3 945 347 läst ·
18 619 svar
3945k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Nu är jag också igång med fast monterad CMT7E! En liten sak - för att kunna hissa fräsen sista biten för verktygsbyte måste man slå av på själva fräsen för att plastkyddet över knapparna inta ska stoppa. Säkert bra för säkerheten om man inte har extern strömbrytare men lite meckigt när man ändå har. Hur har du gjort? Dessutom har verktygen tendens att fastna så man måste kruva av hela chucken ibland. Helt OK det med iofs.nanowire skrev:
Inget jag tänkt på eller märkt. Jag har hoppat över extern brytare.C Colonel Bogey skrev:Nu är jag också igång med fast monterad CMT7E! En liten sak - för att kunna hissa fräsen sista biten för verktygsbyte måste man slå av på själva fräsen för att plastkyddet över knapparna inta ska stoppa. Säkert bra för säkerheten om man inte har extern strömbrytare men lite meckigt när man ändå har. Hur har du gjort? Dessutom har verktygen tendens att fastna så man måste kruva av hela chucken ibland. Helt OK det med iofs.
Ilandsproblem men ändå störigt. Är det i CMTs bord? Du får gärna visa med en bild. Att frässtålen fastnar låter ju inte bra.C Colonel Bogey skrev:Nu är jag också igång med fast monterad CMT7E! En liten sak - för att kunna hissa fräsen sista biten för verktygsbyte måste man slå av på själva fräsen för att plastkyddet över knapparna inta ska stoppa. Säkert bra för säkerheten om man inte har extern strömbrytare men lite meckigt när man ändå har. Hur har du gjort? Dessutom har verktygen tendens att fastna så man måste kruva av hela chucken ibland. Helt OK det med iofs.
Det är ett CMT-bord, gillar deras frässtål så det har gjort mig till lite av en fanboy. Fast egentligen har jag suktat efter Trend T14 o Trends bord men dom kostade en hel del tusenlappar extra.C Chokladmonster skrev:
Jo, verkligen I-landsproblem
Der finns en fix för den där skitstöriga featuren, jag och många andra har gjort den. Ska se om jag kan leta upp instruktionen eller iaf friska upp mitt minne. Har för mig man plockar av plastkåpan men googlar lite och återkommer.C Colonel Bogey skrev:Nu är jag också igång med fast monterad CMT7E! En liten sak - för att kunna hissa fräsen sista biten för verktygsbyte måste man slå av på själva fräsen för att plastkyddet över knapparna inta ska stoppa. Säkert bra för säkerheten om man inte har extern strömbrytare men lite meckigt när man ändå har. Hur har du gjort? Dessutom har verktygen tendens att fastna så man måste kruva av hela chucken ibland. Helt OK det med iofs.
@Colonel Bogey jag hittade den. Det ska finnas en del två också som visar hur man löser spånpackningsproblemet som du ser länkad om du läser hela men den länken funkar ej längre. Han beskriver dock hur han löste det. Om du gör denna modden måste du vara noga med att sen aldrig starta fräsen i toppläge/stålbytarläge. Är man osäker på om man är högt vid en fräsning brukar jag snurra stålet ett varv för hand o säkerställa att chucklåset inte aktiveras.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw1sAZ5cmruxFTedQqvTYrm0
https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw1sAZ5cmruxFTedQqvTYrm0
Redigerat:
Snyggt, stort tack!!!Ola C skrev:
@Colonel Bogey jag hittade den. Det ska finnas en del två också som visar hur man löser spånpackningsproblemet som du ser länkad om du läser hela men den länken funkar ej längre. Han beskriver dock hur han löste det. Om du gör denna modden måste du vara noga med att sen aldrig starta fräsen i toppläge/stålbytarläge. Är man osäker på om man är högt vid en fräsning brukar jag snurra stålet ett varv för hand o säkerställa att chucklåset inte aktiveras.
[länk]