optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Det har man väl inte gjort? Det enklaste och billigaste skyddet är att hålla avstånd och det kostar ingenting. Att vissa inte håller avstånd är väl inte för att någon myndighet fått allmänheten att välja bort det, utan för att vissa fullständigt skiter i det.
Munskydd för 200 kr om dagen för en familj (om man kör med FFP2) kan väl inte vara billigare än noll kronor, såvida man inte ändrat matematiken på sistone.
Hur håller man avstånd om man åker buss, tåg mm?
Hur håller man avstånd om man skjutsar någon i samma bil?
Hur håller man avståndet när man är hos frisören?

Jag kan hålla avstånd då jag har egen bil till jobbet men de som inte har det, ska de stanna hemma då eller cykla 5 mil till jobbet? Många i Stockholm har ingen egen bil utan åker kollektivt.

Du får det att låta så enkelt, håll avstånden.
Klipper du dig själv?
Men berätta gärna hur man gör i ovanstående exempel.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Man undviker buss, tåg och att skjutsa folk.
Att klippa sig själv är ju klassiskt, det har varit en ökande trend med Coronafrisyrer.

Du är definitivt inte säker hos frisören även om du bär munskydd.

Det är precis detta beteendet som gör att munskydd blir problematiskt. Folk tror att de kan gå till frisören o s v för att man har munskydd.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:

Jag kan hålla avstånd då jag har egen bil till jobbet men de som inte har det, ska de stanna hemma då eller cykla 5 mil till jobbet? Många i Stockholm har ingen egen bil utan åker kollektivt.

Du får det att låta så enkelt, håll avstånden.
Klipper du dig själv?
Men berätta gärna hur man gör i ovanstående exempel.
Jag har åkt buss och tåg några gånger under pandemin, inte många. Jag har använd munskydd när det krävts, men jag har ändå hållt så mycket avstånd det bara går och jag har valt att åka tider när det är färre personer, exempelvis var vi 2 personer utöver busschauffören på bussen.
Skjutsa någon i bilen? Det är väl inget problem att undvika det på samma sätt som jag kan undvika att åka taxi.

Ja, det finns situationer där det är svårt att hålla avstånd, men det gör inte munskydd till det lättaste och billigaste skyddet. Om du kan välja mellan att ha 10 meters avstånd till andra när du är i skogen och att använda munskydd, vilket väljer du då? Munskydd för att det är enklare och billigare?

Är du rädd att smitta andra? Testa dig inte!

Nyhetstext om en person som jobbat under väntan på Covid-19 provresultat och riskerar fängelse.

Det kan vara svårt att förstå de svenska coronastrategierna. Man får helt enkelt inte ta ett prov för att försäkra sig om att inte vara smittad om man jobbar bland folk. Det måste vara ett snabbtest i så fall.

Hade tjejen inte tagit något covid-19 test så hade det varit okay att jobba smittad utan symptom. Det har ju varit en grundsten i strategin att har man inte symptom så går man till jobbet oavsett om man har någon sjuk hemma eller träffat någon sjuk på jobbet och kan vara smittad. Asymptomatisk smitta är ovanlig och per-symptomatisk smitta bortser man i från.

Hon var alltså lite extra försiktig och riskerar nu 2 års fängelse!!

Hade hon frågat arbetsgivaren så hade svaret antagligen blivit nej, du får inte ta ett covid-19 test för då måste du enligt reglerna stanna hemma från jobbet isolerad i väntan på svar och det får du inte för du behövs på jobbet.

Du blev chefen arg och avskedade henne när det framkom att hon alltså varit smittad och jobbat. Det hade varit bättre att inte veta.

Sen är ju reglerna solklara. Man ska betrakta sig som smittad och isolera sig i väntan på provsvaret.
Samma regler under första vågen som nu. Dessa får man både muntligt och skriftligt vid provtagningen vill jag minnas.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Man undviker buss, tåg och att skjutsa folk.
Att klippa sig själv är ju klassiskt, det har varit en ökande trend med Coronafrisyrer.

Du är definitivt inte säker hos frisören även om du bär munskydd.

Det är precis detta beteendet som gör att munskydd blir problematiskt. Folk tror att de kan gå till frisören o s v för att man har munskydd.
Man är väl inte säker någonstans.. punkt? :thinking: Det är när man tror det, att man är ”säker”.. som man riskerar som mest.

Munskydd, handsprit eller ej.. träffar man andra människor är man alltid utsatt.

Men jag tyckte min mormors frisör (ja det är inte bara den/bara frisörer) försökt lösa det hela bra! Hon släppte bara in bokade kunder på den tiden de bokat. De fick sprita sig på vägen in, fick munskydd och frisören själv hade visir (och även munskydd när det blev aktuellt).. efter varje kund torkades stol och bänk/bord av.

Ej kö utanför el inne (y)

optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har åkt buss och tåg några gånger under pandemin, inte många. Jag har använd munskydd när det krävts, men jag har ändå hållt så mycket avstånd det bara går och jag har valt att åka tider när det är färre personer, exempelvis var vi 2 personer utöver busschauffören på bussen.
Skjutsa någon i bilen? Det är väl inget problem att undvika det på samma sätt som jag kan undvika att åka taxi.

Ja, det finns situationer där det är svårt att hålla avstånd, men det gör inte munskydd till det lättaste och billigaste skyddet. Om du kan välja mellan att ha 10 meters avstånd till andra när du är i skogen och att använda munskydd, vilket väljer du då? Munskydd för att det är enklare och billigare?
Jag är lyckligt lottad att ha egen bil och behöver inte åka buss mm. och därför använder jag sällan munskydd.
De som måste åka buss har svårt att hålla de avstånd som krävs och där har FoHM rådet att använda munskydd.

Eftersom munskydd inte är ett 100% skydd föredrar jag alltid bra avstånd istället. När man är ensam ute i skogen är munskydd vansinne. Jag ser dagligen folk ensamma på promenad i stan långt ifrån andra med munskydd. Vansinne, Men där det inte går att hålla avstånd anser jag munskydd är lämpligt.
Det går därför inte kategoriskt säga att man ska hålla avstånd för vissa saker går inte hålla tillräckliga avstånd.

Jag var hos frisören i början av veckan, där använde vi båda munskydd.

Hur gör du, klipper dig själv eller går till frisören och där använder du vadå?
Avstånd?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Det går därför inte kategoriskt säga att man ska hålla avstånd för vissa saker går inte hålla tillräckliga avstånd.
Så är det såklart, men lika lite går det att säga att munskydd är enklaste och billigaste lösningen för det varierar också.

optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det såklart, men lika lite går det att säga att munskydd är enklaste och billigaste lösningen för det varierar också.
Har aldrig påstått att munskydd är enklast och billigast.
Tycker synd om de som måste ha munskydd hela dagarna.
Jag anser att munskydd är ett komplement att använda vid behov och ska aldrig ersätta distans om det går att tillämpa, vilket det ibland inte går att göra.

Men du svarade inte på hur du gör när du går och klipper dig?
Svårt med distans då tycker jag.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Har aldrig påstått att munskydd är enklast och billigast.
Tycker synd om de som måste ha munskydd hela dagarna.
Jag anser att munskydd är ett komplement att använda vid behov och ska aldrig ersätta distans om det går att tillämpa, vilket det ibland inte går att göra.

Men du svarade inte på hur du gör när du går och klipper dig?
Svårt med distans då tycker jag.
Klipper alla sig hos frisören under dessa tider? Tror det är ytterligare ett tillfälle då du passar på att få lite närhet.

• Gilla
  • Haha
gaidin och 2 till
  • Laddar…
På SR Ekot i morse.

Man hade intervjuat/studerat företagare i tillverkningsindustrin och hur väl de lyckats hålla smittan borta .

De som tillämpat krav på munskydd på arbetsplatsen hade inte haft några problem alls med smittan

De som bara följt FHM råd hade drabbats hårt.

En tredje grupp hade arbetat med andra metoder och lyckats mitt emellan.

J
Ulltand Ulltand skrev:
På SR Ekot i morse.

Man hade intervjuat/studerat företagare i tillverkningsindustrin och hur väl de lyckats hålla smittan borta .

De som tillämpat krav på munskydd på arbetsplatsen hade inte haft några problem alls med smittan

De som bara följt FHM råd hade drabbats hårt.

En tredje grupp hade arbetat med andra metoder och lyckats mitt emellan.
Du kanske tänker på Northvolt då? Obligatorisk ansiktsmask men ihoptrycka som burhöns. Man kan nästan tro att Mr O är platschef.
https://www.byggnadsarbetaren.se/over-100-covid-sjuka-pa-storbygge-sitter-9-pa-10-kvadrat/
Nej, intressantare är att så gott som ingen smittades på jobbet utan efter jobbet i baracker och hotellrum, och där kan vi gissa att varken avstånd eller mask användes.
Hittade ett reportage nu och jag förstår varför du inte länkade. Var underlaget alltså 2 små familjeögda fabriker i Gnosjö och Vaggeryd?

Redigerat:
Staffans2000
O

optimum
J Jocke Best skrev:
Klipper alla sig hos frisören under dessa tider? Tror det är ytterligare ett tillfälle då du passar på att få lite närhet.
Javisst, får lite massage och happy ending. Mmmmmmmmmm.

Du är väl långhårig som en hippie eller hårlös stackare.
Kanske din pojkvän klipper dig och rakar ditt pubishår.

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Javisst, får lite massage och happy ending. Mmmmmmmmmm.

Du är väl långhårig som en hippie eller hårlös stackare.
Kanske din pojkvän klipper dig och rakar ditt pubishår.
Hehehe nära sanningen där :love::love::love: Alltid roligt med homofoba skämt från köttbergets representanter.
Nä det ordnar Fru O när Herr O är på jobbet:cool:

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
O igen.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.