BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Frågan var ju ställd till Tusenett.
Vilken fråga menar du?
I inlägg 133 citerar du mig och skriver sen "ni".
Hur ska jag kunna tolka det som en fråga till Tusenett?
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Då säger ni alltså att rapporten hävdar att det i genomsnitt var en reduktion på 45%?

Och att munskyddsanvändningen i den tyska studien är som komma skall i Sverige? Alltså användning i kollektivtrafik i rusningstid?
De skriver ”we conclude that 20 d after becoming mandatory face masks have reduced the number of new infections by around 45%”.

Men jag kan erkänna att min förhoppning av kraftig reducerad smittspridning nog är mitt önsketänkande då jag nog färgats av hur mycket dessa munskydd har haussat i media. De har ju nästan alltid nämnts i samma meningar som håll avstånd och tvätta händerna internationellt så nog finns det stora förväntningar på munskydden överallt.
 
tusenett skrev:
De skriver ”we conclude that 20 d after becoming mandatory face masks have reduced the number of new infections by around 45%”.
Det var ett otydligt svar.

Men ska jag förstå att du menar generellt för hela studien att efter 20 dagar så ser man en minskning med 45%?

Gällde studien verkligen bara användandet av mask i kollektivtrafik under rusningstid?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det var ett otydligt svar.

Men ska jag förstå att du menar generellt för hela studien att efter 20 dagar så ser man en minskning med 45%?

Gällde studien verkligen bara användandet av mask i kollektivtrafik under rusningstid?
Du får läsa studien. Men det har du väl redan gjort med tanke på att kommenterat och hänvisat till den tidigare. Det var t.o.m. du som tog upp den som en nyhet så jag antar att du åtminstone skummat igenom den innan du länkade och spann vidare på dess innehåll förut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finns det några seriösa rapporter om smittspridningen i Sverige?
Tänker mig data, forskning, fallstudier, smittspårning av typfall eller har vi bara FoHMs ord, Vi ser nu...

Samlas det in någon statistik från de antikroppstester som görs där patienten betalar testet själv?
Enligt min vårdcentral samlas det inte in några resultat. Resultatet kanske 8nte är så användbart.
Enligt FoHMs sida kan antikroppstester användas för att diagnostisera covid-19. Också tveksamt.
 
optimum
Nu dyker det upp frågor hur man ska kunna hantera de nya kraven på munskydd inom kollektivtrafiken.

Så här står det på FoHM sida

"De företag som driver kollektivtrafik kommer att behöva informera resenärer om kravet på munskydd, och också kunna tillhandahålla munskydd kostnadsfritt till de resenärer som inte har med sig eget. Rekommendationerna kommer att gälla lika över hela landet även om behovet är störst i storstadsområdena."

https://www.folkhalsomyndigheten.se...arder-for-att-bromsa-smitta-och-skydda-halsa/


På SVT nyheter skriver man:


"Branschen har i dagsläget ingen uppfattning om hur det ska gå till, men är fast besluten att lösa det, även om uppgiften kan tyckas smått omöjlig.

– Det är en stor logistisk utmaning om vi ska ha munskydd på varenda buss, pendeltåg och spårvagn i hela Sverige, säger Mattias Adell.

Enligt Mattias Adell skulle en lösning kunna vara att resenärer hämtar upp munskydd på stationer med biljettförsäljning, men då kommer munskydden inte alla till del. Men, man kan heller inte hämta det hos föraren då hen sitter avskärmad."

En texturklippning där Mattias Adell diskuterar utmaningar med krav på munskydd inom kollektivtrafiken.

https://www.svt.se/nyheter/krav-pa-munskydd-stor-utmaning-for-kollektivtrafiken
 
optimum
Vi har sett på nyheterna om en ny variant av coronan som är ca 70% mer smittsam.
Troligen finns den redan i Sverige.

Men vad påverkar det R-värde mm?
Alltså kommer vi få en så stor smittspridning nu med även denna form att vi kommer få svårt att hindra en total smittspridning?

Någon som är insatt i detta kanske kan hjälpa till med mer uppgifter.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu dyker det upp frågor hur man ska kunna hantera de nya kraven på munskydd inom kollektivtrafiken.
Då är det väl bra att det är mer än 2 veckor kvar tills det börjar gälla.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det väl bra att det är mer än 2 veckor kvar tills det börjar gälla.
Ja det löser sig säkert. Det är nog mest de som måste åka kollektivt som får se hur bra det blir.
Gott om tid.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vi har sett på nyheterna om en ny variant av coronan som är ca 70% mer smittsam.
Troligen finns den redan i Sverige.

Men vad påverkar det R-värde mm?
Alltså kommer vi få en så stor smittspridning nu med även denna form att vi kommer få svårt att hindra en total smittspridning?

Någon som är insatt i detta kanske kan hjälpa till med mer uppgifter.
Jag har antagit att med mer smittsam så menar de att R0 är högre men jag har bara sett artiklar om vad politiker och andra har sagt i största allmänhet och inget som är mer detaljerat och tekniskt. Det skedde ju en annan mutation på Spike-proteinet tidigt i Europa och den ska ha gjort att spiken blev mer stadig och därmed fick det lättare att fästa vid våra celler och därmed ökade smittspridningen. Det är ju den som har varit den dominerande i världen sen mars.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har antagit att med mer smittsam så menar de att R0 är högre men jag har bara sett artiklar om vad politiker och andra har sagt i största allmänhet och inget som är mer detaljerat och tekniskt. Det skedde ju en annan mutation på Spike-proteinet tidigt i Europa och den ska ha gjort att spiken blev mer stadig och därmed fick det lättare att fästa vid våra celler och därmed ökade smittspridningen. Det är ju den som har varit den dominerande i världen sen mars.
Jag vet att den nu här dominerande är mer smittsam än den som ursprungligen kom från Kina men nu verkar det som om den vi haft här ett bra tag utvecklats till att bli mer smittsam.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Snart har vi data över hur mkt under- respektive överdödlighet olika länder runt om i världen har haft. Ska bli mkt spännande att få se beräkningar nästa år på kostnader och antal döda och hur många som såg någon effekt av munskydd.
Det är ju väldigt stor humor att Staffan använde analogi om munskydd och att använda en dammsugarpåse i dammsugaren. Tycker att det inlägget ganska tydligt summerar ungefär hela mänsklighetens historia och alla religioner på en och samma gång. :crysmile:
En stor tumme upp från mig (y)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
E
optimum optimum skrev:
Jag vet att den nu här dominerande är mer smittsam än den som ursprungligen kom från Kina men nu verkar det som om den vi haft här ett bra tag utvecklats till att bli mer smittsam.
Det viktiga med dessa mutationer som man ser att Baris Johnson mycket försiktigt uttalar sig att Det finns inget som tyder på att vaccinet inte skulle skydda mot den nya varianten, är såklart att vaccinet man forskat på i snart ett år inte blir verkningslöst och nya varianter börjar dominera.

Men förhoppningsvis funkar det mot dessa nya mink- och 70%varianter samt kommande.
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Enligt FoHMs sida kan antikroppstester användas för att diagnostisera covid-19. Också tveksamt.
Menar du att ett positivt antikroppstest inte skulle visa att man har haft covid-19?
Förutom att det förekommer falska positiva/negativa resultat.

blackarrow blackarrow skrev:
Finns det några seriösa rapporter om smittspridningen i Sverige?
Tänker mig data, forskning, fallstudier, smittspårning av typfall eller har vi bara FoHMs ord, Vi ser nu...
När det gäller storleken på smittspridning så finns ju t.ex. Fohm undersökningar på utvalda personer med PCR-tester. Eller tänker du på något annat?

Uppsala universitet har en studie igång som kallas Crush Covid och som fokuserar på resultat från smittspårning mm. i Uppsala-regionen. Sen finns ju "Covid Symptom Study" dit väldigt många i hela Sverige rapporterar in sina symtom varje (mer eller mindre) dag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att ett positivt antikroppstest inte skulle visa att man har haft covid-19?
Förutom att det förekommer falska positiva/negativa resultat.


När det gäller storleken på smittspridning så finns ju t.ex. Fohm undersökningar på utvalda personer med PCR-tester. Eller tänker du på något annat?

Uppsala universitet har en studie igång som kallas Crush Covid och som fokuserar på resultat från smittspårning mm. i Uppsala-regionen. Sen finns ju "Covid Symptom Study" dit väldigt många i hela Sverige rapporterar in sina symtom varje (mer eller mindre) dag.
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att ett positivt antikroppstest inte skulle visa att man har haft covid-19?
Förutom att det förekommer falska positiva/negativa resultat.


När det gäller storleken på smittspridning så finns ju t.ex. Fohm undersökningar på utvalda personer med PCR-tester. Eller tänker du på något annat?

Uppsala universitet har en studie igång som kallas Crush Covid och som fokuserar på resultat från smittspårning mm. i Uppsala-regionen. Sen finns ju "Covid Symptom Study" dit väldigt många i hela Sverige rapporterar in sina symtom varje (mer eller mindre) dag.
Nej, antikroppstest för att påvisa genomgången sjukdom kan vi väl lita på.
Det var var diagnosticera jag hängde upp mig på, hittar inte tillbaka till sidan. Det kan tydligen vara av intresse att påvisa antikroppar för att diagnosticera i vissa fall. (Något som jag nog borde låtit bli att kommentera, speciellt i nyhetstråden).

Jag gjorde ett antikroppstest för att stilla min egen nyfikenhet. Väntar på svar. Tänkte att det skulle finnas ett akademiskt intresse av resultatet. Ett positivt resultat är ju inget som en vårdcentral agerar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.