162 213 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
När det gäller luftburet så kanske du skall testa att röka en cigarett och andas ut genom filtret, det är mycket luft som går runt på sidorna.optimum skrev:
Kom nyheter nu om att viruset ibland kan spridas i luften under vissa förutsättningar.
Gör munskydd mer intressant och givetvis aldrig utsätta sig för dessa risker om det går.
EN buss låter som ett område och kanske FoHM vetat om detta inför beslutet att ger råd om munskydd i kollektivtrafiken.
[bild]
Länk
[länk]
Att munskydden skyddar mot spott (men inte spä
Jo, det är väl därför man skall hålla avstånd?optimum skrev:
Kom nyheter nu om att viruset ibland kan spridas i luften under vissa förutsättningar.
Gör munskydd mer intressant och givetvis aldrig utsätta sig för dessa risker om det går.
EN buss låter som ett område och kanske FoHM vetat om detta inför beslutet att ger råd om munskydd i kollektivtrafiken.
[bild]
Länk
[länk]
Hade det inte spridits genom luften, så hade man ju inte behövt det.
Och det är lite tjatigt att du ständigt tar upp de där munskydden, det är ju visat hur lite de skyddar, om de nu gör det. Möjligen skyddar de omgivningen från salivdroppar från bäraren i vissa situationer, men andningsluften går mestadels vid sidan om filtren. Förutom de övriga problemen med hygien etc.
Lite ”lustigt” att du så konsekvent undviker fakta, vad är det som gör att du bara bestämmer dig för saker utan att bry dig om att det finns alternativa förklaringar?
—————
Det är bara barn och idioter som är helt säkra på sin sak - det är jag helt säker på!
Redigerat:
Jag håller med dig om att ett enklare munskydd så läcker det ut och även in en del.G gaidin skrev:
Jag undviker nästan till 100% att vara i mindre rum som beskrivs men om jag skulle vara tvungen av någon orsak vore det med ett väl sittande FFP3 skydd.
Jag misstänkte tidigt förr våren att det kunde spridas i mindre rum.
Därför med hänsyn till andra och egen säkerhet har jag aldrig någon på besök i mitt kontor.
Jag kan vara smittad och släppa in någon på mitt kontor där jag suttit och kanske spridit smitta i luften är inte ok. Inte heller att få in någon som sprider smitta i det rum jag ska sitta.
J Jocke Best skrev:Några dagar senare än till hösten är enligt korrekt svenska en bit in i september.
December är till vintern.
Att du har egna ord för årstiderna är upp till dig.
Om en middagsbjudning är tex 19 till 22 och du säger att du kommer till middagen, menar du att du dyker upp kl 22 då glad i hågen när gästerna går hem? För er skåningar byt ut middag mot kvällsmaten.
Det står under hösten och det vet alla att det var det Oxfordforskarna sa.
Hösten slutar den 30 november. Några dagar senare började man vaccinera med ett godkänt vaccin.
Eftersom jag inte kan utläsa veckonummret i abborrmagen får du väl försöka läsa det som avsett.[SKPG]Zamora skrev:
Vis av erfarenhet borde jag nog kunnat förutse att vi skulle kapitalt misslyckas att ta höjd för den brittiska mutationen just i Sverige och vi därför nu tävlar om bottenplatsen i Europa i smittspridning.
Det kan försena prognosen en aning men inte mycket imo.
Vaccin, sjukdomsfall och värme sätter snart stopp för eländet.
Istället för att vaccin, munskydd och gränskontroll redan kunde ha gjort det.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Varför har du då varit så tvärsäker om du nu inte kan se i abborrmagen? Det har liksom aldrig varit något tvivel från din sida, ja förutom nu när det kanske börjar gå upp för dig att dina tvärsäkra profetior rann ut i sanden.Ulltand skrev:
Eftersom jag inte kan utläsa veckonummret i abborrmagen får du väl försöka läsa det som avsett.
Vis av erfarenhet borde jag nog kunnat förutse att vi skulle kapitalt misslyckas att ta höjd för den brittiska mutationen just i Sverige och vi därför nu tävlar om bottenplatsen i Europa i smittspridning.
Det kan försena prognosen en aning men inte mycket imo.
Vaccin, sjukdomsfall och värme sätter snart stopp för eländet.
Istället för att vaccin, munskydd och gränskontroll redan kunde ha gjort det.
Det hade ju varit så lätt att skriva "förhoppningsvis, möjligen om allt går som det ska...."
Nä, istället gång på gång, "till sommaren är det över."
Jag klippte in ditt eget uttalande i mitt inlägg. Från den utdöda tråden. Inlägg 14118. Hur var det du sa där? Kan du inte bara erkänna att du själv skrev "Till hösten"? Och nej, det betyder inte samma sak.Ulltand skrev:
Själv har jag fel såpass ofta att jag gärna erkänner det. Då lär man sig något i livet.
Jag ger uttrycket "till hösten" betydelsen någon gång under hösten.J Jocke Best skrev:
Vad betyder "till hösten" för dig?
"Vi får vänta till hösten."
Betyder det då i din värld vi få vänta till den 31 augusti? Men innan den 1 Augusti för då har hösten redan infallit.
Men skit i det för det vad det som Oxfordforskarna sa under hösten/till hösten/ i höst och det är dem jag citerat. Och ställt mig bakom.
Tygmasker i 3 skikt ger lika bra skydd som kirurgmask enligt denna studie. Effekten uppnås genom att luftströmmen bryts flera gången och aerosolerna fortsätter rakt fram. (tröghetslagen)
"While wearing a simple and relatively inexpensive cloth face mask cannot eliminate the risk of contracting COVID-19, measurements and our theoretical model suggests they are highly effective in reducing transmission. We hope that our work inspires mask designs to be optimised in the future and we hope it helps to remind people of the importance of continuing to wear masks while COVID-19 remains present in the community.
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/04/210428113723.htm
"While wearing a simple and relatively inexpensive cloth face mask cannot eliminate the risk of contracting COVID-19, measurements and our theoretical model suggests they are highly effective in reducing transmission. We hope that our work inspires mask designs to be optimised in the future and we hope it helps to remind people of the importance of continuing to wear masks while COVID-19 remains present in the community.
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/04/210428113723.htm
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Är det inte världsrekord snart i dumheter?BirgitS skrev:
Spelar de någon roll om vaccinet kom i september eller två månader senare, den 3 december?
Den som spelar stor roll är att FHM bedömde att det skulle ta många år och anpassade sin strategi för det. Med andra ord, det är ingen ide att vänta på vaccin. Vägen ut ur detta är flockimmunitet genom sjukdom.
Fokusera på det som var fel riktigt!