3 945 380 läst ·
18 619 svar
3945k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
De jag bytt kol på är sänksåg TS55 och slipmaskin av typen ETS150. Båda inköpta på 1900talet. Har nya maskiner (nåja… typ tie år gamla) av bägge sorter. Tagit av kåpan på dessa också för att gå förbi den jäkla sladdkontakten som alltid börjar glappa. De ser exakt ut som de gamla med trådar överallt.T TommyC skrev:
Resten av Festoolsortimentet är säkert enkelt. Det får andra svara på.
Mvh Findus
Suck… Samma motorstyrka som DeWalt621. Samma geometri som gamla ELU. Det som är oöverträffat är förmodligen blåtand som med appen installerad ger statistik över belastningen samt talar om när cerviceintervallet är överskridet och att mikrometerinställning av djupet är en tilläggstjänst som är tillgänglig månadsvis med abonnemang under förutsättning att Wi-Fi finns och fungerar.mattiasp skrev:
Mvh Findus
Ingen blåtand så långt ögat når. Här blandar du kanske ihop Mafell med Festool/Makita/Milliwalkyey/Lidl mfl. som alla verkar älska BT.findus42 skrev:
Suck… Samma motorstyrka som DeWalt621. Samma geometri som gamla ELU. Det som är oöverträffat är förmodligen blåtand som med appen installerad ger statistik över belastningen samt talar om när cerviceintervallet är överskridet och att mikrometerinställning av djupet är en tilläggstjänst som är tillgänglig månadsvis med abonnemang under förutsättning att Wi-Fi finns och fungerar.
Mvh Findus
Tänkte jag kunde jämföra lite med mina andra mellanfräsar; gammal Elu 600W, OF1010 1010W med den nya LO55.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sulan har inbyggd skåra för Mafell/bosch skenor och ett utfällbart ”stödben” för bättre stabilitet vid tex mallfräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygslöst byte av stål (beprövad teknik från från Mafells CNC-motorer) och rörelsestyrd led-lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en riktig killer feature; ett utsug som pekar snett uppåt så slangen inte släpar/fastnar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Skenadapter till Mafell:en var ju intressant. Det är ju uppenbarligen samma skena som Bosch och parallelladaptern påminner väldigt mycket om den som följer med GOF1250. För att köra den senare på Bosch/Mafell-skena krävs en helt annan sorts adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mafell har även ett annat anhåll/skenadaper också som, precis som Bosch, även fungerar med 32 mm hålskenorna(tyvärr jättedyr).Johan Gunverth skrev:
Jag har adaptern på din bild och den är det skönt att slippa om det inte är absolut nödvändigt 😅
Vad är det som följer med GOF1250, jag förstod inte riktigt?
Ser ju vettig ut men från min sida blir det bojkott när Mafell kallar sin 10.000:- handöverfräs för överhandsfräs. Hujedamej!nanowire skrev:
Ska du behålla 1010an? Dessa överlappar väl ganska ordentligt i användningsområde och features?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte riktigt vad du menar, min hobby är inte att göra mig av med verktyg?Ola C skrev:
Kommer nog använda 1010 med något speciellt stål och den trevliga svivlande utsugsflärpen mer permanent monterat.
Edit: Namnet är nog en språkförbistring, fräsen är på typiskt blygsamt tyskt maner en über-, nej jag menar oberfräsen.
Redigerat:
Alltså jag vet inte vad som hände här på några år...nu har du plötsligt 3st (minst) men du kanske fortfarande inte gillar att fräsa🙂nanowire skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-soffbord.281685/page-5#post-2539266
nanowire skrev:
Ola, har du gjort någon förändring som vi bör känna till? När skall en man behöva stå till svars för ett uttalande som är mer än 6 timmar gammalt? Jag har bara sett detta i familjediskussioner tidigare. 😳Ola C skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Oroväckande att han har koll på hur många fräsar nano äger.M maglin skrev:
Betyder att jag på ngt sätt behöver se till så min fru inte kan få kontakt med Ola...

