162 211 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Fast ju mindre springa det är mellan ansiktet och skyddet, desto snabbare borde luften som åker ut bredvid vara?Staffans2000 skrev:
Den sprids också åt flera håll.
Jag tror inte det är riktigt så enkelt.
Nu varken röker jag, eller känner någon som gör det. Så någon fältstudie blir det inte. Men, min matematiska modellG gaidin skrev:
Staffans
Själv har jag cigg men inget munskydd. Vi får ses och göra en praktisk analysStaffans2000 skrev:
Nu generaliserar du mycket. Visst det finns de som ersätter avstånd de kunde haft med munskydd och då är de korkade. Men många som jag sett sköter det som man ska göra.hsd skrev:
Du menar att det gör så med de FFP3 från 3M som jag har vid speciella tillfällen?G gaidin skrev:
Där pyser det sakta ut vi den ventil som sitter på dem.
Har du överhuvudtaget sett ett riktigt munskydd eller tror du det bara finns tyglappar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 175 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 175 inlägg
En ventil så att utandningsluften går ut ofiltrerad?optimum skrev:
Det är ju precis motsatsen mot de munskydd som rekommenderas eftersom det inte är frågan om att bara skydda dig från stora partiklar. Jag trodde du var ute efter att minska smittspridningen.
Mycket lustigheter man får läsa från dem som förespråkar munskydd, vissa kan tydligen ha munskydd som bara fungerar åt ett hål och andra kan ha engångsmunskydd som används en massa gånger så att filtreringsförmågan är sämre.
Lite OT och gammalt, men bakgrunden till diskussionen som skapade debatten om tidsbegreppet ”till hösten”. Lite upprepning gör jag mig också skyldig till, fast med annan källa.
80% säker på att det skulle vara klart i september? Nej, inte riktigt.
En vinkling från [Bloombergs].
Visst måste man kunna lite på sin mamma?
Kanske finns det andra forskare som gett andra utfästelser än chefen?
Vad var det Sara sade? (Professor och forskningschef, Oxford).Ulltand skrev:
80% säker på att det skulle vara klart i september? Nej, inte riktigt.
En vinkling från [Bloombergs].
Visst måste man kunna lite på sin mamma?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hon var så säker på att det inte fanns några risker med vaccinet så hon hade inget emot att hennes döttrar blev ”försökskaniner”.
Sara verkade också för att börja tillverka vaccin innan vaccinet var godkänt så att man kunde komma igång med vaccinering så fort godkännandet kom.
Kanske finns det andra forskare som gett andra utfästelser än chefen?
Nej det är inget problem.hsd skrev:
Det vet man genom ett större antal studier på vad som inträffar i samhället när obligatoriskt munskydd införs.
Då då minskar smittspridningen rejält.
Vidare vet också numera att munskydd och kort avstånd är bättre än inget skydd och 2 meter.
Om all din utandningsluft pyser ut genom en ventil, då går väl inte luften ut långsammare än genom munnen? Det är den luften som går ut på sidorna som jag menar.optimum skrev:
Om du har ett munskydd med ventil som släpper ut ofiltrerad luft så skyddar du ju ingen.
Flyger det salivdroppar genom ventilen rakt i nyllet på folk?G gaidin skrev:
Påverkas inte luftströmmen, riktningen, på luften?
Visir är ju också verkningslösa då de ”släpper ut” ofiltrerad luft till omgivningen.
Den roligaste bilden jag sett angående riktig ”klassad” mask är den skäggige doktorn med FFP2/3 mask.
När jag var där så blev jag tilldelad ett nytt munskydd och fick anmodan att ha på det så länge jag var i lokalen. Och att man skulle hålla avstånd.blackarrow skrev:
Ute bland allmänheten tror jag knappast att alla använder helt nya munskydd, jag tror inte heller att de sitter på konstant, man pillar nog både på och av dem några ggr per dag. Just för att man inte vet hur de skall hanteras. Eller att de inte skall hanteras.
Dessutom har folk i allmänna utrymmen en tendens att tro att man inte behöver hålla avstånd om man har munskydd... vilket är helt galet... munskydden skyddar i första hand omgivningen, inte bäraren dessutom...om de används korrekt alltså...
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Klassiskt beteende som jag ser ofta med munskydd är att det sitter över munnen eller hakan, inte över näsan, medan folk går runt ute elelr väntar på bussen. Väl framme vid tunnelbanan/affären eller när bussen kommer och de ska kliva på så drar man upp munskyddet över näsan.
Bättre att du läser på lite om forskningsresultaten. De är betydligt mer pålitliga än subjektiva killgissningar.Staffans2000 skrev:
Det har inte heller någon påstått! Den luft som inte passerar filtret, bromsas upp av det när den sakta pyser ut runt kanterna. Det är därför vi envetet upprepar att det är ett KOMPLEMENT.
Något som maskförnekaralliansen ignorerar och istället genast kontrar med, att det är bättre att hålla avstånd.
-Paraply skyddar vid regn!
- Det är bättre att gå ut när det inte regnar!
Staffans
Bara det att du tror att luften bromsas av en trängre passage är helt galen. Det är tvärtom...
Och?Nissens skrev:
Tror du folk tror att de inte behöver ha det på hela tiden inne i lokalen? Det tror inte jag, men jag vet naturligtvis inte. Du kanske har rätt, men jag tror de flesta tror de skall ha munskyddet på.
Det kan förstås finnas folk som kommer in i en lokal där alla har munskydd och som vet att munskydd inte fungera och som då tar av munskyddet, eller åtminstone drar ner det över näsan.
Det borde ju räcka att ha det på om man inte kan hålla 2 meters avstånd. Det är ju vad ni predikar annars.
Hur ska folk veta att det behövs och inte behövs när det ju är ”bevisat” att det inte fungerar?
Kan det vara så enkelt (eller komplicerat) att alla som påstår munskydd inte fungerar har fel därför att frågan/påståendet är felaktigt formulerat och inte går att besvara med ett enkel ja eller nej.
Att ha på ett munskydd en hel dag är väl ett säker sätt att se till att det blir så fuktigt att det inte fångar upp några virus.Nissens skrev:
Hur farligt smittsamt kan ett begagnat munskydd vara om man tex använt det 20 minuter på en vårdcentral?
Säg att de legat i bilen en vecka. Hur många virus lever då forfarande?
Det måste vara mycket effektivare att bara hålla andan när någon kommer för nära. Sen tar man ett djupt andetag när personen är på 2 m avstånd. Mycket billigare än mask och ingen imma på glasögonen.Nissens skrev:
Hur kan det vara så farligt att gå utomhus med munskyddet under näsan men helt ofarligt att gå utan munskydd inomhus om man håller 2 m avstånd?
Hur kan det vara så farligt att ta i en munskyddet om man öht inte behöver använda det?
Det är något med logiken i hur de fungerar som ni inte lyckats förklara för mig trots denna låga diskussion.
Jag avslöjar dock inte om jag ”tror på” eller ”inte tror på” munskyddens effekt. Jag förstår bara inte diskussionen ni för här.