Hm..

Fairlane
optimum optimum skrev:
Har aldrig påstått att munskydd är enklast och billigast.
Tycker synd om de som måste ha munskydd hela dagarna.
Jag anser att munskydd är ett komplement att använda vid behov och ska aldrig ersätta distans om det går att tillämpa, vilket det ibland inte går att göra.

Men du svarade inte på hur du gör när du går och klipper dig?
Svårt med distans då tycker jag.
Nej du har inte påstått att munskydd är enklast och billigast, det gjorde Ulltand ( som såklart hejar på ditt i lägg men inte kommenterar att det påstådda är inkorrekt). Det var så hela diskussionen började. Ulltand påstod att munskydd var det enklaste och billigaste skyddet, jag ifrågasatte och så kliver du in och pratade om frisören.

Men som svar på din fråga så har jag stundtals varit långhårig men dottern har klippt mig ibland, vad nu det har med saken att göra. Jag har förstått att det som inte stör dig, som munskydd, vaccinering och raka av sig skägget (lätt gjort om man inte har något) ska snudd på vara obligatoriskt. Tvångsvaccinering och skägget ska bort så munskyddet fungerar. Däremot så ska man såklart åka till kontoret och ha fysiska möten, man ska träffa vänner på middag och åka taxi och så ska man få vaccinpass så fort det går så man kan resa igen. Andra ska göra uppoffringar, inte du?!

• Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Som boende i annat EU-land långt innan coronan kom och härjade, så är jag van med munskydd. Vet hur man sätter på dem, använder PPF3-skydd. Och även manliga läkare, har tyvärr legat på sjukhus, är slätrakade för att munskydden ska passa.

Vi har alla som bor här levt med dessa, enkla, regler. Sverige har just nu 15 ggr högre smittspridning...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som boende i annat EU-land långt innan coronan kom och härjade, så är jag van med munskydd. Vet hur man sätter på dem, använder PPF3-skydd. Och även manliga läkare, har tyvärr legat på sjukhus, är slätrakade för att munskydden ska passa.

Vi har alla som bor här levt med dessa, enkla, regler. Sverige har just nu 15 ggr högre smittspridning...
Om du antyder att Sveriges taktik, eller brist på taktik, skulle vara felaktig, är du antingen oseriös eller Nazist. Påstår du även att husguden Tegnell nog inte lyckats så bra, samt att vi borde jämföra oss med Norge istället för Belgien, tyder det på att du fått din information från -icke tillåtna källor. Vilket gör dig till en lättledd dum Nazist.
Beviset är -Det vet de flesta" samt Tjeckiens dödstal och en felöversatt text.

Att filter, filtrerar, ja, det hör man tillochmed på namnet att det gör. Det är en självklarhet för alla. Ja, nästan alla, rättare sagt.

Staffans

Hemmakatten
Haha! :crysmile::rofl: Jomenvisst! En farlig överlöpare från konungariket Sverige. Säpo har säkert koll på mig....

PS. Fast jag skulle ju hellre se mig som revolutionär än nazist....:p

Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Nej du har inte påstått att munskydd är enklast och billigast, det gjorde Ulltand ( som såklart hejar på ditt i lägg men inte kommenterar att det påstådda är inkorrekt). Det var så hela diskussionen började. Ulltand påstod att munskydd var det enklaste och billigaste skyddet, jag ifrågasatte och så kliver du in och pratade om frisören.

Men som svar på din fråga så har jag stundtals varit långhårig men dottern har klippt mig ibland, vad nu det har med saken att göra. Jag har förstått att det som inte stör dig, som munskydd, vaccinering och raka av sig skägget (lätt gjort om man inte har något) ska snudd på vara obligatoriskt. Tvångsvaccinering och skägget ska bort så munskyddet fungerar. Däremot så ska man såklart åka till kontoret och ha fysiska möten, man ska träffa vänner på middag och åka taxi och så ska man få vaccinpass så fort det går så man kan resa igen. Andra ska göra uppoffringar, inte du?!
Då tycker jag du ska rikta dina inlägg till Ulltand om det är honom du avser din text för. Jag heter inte Ulltand.

Jag har gjort de åtgärder som myndigheterna vill vi ska göra.
Jag har åkt taxi EN gång och då med munskydd FFP3 fabrikat 3M. Jag har nästan inga fysiska möten.
Du verkar tro att alla kan hålla distans men så är det inte för många även om jag kan göra det i de flesta situationer. Jag behöver finnas vissa tillfällen på företaget jag jobbar på men då gäller fortfarande distans för mig. Vi har fortfarande inte hittat ett enda fall av smittspridning mellan våra medarbetare utan de fall vi haft är från familjemedlemmar eller någon som slarvat och träffat kompisar på fritiden.

Mår du inte bra eller varför håller du på och tillskriver mig massa skit som inte gäller mig?

Fairlane
optimum optimum skrev:
Då tycker jag du ska rikta dina inlägg till Ulltand om det är honom du avser din text för. Jag heter inte Ulltand.
I inlägg #1345 säger Ulltand att munskydd är det billigaste och enklaste skyddet och det ifrågasätter jag i inlägg #1350, varpå du kommenterar mitt inlägg, så det är ju du som klivit in i den diskussionen självmant i inlägg #1351. Om du inte läser det du kommenterar så kan jag inte rå för det. Om du inte hade för avsikt att just kommentera den delen så är det ju dumt att citera.

optimum optimum skrev:
Jag har gjort de åtgärder som myndigheterna vill vi ska göra.
Jag har åkt taxi EN gång och då med munskydd FFP3 fabrikat 3M. Jag har nästan inga fysiska möten.
Du verkar tro att alla kan hålla distans men så är det inte för många även om jag kan göra det i de flesta situationer. Jag behöver finnas vissa tillfällen på företaget jag jobbar på men då gäller fortfarande distans för mig. Vi har fortfarande inte hittat ett enda fall av smittspridning mellan våra medarbetare utan de fall vi haft är från familjemedlemmar eller någon som slarvat och träffat kompisar på fritiden.
Tja, du har också talat om fysiska mötet, hur folk står i dörröppningar etc etc.
Nej, jag tror inte att alla i alla lägen har möjlighet att hålla distans. Jag ifrågasatte bara uppgiften om att munskydd var det enklaste och billigaste skyddet. Det fyller en funktion i vissa situationer, men det för det varken till ett enkelt eller billigt skydd. Att ni inte har hittat ett enda fall av smittspridning bland medarbetare är ett annekdotiskt bevis för att er modell fungerat. Det kan vara en kombination av många saker, ert agerande, ventilation och framförallt att ni kanske inte haft någon smittsam på arbetsplatsen.

optimum optimum skrev:
Mår du inte bra eller varför håller du på och tillskriver mig massa skit som inte gäller mig?
Tack jag mår utmärkt. Jag påstår helt enkelt att avstånd är bättre än munskydd. Ibland går det inte att hålla avstånd, men många gånger går det utmärkt, men folk orkar inte.
Jag ser folk vänta på bussen, fast slutstation är en km bort. Väldigt många av de personerna skulle kunnat gå och därmed hålla avstånd, istället för att åka buss med munskydd. Det skulle dessutom ge mer utrymme på bussen till de som verkligen inte kan gå.
I butiker har jag sett många som håller ett ordentligt avstånd och väntar tills personen som står och väljer köttbit har tagit sin bit och gått därifrån innan de går fram, men jag ser också många som helt struntar i att det står någon där. De går fram och ställer sig bredvid och börjar själva titta på vd de ska ha. Vissa med munskydd andra inte.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
I inlägg #1345 säger Ulltand att munskydd är det billigaste och enklaste skyddet och det ifrågasätter jag i inlägg #1350, varpå du kommenterar mitt inlägg, så det är ju du som klivit in i den diskussionen självmant i inlägg #1351. Om du inte läser det du kommenterar så kan jag inte rå för det. Om du inte hade för avsikt att just kommentera den delen så är det ju dumt att citera.

Tja, du har också talat om fysiska mötet, hur folk står i dörröppningar etc etc.
Nej, jag tror inte att alla i alla lägen har möjlighet att hålla distans. Jag ifrågasatte bara uppgiften om att munskydd var det enklaste och billigaste skyddet. Det fyller en funktion i vissa situationer, men det för det varken till ett enkelt eller billigt skydd. Att ni inte har hittat ett enda fall av smittspridning bland medarbetare är ett annekdotiskt bevis för att er modell fungerat. Det kan vara en kombination av många saker, ert agerande, ventilation och framförallt att ni kanske inte haft någon smittsam på arbetsplatsen.

Tack jag mår utmärkt. Jag påstår helt enkelt att avstånd är bättre än munskydd. Ibland går det inte att hålla avstånd, men många gånger går det utmärkt, men folk orkar inte.
Jag ser folk vänta på bussen, fast slutstation är en km bort. Väldigt många av de personerna skulle kunnat gå och därmed hålla avstånd, istället för att åka buss med munskydd. Det skulle dessutom ge mer utrymme på bussen till de som verkligen inte kan gå.
I butiker har jag sett många som håller ett ordentligt avstånd och väntar tills personen som står och väljer köttbit har tagit sin bit och gått därifrån innan de går fram, men jag ser också många som helt struntar i att det står någon där. De går fram och ställer sig bredvid och börjar själva titta på vd de ska ha. Vissa med munskydd andra inte.
ojojoj
Blev nästan bevisföring till en rättegång.
Jag kommer aldrig kommentera dig mera och låt bli mina inlägg också.
Vi har olika uppfattning och nöj dig med det.
Hej då.

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:

Och det var inte krav på munskydd i januari när det var nära dubbelt så många bekräftade fall/vecka i Portugal än det någonsin varit i Sverige?
Jag är ju väldigt glad att vi slapp det med den vårdsituationen det innebar, även om det har medfört att vi fick en våg 3 sen med många bekräftade fall men få avlidna.
Graf som jämför dagliga nya bekräftade COVID-19 fall per miljon i Sverige och Portugal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över dagliga nya bekräftade COVID-19 dödsfall per miljon i Sverige och Portugal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
På SR Ekot i morse.

Man hade intervjuat/studerat företagare i tillverkningsindustrin och hur väl de lyckats hålla smittan borta .

De som tillämpat krav på munskydd på arbetsplatsen hade inte haft några problem alls med smittan

De som bara följt FHM råd hade drabbats hårt.

En tredje grupp hade arbetat med andra metoder och lyckats mitt emellan.
Vi började inte jobba hemma förrän under tredje vågen.
Innan dess hade vi klarat oss utan någon, vad vi vet, smittats på jobbet över huvud taget.

optimum optimum skrev:
Javisst, får lite massage och happy ending. Mmmmmmmmmm.

Du är väl långhårig som en hippie eller hårlös stackare.
Kanske din pojkvän klipper dig och rakar ditt pubishår.
Låter du din frisör raka ditt pubishår?

• Haha
optimum
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Att filter, filtrerar, ja, det hör man tillochmed på namnet att det gör. Det är en självklarhet för alla. Ja, nästan alla, rättare sagt.

Staffans
Prova att byta oljefiltret på bilen och ge det samma glapp som mellan ett munskydd och sidorna på näsan. Tanka fullt och nollställ trippmätaren. Återkom med hur långt du kom.

T
J Jocke Best skrev:
Klipper alla sig hos frisören under dessa tider? Tror det är ytterligare ett tillfälle då du passar på att få lite närhet.
Jag gör det inte, det är ju inte nödvändigt på något sätt. Men det är ju bara ytterligare ett bevis på hur olika man kan tänka när man "tänker själv" och varför man bör vara lite försiktig med kritisera andra.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag gör det inte, det är ju inte nödvändigt på något sätt. Men det är ju bara ytterligare ett bevis på hur olika man kan tänka när man "tänker själv" och varför man bör vara lite försiktig med kritisera andra.
Restriktionerna drabbar rika och fattiga väldigt olika hårt. Ta mig, som i princip aldrig anser mig ha råd att gå på restaurang, idrottsevenemang, konserter eller till frisören. För mig har det inte inneburit något som helst problem att inte besöka dessa saker under pandemin. Men de som brukar unna sig sådana saker, tycker förstås att det är jobbigt.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
optimum
G gaidin skrev:
Prova att byta oljefiltret på bilen och ge det samma glapp som mellan ett munskydd och sidorna på näsan. Tanka fullt och nollställ trippmätaren. Återkom med hur långt du kom.
Tips
Använd inte oljefilter istället för munskydd och omvänt.

Du anser alltså myndigheterna kommer med vansinniga råd om munskydd vid resor med kollektivtrafiken?
Ungefär lika vansinnigt som din liknelse?

Fråga, följer du myndigheternas råd om munskydd om du skulle åka kollektivt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.