Klyvanhållet tycker jag är helt ok, ser ingen anleding att betala 5000 för ett annat. Kapanhållet däremot är det som har lite övrigt att önska. Så här ser min såg ut efter moddning för att kunna köra kapanhåll närmre klingan och för att kunna köra kapsläde http://www.byggahus.se/forum/verkty...ol-cs70-och-dewalt-elu-744-a.html#post1740164
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Sorry för att jag startade en OT-diskussion, själv har jag bara en CS50, och planerar att komplettera med ett gjutjärnsmonter när jag bara får ihop en maskinhall (aka "garage"). Jag håller med om att klyvanhållet (LA) är helt ok men kapanhållet ger jag inte mycket för, ska dock prova att vända på "slitdelen" av anhållet enligt ovan, kanske förbättrar det precisionen.
Kapsläde vore trevligt, Festool har ju dock valt en annan approach iom. Dragfunktionen, så att det kommer original är nog rätt osannolikt. Någon gång kanske jag också vågar sätta fräsen i mitt bord (finns trådar om de som vågar) och kan komplettera med en släde...
Edit: tänkte inte på att det var just författaren till inlägget innnan mitt som har lite större kulor än jag med avseende på att modifiera svartgröna prylar i övre prisklassen, dessutom infogade denne ju länken till tråden jag tänkte på i samma inlägg...
Kapsläde vore trevligt, Festool har ju dock valt en annan approach iom. Dragfunktionen, så att det kommer original är nog rätt osannolikt. Någon gång kanske jag också vågar sätta fräsen i mitt bord (finns trådar om de som vågar) och kan komplettera med en släde...
Edit: tänkte inte på att det var just författaren till inlägget innnan mitt som har lite större kulor än jag med avseende på att modifiera svartgröna prylar i övre prisklassen, dessutom infogade denne ju länken till tråden jag tänkte på i samma inlägg...
Redigerat:
Spännnande att höra vad du tycker. Montera anhållet från sidan, vrid det 90 grader så skenan blir paralell med sågen, dra ut det så långt du kan så att fästet för slitdelen (gradskivan) är så nära sågen som möjligt, och vänd sedan slitdelen.ullberg skrev:
--- Mats ---
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Hmm, din formulering får mig att tänka på ytterligare en variant man kan knåpa ihop detta som jag aldrig provat (och jag tror inte heller du menar denna montering, men jag läste fel första gången), återkommer med lite bilder vid tillfälle...Mats Bengtsson skrev:
Låter spännande. Det finns faktiskt många varianter. Första gången jag kom på att jag kunde ta slitdelen från längdanslaget och sätta på vinkelanslaget var ett lyft...ullberg skrev:
--- Mats ---
Jag har tittat på lite video och försökt läsa, men jag förstår inte vad "dragfunktionen" är. På vilket sätt är CS50/CS70 något annat än en väldigt bra portabel bordssåg?ullberg skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Med ett handtag på framsidan så kan du dra hela klingan (inkl. motorn på undersidan) mot dig för att kapa. inversen mot en kapsläde, anhållet och bordet står still, klingan rör sig. Gick det att förstå (inte helt lätt att beskriva kanske)?jonmo skrev:
/U
EDIT: ja bordet står väl förhoppningsvis still på alla sågar, men släden står still (och slutar därför vara en släde, och blir ett anhåll) och klingan rör sig.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag förstår å andra sidan hur dragsågen fungerar men inte varför. Med undantag möjligen för sågning i metall, varför skulle man någonsin vilja använda dragfunktionen? Någon gång man hellre skulle använda den än en separat kap&ger?ullberg skrev:Med ett handtag på framsidan så kan du dra hela klingan (inkl. motorn på undersidan) mot dig för att kapa. inversen mot en kapsläde, anhållet och bordet står still, klingan rör sig. Gick det att förstå (inte helt lätt att beskriva kanske)?
/U
EDIT: ja bordet står väl förhoppningsvis still på alla sågar, men släden står still (och slutar därför vara en släde, och blir ett anhåll) och klingan rör sig.
Got it!ullberg skrev:Med ett handtag på framsidan så kan du dra hela klingan (inkl. motorn på undersidan) mot dig för att kapa. inversen mot en kapsläde, anhållet och bordet står still, klingan rör sig. Gick det att förstå (inte helt lätt att beskriva kanske)?
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ja, det tycker jag. Trots att anhållet är aningens vingligt (har ännu inte testat att förbättra enligt mats förslag och egna idéer) får jag högre precision (som i att det är lättare att ställa in, och faktiskt få, önskad vinkel). Jag är därför mer benägen att använda dragsågen ju mer finsnickeri det handlar om.fiskbuggaren skrev:
Nu kanske det säger mer om min kap/ger (ett obehagligt amerikanskt märke som påstår sig vara "tough" men som jag för det mesta ser som pimpade konsumentmaskiner) än hur bra dragsågen är, men för mig funkar det så.
/U
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
ullberg skrev:
Jag tänkte mest på en jämförelse med till exempel kapex, dvs olika verktyg från samma tillverkare och med (rimligen) ungefär samma produktutveckling och tillverkning bakom sig.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Helt med på den, och nästa gång ni hör om ett "otillbörligt uttag" på någon bank i norrort kan ni ju kolla om jag plötsligt börjar lägga ut bilder på min senaste svartgröna leksak, och de precisionssnitt jag kan göra med den...fiskbuggaren skrev:
Dragfunktionen är väl bra om man kapar stora (långa och eller breda) ämnen som man då kan spänna i bordet och flytta såghuvudet istället för ämnet.
Annars är jag inte så impad, jag har numera bultat min "sågmodul" i mittläget så den varken kan dras fram eller bak
. Tyckte det där dragandet kändes väldigt bakvänt + det var en sak till som ska funka parallellt/vinkelrät/whatever gentemot anhåll och annat + tyckte själva sågmodulen kunde glappa lite pga att den är upphängd i glidskenor.
Annars är jag inte så impad, jag har numera bultat min "sågmodul" i mittläget så den varken kan dras fram eller bak
Klicka här för att svara