Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Bättre att du läser på lite om forskningsresultaten. De är betydligt mer pålitliga än subjektiva killgissningar.

Bara det att du tror att luften bromsas av en trängre passage är helt galen. Det är tvärtom...
Svarar du på rätt inlägg?

Staffans

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Klassiskt beteende som jag ser ofta med munskydd är att det sitter över munnen eller hakan, inte över näsan, medan folk går runt ute elelr väntar på bussen. Väl framme vid tunnelbanan/affären eller när bussen kommer och de ska kliva på så drar man upp munskyddet över näsan.
Vad skulle det vara för fel med det?

Staffans

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
andra kan ha engångsmunskydd som används en massa gånger så att filtreringsförmågan är sämre.
Nu fabulerar du igen. Eller var det en dagdröm?
Om "andra" är jag, stämmer det inte alls.
Jag har, som jag tidigare sagt ett flertal munskydd av xxx3. De använder jag korta stunder när så behövs. Att slänga dessa efter fem minuters användning, är oklokt. De hinner alltså inte bli tilltäppta innan de kasseras.
Frågor på det?

Staffans

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Svarar du på rätt inlägg?

Staffans
Absolut, du har ju fått för dig att icke fungerande munskydd är något slags tyckande i trådarna här. Problemet med det påståenddt är att forskningsrapporterna stöder att det inte funkar i offentligheten med outbildade användare. Eftersom du inte tror på de som skriver det här, så är väl enda alternativet att du läser på lite. Om du nu är intresserad av hur det förhåller sig alltså.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Jag har, som jag tidigare sagt ett flertal munskydd av xxx3. De använder jag korta stunder när så behövs. Att slänga dessa efter fem minuters användning, är oklokt. De hinner alltså inte bli tilltäppta innan de kasseras.
Frågor på det?

Staffans
Så de är ej funktionsdugliga först när de är tilltäppta?
Jösses....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Så de är ej funktionsdugliga först när de är tilltäppta?
Jösses....
Vad betyder det?

Staffans

BirgitS
Frågor på det?

Staffans
Så fort filtret har blivit fuktigt så ändras dess filtreringsegenskaper och det går inte tillbaks bara för att man låter det torka.

Med tanke på hur du verkar beundra norrmän som vandrar runt ute med munskydd och ständigt propagerar för ökad munskyddsanvändning så låter det då som att du också använder munskydd under längre tidsperioder än fem minuter. Om det inte stämmer så kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Så fort filtret har blivit fuktigt så ändras dess filtreringsegenskaper och det går inte tillbaks bara för att man låter det torka.

Med tanke på hur du verkar beundra norrmän som vandrar runt ute med munskydd och ständigt propagerar för ökad munskyddsanvändning så låter det då som att du också använder munskydd under längre tidsperioder än fem minuter. Om det inte stämmer så kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig.
Nu missuppfattar du mig igen, Birgit!

Filtret blir blött redan efter första utandningen. Hur mycket dess filtreringsegenskaper ändras, vet varken du eller jag. Är det 0,0001%. Eller 50%. och efter hur lång tid och i vilken miljö. Olika för olika filter osv. Så innan du har kläm på det, är din gissning inte mycket värd.
Norrmännen tar det här med Coronan på ett större allvar än vi gör. I kollektivtrafiken använder nästan alla munskydd. Eftersom det är en stängd miljö, tycker jag det är klokt. Ute på byen där det numera är turistlös, Så med inte en ända grupp nyrika Kineser som uppför sig som Egyptens gräshoppor i sikte, tycker jag det är onödigt med mask. Detta har jag också skrivit förut. Men tack vare ditt selektiva minne, är det bortglömt.

Som sagt. Jag använder munskydd i affärer, apotek, taxi etc. Dvs. korta stunder. Hur du kan missuppfatta det, begriper jag inte. Så. Hur tycker du jag skall uttrycka mig, så att även du förstår? Kom med förslag!

Staffans

BirgitS
Nu missuppfattar du mig igen, Birgit!

Filtret blir blött redan efter första utandningen. Hur mycket dess filtreringsegenskaper ändras, vet varken du eller jag. Är det 0,0001%. Eller 50%. och efter hur lång tid och i vilken miljö. Olika för olika filter osv. Så innan du har kläm på det, är din gissning inte mycket värd.
Norrmännen tar det här med Coronan på ett större allvar än vi gör. I kollektivtrafiken använder nästan alla munskydd. Eftersom det är en stängd miljö, tycker jag det är klokt. Ute på byen där det numera är turistlös, Så med inte en ända grupp nyrika Kineser som uppför sig som Egyptens gräshoppor i sikte, tycker jag det är onödigt med mask. Detta har jag också skrivit förut. Men tack vare ditt selektiva minne, är det bortglömt.

Som sagt. Jag använder munskydd i affärer, apotek, taxi etc. Dvs. korta stunder. Hur du kan missuppfatta det, begriper jag inte. Så. Hur tycker du jag skall uttrycka mig, så att även du förstår? Kom med förslag!

Staffans
Om jag inte missminner mig är rådet att inte använda ett kirurgskydd mer än en timme i sträck därför att det då har blivit allt för fuktigt. Men t.ex. WHO är tydliga med att engångsskydd inte ska återanvändas utan slängas efter en användning. Om du anser att WHO kommer med felaktigheter i sina råd/rekommendationer angående just detta kanske det även finns andra råd/rekommendationer från dem som är felaktiga.

Nåja, om du skriver att du tar en promenad och ser en massa människor som har munskydd (som du påpekar med något som låter beundrande och som att svenskar borde ta efter det) så lär du ju inte precis vara ensam och eftersom du verkar beundra det borde du ju ha tagit efter det. Det verkar också konstigt att alla besök i affärer, resor med taxi och kollektivtrafik skulle vara max 5 minuter långa (fet var du som skrev 5 minuter i inlägg #1413).

optimum
G gaidin skrev:
Om all din utandningsluft pyser ut genom en ventil, då går väl inte luften ut långsammare än genom munnen? Det är den luften som går ut på sidorna som jag menar.

Om du har ett munskydd med ventil som släpper ut ofiltrerad luft så skyddar du ju ingen.
Det blir ingen spridning av salivdroppar mer än i direkta närområdet av bäraren.
Dessutom finns det filter på en del med ventil.
Rätt så enkelt att förstå.

Fairlane
Vad skulle det vara för fel med det?

Staffans
Tanken med munskyddet är att förhindra viruspartiklarna från att röra sig från mun/näsa genom filtret och ut till andra. Springer man runt med munskyddet på hakan så kommer istället en väldigt stor del av viruset landa på utsidan av filtret. När man sen drar på sig detta och andas så blåser man således iväg dessa viruspartiklar. Är det då sämre än att inte ha munskydd alls? Ja det tror jag, för här har man kanske ackumelerat virus under en betydligt längre period. Dvs är man inne i butiken i 10 minuter och har haft masken på sig felaktigt i 30 minuter så tror jag att det är sämre än att bara vara inne i butiken i 10 minuter utan mask.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Tanken med munskyddet är att förhindra viruspartiklarna från att röra sig från mun/näsa genom filtret och ut till andra. Springer man runt med munskyddet på hakan så kommer istället en väldigt stor del av viruset landa på utsidan av filtret. När man sen drar på sig detta och andas så blåser man således iväg dessa viruspartiklar. Är det då sämre än att inte ha munskydd alls? Ja det tror jag, för här har man kanske ackumelerat virus under en betydligt längre period. Dvs är man inne i butiken i 10 minuter och har haft masken på sig felaktigt i 30 minuter så tror jag att det är sämre än att bara vara inne i butiken i 10 minuter utan mask.
Ja, så kan det vara. Eller inte? Nu inbillar jag mig att de fastnar på filtret och inte blåser bort hur som helst.
Men det var en aspekt jag inte tänkt på.

Staffans

Redigerat:
hsd
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är inget problem.

Det vet man genom ett större antal studier på vad som inträffar i samhället när obligatoriskt munskydd införs.

Då då minskar smittspridningen rejält.

Vidare vet också numera att munskydd och kort avstånd är bättre än inget skydd och 2 meter.
Jag vet inte hur s.k. studier utförts men det jag sett på de fåtal affärer och vårdinrättningar är iallafall avstånd mellan personer avskaffat när munskydd används
Påståendet att munskyddet skulle vara effektivt kan vem som helst prova , andas genom skyddet tejpa seda alla kanter mot ansiktet och andas - då kommer luften att passera genom skyddet & upplev skillnaden (sen är det tveksamt om det filtermaterial i skydden verkligen är effektivt nog )

Hemmakatten
Visst, alla som propagerar för att munskydd inte gör någon skillnad, kommer knappast att få tillträde till något annat land

och att Sverige dessutom har den högsta smittspridningen i Europa och förmodligen i en stor del av resten av världen bryr sig väl inte svenskar om.

Nej, en löjligt patetisk diskussion enbart till för att slå sig själv för bröstet. Måste låta ihåligt för det finns absolut INGET att slå sig för bröstet för.

Gudskelov att jag har lite vidare vyer!

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Visst, alla som propagerar för att munskydd inte gör någon skillnad, kommer knappast att få tillträde till något annat land

och att Sverige dessutom har den högsta smittspridningen i Europa och förmodligen i en stor del av resten av världen bryr sig väl inte svenskar om.

Nej, en löjligt patetisk diskussion enbart till för att slå sig själv för bröstet. Måste låta ihåligt för det finns absolut INGET att slå sig för bröstet för.

Gudskelov att jag har lite vidare vyer!
Men de svenskar som propagerar för munskydd då? Likt min dryckesbroder Staffan? Får dom en gräddfil in till Portugal och fortsätta sin skatteflykt hemma hos dig? Eller är alla svenskar körda? Jag tror du vet lika bra som jag att vi svenskar är vana vid att ta seden dit man kommer och kommer mönstra av planet med munskyddet i högsta hugg och vi kommer vara så välkomna.
Till och med i Mr os favvoland. Landet som introducerar världsnyheten blöjan som är öppen i grenen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.