nino nino skrev:
Helvete med pengar jag har tjänat som aldrig lämnat en bil på däckbyte på 31år, så min dtw300 hade jag tjänat in med råge alltså 🙂
Tänk vad jag tjänat pengar när firman betalt min Milwaukee M18 ONEFHIWF34 men även betalar för däckbyte ;)
 
  • Haha
  • Wow
Aeroabuser och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Helvete med pengar jag har tjänat som aldrig lämnat en bil på däckbyte på 31år, så min dtw300 hade jag tjänat in med råge alltså 🙂
Miljonär!
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Snyggt!
Jag var trött på den begränsade tillgången på maskingängat med torksskalle för ett antal år sen så gjorde en beställning lite liknande din fast i mycket klenare dimensioner.

Tror jag beställde från M2 till M8 i de flesta längder 6-50 mm med lite selektering av längder beroende på längd och dimension. Både kullrig skalle och försänkt, vanlig mutter, låsmutter, pressmutter och lite olika brickor. Hade helst köpt A4 men hittade bara rimlig tillgång på A2, en den pyssel att komponera ihop en "komplett" lista med rätt kompromisser.
Det enda jag ångrat är att jag inte gjorde det långt tidigare. Bekvämt att ha viss enhetlighet i vad man använder. Väldigt skönt att kunna välja rätt skruv för uppgiften utan att behöva fara genom halva stan och behöva leta för att till slut nöja sig med nästan rätt en dag eller två efter man egentligen önskat slutföra projektet.

Lite ot, inte dagens inköp, men lägger väl med en bild då det i alla fall är ett inköp, om än drygt 5 år gammalt.
[bild]
Liksom du observerade jag också att det var väldigt svårt att hitta några färdiga satser eller ens hitta någon handlare som ville komponera ihop något "komplett".
Vart hittade du det, MRT står högt på önskelistan, rostfritt är ju inte fel heller.?
 
Purre Purre skrev:
Problemet är nog snarare vad är ett komplett kit? Finns så ofantligt många modeller. Först är det hårdhet/kvalité, sen skalle, sen längd, diameter och helgängad eller inte. Känns inte som man kan skapa ett komplett kit hur mycket man än vrider och vänder.
Jag gjorde det enkelt, alla 6kant dom hade... Det tycker jag är ett komplett kit.
Men det är få som behöver 5-10st M12 200mm, 180mm, 160mm, 140mm, 120mm, 100mm, 80mm, 60mm, 50mm, 40mm, 30mm, 25mm, 20mm.

Jag hade beställt ett kit för länge sedan om det hade funnits, anledningen till att det tog sån tid var att jag drog mig för en hel kväll att sitta och lägga till saker i en varukorg.
 
Gimp Gimp skrev:
Vart hittade du det, MRT står högt på önskelistan, rostfritt är ju inte fel heller.?
Jag beställde från Ali express, men som du säger tar det ett tag att lägga allt i kundvagnen.

Tror jag handlade från en handlare som hette Screwhome store. Lyckas tyvärr inte få till någon länk som inte är 3000 tecken lång.
 
Purre
Gimp Gimp skrev:
Men det är få som behöver 5-10st M12 140mm,
Använder flertalet i den storleken hemma i trädgården, dock valt att köra med gängstång istället för skruv då. Tror det är 20st än så länge.
 
useless useless skrev:
Vet inte om det klassas som verktyg eller förbrukningsmateriel, men en ny 108'a kom hem i dag i en orimligt stor kartong från Amazon.


[bild]
Har Hultafors blivit så här dåliga, eller har jag drabbats av ett måndagsexemplar? Efter en kvarts användning och urdragning av 20 spikar är den sämre än de jag haft i fem respektive 10 år.
Stålet smulas sönder som billigt gjutjärn...


Röd kofot från Hultafors med märken på stålet, visas med fokus på skadad del av verktyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat stål på en verktygsände efter att ha dragit ur spikar, verktygets kvalitet ifrågasätts i diskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Unikt namn
Andrahandssorteringen på amazon? 🤔
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Andrahandssorteringen på amazon? 🤔
Det borde vara samma som säljs överallt. Priset var ungefär samma som andra nätbutiker, men jag valde Amazon eftersom jag fick gratis frakt.

Jaja, jag har reklamerat den och skrivit ett klagobrev till Hultafors.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
useless useless skrev:
Det borde vara samma som säljs överallt. Priset var ungefär samma som andra nätbutiker, men jag valde Amazon eftersom jag fick gratis frakt.

Jaja, jag har reklamerat den och skrivit ett klagobrev till Hultafors.
Jag hoppas verkligen inte att Hultafors har drabbats av bönräknarsjukan att flytta produktionen till något låglöneland med åtföljande kvalitetsproblem åtminstone i början. Det är lätt att söndra ett varumärke och omöjligt att återställa det i efterhand.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hoppas verkligen inte att Hultafors har drabbats av bönräknarsjukan att flytta produktionen till något låglöneland med åtföljande kvalitetsproblem åtminstone i början. Det är lätt att söndra ett varumärke och omöjligt att återställa det i efterhand.
Hultafors ägs ju numera av investmentbolaget Latour och det är väl inte mycket kvar av tillverkningen i Sverige numera utan den har flyttats till lågkostnadsländer, i dag står det på deras produkter "Designed in Sweden" medan tillverkningen sker i fjärran länder. Stålet är förmodligen tillverkat av kinesiskt järnskrot, en gång i tiden var svenskt stål något att vara stolt över och även på utländska produkter framhölls det. Här en bild på en äldre italiensk kniv.
 
  • Närbild av en kniv med texten "Montana" och "Made in Italy" samt "acciaio svedese stainless steel Sandvik" på bladet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
cpalm och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har Hultafors blivit så här dåliga, eller har jag drabbats av ett måndagsexemplar? Efter en kvarts användning och urdragning av 20 spikar är den sämre än de jag haft i fem respektive 10 år.
Stålet smulas sönder som billigt gjutjärn...


[bild]
[bild]
Jag köpte en för 1,5 år sedan. Hade samma upplevelse. Enormt slitage på ett verktyg som borde vara gjort för uppgiften. Blev väldigt förvånad och rätt besviken. Många på forumet hyllar den som att den kommer hålla en livstid. Det kommer inte min göra. Några projekt till och det kommer vara skrot.
 
Mer än en ekonom i styrelsen leder ofta till ett företags nedgång eller t o m undergång. Fokus hamnar på kortsiktiga vinster och inte på kärnan i verksamheten. Tyvärr har jag sett detta på nära håll många gånger.
 
  • Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Köpte ett till Metabo-batteri, 5,5 Ah då jag ville ha ett batteri med högre effekt till sågen.

Tydligen väntade Metabo bara på det för direkt efter släppte de nyheten om nya tabless-batterier 😩
[länk]
Jag har en del >60 mm björk att klyva så tyckte det var läge nu att prova tabless.
Inte säker på att märka speciellt stor skillnad mot 5,5 Ah då det bara ska skiljer ~300 W. Men jmf med vanliga 8 Ah borde det märkas. Sen är det skillnad på att såga tills en behöver byta batteri (>30 m tryckimpregnerade reglar på ett batteri som då är varmt) eller bara såga några meter åt gången så som det blir när jag finsnickrar. Ska även testa i lövblåsen imorgon.
Hur som helst är det kul när verktygen blir bättre än när de var nya 😊
Cirkelsåg och batterier från Metabo och Mafell på en arbetsbänk i träverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Söndag och ett halvakut behov av att göra fem hål i en dimension jag saknade. Då får man köpa det som finns i butik i närheten. Klart jag fattade redan innan att det var skräp, men att det var knappt att den klarade sig igenom de fem hålen var faktiskt ännu sämre än jag trodde. Fast jag har fått mina fem hål, så nu gör det inget att det är glappt, skev och slött då det får bli PreZeros problem.

Men om någon funderar på att köpa det här kittet på ByggMax i tron om att det är fungerande hålsågar - låt bli!!

Hålsågsats i röd förpackning från KWB, innehållande fem hålsågar, enligt inlägg är kvaliteten låg och lämplig för återvinning efter användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Putte G... och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.