3 966 181 läst ·
18 753 svar
3966k läst
18,8k svar
Dagens verktygsinköp!
Köpte gräsklippare och häcksax. Bara klipparen kom upp i beloppet så jag fick ut den här. Planen var att plocka ett batteri med häcksaxen men jag hade nog kollat fel för det var på håret men tycärr räckte inte summan till.FredrikR skrev:
Undrar jag också om jag kan köpa något mer och plocka Ut ngt om jag slår ihop kvittot med häcksaxens?
Är det någon som vet om man kan ta ut flera bonusar av samma?
Du ska väl kunna registrera dig för flera premier iaf.SamiHus skrev:
Köpte gräsklippare och häcksax. Bara klipparen kom upp i beloppet så jag fick ut den här. Planen var att plocka ett batteri med häcksaxen men jag hade nog kollat fel för det var på håret men tycärr räckte inte summan till.
Undrar jag också om jag kan köpa något mer och plocka Ut ngt om jag slår ihop kvittot med häcksaxens?
Är det någon som vet om man kan ta ut flera bonusar av samma?
Ja samma för mig, ingen elektriker använder den där tången till annat än att pillra med kablar och annat, där det är trångt (eller att man vill hålla fingrarna lite längre ifrån).engs skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 891 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 891 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 285 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 285 inlägg
Det förekommer båda. Bahco kallar dem spetstänger, men många som säljer Bahcos spetstänger kallar dem näbbtänger. Hornbach har båda begreppen i samma listning. Jaja, spetsig som en näbb. 🤓Mikael_L skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 891 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 891 inlägg
Så lärde man sig något nytt även idag 🙂
Jag har alltid kallat dem för spetstänger, men näbbtång är äldre.
Ett mer specifikt ord är monteringstång (inklusive de där extremt långa varianterna), men där förekommer även specialtänger.
Grok:
Näbbtång verkar ha kommit först som etablerat ord i svenskan.
Belägg enligt SAOB
Näbbtång finns belagd i Svenska Akademiens ordbok (SAOB) från 1926 (i skomakarsammanhang: ”pinntång med smala, näbbformigt böjda käftar”). Ytterligare belägg finns från 1931.
Spetstång (skrivet spets-tång) finns med som sammansättning i SAOB (publicerad 1984 för den aktuella delen), men utan lika tidiga konkreta belägg som för näbbtång. Ordet är en mer beskrivande bildning (”spetsig tång”) och blev vanligt senare, särskilt i modern verktygs- och elteknik.
Sammanfattning
Båda orden är relativt moderna beteckningar för samma typ av spetsig tång. Näbbtång har det äldsta tydliga skriftliga belägget i ordböckerna (1920-talet), medan spetstång ser ut att ha blivit vanligare som synonym eller variant senare under 1900-talet. I praktiken används de numera mer eller mindre synonymt.
Jag har alltid kallat dem för spetstänger, men näbbtång är äldre.
Ett mer specifikt ord är monteringstång (inklusive de där extremt långa varianterna), men där förekommer även specialtänger.
Grok:
Näbbtång verkar ha kommit först som etablerat ord i svenskan.
Belägg enligt SAOB
Näbbtång finns belagd i Svenska Akademiens ordbok (SAOB) från 1926 (i skomakarsammanhang: ”pinntång med smala, näbbformigt böjda käftar”). Ytterligare belägg finns från 1931.
Spetstång (skrivet spets-tång) finns med som sammansättning i SAOB (publicerad 1984 för den aktuella delen), men utan lika tidiga konkreta belägg som för näbbtång. Ordet är en mer beskrivande bildning (”spetsig tång”) och blev vanligt senare, särskilt i modern verktygs- och elteknik.
Sammanfattning
Båda orden är relativt moderna beteckningar för samma typ av spetsig tång. Näbbtång har det äldsta tydliga skriftliga belägget i ordböckerna (1920-talet), medan spetstång ser ut att ha blivit vanligare som synonym eller variant senare under 1900-talet. I praktiken används de numera mer eller mindre synonymt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 349 inlägg
Jag föredrar den vinkladeMikael_L skrev:
En sådan har jag.R Robert-san01 skrev:
Jag kände behovet när jag började att alltmer pillra in strömmätningsspolar runt kopparskenor.
Dvs trä typ sådana här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Runt sådana här.
Logga in
Skapa konto
Då är man inte så kaxig med verktyg av metall.
Ljusbåge är den absolut största faran här, inte strömgenomgång (då jag jobbar uteslutande med lågspänning).
Men jag har faktiskt också köpt på mig ett par 1000V-handskar, för även strömgenomgång är lite läskigt, jag undviker det mycket gärna.
Logga in
Skapa konto
Redigerat: