Ola C Ola C skrev:
Bra du frågar, jag är också nyfiken men tänkte att "hörnfunktion" va nåt välkänt begrepp o man vill ju inte framstå som man inte har koll på basic fräsgrejer...😁
Är väl det lilla stödbenet?

Hep Hep skrev:
Kan vara något så genialiskt som att det ligger med ett stämjärn i systainern fräsen kom i.
Inte från början men nu gör de det 😙

• Haha
Hep
  • Laddar…
Purre
Hep Hep skrev:
Hörnfunktionen? Berätta i lagom positiva ordalag så att jag förstår funktionen, men behåller mina fräsar.
Nu chansar jag men är det inte den där runda silverfärgade plutten som syns undertill?
Stålet ser ut som ett vanligt 45° med lager i nederkant. Den silverfärgade är ett extra stöd så fräsen inte tippar och gör fräsningen sne.

• Rund silverfärgad del under en fräs, med en linjal för mätning. Fräsen är inställd på ett trästycke för att förhindra lutning och ojämn fräsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Nu chansar jag men är det inte den där runda silverfärgade plutten som syns undertill?
Stålet ser ut som ett vanligt 45° med lager i nederkant. Den silverfärgade är ett extra stöd så fräsen inte tippar och gör fräsningen sne.
Det stämmer med stödet, bra på raksträckorna. Men jag skojade till det lite med hörnfunktion och det finns, förvånande nog, ingen 5-axlig cnc dold i basen, utan det var gammalt hederligt stämjobb 😅
Handhållen överfräs på arbetsbänk med träspån runt omkring.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Dublin och 9 till
  • Laddar…
S
Han prankade oss alla!!

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Men jag skojade till det lite med hörnfunktion
Kul.

Purre
S sinuslinus skrev:
Han prankade oss alla!!
Inte alla ;)

• Haha
sinuslinus
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Kul.
Tack! Det värmer att veta att du uppskattade det ❤️🙌🙏

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Ola C och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Tack! Det värmer att veta att du uppskattade det ❤️🙌🙏
Jag är besviken på att du inte försökte spinna loss på hur det lilla stödbenet kunde göra så att du kom åt längre in i hörnet. Typ en superlång invecklad text..utan bilder såklart..med enda mål att frustrera Ola..(fast det kanske uppnåddes ändå iofs :))

Jag vet inte om det där med hörnfunktionen är mer eller mindre bedrägligt än när Ola hävdade att han sågat ut lådförstycket med sticksåg.
Träbräda med en inritad linje, potentiellt för att markera plats för att såga ut ett lådförstycke.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag vet inte om det där med hörnfunktionen är mer eller mindre bedrägligt än när Ola hävdade att han sågat ut lådförstycket med sticksåg.
[bild]
Ser ju ut att ha fräst ut med hörnfräsen

• Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag är besviken på att du inte försökte
Du, besviken på mig, angående fräsning? Jag tycker du ska rikta besvikelsen i en rimligare riktning; Att @Ola C ännu inte gett oss en hörnfräsningsjigg är under all kritik!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Du, besviken på mig, angående fräsning? Jag tycker du ska rikta besvikelsen i en rimligare riktning; Att @Ola C ännu inte gett oss en hörnfräsningsjigg är under all kritik!
Tror han har en. Men inte släpper den till offentligheten pga en viss firma kommer sno hans ide då.
Jag är bara besviken på att du inte försökte trolla Ola mer :D

• Haha
cpalm
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Var o hämta ut paket precis o på vägen hem tänkte jag tyst för mig själv..."jag ska fan visa den där tunna ståltråden att det går att göra en hörnfräsningsjigg..."😄
Hep Hep skrev:
Den hade jag nästan glömt...det var kul😂

• Gilla
  • Haha
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Var o hämta ut paket precis o på vägen hem tänkte jag tyst för mig själv..."jag ska fan visa den där tunna ståltråden att det går att göra en hörnfräsningsjigg..."😄
Trivialt för någon som gillar att fräsa tänker jag? Om en har en fräs med smal bas, typ bosch 12 V. Ett 45 grader lutande plan som registrerar mot innerhörnet. Ett v-stål i fräsen. Ett anhåll på planet för sulan att glida ner längsmed. Och en skåra ned till rätt fräsdjup.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.