG-00-09-R-28 och då står detta om förvaring, ännu sämre temperaturintervall mot förra gången jag skrev om det som ändå klarade upp till 35 grader:

FÖRVARINGFöre användning och mellan användningstillfällen: Förvara handskarna i sin ursprungliga för-packning eller i en elektrikerväskanär de inte används. Tryck inte ihop och vik inte hands-karna. Förvaras åtskilt från direkt värme, ångrör, element och andrakonstgjorda värmekällor. Förvaras åtskilt från direkt solljus, konstgjord belysning och andra ozonkällor. Förvarings-temperatur:10-21 °C. Fuktighet: 60 ±10 %.

[länk]

Nu använder vi sådan här typ av handskar väldigt sällan på jobbet men vi har ingen utrustning för elektrisk kontroll utav dom iaf. Vi har även en annan avdelning inom bolaget som jobbar med elnät och jag känner iaf inte till att dom har någon utrustning heller, har dock inte frågat dom så kan så klart finnas en.
Det är som med all annan personlig skyddsutrustning. Antingen utbildar man någon i företaget och skaffar utrustning för att testa eller så skickar man in utrustningen för test enligt AV eller tillverkarens anvisningar. Samma som med spänningsprovare, momentnycklar, delar, stroppar osv.

Absolut är det knepiga data för att förvara dessa handskar. Men man kan misstänka att det är väldigt många gångers säkerhetsfaktor på denna typ av produkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.