Fairlane
S Snurrespratt skrev:
Den fasta avgiften var reducerad, men snålt och inte alls reducerad lika mycket som de tre peakarna varje månad åstadkom, i någon månad. Och det räckte med några tillfällen i början på månaden så var det kört. Då fösvann initiamentet för att ha koll resten av månaden. Urkorkad avgiftsmodell.. Har fastighet i annan del av landet också, där hade man förresten större reducering av den fasta avgiften.
Den fast avgiften var snålt reducerad Ja, men överföringsavgiften sänktes från 30 öre/kWh till 6 öre/kWh.

Fairlane Fairlane skrev:
Den fast avgiften var snålt reducerad Ja, men överföringsavgiften sänktes från 30 öre/kWh till 6 öre/kWh.
6,25öre. Sen höjdes till 7 öre i årsskiftet.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker att införarna gått vilse i sina beräkningar. Inget med elräkningen är enkelt, snudd på ens begripligt.

Dels är(var) det för många olika faktorer som bidrar till summeringen. Det leder snarare till uppgivenhet än beteende förändring.
Dels är lätträknat vilka större förbrukare som är ens möjliga att flytta.

Om hårkorset istället riktas direkt på storförbrukarna ock krav på effektutjämningsfunktioner ställts dit, så kunde prylarna själva bidra med nytta utan att en el(be)räkning blir superkomplex.
Storförbrukare är inget problem för elnätet så länge de inte har högre maxeffekt än små förbrukare. Det är toppeffekten samtidigt som andra har sina toppeffekter som är problemet.

Jag gör av med 20000 kWh per år (två elbilar, badtunna, LLVP, FLVP) men lyckades ändå hålla mig under 3,5 kW (förutom under en renovering i mars då en dörr stod öppen större delen av tiden). Mer än halva min förbrukning var nämligen nattetid (då jag inte hade effekttariff).

Detta visar på hur kraftfull styrning av priserna kan vara, har man stor last som är flyttbart så är det lätt att sänka kostnaderna. Det visar också på att de som inte har moderniserat sin uppvärmning måste göra det med effekttariff, precis som meningen med den var. Jag hade moderniserat min uppvärmning under 2022 och var därför en vinnare.

• Gilla
  • Arg
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tanken med effektavgifter är god, men det är inte helt lätt att göra det ekonomiskt balanserat. Någon kommer alltid att bli missnöjd.

Det stora problemet är dock att folk i gemen är för oinsatta och korkade för att hantera konceptet. Tekniskt fungerar det bra med många av dagens apparater.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pligg85 skrev:
6,25öre. Sen höjdes till 7 öre i årsskiftet.
Ok, 6,25 öre kanske det var. en sedvanlig uppräkning vid årsskiftet, vilket förmodligen skett även med den gamla modellen (som nu ska tas tillbaka). Min poäng är väl framförallt att många inte ens förstått att de fått en sänkt överföringsavgift.

Riktigt lurade känner sig nog de som valde att säkra upp när det blev samma pris för 16-25A.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
För att få riktigt genomslag av en effektavgift tror jag elleverantörerna behöver tillhandhålla ett enkelt sätt att få effektvärden i realtid. Det är få människor som är tillräckligt intresserade för att själva ordna realtidmätning och för dem blir bara effektavgiften en rad på fakturan som inte har någon koppling till deras vardag.
Skulle man ha en telefonapp, mätdosa eller något sådant som i realtid började "larma" vid höga effektuttag tror jag man skulle kunna få mer genomslag av en effektavgift. Mina 2-ören...

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
För att få riktigt genomslag av en effektavgift tror jag elleverantörerna behöver tillhandhålla ett enkelt sätt att få effektvärden i realtid. Det är få människor som är tillräckligt intresserade för att själva ordna realtidmätning och för dem blir bara effektavgiften en rad på fakturan som inte har någon koppling till deras vardag.
Skulle man ha en telefonapp, mätdosa eller något sådant som i realtid började "larma" vid höga effektuttag tror jag man skulle kunna få mer genomslag av en effektavgift. Mina 2-ören...
Jag tror inte att det hjälper om de nu har för hög effekt så måste de ju ändå agera och då ser de ju det på fakturan lika väl som de ser det i en app

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror inte att det hjälper om de nu har för hög effekt så måste de ju ändå agera och då ser de ju det på fakturan lika väl som de ser det i en app
Fakturan kommer en månad senare. För egen del kommer jag inte ihåg vilka apparater jag hade igång vid just de tillfällen effekttopparna mättes. Har du realtidsmätning ökar ju däremot chanserna att man minskar förbrukningen direkt om man får ett "larm".

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har pratat med lite folk om effektavgiften och stor andel fattar verkligen inte hur den fungerar eller vet ens om att den finns trots att de har Ellevio.
Om det larmar i en app att man ska stänga av så är chansen större att man lägger ihop ett och ett.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Jag har pratat med lite folk om effektavgiften och stor andel fattar verkligen inte hur den fungerar eller vet ens om att den finns trots att de har Ellevio.
Om det larmar i en app att man ska stänga av så är chansen större att man lägger ihop ett och ett.
Precis. När jag pratat med kollegor och bekanta (som överlag har bra koll på ekonomi mm) så vet de flesta varken att effektavgift har införts eller hur det fungerar.

H hydrolift skrev:
Jag synar det. Hur många laddar ens ned appen?

Edit: inte ens jag som är intresserad har laddat ner mitt energibolags app

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag synar det. Hur många laddar ens ned appen?

Edit: inte ens jag som är intresserad har laddat ner mitt energibolags app
De kan ju skicka ut SMS som de gör vid strömavbrott.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, 6,25 öre kanske det var. en sedvanlig uppräkning vid årsskiftet, vilket förmodligen skett även med den gamla modellen (som nu ska tas tillbaka). Min poäng är väl framförallt att många inte ens förstått att de fått en sänkt överföringsavgift.

Riktigt lurade känner sig nog de som valde att säkra upp när det blev samma pris för 16-25A.
Många har ju effektiviserat hårt för att få ned förbrukningen, och ligger man på säg 1000kWh per månad vintertid så har du fått sänkt överföringsavgift med ca 200kr, men fått en effektavgift om (man lågt då räknar på snitt maxlast om 3,5kWh) ca 290 kr, alltså en fördyring om 90 kr.

Med det sagt är 3,5kWh i snitthastighet inte direkt högt.

H hydrolift skrev:
De kan ju skicka ut SMS som de gör vid strömavbrott.
Snacka om junk-mess i mängder. När skall varningen ut var femte minut?

• Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Många har ju effektiviserat hårt för att få ned förbrukningen, och ligger man på säg 1000kWh per månad vintertid så har du fått sänkt överföringsavgift med ca 200kr, men fått en effektavgift om (man lågt då räknar på snitt maxlast om 3,5kWh) ca 290 kr, alltså en fördyring om 90 kr.

Med det sagt är 3,5kWh i snitthastighet inte direkt högt.
1000 kWh per månad på vintern är mycket lågt. Du har sparat mycket mer pengar där.

Edit: när du skaffar elbil så tjänar du ikapp det och ännu mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.