Vad ska man säga till baren? Ni får inte resa hem över jul. Sitt ensam på studentrummet.
Ni får komma 7:e januari då man ska börja använda munskydd vid resor?
 
P
optimum optimum skrev:
Även om det kom rätt sent så tycker jag kravet på munskydd är bra inom de områden man inte kan säkerställa social distans.

Dock hade jag nog sett att kravet på munskydd i kollektivtrafiken infördes snarast.
Även om man inte vill att folk ska resa för mycket i julhelgen så kommer många åka tåg och buss till sina anhöriga och då vore bra om alla där använde munskydd för att minska risken för smittspridning.
De är lite förvirrade fortsatt, de blandar orden krav och rekommendationer hej vilt, FoHM:
"De företag som driver kollektivtrafik kommer att behöva informera resenärer om kravet på munskydd, och också kunna tillhandahålla munskydd kostnadsfritt till de resenärer som inte har med sig eget. Rekommendationerna kommer att gälla lika över hela landet även om behovet är störst i storstadsområdena."

Krisinformation.se:
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar munskydd..."

Regeringen:
"Folkhälsomyndigheten kommer att rekommendera att munskydd ska användas i kollektivtrafik under vissa tidpunkter."

I grund och botten är det nog ändå rekommendationer det kommer att bli och ej krav, men det återstår att se om de som driver kollektivtrafiken kan införa egna krav eller inte.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Ja absolut. För sent visserligen men bättre sent än aldrig.

Jag hoppas vi kan dra lärdom av något också. Det gäller ju allt från beredskapslager till äldrevård och risken med att ge en epidemiolog för mycket inflytande.
Själv är jag inte nöjd, utan tycker jag det blivit väldigt tydligt att man använder signalpolitik och famlar i blindo. Jag önskar inte att politiker skaffar sig ett större inflytande på det vardagliga livet i stort. Det brukar inte bli bra.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Själv är jag inte nöjd, utan tycker jag det blivit väldigt tydligt att man använder signalpolitik och famlar i blindo. Jag önskar inte att politiker skaffar sig ett större inflytande på det vardagliga livet i stort. Det brukar inte bli bra.
Bäste bror och vapendragare! Likt goda dryckesbröder i samkväm, är vi helt överens igen!
Det har famlats i blindo från dag ett och kompletterats med populistisk signalpolitik. Vi kör på som vanligt. Bröd och skådespel åt folket, är ett populärt budskap till populasen (Panem et circensis).

Staffan
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Själv är jag inte nöjd, utan tycker jag det blivit väldigt tydligt att man använder signalpolitik och famlar i blindo. Jag önskar inte att politiker skaffar sig ett större inflytande på det vardagliga livet i stort. Det brukar inte bli bra.
Ja om man inte tror på lock down, skolstängning eller munskydd som bra verktyg för att begränsa smittan så förstår jag hur du känner.

Själv ser jag ganska starka vetenskaplig belägg för att det fungerar och då är det inte signalpolitik utan reellt bra politik.
 
optimum
tusenett skrev:
De är lite förvirrade fortsatt, de blandar orden krav och rekommendationer hej vilt, FoHM:
"De företag som driver kollektivtrafik kommer att behöva informera resenärer om kravet på munskydd, och också kunna tillhandahålla munskydd kostnadsfritt till de resenärer som inte har med sig eget. Rekommendationerna kommer att gälla lika över hela landet även om behovet är störst i storstadsområdena."

Krisinformation.se:
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar munskydd..."

Regeringen:
"Folkhälsomyndigheten kommer att rekommendera att munskydd ska användas i kollektivtrafik under vissa tidpunkter."

I grund och botten är det nog ändå rekommendationer det kommer att bli och ej krav, men det återstår att se om de som driver kollektivtrafiken kan införa egna krav eller inte.
Jag tror du har rätt. Det är nog bara en rekommendation men den är otydlig och det får man inte vara när man vill få folk att rätta sig efter de råd och rekommendationer man vill vi ska använda.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Ja om man inte tror på lock down, skolstängning eller munskydd som bra verktyg för att begränsa smittan så förstår jag hur du känner.

Själv ser jag ganska starka vetenskaplig belägg för att det fungerar och då är det inte signalpolitik utan reellt bra politik.
Nej det är signalpolitik. Kanske 75 %. Resten är famlande. Men vi har vad vi förtjänar. Men om dina vetenskapliga belägg stämmer så ska kurvorna gå neråt strax då? Lite omvända roller mot tidigare isåfall? Din falang som trodde på uppåtgående mot ATfalangen trodde på nedåtgående, men nu tvärtom?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nej det är signalpolitik. Kanske 75 %. Resten är famlande. Men vi har vad vi förtjänar. Men om dina vetenskapliga belägg stämmer så ska kurvorna gå neråt strax då?

Det har aldrig slagit dig att en kurva kan luta olika mycket uppåt?
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Det har aldrig slagit dig att en kurva kan luta olika mycket uppåt?
Mycket har slagit mig. Speciellt att du sällan svarar på direkta frågor.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det har aldrig slagit dig att en kurva kan luta olika mycket uppåt?
J Jocke Best skrev:
Nej det är signalpolitik. Kanske 75 %. Resten är famlande. Men vi har vad vi förtjänar. Men om dina vetenskapliga belägg stämmer så ska kurvorna gå neråt strax då? Lite omvända roller mot tidigare isåfall? Din falang som trodde på uppåtgående mot ATfalangen trodde på nedåtgående, men nu tvärtom?
Munskyddsstudien i Tyskland lovade 45% reducerad smittspridning så allt annat än en rejäl nedgång i smittspridningen är en ordentlig besvikelse. Kurvan borde vända kraftigt nedåt efter jul.

https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117
 
tusenett skrev:
Munskyddsstudien i Tyskland lovade 45% reducerad smittspridning så allt annat än en rejäl nedgång i smittspridningen är en ordentlig besvikelse. Kurvan borde vända kraftigt nedåt efter jul.

[länk]

I den senaste undersökningen jag läste så lovade den inte 45 %. 45 % en "toppnotering" från en stad som utgjorde en liten del av volymen

Håller du med eller behöver jag läsa din länk som då innehåller nya rön?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I den senaste undersökningen jag läste så lovade den inte 45 %. 45 % en "toppnotering" från en stad som utgjorde en liten del av volymen

Håller du med eller behöver jag läsa din länk som då innehåller nya rön?
I rapporten som tusenett länkar till står det:
Depending on the region we consider, we find that face masks reduced the number of newly registered severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 infections between 15% and 75% over a period of 20 days after their mandatory introduction. Assessing the credibility of the various estimates, we conclude that face masks reduce the daily growth rate of reported infections by around 47%.
Men visst är det Jena m.fl. områden igen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I rapporten som tusenett länkar till står det:
Men visst är det Jena m.fl. områden igen.
Då säger ni alltså att rapporten hävdar att det i genomsnitt var en reduktion på 45%?

Och att munskyddsanvändningen i den tyska studien är som komma skall i Sverige? Alltså användning i kollektivtrafik i rusningstid?
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Då säger ni alltså att rapporten hävdar att det i genomsnitt var en reduktion på 45%?

Och att munskyddsanvändningen i den tyska studien är som komma skall i Sverige? Alltså användning i kollektivtrafik i rusningstid?
Jag har inte sagt något om vad rapporten hävdar, jag bara klippte en bit därifrån eftersom du tydligen inte orkade ta upp sidan själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sagt något om vad rapporten hävdar, jag bara klippte en bit därifrån eftersom du tydligen inte orkade ta upp sidan själv.
Frågan var ju ställd till Tusenett.

Varför svara du om du ändå inte har svaret?

Att läsa en hel forskningsrapport tar ett tag så jag ber gärna om en verifiering så jag slipper kasta bort tid i onödan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.