3 374 läst ·
84 svar
3k läst
84 svar
Då försvinner effektavgiften hos Ellevio
Enig med digP Peter321 skrev:Trist att det är så hattigt detta, tycker nog Ellevio kunde stått på sig lite men antar att de räknat på det och kan tjäna mer pengar på den gamla modellen. Om inte annat för att de nu kan argumentera för att de behöver investera mer i nätet igen.
Har byggt enkelt automation för effekttoppar och den får ju åka i malpåsen nu redan efter mindre än ett år. Sambon blev åtminstone glad nu när vi återigen kan ladda bilen samtidigt som vi lagar mat, kör tumlare, tvättmaskin och diskmaskin. Kommer kännas lite lyxigt även för mig får jag erkänna. ☺️
Säkringstariffer kommer bara betyda att det blir dyrare för kollektivet.
Dock, så tror jag att effekttariffen är tillbaka inom ett par år men inom ett mer uppstyrt ramverk.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jo, tidigare var det skillnad mellan 16 och 25A. Den fasta avgiften var klart högre på 25A abonnemanget. När Ellevio införde effektavgift så sänktes din fast avgift, liksom din överföringsavgift (den var samma för 16-25A). Nu när man tar bort effektavgiften är det högst rimligt att du får dessa höjda igen.Manganbangan skrev:
Fast det var ju inte svar på frågan hur man får kundkollektivet att lära/ta till sig mer information om hur det fungerar och hur mycket man förbrukar.lsoderlund skrev:
Diskussionen startade med att det efterfrågades ett enkelt sätt (tillhandahållet av nätägaren) att se hur mycket man förbrukar. Vilket jag hävdar redan finns, antingen direkt på elmätaren eller via P1/HAN-porten. Att kundkollektivet inte utnyttjar detta är knappast nätägarens fel.
Sätt ingång den 18.00 då. Behöver inte vänta till 22.00 så länge inte offerkoftan ligger samtidigt i tvätten.H hellgun skrev:Jag håller med om att en modern diskmaskin inte drar så mycket men däremot stämmer inte ditt påstående att 0,95 kWh är fördelat på så lång tid.
I princip hela den förbrukningen sker under första halvtimmen, då vattnet värms. Resten av tiden drar den knappt märkbart.
Så om du sätter på den 17:30 och du har lagat mat mellan 17:00 och 17:30 kommer du få gissningsvis 0,5-0,7 kW högre effekttopp den timmen och därmed 40-50 kr högre effektavgift om du har Ellevio (om det sker tre gånger under en månad).
Jag har fortfarande inga problem för jag har full koll på hur min maskin förbrukar. Har dessutom solceller så kan diska konstant dagtid om jag så vill utan att det påverkar effektavgiften. Det jag vände mig mot var att en diskmaskin inte påverkar effektavgiften, vilket den absolut kan göra om man inte tänker till eller har koll.P Pligg85 skrev:
Jo, men när möjligheten att påverka effektuttagen försvinner kommer man behöva/vilja bygga mer.C cpalm skrev:
Intäktsramen är kopplad till investeringar man gör, mer investeringar innebär ökad intäktsram.
Detta ger högre kollektiv kostnad för oss konsumenter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Om alla hade velat köra samtidigt hade elpriset varit högt. Med tariffer blir det dyrt att använda elen när ingen vill använda den. Även lokalt tror jag det blir svårt att komma upp i en vinterdag när förbrukningen är som högst för att några passar på att ladda din elbil på dagen en vår eller sommardag. Elnätet måste ändå dimensioneras för vintern, så då kommer det att funka fint även under vår/sommar när priset är lågt.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Elnäten är regionala och elpriset sätts på en betydligt större marknad, internationellt, så den uppenbara kopplingen finns inte mellan pris på el och belastning av näten.rqu skrev:
Om alla hade velat köra samtidigt hade elpriset varit högt. Med tariffer blir det dyrt att använda elen när ingen vill använda den. Även lokalt tror jag det blir svårt att komma upp i en vinterdag när förbrukningen är som högst för att några passar på att ladda din elbil på dagen en vår eller sommardag. Elnätet måste ändå dimensioneras för vintern, så då kommer det att funka fint även under vår/sommar när priset är lågt.
Blåser det och är soligt på kontinenten så går priset ner, oavsett om hela området vill köra laddning av elbil, värmning av pool etc samtidigt.
Nu blandar du nog ihop effekttarifferna som koncept med Ellevios implementation. Ellevio hade effekttariff dygnet runt, men med olika vikt. De flesta andra elnätsbolag hade effekttariff dagtid under ca 14 timmar under nov-mar. En del hade helgerna utan tariff också.rqu skrev:
Om alla hade velat köra samtidigt hade elpriset varit högt. Med tariffer blir det dyrt att använda elen när ingen vill använda den. Även lokalt tror jag det blir svårt att komma upp i en vinterdag när förbrukningen är som högst för att några passar på att ladda din elbil på dagen en vår eller sommardag. Elnätet måste ändå dimensioneras för vintern, så då kommer det att funka fint även under vår/sommar när priset är lågt.
Ellevio hade en så extremt tolkning jämfört med de flesta andra att man nästan kan misstänka att de valde modellen för att det skulle bli bråk om den. Detta så att de skulle få ta bort den. De tjänar mer pengar på att få bygga ut nätet än på,att ha effekttariffer nämligen.
Effektförbrukningen är ju som högst på vintern när det är kallt, alltså måste elsystemet bara dimensionerat för det. I praktiken borde alltså det regionala och mera globala elpriset spegla den extrema förbrukningen samtidigt och då blir elpriset väldigt högt. Tror det skulle fungera väldigt bra. Alla har ju dessutom inte Tibber-styrning av sitt hem eller elbil, eller möjligheten att ladda på dagen om man inte är hemma med sin bil.Fairlane skrev:
Elnäten är regionala och elpriset sätts på en betydligt större marknad, internationellt, så den uppenbara kopplingen finns inte mellan pris på el och belastning av näten.
Blåser det och är soligt på kontinenten så går priset ner, oavsett om hela området vill köra laddning av elbil, värmning av pool etc samtidigt.