161 908 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Jag uppfattade ditt inlägg som att munskydd inte ser ut att funka för att hindra smittspridning i USA eftersom de är dåliga på att följa instruktioner, jag ville då påpeka att det inte fungerar i Danmark eller Schweiz. Men du kanske har en annan ursäkt för dem?F Förvirrade Hönan skrev:
Allmän användning av munskydd är ett effektivt sätt att minska smittspridningen av covid-19.
Det menar forskarna bakom en tysk studie som nyligen publicerats.
I Tyskland infördes munskydd vid olika tidpunkter i olika regioner. I studien har man därför kunnat jämföra tyska regioner med munskyddskrav och de utan. Enligt forskarna såg man en minskning av smittspridningen med 45 procent 20 dagar efter att krav på munskydd införts i en region.
"Eftersom de ekonomiska kostnaderna är nära noll jämfört med andra folkhälsoåtgärder verkar munskydd vara ett kostnadseffektivt sätt att bekämpa covid-19 på", skriver forskarna om studien.
Aftonbladet typ nu.
https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117
I Tyskland infördes munskydd vid olika tidpunkter i olika regioner. I studien har man därför kunnat jämföra tyska regioner med munskyddskrav och de utan. Enligt forskarna såg man en minskning av smittspridningen med 45 procent 20 dagar efter att krav på munskydd införts i en region.
"Eftersom de ekonomiska kostnaderna är nära noll jämfört med andra folkhälsoåtgärder verkar munskydd vara ett kostnadseffektivt sätt att bekämpa covid-19 på", skriver forskarna om studien.
Aftonbladet typ nu.
https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117
Är inte detta bara Jenastudien som nu äntligen blivit publicerad?Ulltand skrev:
Allmän användning av munskydd är ett effektivt sätt att minska smittspridningen av covid-19.
Aftonbladet typ nu.
Det tror jag nog.Ulltand skrev:
Här är preprinten: http://ftp.iza.org/dp13319.pdf
”Face Masks Considerably Reduce COVID-19 Cases in Germany:
A Synthetic Control Method Approach”
”Nyheten”:
”Face masks considerably reduce COVID-19 cases in Germany”
https://www.pnas.org/content/pnas/early/2020/12/02/2015954117.full.pdf
Är det misstolkat det så grovt tidigare att man bara trode det bara rörde Jenna? Eller så är det helt enkelt en ny studie.tusenett skrev:
Hur som det rör inte bara Jenna men man såg störst effekt där.
As a means to verify the generalizability of our findings for Jena, we move from a single- to a multiple-treatment approach and estimate average treatment effects of introducing face masks on the spread of COVID-19 for all regions that introduced masks by 22 April (∼8% of all German regions). Although the estimated average treatment effect is smaller compared to the one found for Jena, it is still statistically significant and sufficiently large to support our point that wearing face masks is an effective and cost-efficient measure for fighting COVID-19.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Verkar väldigt likt.tusenett skrev:
Figur 2 i preprint är verkar vara samma som Figur 1 i den publicerade.
Men kan vara så att den nya är utvidgad.
I Jena såg man stor effekt men på andra håll var det betydligt mindre:
Det här tycker jag är viktigt:
Det tolkar jag som att på de ställen där mask infördes senare så hade folk redan ändrat sitt beteende på andra sätt och då påverkade maskinförandet bara lite (och då kanske mest för att det fick folk att skärpa till sig i andra avseendet). Det lär ju också betyda att de inte har kunnat särskilja vad olika beteendeförändringar som inträffade samtidigt med masktvånget har lett till. Man vet alltså inte om det är masker eller annat som gör skillnad.Arguments for the lower 47% state that the stronger impact of face masks on the infectious in Jena may thereby partly be driven by a Hawthorn effect. The population in this pioneer region might have reacted very strongly to the mandatory introduction of face masks by taking the other imposed public health measures and hygiene rules (washing hands, limiting interactions, staying at home more, etc.) more seriously.
Forskarna bakom studien tolkar den inte riktigt som du. Det såg alltid en effekt men i varierande grad på olika håll-BirgitS skrev:
Verkar väldigt likt.
Figur 2 i preprint är verkar vara samma som Figur 1 i den publicerade.
Men kan vara så att den nya är utvidgad.
I Jena såg man stor effekt men på andra håll var det betydligt mindre:
Det här tycker jag är viktigt:
Det tolkar jag som att på de ställen där mask infördes senare så hade folk redan ändrat sitt beteende på andra sätt och då påverkade maskinförandet bara lite (och då kanske mest för att det fick folk att skärpa till sig i andra avseendet). Det lär ju också betyda att de inte har kunnat särskilja vad olika beteendeförändringar som inträffade samtidigt med masktvånget har lett till. Man vet alltså inte om det är masker eller annat som gör skillnad.
En slutsats de drar är att munskydd har bra effekt på att minska smittspridningen baserat på data från 401 regioner eller 8 % av Tysklands städer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
På vilket sätt har de då åtskilt vad själva maskanvändningen har lett till från vad utökade avstånd, bättre hygien etc. har lett till enligt dig?Ulltand skrev:
Inget vad jag vet man även då man infört senare användning av mask ser man att den har effekt.BirgitS skrev:
Då underförstått att folk är väl medvetna om riskerna och värdet av tex hygien.
I Jenna var det exceptionellt men även senare såg man positiva effekter generellt där mask infördes.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det jag menar är att man inte vet hur stor del av de 14 % som beror på själva masken och hur mycket som beror på annat. När nya regler kommer till brukar många skärpa sig även när det gäller åtlydnad av gamla regler.Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
Det har man tagit hänsyn till i studien.
Inga områden är med om nya regler tillkommit.