161 989 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu är inte detta nyhetstrådenblackarrow skrev:
Nej, antikroppstest för att påvisa genomgången sjukdom kan vi väl lita på.
Det var var diagnosticera jag hängde upp mig på, hittar inte tillbaka till sidan. Det kan tydligen vara av intresse att påvisa antikroppar för att diagnosticera i vissa fall. (Något som jag nog borde låtit bli att kommentera, speciellt i nyhetstråden).
Jag gjorde ett antikroppstest för att stilla min egen nyfikenhet. Väntar på svar. Tänkte att det skulle finnas ett akademiskt intresse av resultatet. Ett positivt resultat är ju inget som en vårdcentral agerar på.
Sambon har gjort ett antikroppstest via 1177 Stockholm och då fick han svara på två frågor, om själva blodprovet fick sparas för forskning och något typ om det fick sparas i hans journal (han är osäker på hur den löd). Regionen har (åtminstone) koll på hur många test som gjorts via 1177 och hur många positiva och negativa resultat det blev för det redovisas en gång i veckan.
En gissning om diagnosticering skulle ju kunna vara att om man nyligen har haft ett positivt antikroppsresultat så är det liten risk för att förkylningssymtom är covid så man slipper PCR-test.
För att diskutera ämnet för tråden kan jag referera mina egna erfarenheter efter att min arbetsgivare infört krav på mask på arbetsplatsen. Det första vi märkte var hur varm och täppt i näsan man blir av att bära masken, faktiskt svårt att särskilja från en vanlig förkylning innan man kommer hem och får gå och andas fritt.
En annan sak är att jag tittat hånfullt på alla som bär mask och inte kan låta bli att dra och peta på och under masken och dra ner den under näsan eller hakan. Nu upplever jag hur outhärdligt varmt och irriterat det blir under på ett sätt som gör att jag själv inte klarar att låta bli att göra samma sak.
Det går an om man är fullt upptagen med något att göra med händerna, men så fort man sitter still och jobbar med datorn eller papper eller funderar på saker klarar jag inte att låta bli masken. Jag får försöka hålla avstånd så gott det går istället och se till att tvätta händerna och sprita ännu oftare och hoppas att det hjälper lite i alla fall.
Vi har i alla fall hittills bara haft enstaka fall av Covid och verkar inte haft någon större spridning på vår arbetsplats fram tills nu.
En annan sak är att jag tittat hånfullt på alla som bär mask och inte kan låta bli att dra och peta på och under masken och dra ner den under näsan eller hakan. Nu upplever jag hur outhärdligt varmt och irriterat det blir under på ett sätt som gör att jag själv inte klarar att låta bli att göra samma sak.
Det går an om man är fullt upptagen med något att göra med händerna, men så fort man sitter still och jobbar med datorn eller papper eller funderar på saker klarar jag inte att låta bli masken. Jag får försöka hålla avstånd så gott det går istället och se till att tvätta händerna och sprita ännu oftare och hoppas att det hjälper lite i alla fall.
Vi har i alla fall hittills bara haft enstaka fall av Covid och verkar inte haft någon större spridning på vår arbetsplats fram tills nu.
Så är det. Man pillar reflexmässigt. Till maskmissionärernas fromma, kan jag efter egna empiriska studier på mig själv, konstatera att ansiktspillfaktorn är nästan lika utan mask. Sammanfattningsvis kan jag därför konstatera att smittspridning med eller utan mask genom kladd på objekt är likvärdig.Q Qvanten skrev:Det går an om man är fullt upptagen med något att göra med händerna, men så fort man sitter still och jobbar med datorn eller papper eller funderar på saker klarar jag inte att låta bli masken. Jag får försöka hålla avstånd så gott det går istället och se till att tvätta händerna och sprita ännu oftare och hoppas att det hjälper lite i alla fall.
Kan tillägga vår firma infört masktvång när vi åker med kollektiva färdmedel (Risk för upprepning).
Staffan
Gott nytt år till alla och jag önskar er en trevlig nyårsafton.
Glöm inte att bära munskydd (gärna FFP3 eller liknande) om ni träffar och firar med personer utanför er mindre krets inomhus och det inte är möjligt att hålla avstånd. Byt helst inte munskydd med bordsgrannen och undvik att använda munskyddet som partyhatt framåt småtimmarna.

Glöm inte att bära munskydd (gärna FFP3 eller liknande) om ni träffar och firar med personer utanför er mindre krets inomhus och det inte är möjligt att hålla avstånd. Byt helst inte munskydd med bordsgrannen och undvik att använda munskyddet som partyhatt framåt småtimmarna.
I första hand är det jobba hemifrån som är rekommendationen.Q Qvanten skrev:För att diskutera ämnet för tråden kan jag referera mina egna erfarenheter efter att min arbetsgivare infört krav på mask på arbetsplatsen. Det första vi märkte var hur varm och täppt i näsan man blir av att bära masken, faktiskt svårt att särskilja från en vanlig förkylning innan man kommer hem och får gå och andas fritt.
En annan sak är att jag tittat hånfullt på alla som bär mask och inte kan låta bli att dra och peta på och under masken och dra ner den under näsan eller hakan. Nu upplever jag hur outhärdligt varmt och irriterat det blir under på ett sätt som gör att jag själv inte klarar att låta bli att göra samma sak.
Det går an om man är fullt upptagen med något att göra med händerna, men så fort man sitter still och jobbar med datorn eller papper eller funderar på saker klarar jag inte att låta bli masken. Jag får försöka hålla avstånd så gott det går istället och se till att tvätta händerna och sprita ännu oftare och hoppas att det hjälper lite i alla fall.
Vi har i alla fall hittills bara haft enstaka fall av Covid och verkar inte haft någon större spridning på vår arbetsplats fram tills nu.
Om du får snuva av masken är det ett symptom och då måste du hem och isolera dig direkt.
Gott nytt 2021 till alla, må vi slippa fundera så mycket kring covid-19 2022!
Ja det får vi verkligen hoppasE El-Löken66 skrev:
smittspridning med regler om avstånd och begränsningar i matsalar osv. Men vi har inga krav
på munskydd än.
Jobba hemifrån är det inte många som kan hos oss.
Måste säga att de ändå hade en gedigen beskrivning för munskydd 
https://www.who.int/emergencies/dis...9/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks
https://www.who.int/emergencies/dis...9/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks
Har en del bekanta inom vården och de måste sprita händerna före de sätter på sej munskyddetSnigla skrev:
och efter de tar det av sej. De får inte röra munskyddet med fingrarna när de satt på det så detta
med att fumla upp och ned med munskyddet skulle inte vara bra.
Samma sak med visiret, ska spritas helt och läggas i påse mellan brukarna/användning.galento skrev:
Jag har ju hela tiden påpekat att det behövdes information/kurs till den stora massan i Sverige om de vill att munskydd ska vara en del av vardagen - för den vanliga munskyddsbäraren (inte de som jobbar med dem normalt) har tendenser att göra fel.. gång på gång!
Jag anser att det inte är så lätt att bara säga åt folk att ”ni måste ha munskydd”..
Ja visiren spritas och nu måste de även ha munskydd under visiret.Snigla skrev:
Samma sak med visiret, ska spritas helt och läggas i påse mellan brukarna/användning.
Jag har ju hela tiden påpekat att det behövdes information/kurs till den stora massan i Sverige om de vill att munskydd ska vara en del av vardagen - för den vanliga munskyddsbäraren (inte de som jobbar med dem normalt) har tendenser att göra fel.. gång på gång!
Jag anser att det inte är så lätt att bara säga åt folk att ”ni måste ha munskydd”..
Har hört likadant från vårdpersonal att användningen av munskydd
bland befolkningen inte sköts på rätt sätt.
Men det finns alltid personer som inte förstår eller inte bryr sej om avståndsregler heller.
Jag tror (min åsikt) att väldigt många av de som inte tror på munskydd, har blivit vaccinerade/har antikroppar, eller är störda på våra ministrar och myndigheter kommer ha munskyddet på sig enbart för grupptryckets skulle (slippa bli utskälld på bussen). De kommer inte bry sig ett enda dyft om att hantera sina munskydd korrekt. De kommer ta på det så sent som möjligt och ta av det så fort det bara går.Snigla skrev:
Samma sak med visiret, ska spritas helt och läggas i påse mellan brukarna/användning.
Jag har ju hela tiden påpekat att det behövdes information/kurs till den stora massan i Sverige om de vill att munskydd ska vara en del av vardagen - för den vanliga munskyddsbäraren (inte de som jobbar med dem normalt) har tendenser att göra fel.. gång på gång!
Jag anser att det inte är så lätt att bara säga åt folk att ”ni måste ha munskydd”..
Så är det ett land munskydd kommer fungera dåligt i just nu så är det i Sverige tror jag.
Profetian att munskydd inte fungerar kommer att bli självuppfyllande.
Då får vi hoppas att skaran av små trotsiga och bortskämda barn är liten och den ansvarstagande vuxna delen av befolkningen, är destå större.tusenett skrev:Jag tror (min åsikt) att väldigt många av de som inte tror på munskydd, har blivit vaccinerade/har antikroppar, eller är störda på våra ministrar och myndigheter kommer ha munskyddet på sig enbart för grupptryckets skulle (slippa bli utskälld på bussen). De kommer inte bry sig ett enda dyft om att hantera sina munskydd korrekt. De kommer ta på det så sent som möjligt och ta av det så fort det bara går.
Så är det ett land munskydd kommer fungera dåligt i just nu så är det i Sverige tror jag.
Profetian att munskydd inte fungerar kommer att bli självuppfyllande.
Staffan
Jo finns folk till allt, på gott och ont.galento skrev:
Jo precis, har hemtjänst som kommer till gården dagligen och hjälper grannen.. man har kunnat följa bestämmelserna här tydligt! Sedan jobbar både familj och vänner inom vården (andra delar av Sverige) och de berättar ju hur de får arbeta och skydda sig också.
På så vis har jag också vetat om skillnaderna (mellan vissa delar av Sverige), vilket har varit intressant. De har inte alltid resonerat lika eller använt samma varianter av skydd.
Men tillbaka till just vår hemtjänst. De delade ut sin utrustning ganska snabbt efter allt började ta fart i våras.. de kom hit med handsprit, plast/latexhandskar, förkläden och la på plats. I början var det enbart dessa..
.. sedan blev smittspridningen värre och de fick order om att alla skulle bära visir vid kontakt med sina brukare.. Så då började de använde detta.. (det återanvände de antagligen, så det togs med till bilarna igen).
Nu senast, vet inte riktigt när.. innan jul iaf.. nov kanske? När de talade om ökad smittspridning igen.. så blev det munskydd också!
Så nu har de utrustning..
Ja, å andra sidan spelar det nog liten roll hur de vaccinerade och de med antikroppar hanterar sina munskydd för de smittar ändå inte (troligtvis).Staffan2000 skrev:
Haveristerna som hatar myndigheterna oavsett vad har aldrig varit särskilt vuxna.