BirgitS BirgitS skrev:
De sa vid åtminstone vid något tillfälle för ungefär ett år sen just "september" och du skrev det i forumet.
Källa på det? Om du tycker det är av värde att ödsla tid på detta.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Källa på det? Om du tycker det är av värde att ödsla tid på detta.
Det är lätt att förstå att du inte gillar att någon gräver i historiken. :rofl::crysmile:

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Jag ger uttrycket "till hösten" betydelsen någon gång under hösten.

Vad betyder "till hösten" för dig?

"Vi får vänta till hösten."

Betyder det då i din värld vi få vänta till den 31 augusti? Men innan den 1 Augusti för då har hösten redan infallit.

Men skit i det för det vad det som Oxfordforskarna sa under hösten/till hösten/ i höst och det är dem jag citerat. Och ställt mig bakom.
Nej skit inte i det för det är fel. Läs ditt inlägg #1312 igen. Du citerar Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...citet-att-fa-fram-en-miljard-vaccindoser-till

De skriver september. Att du tycker att till hösten plötsligt innefattar under HELA hösten för att få rätt är ju fel. Vad du än säger för att slingra dig. Den enda löjliga är du eftersom du vägrar att erkänna att du kan ha fel.

Och för att besvara din fråga så är det naturligtvis från och med början på hösten, alltså den 1a september, inte 1a augusti plötsligt. Har du ens en kalender?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag ger uttrycket "till hösten" betydelsen någon gång under hösten.

Vad betyder "till hösten" för dig?

"Vi får vänta till hösten."

Betyder det då i din värld vi få vänta till den 31 augusti? Men innan den 1 Augusti för då har hösten redan infallit.

Men skit i det för det vad det som Oxfordforskarna sa under hösten/till hösten/ i höst och det är dem jag citerat. Och ställt mig bakom.
Så nu skall du in och ändra på årstiderna också??
I de flestas verklighet är sommarmånaderna Juni, Juli och Augusti. Det kan inte ens du ändra på. :rofl::crysmile:

T
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte världsrekord snart i dumheter?

Spelar de någon roll om vaccinet kom i september eller två månader senare, den 3 december?

Den som spelar stor roll är att FHM bedömde att det skulle ta många år och anpassade sin strategi för det. Med andra ord, det är ingen ide att vänta på vaccin. Vägen ut ur detta är flockimmunitet genom sjukdom.

Fokusera på det som var fel riktigt!
Du har rätt, det börjar likna rekord i dumheter när du bara fortsätter mata ut dina teorier likt en vinylskiva som har hakat upp sig. För du har väl ännu inte någon källa till detta (ja, annat än det där utdraget ur en bok som du hade misstolkat - har du läst boken än? Jag har inte det, men jag förstod det som att författaren själv landade i en annan slutsats än du.)?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Den som spelar stor roll är att FHM bedömde att det skulle ta många år och anpassade sin strategi för det. Med andra ord, det är ingen ide att vänta på vaccin. Vägen ut ur detta är flockimmunitet genom sjukdom.
Det där är ju fel, du har hittat på det själv genom att med amatörögon läsa en konversation som förs av folk med rätt utbildnign och kunskap.

Ulltand Ulltand skrev:
Fokusera på det som var fel riktigt!
Ja, det vore klädsamt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så nu skall du in och ändra på årstiderna också??
I de flestas verklighet är sommarmånaderna Juni, Juli och Augusti. Det kan inte ens du ändra på. :rofl::crysmile:
Jag riktigt längtar till sommaren. Vad skönt det ska bli i att kunna sitta på altanen i Augusti. :rolleyes:

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Ja, jag har alltid seglat från mitten av Juli till mitten av Augusti. Fantastiska dagar i Augusti, havet är uppvärmt och det är ofta varmare i luften då än i juli. :)

Men du vill flytta på årstiderna?
Lycka till med det! :rofl::crysmile:

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag har alltid seglat från mitten av Juli till mitten av Augusti. Fantastiska dagar i Augusti, havet är uppvärmt och det är ofta varmare i liften än i juli. :)

Men du vill flytta på årstiderna?
Lycka till med det! :rofl::crysmile:
Han får väl göra som jag, segla söderut och ha sommar året runt :D

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Den här studien hade jag missat. Liknar den tyska men är från US. Och ja man ser samma stora vinster när munskydd infördes. Det är nog bara i Sverige som en myndighet lyckats få folk i allmänhet att välja bort det effektivaste och billigaste skyddet som finns. Tusentals dödsfall som konsekvens av AT felaktiga spekulationer.

""There was a significant decline in daily COVID-19 growth rate after the mandating of face covers in public, with the effect increasing over time after the orders were signed. Specifically, the daily case rate declined by 0.9, 1.1, 1.4, 1.7, and 2.0 percentage points within 1–5, 6–10, 11–15, 16–20, and 21 or more days after signing, respectively. All of these declines were statistically significant (p<0.05 or less).""

https://www.healthaffairs.org/doi/full/10.1377/hlthaff.2020.00818

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den här studien hade jag missat.
Den har nog allt varit uppe förut, dels är den 11 månader gammal och bör rimligen ha varit med i CDC:s sammanställning som du har länkat till och dels känner jag igen meningen:
Estimates suggest that as a result of the implementation of these mandates, more than 200,000 COVID-19 cases were averted by May 22, 2020.
Den verkar ha samma brist som andra liknande undersökningar, man har ingen koll på om införandet av maskanvändning har medfört någon beteendeförändring. Det verkar ju helt vara en registerstudie där man jämför antalet bekräftade fall före och efter enligt avsnittet
Statistical Analysis. Man vet inte heller hur väl påbudet har följts samt hur väl bekräftade fall är representativt för det faktiska antalet fall enligt Limitations.
.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den har nog allt varit uppe förut, dels är den 11 månader gammal och bör rimligen ha varit med i CDC:s sammanställning som du har länkat till och dels känner jag igen meningen:

Den verkar ha samma brist som andra liknande undersökningar, man har ingen koll på om införandet av maskanvändning har medfört någon beteendeförändring. Det verkar ju helt vara en registerstudie där man jämför antalet bekräftade fall före och efter enligt avsnittet
Statistical Analysis. Man vet inte heller hur väl påbudet har följts samt hur väl bekräftade fall är representativt för det faktiska antalet fall enligt Limitations.
.
Det är faktisk ointressant. Om maskanvändning orsakar en beteendeförändring som får ner smittan är ju resultatet det samma. Inför mask och rädda liv.

Men jag har svårt att tro att någon verkligen inte tror på fysikaliska fundamenta att ett filter stoppar partiklar som innehåller virus. Här finns det ju en uppsjö studier som visar att så är fallet.

Men jag är inte förvånad att just du lobbar för att så in tvivel i vad som mer eller mindre är vedertagen sanning.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om maskanvändning orsakar en beteendeförändring som får ner smittan är ju resultatet det samma. Inför mask och rädda liv.
Att folk ändrade beteende förra våren när det guvernörer och andra betonar allvaret i situationen betyder inte att det sker vid ett annat tillfälle och ändå mindre innebär det att beteendeförändringen kvarstår månad ut och månad in.

Ulltand Ulltand skrev:
Men jag har svårt att tro att någon verkligen inte tror på fysikaliska fundamenta att ett filter stoppar partiklar som innehåller virus. Här finns det ju en uppsjö studier som visar att så är fallet.
Men det är ju en helt annan sak än när mask bärs av alla eller de flesta i samhället hela tiden. Det borde vara synnerligen välbekant vid det här laget även för dig att en stor andel flyttar/petar/justerar masken ofta, har den under näsan, under hakan, inte håller avstånd osv.

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men jag är inte förvånad att just du lobbar för att så in tvivel i vad som mer eller mindre är vedertagen sanning.
Du har alldeles för stor självbild; Att DU har vedertagit något, gör det inte till en vedertagen sanning.
I så fall hade ju forskarkåren varit överens, som när det gäller klimatet, jordens rundhet och Dunning-Kruger. Det sistnämnda känner du nog inte till men om du läser igenom lite beskrivningar av fenomenet kommer du att känna igen dig.

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog bara i Sverige som en myndighet lyckats få folk i allmänhet att välja bort det effektivaste och billigaste skyddet som finns.
Det har man väl inte gjort? Det enklaste och billigaste skyddet är att hålla avstånd och det kostar ingenting. Att vissa inte håller avstånd är väl inte för att någon myndighet fått allmänheten att välja bort det, utan för att vissa fullständigt skiter i det.
Munskydd för 200 kr om dagen för en familj (om man kör med FFP2) kan väl inte vara billigare än noll kronor, såvida man inte ändrat matematiken på sistone.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.