162 211 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Om du skall tala om för mig vad jag anser bör du lära dig läsa först i stället för att komma med dina dryga påhopp.optimum skrev:
Om du tror att all luft filtreras genom ditt munskydd är du helt fel ute.
Eller kör du med packningar och en polerad kind som inte ger läckor?
Tips: Använd inte munskydd i stället för att hålla avstånd.
Är man så fåfäng så man måste till frissan mitt den värsta smittspridningen på hundra år och sedan skryta och tala om för alla hur "duttig" man är och hur alla andra är dåliga. Ja, då behöver man se över sin inställning till både folk och sig själv. Skaffa lite självinsikt.
Men du är väl vaccinerad så det spelar ju ingen roll. Var du i fas 1?
Jag förstår inte vad filtrering av en vätska under tryck har att göra med filtrering av partiklar i luft?G gaidin skrev:
Dessutom ska det senare filtret filtrera luften som kan passera genom filtret i båda riktningar, medan föreslaget test går utanpå att låta motorn gå utan oljestrycksmörjning?
Närmsta parallellen borde då vara åderlåtning.
Det finns prototyper som filtrerar blodet och kan tvätta ganska brablackarrow skrev:
Jag förstår inte vad filtrering av en vätska under tryck har att göra med filtrering av partiklar i luft?
Dessutom ska det senare filtret filtrera luften som kan passera genom filtret i båda riktningar, medan föreslaget test går utanpå att låta motorn gå utan oljestrycksmörjning?
Närmsta parallellen borde då vara åderlåtning.![]()
När problematiken med munskydd förenklas så mycket så att man tänker att ett filter är ett filter är ett filter, utan att förstå att om ett filter inte sitter tätt, kommer det grejor bredvid. Det gäller både olje- och luftfilter.
Det verkar ju som att många har missat den aspekten när de drar på sig ett munskydd och tror att de är säkra, så enkelt är det ju inte.
Jag säger som Optimum. Det är en helt idiotisk jämförelse, eftersom förutsättningarna är helt olika.G gaidin skrev:
Så vi tar tillbaka hela munskyddsfunktionsdiskutionen till ruta ett. För att en liten grupp inte förstår enkla fysiska lagar. Alla filter som sätts framför andningsöppningarna bromsar och sprider i varierande grad ut utandningsluftströmmen. Vad kan då vara fördelen med det, kan den tekniska novisen då undra. Jo, står en annan människa "nära" dig, minskar risken för att luft från din utandningsluft når denne. Varför? Jo, därför att filtret inte bara bromsar hastigheten, utan även ökar arean samt delvis ändrar riktning på den lutf som skjuter ut ur mun och näsa, vilket resulterar i en kortare räckvidd. För att ytterligare åskådliggöra detta, för noviserna så svårbegripliga fenomen, kommer här två pedagogiska bilder.
Utan munskydd.

Med munskydd.
Staffans
Ja, det var ju en betydligt bättre liknelse.Staffans2000 skrev:
Jag säger som Optimum. Det är en helt idiotisk jämförelse, eftersom förutsättningarna är helt olika.
Så vi tar tillbaka hela munskyddsfunktionsdiskutionen till ruta ett. För att en liten grupp inte förstår enkla fysiska lagar. Alla filter som sätts framför andningsöppningarna bromsar och sprider i varierande grad ut utandningsluftströmmen. Vad kan då vara fördelen med det, kan den tekniska novisen då undra. Jo, står en annan människa "nära" dig, minskar risken för att luft från din utandningsluft når denne. Varför? Jo, därför att filtret inte bara bromsar hastigheten, utan även ökar arean samt delvis ändrar riktning på den lutf som skjuter ut ur mun och näsa, vilket resulterar i en kortare räckvidd. För att ytterligare åskådliggöra detta, för noviserna så svårbegripliga fenomen, kommer här två pedagogiska bilder.
Utan munskydd.
[bild]
Med munskydd.
[bild]
Staffans
Dammluckor.
Prova att ta ett bloss på en cigg då, blås ut röken genom ditt munskydd och jämför hur mycket luft som går genom skyddet och hur mycket som kommer ut vid sidorna.
Visst blir det mindre, det har jag aldrig ifrågasatt men att all luft går genom ett filter är helt fel och om man inte fattar det utan sätter sig i en frisörstol och tror att man är skyddad, då borde man kanske ha en förvaltare eller något...
Ulltand skrev:
Jag ger uttrycket "till hösten" betydelsen någon gång under hösten.
Vad betyder "till hösten" för dig?
"Vi får vänta till hösten."
Betyder det då i din värld vi få vänta till den 31 augusti? Men innan den 1 Augusti för då har hösten redan infallit.
Men skit i det för det vad det som Oxfordforskarna sa under hösten/till hösten/ i höst och det är dem jag citerat. Och ställt mig bakom.
Jag ger uttrycket "till hösten" betydelsen någon gång under hösten.
Vad betyder "till hösten" för dig?
"Vi får vänta till hösten."
Betyder det då i din värld vi få vänta till den 31 augusti? Men innan den 1 Augusti för då har hösten redan infallit.
Men skit i det för det vad det som Oxfordforskarna sa under hösten/till hösten/ i höst och det är dem jag citerat. Och ställt mig bakom.
Kan vi få ett erkännande att du hade fel snart? Forumet glömmer aldrig.J Jocke Best skrev:Nej skit inte i det för det är fel. Läs ditt inlägg #1312 igen. Du citerar Aftonbladet
[länk]
De skriver september. Att du tycker att till hösten plötsligt innefattar under HELA hösten för att få rätt är ju fel. Vad du än säger för att slingra dig. Den enda löjliga är du eftersom du vägrar att erkänna att du kan ha fel.
Och för att besvara din fråga så är det naturligtvis från och med början på hösten, alltså den 1a september, inte 1a augusti plötsligt. Har du ens en kalender?
Frugan använder varje dag den blå typen av munskydd på sjukhuset. Om de skulle vara så dåliga som det påstås här så skulle aldrig sjukhusledningen godkänna användningen av sådana.
Givetvis minskar de spridningen då viruset inte är ett luftburet virus utan sprids via salivdroppar och aerosoler.
För att förbättra sitt skydd använder de även visir och skyddar då mot direkt smittspridning till deras ansikte.
Om jag använder samma på vår arbetsplats blir skyddet precis lika bra med skillnaden att där är risken för att träffa på smittade betydligt mindre.
Att sådant här ska vara så svårt att förstå för vissa och troligen endast för deras egna vägran att skydda andra från att bli smittade. Frugan är fortfarande frisk troligen tack vare skydden hon har dagligen på jobbet. 40 timmar i veckan.
Givetvis räcker inte detta skydd till om man visas i ett mindre rum med andra covid sjuka en längre tid men räcker uppenbarligen i deras sjukhusmiljö och på vår arbetsplats.
På vår arbetsplats används endast sådant skydd för de som har arbetsuppgifter där de arbetar närmare varandra än 2 meter. Företagsledningens beslut och jag följer givetvis även detta. Dock sällan jag själv kommer i situation där det behövs och kan till 99% använda social distans. Vår personal så är det vid några få ställen där det behövs och större delen av personalen har tillräckligt avstånd för att inte behöva munskydd enligt företagsledningens beslut.
Troligen har många andra företag insett detsamma och tillsammans håller vi ned smittspridningen precis som myndigheterna vill vi ska göra.
Givetvis minskar de spridningen då viruset inte är ett luftburet virus utan sprids via salivdroppar och aerosoler.
För att förbättra sitt skydd använder de även visir och skyddar då mot direkt smittspridning till deras ansikte.
Om jag använder samma på vår arbetsplats blir skyddet precis lika bra med skillnaden att där är risken för att träffa på smittade betydligt mindre.
Att sådant här ska vara så svårt att förstå för vissa och troligen endast för deras egna vägran att skydda andra från att bli smittade. Frugan är fortfarande frisk troligen tack vare skydden hon har dagligen på jobbet. 40 timmar i veckan.
Givetvis räcker inte detta skydd till om man visas i ett mindre rum med andra covid sjuka en längre tid men räcker uppenbarligen i deras sjukhusmiljö och på vår arbetsplats.
På vår arbetsplats används endast sådant skydd för de som har arbetsuppgifter där de arbetar närmare varandra än 2 meter. Företagsledningens beslut och jag följer givetvis även detta. Dock sällan jag själv kommer i situation där det behövs och kan till 99% använda social distans. Vår personal så är det vid några få ställen där det behövs och större delen av personalen har tillräckligt avstånd för att inte behöva munskydd enligt företagsledningens beslut.
Troligen har många andra företag insett detsamma och tillsammans håller vi ned smittspridningen precis som myndigheterna vill vi ska göra.
Har aldrig sett någon här säga att munskydd inte fungerar i sjukhusmiljö med utbildade användare. Vem har påstått det?optimum skrev:
Frugan använder varje dag den blå typen av munskydd på sjukhuset. Om de skulle vara så dåliga som det påstås här så skulle aldrig sjukhusledningen godkänna användningen av sådana.
Däremot visar både forskningen och verkligheten att de inte gör någon skillnad ute bland allmänheten med outbildade användare. Det är helt fantastiskt att du fortfarande inte begripit den skillnaden.
Det måste ha varit uppe tusentals gånger här nu, har du verkligen fortfarande inte förstått detta så kommer du nog inte att göra det framöver heller...
Ungefär som när du säger att du aldrig haft covid, och att du tror att du vet att medarbetare på din arbetsplats varit smittade eller inte. Inget av detta kan du veta något om utan smittspårning utförd av utbildade människor med möjlighet att testa. Men du tror väl fortfarande inte på att man kan ha covid infektion med lindriga eller inga symtom...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Aerosoler är väl precis just det man menar med luftburen smitta.optimum skrev:
optimum skrev:
Samtidigt vet vi att det har varit ovanligt stor smittspridning på sjukhusen. Redan efter första vågen rapporterade Danderyds sjukhus att ung. 20 % av personalen som ingår i deras studie (där även kontorspersonal ingår) hade antikroppar och det var ungefär dubbelt så många som bland allmänheten i Stockholmsområdet.optimum skrev:
Och det tror du innebär att alla andra kan hantera skydden lika bra?optimum skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
Ett stort problem med munskydden är att folk inte håller avståndet när de använder dessa, helt plötsligt tror folk att munskyddet stoppar viruset 100procentigt men då den mesta ut/in andningsluften passerar på sidorna är skydden högst 10procentigt effektivt
Det har inte heller någon påstått! Den luft som inte passerar filtret, bromsas upp av det när den sakta pyser ut runt kanterna. Det är därför vi envetet upprepar att det är ett KOMPLEMENT.G gaidin skrev:
Något som maskförnekaralliansen ignorerar och istället genast kontrar med, att det är bättre att hålla avstånd.
-Paraply skyddar vid regn!
- Det är bättre att gå ut när det inte regnar!
Staffans
Som jag ser det är det ett "problem", påhittat av förnekarna. Tvärs om, ser jag maskanvändare som är extra försiktiga.hsd skrev:
Det är alltså inte ett "stort problem". Det är inget problem överhuvudtaget.
Lika lite som att folk ned säkerhetsbälte, är en fara i trafiken.
Staffans