Börjat med projekt "återbygga stödmur".

Stödmur med växtlighet som kalvar, omgiven av grus och ogräs. Underst ligger 50x50-plattor för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes kalvar den rätt illa.

Person i hatt bygger om en stödmur. En vattenpass ligger på muren bredvid en ormbunke, och en gummiklubba syns på marken.
Skapa konto

Vi lägger 50x50-plattor underst.

Stödmur med mossor och orkanka bredvid, en orange vattenpass ligger på muren för att kontrollera lutningen.
Skapa konto

Lätt lutning inåt, så köper vi åtminstone tid tills den kalvar ut igen.

Vi misstänker att de som lade ut den förra gången fuskade med underarbetet.

• Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Hittade några dåliga brädor när jag förberedde för målning och började riva lite...

Tror ni målaren fixar det här?

Skadade och murkna brädor i en vägg, delvis borttagna, med synliga spår av röta och slitage, exponerade för reparation och målning.
Skapa konto

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
tommib
På med ny panel bara. Syns inte, finns inte.

• Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
Kemiskt trä! Går säkert att köpa på pall.

• Haha
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kemiskt trä! Går säkert att köpa på pall.
Jag tänkte prova med fogskum först. Borde funka om man lägger på tunna lager?

Skadad fasad på ett hus med synlig trästruktur och stege inuti, förberett för renovering med fogskum.
Skapa konto

• Wow
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn
@useless Be några myror flytta in så kommer de smabbt fylla upp alla håligheter. En ekologisk kemikaliefri lösning. 👍

Själv har jag börjat öva fönsterrenovering på boden, och några svårdommar senare har innerrutan spruckit lite pga ovarsam hantering. Några erfarenhete rikare, och det har gått upp ett ljus varför man väljer att köpa nya plastfönster ist för att göra denna arbete...

• Fönsterrenovering pågår utomhus med ett gammalt fönster placerat på en ställning och en värmepistol använd för att ta bort färg.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Hittade några dåliga brädor när jag förberedde för målning och började riva lite...

Tror ni målaren fixar det här?

[bild]
Ja det tror jag för i det här fallet så är väl målaren samma person som timmermannen. 😅

På din andra bild så ser man att getingarna redan har börjat laga väggen. Ge det lite tid bara.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Börjat med projekt "återbygga stödmur".

[bild]
Som synes kalvar den rätt illa.

[bild]
Vi lägger 50x50-plattor underst.

[bild]
Lätt lutning inåt, så köper vi åtminstone tid tills den kalvar ut igen.

Vi misstänker att de som lade ut den förra gången fuskade med underarbetet.
Det går framåt...
Mossbelagd stenvägg med träskiva och grus, omgiven av grönska.
Skapa konto

• Gilla
FreQa och 6 till
  • Laddar…
Monterat dusch samt varmvattenberedare samt en del el för att få allt att funka till uteduschen vid poolen.

• Utedusch med mosaikvägg och duscharmatur, installerad bredvid en träbyggnad och bland växtlighet.
    Skapa konto
  • Gilla
Pappa1986 och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tänkte prova med fogskum först. Borde funka om man lägger på tunna lager?

[bild]
Ajaj. Hur långt ner behöver du går innan det är friskt virke? Jobbigt värre

P Pappa1986 skrev:
Ajaj. Hur långt ner behöver du går innan det är friskt virke? Jobbigt värre
Det är ytterligare två stockar nedåt och en uppåt på båda sidor innerhörnet jag tänkte ta bort. Jag har tagit bort det som var genomruttet på den väggen med ett stort hål.
Sen ska jag peta bort allt ytligt skadat runtomkring och behandla med Boracol innan jag bygger upp något nytt.

Grundorsaken är att stupröret inte gjort sitt jobb någon gång i historien. Man fixade takavvattningen och gjorde en halvhjärtad lagning av väggen innifrån nån gång på 80- eller 90- talet, men inte tillräckligt uppenbarligen.
Vi kände till skadan redan när vi köpte huset, men det har varit torrt och oförändrat de tio år vi har haft koll iallafall.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
cpalm och 4 till
  • Laddar…
C cdt skrev:
Monterat dusch samt varmvattenberedare samt en del el för att få allt att funka till uteduschen vid poolen.
Snygg duschvägg!

Har genom åren borrat/fräst ett hålmönster i trallen för att underlätta avrinningen och på köpet fått ett spännande grafiskt mönster.

Duschvägg på trädäck med borrat mönster för dränering, omgiven av grönska i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Trätrall med ett borrat mönster av hål för dränering, skapar ett grafiskt utseende, bredvid en svart duschstång utomhus.
Skapa konto

Router bredvid träbit med hål och papper med ritade cirklar i ett hålmönster på arbetsbänk.
Skapa konto

Duschvägg med trall där ett hålmönster har borrats för avrinning, vilket skapar ett grafiskt mönster.
Skapa konto

• Gilla
VidarH och 9 till
  • Laddar…
S
I våras började jag projekt nya tapeter i tv-rummet och eftersom en vägg revs så saknades det golv.

Igår fixade jag lite med golvet men var för trött för att skriva i presens. 😅

Plockade upp delar av fiskbensparketten som inte ska vara kvar och spacklade upp övergången. När jag la golvspånet så riktade jag inte golvbjälkarna så det blev ca 1 cm lågt vid skarven.
Spackla golv är inte så ofta jag gör och i värmen så var det inte många minuter jag hade på mig att raka ut det. Tanken är att limma de nya golvstavarna. De gamla sitter med en eller två spikar.

• Spacklat golv i tv-rummet där fiskbensparkett tidigare låg syns ovanpå golvbrädor och runt en hörna. Byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Golvarbete pågår med fiskbensstavparkett; en hink med spackel syns på golvspånet och träbjälkar förbereds för ny parkettläggning.
    Skapa konto
  • Fiskbensparkett ligger ovanpå ett gammalt trägolv, omgivet av verktyg som en hammare och en kofot, under golvläggning.
    Skapa konto
  • Golvrenovering pågår med borttagen parkett, verktyg och lösa träbitar. Synlig övergång mellan trä- och spånskiva.
    Skapa konto
  • Fiskbensparkett delvis bortplockad, synlig plywood-golvdel, hammare och kabel på golvet i renoverat tv-rum.
    Skapa konto
  • Gilla
FreQa och 9 till
  • Laddar…
nikasp
Stack huvudet i sanden (massor at fixa med hemma) och hängde kvar i torpet och byggde en ny diskbänk. Den gamla som var ett moddat trädgårdsbord höll på att gå i bitar. Får se om nedre hyllan bågnar med tiden och får i så fall sätta nån ”hängstötta”, men bänken känns väldigt stum. Har skruvlimmat alla punkter.

Nu är det 31 grader varmt och ska fixa litet hus till sommarvattenpumpen och gräva ner en betäckning till avloppet som grävdes 2022. Röret har blockat en parkering sedan dess.

Körde på det som fanns hemma så därav blandat obehandlat och tryckt virke.

• Ett orange avloppsrör och lock vid en röd träfasad, omgärdat av gräs och vegetation.
    Skapa konto
  • Hemmagjord diskbänk av trä utomhus, med diskho och avlastningsyta. Verktyg och diskmedel placerade ovanpå, hinkar under. Skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Utomhus diskbänk byggd av blandat obehandlat och tryckt virke, står på träplanka, med träd och en äng i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Man och barn vid en nybyggd diskbänk av trä utanför en röd stuga; verktyg och byggmaterial syns på bordet, grönska i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En hemmabyggd diskbänk av trä i ett torp, med diskmedel och rengöringsartiklar, placerad utomhus på en träveranda.
    Skapa konto
  • Gilla
slothy och 8 till
  • Laddar…
Fick uppdrag att måla om en bokhylla. Från furu via lasyr och kvistlack till kolasnitt och hassel.

• Ommålad bokhylla i ljus färg, tidigare furu, med löstagbara hyllplan, placerad i ett rum med trägolv och träpaneler.
    Skapa konto
  • Gulmålad bokhylla med fem hyllplan, ommålad från furu.
    Skapa konto
  • Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.