3 819 870 läst ·
18 066 svar
3820k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
Bra att ha en i reserv. Jag har lyckats ordna så att alla mina 4 isolerknivar hamnade på landet... Smart med flera verktyg så man slipper ta med dem hem eller till landet, typ.useless skrev:
Annars kan jag tipsa om - trots dödssynden i den här tråden - att det går riktigt bra att slipa upp dessa bräckjärn så att de blir som nya.
Ett riktigt helvete på "mina" Xiaomi. Bytt ett flertal gånger. Absolut enklast är att sätta fast däcket med buntband som man tightar allt eftersom. Gick faktiskt smidigt då.TeroM skrev:
Enligt frugan borde jag sälja av en hel del saker, men nej, det verkar dumt, dom kan behövas förr eller senare...R RoAd skrev:Jag kanske är trött, men jag hänger inte riktigt med i det du skriver. Säljer du något, eller har du hittat ett ställe som säljer bra sortiment med skruv?
Om det är det senare så ser jag inga problem att skriva ut vilka det är, sådan "reklam" uppfattar jag som helt ok. Det finns ju trots allt en tipstråd i forumet för verktyg.
Så om det är så, lägg upp listan här och länka till företaget. 4k är överkomligt om det är ok kvalitet. Att slippa stå och sucka över att man saknar M5 i 25mm och behöva sätta sig i bilen för att åka och handla är, som du skriver, värt en hel del. Speciellt när man kommer hem och inser att man behövde 30mm också![]()
Sprang på Maskindelen.se av en slump och orkade inte klicka i allt på hemsidan så jag skickade en lista på allt jag ville ha.
Har nu fått hem det mesta, väntar på några muttrar och några längder av skruvar som inte fanns på lager.
Två identiska kit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog mindre plats än jag hade räknat med.
Logga in
Skapa konto
Men det bästa var att lådorna funkade med hyllplanen, det är ett uttag i bakkant.
Logga in
Skapa konto
Jag frågade om han inte skulle göra ett komplett paket som en artikel, men han hade aldrig fått förfrågan tidigare så intresset verkar inte vara så stort.
För mig verkar det konstigt, vem skulle inte vilja ha ett komplett kit???
Väntar på pris på komplett insex kit också, villhöver det också..🥴
Har inte den slutgiltiga listan, bara excelen jag skickade, men den blev lite justerad för att det hade gått ett år mellan jag gjorde den till jag skickade, så vissa artiklar hade gått från förpackning till stycke.
Orderbekräftelsen anger inte antal som ingår i en förpackning.
Men kan lägga upp den när jag får tid att rensa bort namn och adress.
Kollega från Göteborg var uppe och hjälpte till med ett montage och tog fram ett verktyg jag aldrig sett, helt perfekt för oss.
Vi har M8 och M10 skruvar som ska dras på ett ställe med lite djup.
Var har du hittat det där ??
"I en gammal verktygslåda från farsan"
Efter en del Googlande hittade vi att det fanns att köpa på Ahlsell 🙂
Märket är Super, Made in Japan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt!Gimp skrev:
Enligt frugan borde jag sälja av en hel del saker, men nej, det verkar dumt, dom kan behövas förr eller senare...
Sprang på Maskindelen.se av en slump och orkade inte klicka i allt på hemsidan så jag skickade en lista på allt jag ville ha.
Har nu fått hem det mesta, väntar på några muttrar och några längder av skruvar som inte fanns på lager.
Två identiska kit.
[bild]
Tog mindre plats än jag hade räknat med.
[bild]
Men det bästa var att lådorna funkade med hyllplanen, det är ett uttag i bakkant.
[bild]
Jag frågade om han inte skulle göra ett komplett paket som en artikel, men han hade aldrig fått förfrågan tidigare så intresset verkar inte vara så stort.
För mig verkar det konstigt, vem skulle inte vilja ha ett komplett kit???
Väntar på pris på komplett insex kit också, villhöver det också..🥴
Har inte den slutgiltiga listan, bara excelen jag skickade, men den blev lite justerad för att det hade gått ett år mellan jag gjorde den till jag skickade, så vissa artiklar hade gått från förpackning till stycke.
Orderbekräftelsen anger inte antal som ingår i en förpackning.
Men kan lägga upp den när jag får tid att rensa bort namn och adress.
Jag var trött på den begränsade tillgången på maskingängat med torksskalle för ett antal år sen så gjorde en beställning lite liknande din fast i mycket klenare dimensioner.
Tror jag beställde från M2 till M8 i de flesta längder 6-50 mm med lite selektering av längder beroende på längd och dimension. Både kullrig skalle och försänkt, vanlig mutter, låsmutter, pressmutter och lite olika brickor. Hade helst köpt A4 men hittade bara rimlig tillgång på A2, en den pyssel att komponera ihop en "komplett" lista med rätt kompromisser.
Det enda jag ångrat är att jag inte gjorde det långt tidigare. Bekvämt att ha viss enhetlighet i vad man använder. Väldigt skönt att kunna välja rätt skruv för uppgiften utan att behöva fara genom halva stan och behöva leta för att till slut nöja sig med nästan rätt en dag eller två efter man egentligen önskat slutföra projektet.
Lite ot, inte dagens inköp, men lägger väl med en bild då det i alla fall är ett inköp, om än drygt 5 år gammalt.
Logga in
Skapa konto
Liksom du observerade jag också att det var väldigt svårt att hitta några färdiga satser eller ens hitta någon handlare som ville komponera ihop något "komplett".
Redigerat:
Inte ofta man ser något här som man faktiskt har bra koll på, så känner mig lite tvungen att komma med onödigt vetande.😅Isakare skrev:
Kollega från Göteborg var uppe och hjälpte till med ett montage och tog fram ett verktyg jag aldrig sett, helt perfekt för oss.
[bild][bild]
Väldigt vanligt förekommande inom linjearbete på elnätet.
Här går dom under namnet Pjåkas, men spärringnyckel är väl det mer korrekta namnet.
Vi brukar skära bort handtaget för kunna använda spetsen för att med hammare slå in den i trästolpar för att göra ett "start hål" när man ska dra i tex. franskskruv.
Dom tål fruktansvärt mycket stryk, finns i många storlekar samt att det finns riktigt smidiga förlängare till dom med. 😀
Lägger med en bild på några av dom jag har nära tillhands, där ser man några förlängare med.😎
Från vänster: 13/17, 13/17, 18/19, 19/24, 19/24 & 27/30
Problemet är nog snarare vad är ett komplett kit? Finns så ofantligt många modeller. Först är det hårdhet/kvalité, sen skalle, sen längd, diameter och helgängad eller inte. Känns inte som man kan skapa ett komplett kit hur mycket man än vrider och vänder.Gimp skrev:
Om man som du vill ha med spets eller i andra fall klarar sig med det så kan man köpa ställningsnycklar också, verkar gå på ett par hundralappar beroende på storlek.O Olle. skrev:Inte ofta man ser något här som man faktiskt har bra koll på, så känner mig lite tvungen att komma med onödigt vetande.😅
Väldigt vanligt förekommande inom linjearbete på elnätet.
Här går dom under namnet Pjåkas, men spärringnyckel är väl det mer korrekta namnet.
Vi brukar skära bort handtaget för kunna använda spetsen för att med hammare slå in den i trästolpar för att göra ett "start hål" när man ska dra i tex. franskskruv.
Dom tål fruktansvärt mycket stryk, finns i många storlekar samt att det finns riktigt smidiga förlängare till dom med. 😀
Lägger med en bild på några av dom jag har nära tillhands, där ser man några förlängare med.😎
Från vänster: 13/17, 13/17, 18/19, 19/24, 19/24 & 27/30
Fick med en sån till min ställning, perfekt när det är 2 olika dimensioner och man kan banka lite med den också 🙂Isakare skrev:
[bild][bild]