pacman42 pacman42 skrev:
1000 kWh per månad på vintern är mycket lågt. Du har sparat mycket mer pengar där.

Edit: när du skaffar elbil så tjänar du ikapp det och ännu mer
Jag har redan elbil. Men med effekttopp som kostar 85kr så faller liksom vinsten mot överföringsavgiften. De skulle nollat överföringen helt om det skulle ha effektavgifter. Nu tar de ju indirekt betalt för ”bandbredden” två ggr

lsoderlund lsoderlund skrev:
Jag har redan elbil. Men med effekttopp som kostar 85kr så faller liksom vinsten mot överföringsavgiften. De skulle nollat överföringen helt om det skulle ha effektavgifter. Nu tar de ju indirekt betalt för ”bandbredden” två ggr
Du kan inte köra mycket alls. Vi gör av med din totala förbrukning (nästan) bara på bilarna.

Det kan inte nolla elöverföringsavgiften helt den används ju för att betala för energiförluster i nätet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som (tyvärr) Ellevio-kund så applåderar jag det här trots att jag personligen har rätt låga effektavgifter, men det handlar mer om principen än något annat.
Ellevio måste väl av alla elbolag i Sverige valt den unikt sämsta och dummaste modellen för att mäta effekt. Gäller hela året, långa "dagar" vilket innebär till att enda gången du kan förbruka är efter kl 22 (till 06) och då sover väl dom flesta. Inte ens helger eller sommaren är undantaget. Nej bort med skiten även om det blir dyrare i slutändan.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Som (tyvärr) Ellevio-kund så applåderar jag det här trots att jag personligen har rätt låga effektavgifter, men det handlar mer om principen än något annat.
Ellevio måste väl av alla elbolag i Sverige valt den unikt sämsta och dummaste modellen för att mäta effekt. Gäller hela året, långa "dagar" vilket innebär till att enda gången du kan förbruka är efter kl 22 (till 06) och då sover väl dom flesta. Inte ens helger eller sommaren är undantaget. Nej bort med skiten även om det blir dyrare i slutändan.
Jag gillar inte heller hur Ellevio har lagt upp det, hade det inte varit för dem och ytterligare något bolag så hade vi haft kvar effekttarifferna. Nästan så att man blir konspiratoriskt lagd och misstänker att de har spelat detta spel i flera led och fått precis det resultat de ville ha.

Väl spelat i så fall!

pacman42 pacman42 skrev:
Du kan inte köra mycket alls. Vi gör av med din totala förbrukning (nästan) bara på bilarna.

Det kan inte nolla elöverföringsavgiften helt den används ju för att betala för energiförluster i nätet.
Kör en hel del. 200-500 mil i månaden. Men huset är effektiviserat rejält. Laddar i princip bara på 10A, just pga effektavgiften och sedan effektavgiftens införande så enbart mellan 22-06.

Personligen kan jag hantera effektavgiften då man enbart behöver tänka till lite för att ducka topparna. Men min bättre hälft har svårt för detta. Största problemet vi har i är vintertid då värmen är på 24/7. Nu när det är varmare så har vi ingen värme alls igång

lsoderlund lsoderlund skrev:
Kör en hel del. 200-500 mil i månaden. Men huset är effektiviserat rejält. Laddar i princip bara på 10A, just pga effektavgiften och sedan effektavgiftens införande så enbart mellan 22-06.

Personligen kan jag hantera effektavgiften då man enbart behöver tänka till lite för att ducka topparna. Men min bättre hälft har svårt för detta. Största problemet vi har i är vintertid då värmen är på 24/7. Nu när det är varmare så har vi ingen värme alls igång
Jag knackade ihop ett script som stänger av värmen om effekten trendar mot ett högre värde än det lägsta i medeltoppen. Det fungerade kalas. Så hos mig var det (nästan) bara matlagningen som dimensionerade effekttopparna.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag gillar inte heller hur Ellevio har lagt upp det, hade det inte varit för dem och ytterligare något bolag så hade vi haft kvar effekttarifferna. Nästan så att man blir konspiratoriskt lagd och misstänker att de har spelat detta spel i flera led och fått precis det resultat de ville ha.

Väl spelat i så fall!
Du menar att Ellevios unika uselhet har drivit fram det här beslutet av pausa effektavgifterna? Intressant. Det känns som du säger utstuderat dåligt så kanske ligger nånting i det.

Ett upplägg likt t.ex. Mölndals Energi har jag svårt att se hur någon kan motsätta sig, men det är också väsensskilt från Ellevios variant.

"Effektavgiften baseras på ett genomsnitt av de tre timmar då du använt mest el, från olika helgfria vardagar under månaden.

Effektavgiften gäller endast november till och med mars under helgfria vardagar mellan klockan 07:00-19:00, det som kallas för höglasttid.

All övrig tid, inklusive helgdagar* och röda dagar**, kallas låglasttid och omfattas inte av effektavgiften."

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Ett upplägg likt t.ex. Mölndals Energi har jag svårt att se hur någon kan motsätta sig, men det är också väsensskilt från Ellevios variant.

"Effektavgiften baseras på ett genomsnitt av de tre timmar då du använt mest el, från olika helgfria vardagar under månaden.

Effektavgiften gäller endast november till och med mars under helgfria vardagar mellan klockan 07:00-19:00, det som kallas för höglasttid.

All övrig tid, inklusive helgdagar* och röda dagar**, kallas låglasttid och omfattas inte av effektavgiften."
Mitt nät har (fram till september) liknande regler, men det gäller alla dagar då min nätägare inte ser någon större skillnad i effekttoppar mellan vardagar och helger.

A Arga ingenjörn skrev:
Du menar att Ellevios unika uselhet har drivit fram det här beslutet av pausa effektavgifterna? Intressant. Det känns som du säger utstuderat dåligt så kanske ligger nånting i det.
Det var lite så jag tänkte...

Ja, Mölndal energis variant hade ju varit bättre än Ellevios. Men vi har nog ändå "klarat" oss bra. Den högsta toppen vi har haft på dessa 15 månader som effektavgiften har funnits blev 4,1kW. Den inträffade i november när pelletsbrännaren stannade då vi var bortresta och elpatronen gick in för att klara uppvärmningen. Annars blev den näst högsta effektavgiften 2,4 kW, normalt ligger vi strax över 2 kW. Men så har vi värme och varmvatten via pellets och solfångare som nu börjar ge pelletsbesparing.

Redigerat:
S Snurrespratt skrev:
En hund begraven, varför satt det så långt inne ? Tål de en granskning ? De var väldigt tidigt på bollen med införandet. Vi fick 300-400 kr mer i månadskostnad, trots att vi kämpade och styrde allt möjligt i villan 'till rätt tid'.
Samma här. Ingen tvätt eller disk före 22, ny snålare bvp, ingen elbil, sparsam anv av spishäll och ugn, ledbelysning överallt. Vi är två energisnåla pensionärer i hushållet. Ändå mycket högre nätkostnad. Ellevio skrev i brev inför införandet att effektavgiften inte skulle fördyra för normalhushåll. F-n tro't tänkte jag, de passar säkert på att roffa åt sig. Och så blev det! Elöverföringen bör förstatligas (inte i bolagsform!) och ske till självkostnadspris.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Kardanaxel Kardanaxel skrev:
Samma här. Ingen tvätt eller disk före 22, ny snålare bvp, ingen elbil, sparsam anv av spishäll och ugn, ledbelysning överallt. Vi är två energisnåla pensionärer i hushållet. Ändå mycket högre nätkostnad. Ellevio skrev i brev inför införandet att effektavgiften inte skulle fördyra för normalhushåll. F-n tro't tänkte jag, de passar säkert på att roffa åt sig. Och så blev det! Elöverföringen bör förstatligas (inte i bolagsform!) och ske till självkostnadspris.
Disken avfärdar vi om det inte är 90-talare till vitvaror.

Min nyare Siemens tar 0.95 kwh fördelat på 2 tim 40 min.. så startar du den 17:30 så har du förbrukning över 4 heltimmar och kommer belasta 0.5kw på en heltimme extra.

Gissningsvis tog matlagningen timmen före en högre topp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Inget med elräkningen är enkelt, snudd på ens begripligt.
Vad är det som är komplicerat?
C Conqvist skrev:
För att få riktigt genomslag av en effektavgift tror jag elleverantörerna behöver tillhandhålla ett enkelt sätt att få effektvärden i realtid.
Det har de ju redan gjort. Du har en elmätare hemma som tillhandahållits av nätägaren. Där kan du se precis hur mycket du förbrukar i realtid.
Vill man inte stå och stirra i mätarskåpet kan man för någon enstaka hundralapp köpa sig en liten pryl så du sedan kan stå och stirra på telefonen istället.
Kardanaxel Kardanaxel skrev:
Ändå mycket högre nätkostnad. Ellevio skrev i brev inför införandet att effektavgiften inte skulle fördyra för normalhushåll. F-n tro't tänkte jag, de passar säkert på att roffa åt sig. Och så blev det!
Och det baserar du på? Att just du fick högre kostnader? Ni kanske inte är ett normalhushåll då...

• Älska
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det som är komplicerat?

Det har de ju redan gjort. Du har en elmätare hemma som tillhandahållits av nätägaren. Där kan du se precis hur mycket du förbrukar i realtid.
Vill man inte stå och stirra i mätarskåpet kan man för någon enstaka hundralapp köpa sig en liten pryl så du sedan kan stå och stirra på telefonen istället.
Frågan handlade om hur man får "vanliga" människor att veta och därför anpassa sin förbrukning. 99,x% av elkonsumenterna köper INTE en pryl till sin elmätare och vet därför inte vet hur mycket effekt de just nu förbrukar. De flesta vet inte ens var deras elmätare sitter och kan än mindre förstå sig på vad den kan tänkas visa för info.

Intressant att avgiften infördes i januari då man hade de kallaste månaderna och hög elförbrukning, men avgiften tas bort i juni då man knappt har någon elförbrukning till september. Man hinner alltså inte ha några månader med riktigt låg effektavgift detta år. Det största problemet är att man som konsument vet att man blir lurad oavsett effektavgift eftersom konkurrensen saknas och prissättningsregleringen är ett skämt. När eller om det kommer energilagring som gör man som villaägare kan gå offgrid kanske det blir ändring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.