162 211 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Vad skulle det vara för fel med det?Fairlane skrev:
Staffans
Nu fabulerar du igen. Eller var det en dagdröm?BirgitS skrev:
Om "andra" är jag, stämmer det inte alls.
Jag har, som jag tidigare sagt ett flertal munskydd av xxx3. De använder jag korta stunder när så behövs. Att slänga dessa efter fem minuters användning, är oklokt. De hinner alltså inte bli tilltäppta innan de kasseras.
Frågor på det?
Staffans
Absolut, du har ju fått för dig att icke fungerande munskydd är något slags tyckande i trådarna här. Problemet med det påståenddt är att forskningsrapporterna stöder att det inte funkar i offentligheten med outbildade användare. Eftersom du inte tror på de som skriver det här, så är väl enda alternativet att du läser på lite. Om du nu är intresserad av hur det förhåller sig alltså.Staffans2000 skrev:
Så de är ej funktionsdugliga först när de är tilltäppta?Staffans2000 skrev:
Nu fabulerar du igen. Eller var det en dagdröm?
Jag har, som jag tidigare sagt ett flertal munskydd av xxx3. De använder jag korta stunder när så behövs. Att slänga dessa efter fem minuters användning, är oklokt. De hinner alltså inte bli tilltäppta innan de kasseras.
Frågor på det?
Staffans
Jösses....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Så fort filtret har blivit fuktigt så ändras dess filtreringsegenskaper och det går inte tillbaks bara för att man låter det torka.Staffans2000 skrev:
Nu fabulerar du igen. Eller var det en dagdröm?
Frågor på det?
Staffans
Med tanke på hur du verkar beundra norrmän som vandrar runt ute med munskydd och ständigt propagerar för ökad munskyddsanvändning så låter det då som att du också använder munskydd under längre tidsperioder än fem minuter. Om det inte stämmer så kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig.
Nu missuppfattar du mig igen, Birgit!BirgitS skrev:
Så fort filtret har blivit fuktigt så ändras dess filtreringsegenskaper och det går inte tillbaks bara för att man låter det torka.
Med tanke på hur du verkar beundra norrmän som vandrar runt ute med munskydd och ständigt propagerar för ökad munskyddsanvändning så låter det då som att du också använder munskydd under längre tidsperioder än fem minuter. Om det inte stämmer så kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig.
Filtret blir blött redan efter första utandningen. Hur mycket dess filtreringsegenskaper ändras, vet varken du eller jag. Är det 0,0001%. Eller 50%. och efter hur lång tid och i vilken miljö. Olika för olika filter osv. Så innan du har kläm på det, är din gissning inte mycket värd.
Norrmännen tar det här med Coronan på ett större allvar än vi gör. I kollektivtrafiken använder nästan alla munskydd. Eftersom det är en stängd miljö, tycker jag det är klokt. Ute på byen där det numera är turistlös, Så med inte en ända grupp nyrika Kineser som uppför sig som Egyptens gräshoppor i sikte, tycker jag det är onödigt med mask. Detta har jag också skrivit förut. Men tack vare ditt selektiva minne, är det bortglömt.
Som sagt. Jag använder munskydd i affärer, apotek, taxi etc. Dvs. korta stunder. Hur du kan missuppfatta det, begriper jag inte. Så. Hur tycker du jag skall uttrycka mig, så att även du förstår? Kom med förslag!
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Om jag inte missminner mig är rådet att inte använda ett kirurgskydd mer än en timme i sträck därför att det då har blivit allt för fuktigt. Men t.ex. WHO är tydliga med att engångsskydd inte ska återanvändas utan slängas efter en användning. Om du anser att WHO kommer med felaktigheter i sina råd/rekommendationer angående just detta kanske det även finns andra råd/rekommendationer från dem som är felaktiga.Staffans2000 skrev:
Nu missuppfattar du mig igen, Birgit!
Filtret blir blött redan efter första utandningen. Hur mycket dess filtreringsegenskaper ändras, vet varken du eller jag. Är det 0,0001%. Eller 50%. och efter hur lång tid och i vilken miljö. Olika för olika filter osv. Så innan du har kläm på det, är din gissning inte mycket värd.
Norrmännen tar det här med Coronan på ett större allvar än vi gör. I kollektivtrafiken använder nästan alla munskydd. Eftersom det är en stängd miljö, tycker jag det är klokt. Ute på byen där det numera är turistlös, Så med inte en ända grupp nyrika Kineser som uppför sig som Egyptens gräshoppor i sikte, tycker jag det är onödigt med mask. Detta har jag också skrivit förut. Men tack vare ditt selektiva minne, är det bortglömt.
Som sagt. Jag använder munskydd i affärer, apotek, taxi etc. Dvs. korta stunder. Hur du kan missuppfatta det, begriper jag inte. Så. Hur tycker du jag skall uttrycka mig, så att även du förstår? Kom med förslag!
Staffans
Nåja, om du skriver att du tar en promenad och ser en massa människor som har munskydd (som du påpekar med något som låter beundrande och som att svenskar borde ta efter det) så lär du ju inte precis vara ensam och eftersom du verkar beundra det borde du ju ha tagit efter det. Det verkar också konstigt att alla besök i affärer, resor med taxi och kollektivtrafik skulle vara max 5 minuter långa (fet var du som skrev 5 minuter i inlägg #1413).
Det blir ingen spridning av salivdroppar mer än i direkta närområdet av bäraren.G gaidin skrev:
Dessutom finns det filter på en del med ventil.
Rätt så enkelt att förstå.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Tanken med munskyddet är att förhindra viruspartiklarna från att röra sig från mun/näsa genom filtret och ut till andra. Springer man runt med munskyddet på hakan så kommer istället en väldigt stor del av viruset landa på utsidan av filtret. När man sen drar på sig detta och andas så blåser man således iväg dessa viruspartiklar. Är det då sämre än att inte ha munskydd alls? Ja det tror jag, för här har man kanske ackumelerat virus under en betydligt längre period. Dvs är man inne i butiken i 10 minuter och har haft masken på sig felaktigt i 30 minuter så tror jag att det är sämre än att bara vara inne i butiken i 10 minuter utan mask.Staffans2000 skrev:
Ja, så kan det vara. Eller inte? Nu inbillar jag mig att de fastnar på filtret och inte blåser bort hur som helst.Fairlane skrev:
Tanken med munskyddet är att förhindra viruspartiklarna från att röra sig från mun/näsa genom filtret och ut till andra. Springer man runt med munskyddet på hakan så kommer istället en väldigt stor del av viruset landa på utsidan av filtret. När man sen drar på sig detta och andas så blåser man således iväg dessa viruspartiklar. Är det då sämre än att inte ha munskydd alls? Ja det tror jag, för här har man kanske ackumelerat virus under en betydligt längre period. Dvs är man inne i butiken i 10 minuter och har haft masken på sig felaktigt i 30 minuter så tror jag att det är sämre än att bara vara inne i butiken i 10 minuter utan mask.
Men det var en aspekt jag inte tänkt på.
Staffans
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
Jag vet inte hur s.k. studier utförts men det jag sett på de fåtal affärer och vårdinrättningar är iallafall avstånd mellan personer avskaffat när munskydd användsUlltand skrev:
Påståendet att munskyddet skulle vara effektivt kan vem som helst prova , andas genom skyddet tejpa seda alla kanter mot ansiktet och andas - då kommer luften att passera genom skyddet & upplev skillnaden (sen är det tveksamt om det filtermaterial i skydden verkligen är effektivt nog )
Visst, alla som propagerar för att munskydd inte gör någon skillnad, kommer knappast att få tillträde till något annat land
och att Sverige dessutom har den högsta smittspridningen i Europa och förmodligen i en stor del av resten av världen bryr sig väl inte svenskar om.
Nej, en löjligt patetisk diskussion enbart till för att slå sig själv för bröstet. Måste låta ihåligt för det finns absolut INGET att slå sig för bröstet för.
Gudskelov att jag har lite vidare vyer!
och att Sverige dessutom har den högsta smittspridningen i Europa och förmodligen i en stor del av resten av världen bryr sig väl inte svenskar om.
Nej, en löjligt patetisk diskussion enbart till för att slå sig själv för bröstet. Måste låta ihåligt för det finns absolut INGET att slå sig för bröstet för.
Men de svenskar som propagerar för munskydd då? Likt min dryckesbroder Staffan? Får dom en gräddfil in till Portugal och fortsätta sin skatteflykt hemma hos dig? Eller är alla svenskar körda? Jag tror du vet lika bra som jag att vi svenskar är vana vid att ta seden dit man kommer och kommer mönstra av planet med munskyddet i högsta hugg och vi kommer vara så välkomna.Hemmakatten skrev:
Visst, alla som propagerar för att munskydd inte gör någon skillnad, kommer knappast att få tillträde till något annat land
Till och med i Mr os favvoland. Landet som introducerar världsnyheten blöjan som är öppen i grenen.