Dödstalen i Portugal är procentuellt sett högre än i Sverige trots hård nedstängning och munskyddskrav.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Visst, alla som propagerar för att munskydd inte gör någon skillnad, kommer knappast att få tillträde till något annat land

och att Sverige dessutom har den högsta smittspridningen i Europa och förmodligen i en stor del av resten av världen bryr sig väl inte svenskar om.

Nej, en löjligt patetisk diskussion enbart till för att slå sig själv för bröstet. Måste låta ihåligt för det finns absolut INGET att slå sig för bröstet för.

Gudskelov att jag har lite vidare vyer!
Jag har förmågan att ta till mig forskarnas rapporter och utfall i verkligheten som visar att munskydd ute i allmänheten inte gör någon skillnad. Att hålla avstånd däremot gör skillnad. Och håller man avstånd så behövs inte munskydd. Så enkelt är det.

Däremot använder jag förstås munskydd där reglerna kräver det. Om en vecka ger min första Pfizer spruta full effekt, det känns bra. :) Snart är man ute ur buren. :)

Inom kort skall jag ut och resa med mitt digitala vaccinationspass. :)

• Gilla
  • Haha
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Så här skriver EU-komissionen om ”livet efter vaccinationen”.
Skärmdump av EU-kommissionens webbplats med frågor och svar om COVID-19-vaccination, text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Så här skriver EU-komissionen om ”livet efter vaccinationen”.
[bild]
Som sagt var. Man har inte en susning och ändå springer ni glatt och vaccinerar er.

Staffans

• Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Som sagt var. Man har inte en susning och ändå springer ni glatt och vaccinerar er.

Staffans
Det är ju fel. Man har ju tydligt sett att smittspridningen har gått ner i Israel och Storbritannien efter vaccinering vilket lett till allt färre på sjukhus och allt färre som avlider. Du vet väl om att man inte ser någon tredje våg bland de avlidna i Sverige?
Man har alltså bra kunskap om t.ex. minskat lidande och död, och det är därför som folk vaccinerar sig.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens

Staffans
Du känns mer och mer som en haverist, du är emot precis allt myndigheterna gör, oavsett om det är bra eller inte....

Självklart har man ”en susning”, det är rätt många miljoner som är vaccinerade nu. Och man har ”en susning” om biverkningar av att få en covid infektion. Biverkningar kan drabba alla. Unga, äldre, vältränade och inte vältränade. Och de kan vara livsvariga.
Så, allt pekar på att det är mycket större risk att inte vaccinera sig än att göra det.
Om du nu har obefogad vaccinationsskräck så är det ju mest tråkigt för dig själv. :)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…

Staffans
Nåja, nån susning har man allt, men turistindustri och företags höga önskan om att allt snabbt ska återgå till det normala kanske grusas av smittspridning ute i verkligheten.

Jag kan inte påstå att jag glatt sprang och vaccinerade mig. Många tankar snurrade i huvet i vaccinationskön. Men jag har gjort det för det kändes som rätt sak att göra både av egoistiska skäl och för smittspridningen.

Vaccinpassen är ju lite problematiska eftersom alla inte har samma skydd efter vaccinationen eller genomgången sjukdom. Man kan se på Seychellerna hur det kan gå. Vi skulle ju kunna få en ny mutation så vårt fina Pfizer-vaccin blir lika effektivt som de vaccin som använts där. Då behöver man ta en eller två sprutor till med ett nytt vaccin som är effektivt mot nya virusvarianter. :thinking:

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att man inte ser någon tredje våg bland de avlidna i Sverige?
Det övriga var fullt begripligt. Men det här?

Staffans

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Det övriga var fullt begripligt. Men det här?

Staffans
Jag antar att du känner till att det under våren har varit en tredje våg av bekräftade fall och då är frågan om du känner till att den kraftigt ökade smittspridningen då inte ledde till ökat antal avlidna på det sätt som skett under de tidigare vågorna.
Se https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Den allmänna bedömningen i alla länder med många vaccinerade (så vitt jag vet) är att vaccineringen under början av året bland dem som har störst risk att avlida har åstadkommit det. Har du någon annan uppfattning?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nu har jag inte alls läst i denna tråd, men tyckte att infon som denna undersökning är värd posta igen om den redan blivit postad tidigare

"We find that most environments and contacts are under conditions of low virus abundance (virus-limited) where surgical masks are effective at preventing virus spread. More advanced masks and other protective equipment are required in potentially virus-rich indoor environments including medical centers and hospitals. Masks are particularly effective in combination with other preventive measures like ventilation and distancing."

https://science.sciencemag.org/cont...NQYQg8TX3dAfmHkGeTaabEypcn125VgG8QFnTHb9dW5sE

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag antar att du känner till att det under våren har varit en tredje våg av bekräftade fall och då är frågan om du känner till att den kraftigt ökade smittspridningen då inte ledde till ökat antal avlidna på det sätt som skett under de tidigare vågorna.
Det är ju bra men lik förbaskat är det en tredje våg båda sett till smittade och dödsfall.

Till de kan man lägga att det som avlider nu är i yngre ålder. Sett till antal förlorade levnadsår är det inte säkert att det skett någon förbättring övht. I dont know.

M MrDizzy skrev:
Nu har jag inte alls läst i denna tråd, men tyckte att infon som denna undersökning är värd posta igen om den redan blivit postad tidigare

"We find that most environments and contacts are under conditions of low virus abundance (virus-limited) where surgical masks are effective at preventing virus spread. More advanced masks and other protective equipment are required in potentially virus-rich indoor environments including medical centers and hospitals. Masks are particularly effective in combination with other preventive measures like ventilation and distancing."

[länk]

Vad bra! Ännu en studie som ser goda effekter av munskydd. Tyvärr propagerar FHM inte för munskydd i sina riktlinjer och lär nog aldrig komma att göra det, oavsett hur många välgjorda studier som publiceras. Därtill har man gått ut och förklarat dem verkningslösa tidigt i pandemin.

""Our results have important implications for understanding and communicating preventive measures against the transmission of airborne viruses including SARS-CoV-2. When people see images or videos of millions of respiratory particles exhaled by talking or coughing, they may be afraid that simple masks with limited filtration efficiency (e.g., 30-70%) cannot really protect them from inhaling these particles. However, as only few respiratory particles contain viruses and most environments are in a virus-limited regime, wearing masks can indeed keep the number of inhaled viruses in a low Pinf regime and explain the observed efficacy of face masks in preventing the spread of COVID-19""

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju bra men lik förbaskat är det en tredje våg båda sett till smittade och dödsfall.

Till de kan man lägga att det som avlider nu är i yngre ålder. Sett till antal förlorade levnadsår är det inte säkert att det skett någon förbättring övht. I dont know.
Om inte äldsta och skröpligaste dör längre för att de är vaccinerade så betyder det förstås att den genomsnittliga åldern på de avlidna sjunker men inte har det varit många medelålders eller yngre vuxna som avlidit under våren, precis om under resten av pandemin, utan det ju fortfarande i hög utsträckning 70+, och i viss utsträckning 60-69.
Så här ser Socialstyrelsens statistik utifrån dödsorsaksintyg ut från vecka 10 förra året och fram till vecka 18 i år:
Heatmap över COVID-19 relaterade dödsfall per åldersgrupp och vecka, med högst antal i 70-90+ årskategorin.
Skapa konto

https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Och Fohms statistik:
Histogram som visar antal avlidna per kön varje vecka under covid-19-pandemin.
Skapa konto
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-19-final.pdf

Vad är det du menar är den tredje vågen och yngre ålder?
Jag kan bara se två vågor och inte fler medelålders som har avlidit än annars.

Edit: Förtydliganden

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.