Flacktång?

FredrikR FredrikR skrev:
Blivit en del annat kul före detta dök upp va? 😎

Funderar på häcksax och trimmer, ihop med tidigare köp kvalar jag in för likadan premie.

Var allt ditt på ett och samma kvitto eller flera olika, ska ju funka med flera olika köp men.. 🤔
Köpte gräsklippare och häcksax. Bara klipparen kom upp i beloppet så jag fick ut den här. Planen var att plocka ett batteri med häcksaxen men jag hade nog kollat fel för det var på håret men tycärr räckte inte summan till.
Undrar jag också om jag kan köpa något mer och plocka Ut ngt om jag slår ihop kvittot med häcksaxens?
Är det någon som vet om man kan ta ut flera bonusar av samma?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Köpte gräsklippare och häcksax. Bara klipparen kom upp i beloppet så jag fick ut den här. Planen var att plocka ett batteri med häcksaxen men jag hade nog kollat fel för det var på håret men tycärr räckte inte summan till.
Undrar jag också om jag kan köpa något mer och plocka Ut ngt om jag slår ihop kvittot med häcksaxens?
Är det någon som vet om man kan ta ut flera bonusar av samma?
Du ska väl kunna registrera dig för flera premier iaf.

• Gilla
SamiHus
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du ska väl kunna registrera dig för flera premier iaf.
Flera vet jag men var osäker på om man kunde ta fler av samma.

SamiHus SamiHus skrev:
Flera vet jag men var osäker på om man kunde ta fler av samma.
Registrera de andra på din fru, dina barn eller grannens katt.

Mikael_L
engs engs skrev:
och en ”spetstång light” (sån mer för att guida parter rätt där det är trångt, osäker vad de heter nu i semester-diset).
Ja samma för mig, ingen elektriker använder den där tången till annat än att pillra med kablar och annat, där det är trångt (eller att man vill hålla fingrarna lite längre ifrån).

Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja samma för mig, ingen elektriker använder den där tången till annat än att pillra med kablar och annat, där det är trångt (eller att man vill hålla fingrarna lite längre ifrån).
Spetstång

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Spetstång
Samma som näbbtång?

Mikael_L
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Spetstång
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Samma som näbbtång?
Jag vet inte om det är någon skillnad ..
Jag kallar den spetstång, men jag tror andra kallar den näbbtång ...
51MPohUSJwL._AC_SX300_SY300_QL70_ML2_.jpg

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte om det är någon skillnad ..
Jag kallar den spetstång, men jag tror andra kallar den näbbtång ...
[bild]
Det förekommer båda. Bahco kallar dem spetstänger, men många som säljer Bahcos spetstänger kallar dem näbbtänger. Hornbach har båda begreppen i samma listning. Jaja, spetsig som en näbb. 🤓

Jonas Persson
Så lärde man sig något nytt även idag 🙂

Jag har alltid kallat dem för spetstänger, men näbbtång är äldre.

Ett mer specifikt ord är monteringstång (inklusive de där extremt långa varianterna), men där förekommer även specialtänger.

Screenshot_20260730_114016_Chrome.jpg

Grok:
Näbbtång verkar ha kommit först som etablerat ord i svenskan.
Belägg enligt SAOB

Näbbtång finns belagd i Svenska Akademiens ordbok (SAOB) från 1926 (i skomakarsammanhang: ”pinntång med smala, näbbformigt böjda käftar”). Ytterligare belägg finns från 1931.

Spetstång (skrivet spets-tång) finns med som sammansättning i SAOB (publicerad 1984 för den aktuella delen), men utan lika tidiga konkreta belägg som för näbbtång. Ordet är en mer beskrivande bildning (”spetsig tång”) och blev vanligt senare, särskilt i modern verktygs- och elteknik.

Sammanfattning

Båda orden är relativt moderna beteckningar för samma typ av spetsig tång. Näbbtång har det äldsta tydliga skriftliga belägget i ordböckerna (1920-talet), medan spetstång ser ut att ha blivit vanligare som synonym eller variant senare under 1900-talet. I praktiken används de numera mer eller mindre synonymt.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
För elarbeten kan jag rekommendera denna näbb/platt/spets tång.

Screenshot_20260730_114420_Amazon Shopping.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag föredrar den vinklade :)

• IMG_8459.png
    Skapa konto
Det ena utesluter väl inte det andra 😉

IMG_5882.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
För elarbeten kan jag rekommendera denna näbb/platt/spets tång.

[bild]
En sådan har jag.
Jag kände behovet när jag började att alltmer pillra in strömmätningsspolar runt kopparskenor.

Dvs trä typ sådana här:
Digiflex.webp
Skapa konto

Runt sådana här.
fördelning.jpg
Skapa konto

Då är man inte så kaxig med verktyg av metall.
Ljusbåge är den absolut största faran här, inte strömgenomgång (då jag jobbar uteslutande med lågspänning).

Men jag har faktiskt också köpt på mig ett par 1000V-handskar, för även strömgenomgång är lite läskigt, jag undviker det mycket gärna.
handske1000v.webp
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.