Det finns säkert fler trådar men jag skulle behöva lite hjälp precis nu. Jag står i en affär och funderar på om jag borde köpa en ny, ganska kraftigt nedsatt cs70. Vi har cs70ägare på forumet. Är den värd 11265 kr? Är det bordssågen man vill ha? (Jag hade egentligen inga planer på att köpa bordssåg just nu)

Jag tycker det är en riktigt bra bordssåg och värd de pengarna om man har dom.

Riktigt kraftig motor och stor fördel med att den har fällbara ben.

Jag har faktiskt aldrig förstått storheten i Festools drag/bordssågar.

Vad gör man med en sån som man inte kan med en vanlig såg, ex dewalt 744 eller bosch gts 10?

Vet inte om det finns någon större storhet. Själva dragsågsfunktionen är faktiskt ganska användbar när man börjat använda den. CS70:an har ju tyvärr lite udda klingor utöver de begränsningar som aluminiumbordet utgör.

För övrigt såg jag en Mafell dragsåg häromveckan. Väldigt lik CS70:an.

phl skrev:
Vet inte om det finns någon större storhet. Själva dragsågsfunktionen är faktiskt ganska användbar när man börjat använda den. CS70:an har ju tyvärr lite udda klingor utöver de begränsningar som aluminiumbordet utgör.

För övrigt såg jag en Mafell dragsåg häromveckan. Väldigt lik CS70:an.
Jag är med på att den är användbar och att dragfunktion säkert är smidig men det kostar ju runt 20+moms med lite tillbehör.

För de pengarna får man ju 3-4 bra sågar från bosch, dewalt osv

hantverkare1 skrev:
Jag är med på att den är användbar och att dragfunktion säkert är smidig men det kostar ju runt 20+moms med lite tillbehör.

I den här speciella tråden är frågan om den är värd 11000. Du får då med din kalkyl ungefär 1.5 sågar från en annan leverantör för de pengarna. Länge sedan jag provade, men när jag provade, så fanns det ingen av de andra som var i närheten av precisionen, samt hade DeWalt ett för litet bord för mitt ändamål (valde en CMS istället för CS70, men det är samma precision frånsett att kapfunktionen blir bättre i CS70). Köper man nytt skall inte Mafell glömmas bort, men här var det fråga om begagnat.

Så är du ute efter billigast såg, gå aldrig någonsin på Festool. Är du ute efter något med extra precision och har råd, då är detta det bästa man kan få som fortfarande är portabelt.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
I den här speciella tråden är frågan om den är värd 11000. Du får då med din kalkyl ungefär 1.5 sågar från en annan leverantör för de pengarna. Länge sedan jag provade, men när jag provade, så fanns det ingen av de andra som var i närheten av precisionen, samt hade DeWalt ett för litet bord för mitt ändamål (valde en CMS istället för CS70, men det är samma precision frånsett att kapfunktionen blir bättre i CS70). Köper man nytt skall inte Mafell glömmas bort, men här var det fråga om begagnat.

Så är du ute efter billigast såg, gå aldrig någonsin på Festool. Är du ute efter något med extra precision och har råd, då är detta det bästa man kan få som fortfarande är portabelt.

--- Mats ---
Absolut, 11000 kr är hälften av vad en ny kostar och är naturligtvis ett bra pris.

Tänkte att det var dumt att starta en ny tråd just för mig och mina frågor så hijackade fräckt denna tråd.

Jag var mest intresserad av om en sådan såg var värd det höga priset då jag själv till våren skall införskaffa en till bordssåg då min nuvarande dewalt 745 har alldeles för litet bord ibland.

Portabiliteten är definitivt en faktor för mig. Även precisionen, men kanske är den "onödigt" bra för mig?
Jag tycker precisionen i dewalten är helt ok för mina behov.

hantverkare1 skrev:
...hijackade...Portabiliteten är definitivt en faktor för mig. Även precisionen, men kanske är den "onödigt" bra för mig?
Jag tycker precisionen i dewalten är helt ok för mina behov.
DeWalten anses bra i precision, av vissa bättre än Festool på längdanslaget. Håller med dig om att bordet är för litet. Mafell är nog dyrare än Festool (inte kollat).

Till slut handlar det bara om du vill lägga pengarna eller inte. Vill du ha lika bra som DeWalt och portabelt, men större bord, tror jag det ännu inte finns något förutom Festool Mafell. De ligger i den prisklassen för att det inte finns något lika bra som är billigare.

Köper du något som är billigare så är det sämre, men inte sämre än att det kan användas. Att gå från DeWalten till sämre kan ju fungera då du har kvar DeWalt i de lägen där du behöver precision. Är priset vikitgt är Festool sällan ett alternativ, de har prisat sig för att få betalt för det lilla extra.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
DeWalten anses bra i precision, av vissa bättre än Festool på längdanslaget. Håller med dig om att bordet är för litet. Mafell är nog dyrare än Festool (inte kollat).

Till slut handlar det bara om du vill lägga pengarna eller inte. Vill du ha lika bra som DeWalt och portabelt, men större bord, tror jag det ännu inte finns något förutom Festool Mafell. De ligger i den prisklassen för att det inte finns något lika bra som är billigare.

Köper du något som är billigare så är det sämre, men inte sämre än att det kan användas. Att gå från DeWalten till sämre kan ju fungera då du har kvar DeWalt i de lägen där du behöver precision. Är priset vikitgt är Festool sällan ett alternativ, de har prisat sig för att få betalt för det lilla extra.

--- Mats ---
Jo, jag är väldigt nöjd med dewaltens längdanslag, kapanslaget är rappligt och det använder jag inte alls.

Enda problemet jag har egentligen är att storleken på bordet är för litet, framför allt allt klyvbredden är begränsad, upplag går alltid att ordna.

Men är cs70 alternativt cms så mycket större?
När jag nu läste lite på festool.se så står det att man max kan klyva 30 cm vilket är pinsamt lite, måste ha missuppfattat något, eller?

CS och CMS i sig som grundenhet är inte så stora, nej, men med förlängningsborden blir det ganska mycket yta,
Sen är det rätt underbart att man kan ha sidoanslaget från Kapexens UG-bord på CMS (vet inte om det går på CS också). Så en sådan såg från Festool bör inte bli större än vad den kan bli med tillbehören för då är det inte mobilt längre.
Vid större klyvningar använder man med fördel sänksågen och skenan eller hur?

End skrev:
CS och CMS i sig som grundenhet är inte så stora, nej, men med förlängningsborden blir det ganska mycket yta,
Sen är det rätt underbart att man kan ha sidoanslaget från Kapexens UG-bord på CMS (vet inte om det går på CS också). Så en sådan såg från Festool bör inte bli större än vad den kan bli med tillbehören för då är det inte mobilt längre.
Vid större klyvningar använder man med fördel sänksågen och skenan eller hur?
Flyttas på längdanslaget längre ut på förlängningdbordet?
Hur brett kan man i så fall klyva?

Större grejer tar jag alltid med såg och skena men repeterbarheten hos en bordssåg får man ju inte

End skrev:
Ja, LA CS/CMS går att flytta ut till förlängningsbordet, t.ex. på denna bild ser du hur det går till:
[länk]

Det är CS50 iaf, samma sak med CMS, men CS70 vet jag inte men kan tänka mig att det fungerar på samma sätt.

Med FS-PA får du repeterbarhet med skena.
Aha, det funkar så!
Har funderat på fs-pa också.

Så här tänker jag nu:

Alternativ 1
Använda min nuvarande dewalt till byggklyvning och liknande.
Inhandla cms eller cs50 samt fs-pa så klarar jag allt.

Alternativ 2
Dewalten: samma som ovan
Inhandla MFT-bord för att klyva/såga större saker.
Fs-pa till ännu större saker
Får då också ett bra mobilt arbetsbord

Alternativ 2 blir billigare men tappar jag någon funktion jag inte har tänkt på?

Jag har CMS för jag ville även kunna fräsa på samma bord. Det finns faktiskt CMS grundenhet med två ben istället för fyra ben som monteras på MFT bordet. Men den känns som en halvdan kompromiss så om man är respektlös mot plånboken är en ren CMS bättre val.

Så är det med Festool, man ska inte stirra sig blint på vad maskiner kostar i grundutförande. Då kan man lika gärna köpa något annat märke. Men med tillbehören har man en oslagbar portabel verkstad.

Gjorde en kalkyl för inte alltför länge sen och kom då fram till att en portabel verkstad kostar drygt 100.000 kr och då kan man göra nästan allt som ett riktigt snickeri kan göra, förutom att hyvla stora ämnen. Det enda jag saknar i Festoolväg.

hantverkare1 skrev:

Jag kan inte säga emot. Äger ingen CS70:a själv och ämnar ej heller skaffa en dito. Har en gjutjärnsmaskin med massor av motor och vertikalfräs som jag betalt knappa hälften av fiskbuggarens pris för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.