Hep Hep skrev:
Söndag och ett halvakut behov av att göra fem hål i en dimension jag saknade. Då får man köpa det som finns i butik i närheten. Klart jag fattade redan innan att det var skräp, men att det var knappt att den klarade sig igenom de fem hålen var faktiskt ännu sämre än jag trodde. Fast jag har fått mina fem hål, så nu gör det inget att det är glappt, skev och slött då det får bli PreZeros problem.

Men om någon funderar på att köpa det här kittet på ByggMax i tron om att det är fungerande hålsågar - låt bli!!

[bild]
Bara slipa upp tänderna med fil, och märka upp dem som två mm större i diameter så du kan kompensera för skevheten ;)
 
K
Hep Hep skrev:
Söndag och ett halvakut behov av att göra fem hål i en dimension jag saknade. Då får man köpa det som finns i butik i närheten. Klart jag fattade redan innan att det var skräp, men att det var knappt att den klarade sig igenom de fem hålen var faktiskt ännu sämre än jag trodde. Fast jag har fått mina fem hål, så nu gör det inget att det är glappt, skev och slött då det får bli PreZeros problem.

Men om någon funderar på att köpa det här kittet på ByggMax i tron om att det är fungerande hålsågar - låt bli!!

[bild]
Då är ju frågan vilken prislista du köpte den på..
 
K kniv skrev:
Då är ju frågan vilken prislista du köpte den på..
Den dyra listan inser jag nu. Dubbelt blåst alltså.

Eller egentligen inte. Jag fick mina hål och betalade runt 30 kronor styck för dem. Jag skulle ända passera butiken så soppa och tid var gratis. Jag får ge PreZero tipset om att slipa tänderna.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
Kollega från Göteborg var uppe och hjälpte till med ett montage och tog fram ett verktyg jag aldrig sett, helt perfekt för oss.
Såna där brukar faktiskt säljas på Lidl med jämna mellanrum.
Multifunktionell skiftnyckel från Parkside med dubbla hylsor, ofta såld på Lidl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
F FRS05 skrev:
Känns som Amazon säljer rätt mycket andrasorteringar. Det har varit min känsla när jag köpt en del saker därifrån.
Att det är olika pris beror nog på att det är olika säljare.
Jag brukar handla märkesvaror och har aldrig upplevt att det skulle vara dålig kvalitet om det är tillverkaren som står som säljare.

Stickan
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Att det är olika pris beror nog på att det är olika säljare.
Jag brukar handla märkesvaror och har aldrig upplevt att det skulle vara dålig kvalitet om det är tillverkaren som står som säljare.

Stickan
Möjligt, kanske. Min erfarenhet kring många beställningar på Amazon från märkesvaror är att de inte känns top-notch. Jag köper endast om Amazon står som säljare. Vi hade väl en i tråden här som köpt en Knipex tång nyligen där kvalitén såg högst tveksam ut. Även någon som köpt en Hultafors mini kofot precis som slitits väldigt fort. Jag har liknande erfarenheter när jag köpt saker från Amazon. Erfarenheter som jag inte har haft när jag köpt liknande verktyg från andra ställen. Det har varit lite väl många tveksamma saker för att jag skulle säga det är en slump.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Möjligt, kanske. Min erfarenhet kring många beställningar på Amazon från märkesvaror är att de inte känns top-notch. Jag köper endast om Amazon står som säljare. Vi hade väl en i tråden här som köpt en Knipex tång nyligen där kvalitén såg högst tveksam ut. Även någon som köpt en Hultafors mini kofot precis som slitits väldigt fort. Jag har liknande erfarenheter när jag köpt saker från Amazon. Erfarenheter som jag inte har haft när jag köpt liknande verktyg från andra ställen. Det har varit lite väl många tveksamma saker för att jag skulle säga det är en slump.
Jag köper orimligt mycket från Amazon (enligt min historik är det >100 köp per år) och jag har aldrig stött på något misstänkt. En hel del köp är av märken där det finns gott om kopior och fusk på nätet, men aldrig stött på det. Jag köper både direkt av Amazon och från de som nyttjar marknadsplatsen, men håller mig till europeiska säljare.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag köper orimligt mycket från Amazon (enligt min historik är det >100 köp per år) och jag har aldrig stött på något misstänkt. En hel del köp är av märken där det finns gott om kopior och fusk på nätet, men aldrig stött på det. Jag köper både direkt av Amazon och från de som nyttjar marknadsplatsen, men håller mig till europeiska säljare.
Jag tillhör nog också kategorin storköpare från Amazon.se sedan starten hösten 2020. Jag köper i princip bara kvalitetsprylar med Amazon som säljare och transportör. Under alla dessa år har det fungerat perfekt med endast en retur för ett felaktigt Proxxon maskinskruvstäd samt två stölder under transporten. För stölderna önskade jag omleverans för de var på bra rea men fick istället tillbaks pengarna direkt som jag betalt. Ny leverans av Proxxon skickades innan jag hunnit posta returen av det felaktiga.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag köper orimligt mycket från Amazon (enligt min historik är det >100 köp per år) och jag har aldrig stött på något misstänkt. En hel del köp är av märken där det finns gott om kopior och fusk på nätet, men aldrig stött på det. Jag köper både direkt av Amazon och från de som nyttjar marknadsplatsen, men håller mig till europeiska säljare.
Dito, hittills aldrig något problem.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ingen blåtand så långt ögat når. Här blandar du kanske ihop Mafell med Festool/Makita/Milliwalkyey/Lidl mfl. som alla verkar älska BT.

Tänkte jag kunde jämföra lite med mina andra mellanfräsar; gammal Elu 600W, OF1010 1010W med den nya LO55.
[bild]
[bild]Det följer med kopieringar och ett enklare anhåll med finjustering. Tre tillbehör för bättre dammupptagning(med/utan styrskena samt kantfräsning), en förminskning av hålet runt stålet för bättre stöd mot materialet runt smala stål.
Sulan har inbyggd skåra för Mafell/bosch skenor och ett utfällbart ”stödben” för bättre stabilitet vid tex mallfräsning.[bild]
Verktygslöst byte av stål (beprövad teknik från från Mafells CNC-motorer) och rörelsestyrd led-lampa.[bild][bild]
[video]
[video]
[video]
[video]
[video][bild]

Och en riktig killer feature; ett utsug som pekar snett uppåt så slangen inte släpar/fastnar[bild][bild]
Premiärfräste lite 45-gradersfas. Hörnfunktionen fungerade ju oväntat bra! Handöverfräs med facetillsats skapar 45-graders kant på trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
45-graders fasad träfog i ett hörn på en arbetsbänk, användning av fräsverktyg för träbearbetning, med synliga hål i bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 8 till
  • Laddar…
Nya krafthylsor anlände från Amazon idag.
Reklamerade den spruckna 19mm hylsan igår fm.
Svart box med tre Wera krafthylsor, storlekar 17mm, 19mm, och 21mm, på en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
C
FredrikR FredrikR skrev:
Nya krafthylsor anlände från Amazon idag.
Hoppas de håller bättre. Mina gamla "BondTools" har hållit fint i säkert 15 år, man blir lite imponerad då de har väldigt mycket mindre gods än en vanlig krafthylsa. Man kanske får vara lite försiktig med hur mycket man matar på 😆
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Premiärfräste lite 45-gradersfas. Hörnfunktionen fungerade ju oväntat bra![bild][bild].
Hörnfunktionen? Berätta i lagom positiva ordalag så att jag förstår funktionen, men behåller mina fräsar.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Hörnfunktionen? Berätta i lagom positiva ordalag så att jag förstår funktionen, men behåller mina fräsar.
Bra du frågar, jag är också nyfiken men tänkte att "hörnfunktion" va nåt välkänt begrepp o man vill ju inte framstå som man inte har koll på basic fräsgrejer...😁
 
  • Gilla
  • Haha
Markoolio och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Bra du frågar, jag är också nyfiken men tänkte att "hörnfunktion" va nåt välkänt begrepp o man vill ju inte framstå som man inte har koll på basic fräsgrejer...😁
Kan vara något så genialiskt som att det ligger med ett stämjärn i systainern fräsen kom i.
 
  • Gilla
  • Haha
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.