Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det känns tryggt. Ett svart hål att stoppa pengar i många år framöver.Mats Bengtsson skrev:
Om jag bra kunde skaka av mig känslan att jag egentligen vill ha ett enkelt gjutjärnsmonster...
Har också en cs70, blocketshoppad och försedd med lilla justerbordet. Visst, den är bra, en mobil såg på steroider. Men...jag möbelsnickrar och till det hade jag gärna bytt den mot en tung best med mitretrack alla dagar i veckan.
+: hyfsat tyst, stort bord om man har alla förlängare, stark, bra sidledsanhåll.
-: lite sladdrig, bordet är uppbyggt av ett flertal alusegment och det är rätt svårt att få det helt plant. I princip omöjligt att bygga en zero clearance insert. Inget miterspår (jättestor nackdel enligt mig, har fräst ner en egen miterskena för att kunna köra incras anhåll + köra med kapsläde + en massa jiggar). Kasst kapanhåll (flexigt) om man sågar korta bitar som inte når anhållets centrum.
Om jag skulle bygga hus o släpa runt en såg mellan olika rum hade cs 70an varit en drömsåg. Som ststionär bordssåg i en möbelsnickarverkstad finns det betydligt bättre alternativ för dom pengarna en cs70 kostar.
+: hyfsat tyst, stort bord om man har alla förlängare, stark, bra sidledsanhåll.
-: lite sladdrig, bordet är uppbyggt av ett flertal alusegment och det är rätt svårt att få det helt plant. I princip omöjligt att bygga en zero clearance insert. Inget miterspår (jättestor nackdel enligt mig, har fräst ner en egen miterskena för att kunna köra incras anhåll + köra med kapsläde + en massa jiggar). Kasst kapanhåll (flexigt) om man sågar korta bitar som inte når anhållets centrum.
Om jag skulle bygga hus o släpa runt en såg mellan olika rum hade cs 70an varit en drömsåg. Som ststionär bordssåg i en möbelsnickarverkstad finns det betydligt bättre alternativ för dom pengarna en cs70 kostar.
Om du inte behöver portabel, och har plats, skaffa ett gjutjärnsmonster. Det är bristen på plats, behovet att flytta runt lite, som gör att jag har denna. I min drömvärld skaffar vi ett tvåbilsgarage, och då står ett gjutjärnsmonster på köplistan.fiskbuggaren skrev:
--- Mats ---
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Du måste skrivit fel, tvåmaskinsgarage menar du väl? Justersåg och rikt/plan, en innanför varje dörr...Mats Bengtsson skrev:
Vi diskuterar aldrig garaget som en plats för bil. Tvåbilsgarage definierar storleken, inte användningen.ullberg skrev:
Varje vinter försöker min fru få in en cykel och två blomkrukor i garaget. Med ett tvåbilsgarage kan vi kanske klara ett sådant avsteg från huvudanvändningen.
--- Mats ---
Jag fortsätter OT lite till...Mats Bengtsson skrev:
Det är inte säkert att det löser problemet. Jag har ett "tvåbilsgarage" Ena porten sattes igen för några år sedan så blev det åtminstonde inte längre aktuellt att någon skulle få för sig att det skall in en bil där. Men problemet med krukor och andra trädgårdsredskap kvarstod. Nu har jag byggt en carport om 7x12m som även innefattar 10-12 kvm varmförråd. Här tänkte jag ställa krukor och övriga trädgårdsredskap. Men när jag fått in motorsågar, gräsröjare, gräsklippare, en liten arbetsbänk (för kedjeslipning m.m.), bensindunkar och lite hyllor så är det fortfarande problem med krukorna. :eek:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Nu känns det som att det börjar spåra ur lite. Om vi återvänder till ämnet: efter att ha tittat runt lite snabbt på internet verkar det som att man vill ha incras bordssåganhåll på sin cs70. Något skäl att inte? Det är ju inte som att cs70 är överdrivet portabel ändå med alla tillägsbord och justerstöd man behöver för att kunna använda grejerna.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Har festools anhåll. Det är ok, för det fäster i både fram och bakkant, så det blir stabilt.fiskbuggaren skrev:Nu känns det som att det börjar spåra ur lite. Om vi återvänder till ämnet: efter att ha tittat runt lite snabbt på internet verkar det som att man vill ha incras bordssåganhåll på sin cs70. Något skäl att inte? Det är ju inte som att cs70 är överdrivet portabel ändå med alla tillägsbord och justerstöd man behöver för att kunna använda grejerna.
Skulle jag byta skulle jag byta till ett motoriserat digitalt, vet inte om det var ett sådant du tittat på. Det jag verkligen velat ha är ett spår för ett kapanhåll.
Har dock upptäckt att om man lägger anhållet ner så "den höga kanten blir låg och anhållet i stället blir brett" blir det rätt stabilt.
--- Mats ---