nanowire nanowire skrev:
Hon kommer bli _så_ överraskad!

-Något riktigt fint, gissa!
-Är det guld?
-Nej, mycket bättre…
-Diamant?!
-Nu börjar det brännas… En LO55!!
LO55 som ger oöverträffade fräsupplevelser! Jojatackarja!

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
LO55 som ger oöverträffade fräsupplevelser! Jojatackarja!
Glädjer mig så åt alla Uscados det kommer inbringa

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Är alla Festool lika beträffande kol? Jag har aldrig behövt byta på någon Festool så ingen erfarenhet av det.
De jag bytt kol på är sänksåg TS55 och slipmaskin av typen ETS150. Båda inköpta på 1900talet. Har nya maskiner (nåja… typ tie år gamla) av bägge sorter. Tagit av kåpan på dessa också för att gå förbi den jäkla sladdkontakten som alltid börjar glappa. De ser exakt ut som de gamla med trådar överallt.
Resten av Festoolsortimentet är säkert enkelt. Det får andra svara på.
Mvh Findus

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
oöverträffade fräsupplevelser!
Suck… Samma motorstyrka som DeWalt621. Samma geometri som gamla ELU. Det som är oöverträffat är förmodligen blåtand som med appen installerad ger statistik över belastningen samt talar om när cerviceintervallet är överskridet och att mikrometerinställning av djupet är en tilläggstjänst som är tillgänglig månadsvis med abonnemang under förutsättning att Wi-Fi finns och fungerar.
Mvh Findus

• Haha
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Suck… Samma motorstyrka som DeWalt621. Samma geometri som gamla ELU. Det som är oöverträffat är förmodligen blåtand som med appen installerad ger statistik över belastningen samt talar om när cerviceintervallet är överskridet och att mikrometerinställning av djupet är en tilläggstjänst som är tillgänglig månadsvis med abonnemang under förutsättning att Wi-Fi finns och fungerar.
Mvh Findus
Ingen blåtand så långt ögat når. Här blandar du kanske ihop Mafell med Festool/Makita/Milliwalkyey/Lidl mfl. som alla verkar älska BT.

Tänkte jag kunde jämföra lite med mina andra mellanfräsar; gammal Elu 600W, OF1010 1010W med den nya LO55.
Tre mellanfräsar av märkena Elu, Festool och Mafell ligger på ett arbetsbord, tillsammans med ett paket tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mafell fräsmaskin i öppen verktygslåda med tillbehör, inklusive kopieringar och dammupptagningsutrustning, synlig på ett kaklat golv.
Skapa konto
Det följer med kopieringar och ett enklare anhåll med finjustering. Tre tillbehör för bättre dammupptagning(med/utan styrskena samt kantfräsning), en förminskning av hålet runt stålet för bättre stöd mot materialet runt smala stål.
Sulan har inbyggd skåra för Mafell/bosch skenor och ett utfällbart ”stödben” för bättre stabilitet vid tex mallfräsning. Två mellanfräsar, en Festool med tillbehör och en äldre Elu 600W, på ett arbetsbord med dammsugarslang och verktygshållare.
Skapa konto

Verktygslöst byte av stål (beprövad teknik från från Mafells CNC-motorer) och rörelsestyrd led-lampa. Närbild av en mellanfräs på en arbetsbänk, med synlig handtagsdel och delar av fräsens mekanism i fokuserad vinkel.
Skapa konto
Hand håller i en mellanfräs på ett arbetsbord, omgiven av andra verktyg. Fräsen har en röd och grå färgsättning med uttag för dammutsugning.
Skapa konto

Två mellanfräsar, en Mafell och en Festool, på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Och en riktig killer feature; ett utsug som pekar snett uppåt så slangen inte släpar/fastnar Närbild av en mellanfräs med dammutsug på ett arbetsbord, dammsugarslang ansluten och inställningsknappar i rött synliga.
Skapa konto
Mafell LO 55 fräs med dammsugarslang fäst vid basen står på en arbetsbänk med flera hål.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
Skenadapter till Mafell:en var ju intressant. Det är ju uppenbarligen samma skena som Bosch och parallelladaptern påminner väldigt mycket om den som följer med GOF1250. För att köra den senare på Bosch/Mafell-skena krävs en helt annan sorts adapter.

Bosch skenadapter för elverktyg med cirkulär metallplatta och justeringsratt, kompatibel med Bosch och Mafell skenor.
Skapa konto

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Skenadapter till Mafell:en var ju intressant. Det är ju uppenbarligen samma skena som Bosch och parallelladaptern påminner väldigt mycket om den som följer med GOF1250. För att köra den senare på Bosch/Mafell-skena krävs en helt annan sorts adapter.

[bild]
Mafell har även ett annat anhåll/skenadaper också som, precis som Bosch, även fungerar med 32 mm hålskenorna(tyvärr jättedyr).
Jag har adaptern på din bild och den är det skönt att slippa om det inte är absolut nödvändigt 😅
Vad är det som följer med GOF1250, jag förstod inte riktigt?

nanowire nanowire skrev:
Ingen blåtand så långt ögat når. Här blandar du kanske ihop Mafell med Festool/Makita/Milliwalkyey/Lidl mfl. som alla verkar älska BT.
Ser ju vettig ut men från min sida blir det bojkott när Mafell kallar sin 10.000:- handöverfräs för överhandsfräs. Hujedamej!

Ska du behålla 1010an? Dessa överlappar väl ganska ordentligt i användningsområde och features?

Hand håller i en Mafell LO 55 överhandsfräs som används för träbearbetning. Röd och blå design med flexibel sugslang.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ska du behålla 1010an?
Förstår inte riktigt vad du menar, min hobby är inte att göra mig av med verktyg?

Kommer nog använda 1010 med något speciellt stål och den trevliga svivlande utsugsflärpen mer permanent monterat.

Edit: Namnet är nog en språkförbistring, fräsen är på typiskt blygsamt tyskt maner en über-, nej jag menar oberfräsen.

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar, min hobby är inte att göra mig av med verktyg?

Kommer nog använda 1010 med något speciellt stål och den trevliga svivlande utsugsflärpen mer permanent monterat.
Alltså jag vet inte vad som hände här på några år...nu har du plötsligt 3st (minst) men du kanske fortfarande inte gillar att fräsa🙂

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-soffbord.281685/page-5#post-2539266

• Haha
Bylow och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Alltså jag vet inte vad som hände här på några år...nu har du plötsligt 3st (minst) men du kanske fortfarande inte gillar att fräsa🙂

[länk]
Stämmer fortfarande. Men det finns grader även i helvetet; Lo55 är mer som purgatory medan min gamla cocraft är som nivå 7

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
T
nanowire nanowire skrev:
Stämmer fortfarande. Men det finns grader även i helvetet; Lo55 är mer som purgatory medan min gamla cocraft är som nivå 7
Kan intyga att Cocraftfräsar... Hur ska jag säga... Inte håller måttet... 🙄

Inte heller inställningarna, eller stålen...

nanowire nanowire skrev:
Ola C Ola C skrev:

[länk]
Ola, har du gjort någon förändring som vi bör känna till? När skall en man behöva stå till svars för ett uttalande som är mer än 6 timmar gammalt? Jag har bara sett detta i familjediskussioner tidigare. 😳

• Haha
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Vad är det som följer med GOF1250, jag förstod inte riktigt?
Parallellanslaget som följer Bosch:en är väldigt lik den som visas till Mafell:en ovan.

Parallellanslag liknande det för Bosch, med röd-svart konstruktion och metalldelar.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
M maglin skrev:
Ola, har du gjort någon förändring som vi bör känna till? När skall en man behöva stå till svars för ett uttalande som är mer än 6 timmar gammalt? Jag har bara sett detta i familjediskussioner tidigare. 😳
Oroväckande att han har koll på hur många fräsar nano äger.

Betyder att jag på ngt sätt behöver se till så min fru inte kan få kontakt med Ola...

• Haha
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.