BirgitS BirgitS skrev:
Vad har man tagit hänsyn till och hur?

Andra meningen förstår jag inte ens.
Som du skrev. Om det tillkommit nya förhållningsregler så har dessa exkluderats i studien.

Just för att man då inte vet vad som gör vad. Det framgår tydligt i studien givetvis.
 
Kan ni lunga er lite nu.

Jämför studierna och se om något nytt tillkommit i slutliga versionen och inte bara klippa ut citat och tolka dessa.

Samma titel och samma författare, så lång verkar det ju vara vara samma studie. Iaf.

Någon som har samma formatering på båda studierna så det blir lite enklare att få en överblick?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kan ni lunga er lite nu.

Jämför studierna och se om något nytt tillkommit i slutliga versionen och inte bara klippa ut citat och tolka dessa.

Samma titel och samma författare, så lång verkar det ju vara vara samma studie. Iaf.

Någon som har samma formatering på båda studierna så det blir lite enklare att få en överblick?
blackarrow blackarrow skrev:
Kan ni lunga er lite nu.

Jämför studierna och se om något nytt tillkommit i slutliga versionen och inte bara klippa ut citat och tolka dessa.

Samma titel och samma författare, så lång verkar det ju vara vara samma studie. Iaf.

Någon som har samma formatering på båda studierna så det blir lite enklare att få en överblick?
Det är lika till 95% i massa.

Men även den första studien omfattar en massa fler regioner än Jenna.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är lika till 95% i massa.
Men även den första studien omfattar en massa fler regioner än Jenna.
Fast det står väl också typ ”tyvärr så har vi inget referens till Jena att jämföra med” ?
Det är något som fortfarande ekar i mitt huvud. Exakt hur det skrevs minns jag inte.
 
Om man googlar efter den här studien så finner man enhälliga recensioner från tyska medier som ser studien som stark tecken på att generell maskanvändning minskar smittspridningen märkbart. Bl a tyska läkartidningen:
COVID-19: Jena hat durch frühe Maskenpflicht viele Infektionen... (aerzteblatt.de)
Det är obegripligt att Tegnell är så barnslig och styvnackad på den punkten som kostar nog minst av alla åtgärder.
 
  • Gilla
  • Älska
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag uppfattade ditt inlägg som att munskydd inte ser ut att funka för att hindra smittspridning i USA eftersom de är dåliga på att följa instruktioner, jag ville då påpeka att det inte fungerar i Danmark eller Schweiz. Men du kanske har en annan ursäkt för dem?
:rofl:
 
Jag har hittills hållit mig borta från Corona-diskussionerna men eftersom denna tråd handlar specifikt om munskydd så vågar jag mig på en liten kommentar.

Jag pratade med en bekant häromdagen som berättade att det nu börjar dyka upp fall av lunginflammation bland deras personal i Kina som framkallats av att de under lång tid andats in fibrer från munskydden. Nu är detta förvisso bara anekdotiskt men ändå intressant tycker jag. Jag misstänker att den vanligaste typen av munskydd som används "av gemene man" i olika länder ofta kan vara av ganska låg kvalitet och då kan sådana problem uppstå. Lägg felaktig användnig till detta och man har goda möjligheter att dra i sig en blandning av både fibrer och diverse bakterier och virus. Där tycker jag att det blir ganska tveksamt att använda munskydd generellt.

För mig är det däremot själklart att t.ex. vårdpersonal skall använda munskydd och/eller visir i närkontakt med patienter.

Ett annat anekdotiskt exempel är att jag emellanåt brukar möta en bil från hemtjänsten på ungeför samma ställe. Jag antar att personen som kör är på väg till och från olika vårdtagare. Ofta så har jag sett att personen i bilen har ett munskydd runt hakan. Jag undrar då om det är samma munskydd som används under hela arbetspasset. Vid besök så dras det upp över munnen och under transport så sitter det under hakan? Hemtjänsten kan nog inte heller få för mycket utbildning när det gäller grundläggande hygien och användande av munskydd.

Bara några observationer jag gjort.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Nyheten om att man ska ha munskydd i kollektivtrafiken vid rusningstid för med sig lite frågor.

"Från den 7 januari gäller också rekommendation om munskydd under rusningstid i kollektivtrafiken."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...arder-for-att-bromsa-smitta-och-skydda-halsa/

1. Anser man nu plötsligt att munskydd är något som skyddar mot coronan när allmänheten ska använda dem?

2. Hur är det tänkt att man ska kunna tvätta händerna före man tar på sig munskyddet innan man kliver på bussen eller tunnelbanevagnen eller ska man ta på dem redan hemma?

3. Och hur har man löst problemet med att det påstås att folk håller på och pillar på munskydden?

Det finns flera här på forumet som varit emot munskydd och alltså varit på FoHM:s tidigare linje om munskydd så det vore trevligt om de nu kan svara om de fortfarande är emot munskydd eller om de nu vänt i sin uppfattning precis som FoHM har gjort.


Jag nämner inga med namn men ni vet själva att ni tidigare varit emot munskydd för allmänheten.
OBS det gäller den rekommendation som jag citerade i början i denna text. Under rusningstid i kollektivtrafiken.


Det är alltså inget råd eller enbart rekommendation utan krav.
Det framgår inte om man ska avvisa de som vägrar använda munskydd.
Citat från samma sida.

"De företag som driver kollektivtrafik kommer att behöva informera resenärer om kravet på munskydd, och också kunna tillhandahålla munskydd kostnadsfritt till de resenärer som inte har med sig eget."
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
Jag lyssnade på presskonferensen och uppfattade inte direkt att de ändrat sin uppfattning i frågan. Kan du peka på någon källa till ditt påstående?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag lyssnade på presskonferensen och uppfattade inte direkt att de ändrat sin uppfattning i frågan. Kan du peka på någon källa till ditt påstående?

Är det inte så att om man förordar munskydd så måste man ju tro på att de fungerar? Och trängsel i kollektivtrafiken har vi ju haft sedan våras

Tegnell har i alla fall tidigare haft ståndpunkter som att det är verkningslösa kulturella yttringar i öster till hypoteser att det riskerar att öka smittspridningen.
 
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte så att om man förordar munskydd så måste man ju tro på att de fungerar? Och trängsel i kollektivtrafiken har vi ju haft sedan våras

Tegnell har i alla fall tidigare haft ståndpunkter som att det är verkningslösa kulturella yttringar i öster till hypoteser att det riskerar att öka smittspridningen.
Anders Tegnell har nyligen framfört att som bevis för att munskydd inte ger något vidare skydd är att de länder som har krav på munskydd ändå har en stor smittspridning.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte så att om man förordar munskydd så måste man ju tro på att de fungerar? Och trängsel i kollektivtrafiken har vi ju haft sedan våras

Tegnell har i alla fall tidigare haft ståndpunkter som att det är verkningslösa kulturella yttringar i öster till hypoteser att det riskerar att öka smittspridningen.
Det är väl uppenbart att statsrådet som har svårt att formulera en sammansatt mening har ett stadigt tag i kalsongerna på AT? Antar att ni som ville att regeringen skulle sätta ner foten och ta över är nöjdare nu?
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum
Även om det kom rätt sent så tycker jag kravet på munskydd är bra inom de områden man inte kan säkerställa social distans.

Dock hade jag nog sett att kravet på munskydd i kollektivtrafiken infördes snarast.
Även om man inte vill att folk ska resa för mycket i julhelgen så kommer många åka tåg och buss till sina anhöriga och då vore bra om alla där använde munskydd för att minska risken för smittspridning.
 
J Jocke Best skrev:
Det är väl uppenbart att statsrådet som har svårt att formulera en sammansatt mening har ett stadigt tag i kalsongerna på AT? Antar att ni som ville att regeringen skulle sätta ner foten och ta över är nöjdare nu?
Ja absolut. För sent visserligen men bättre sent än aldrig.

Jag hoppas vi kan dra lärdom av något också. Det gäller ju allt från beredskapslager till äldrevård och risken med att ge en epidemiolog för mycket inflytande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.