Byggahus.se
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jösses vilken barnsligt nivå det är.

Jo jag skrev att smittan minskade i alla städer i studien. Som jag skrev så minns jag det så och när du hävdar motsatsen kunde det vara fint av dig att bara berätta för allas bästa hur det ligger till? Om du redan vet det. Det blir liksom enklast så.

Ditt minne kanske är bättre än mitt. Minskade det i 9 av 10 städer eller vad?
Läste du ens Birgits info om ”studien” du håller så högt?
Hade du gjort det så hade du struntat i det du argumenterar för. Någon gång vire det kul att se att du tar till dig info, även om det känns långsökt...

A
Ulltand Ulltand skrev:
Jösses vilken barnsligt nivå det är.

Jo jag skrev att smittan minskade i alla städer i studien. Som jag skrev så minns jag det så och när du hävdar motsatsen kunde det vara fint av dig att bara berätta för allas bästa hur det ligger till? Om du redan vet det. Det blir liksom enklast så.

Ditt minne kanske är bättre än mitt. Minskade det i 9 av 10 städer eller vad?
Det var *du* som först påstod att den minskade i *alla* städer för att sen påstå något annat.

Jag förstår att du försöker hävda att det är barnsligt. Det är ju du som ljugit och nu försöker släta över det. Men nu vet vi alla hur du förhåller dig till sanningen när det passar dig.

Här är länken till studien så att du kan läs på för en gångs skull och kanske återkomma med korrekt information.

https://www.pnas.org/content/117/51/32293

Redigerat:
tusenett skrev:
Det var *du* som först påstod att den minskade i *alla* städer för att sen påstå något annat.

Jag förstår att du försöker hävda att det är barnsligt. Det är ju du som ljugit och nu försöker släta över det. Men nu vet vi alla hur du förhåller dig till sanningen när det passar dig.
Hade lite glömt hut bra munskydden var.

Hela 47 % lägre smitta som snitt efter införandet!

Och nej jag ser inte att någon stad i Tyskland fick högre smittal. Du kanske kan fylla i nu när länken finns uppe igen?

https://www.pnas.org/content/117/51/32293

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det verkar ju inte så för då skulle ju alla länder rekommendera munskydd av någon typ?!
Ursäkta novisen.
Men rekommenderar eller kräver inte de flesta länder munskydd?

Staffans

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Läste du ens Birgits info om ”studien” du håller så högt?
Hade du gjort det så hade du struntat i det du argumenterar för. Någon gång vire det kul att se att du tar till dig info, även om det känns långsökt...
Tommygun smattrandet gör att jag hoppar.
Vilken info?

Staffans

Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tommygun smattrandet gör att jag hoppar.
Vilken info?

Staffans
Att det som vanligt inte handlar om någon vetenskaplig studie, och att det inte var sådana förutsättningar som liknar verkligheten... men Ulltanden tolkar det på eget vis. Surprise...

• Haha
optimum
  • Laddar…
Nissens
Ursäkta novisen.
Men rekommenderar eller kräver inte de flesta länder munskydd?

Staffans
Jo, och några har gjort det lääääänge....

• Haha
optimum
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det som gäller nu är social distansering OCH munskydd.

Sverige undantaget som bara rekommenderar det mellan raderna och på en direkt fråga
.
Jaha du. Du har aldrig funderat på att avstånd ensamt räcker?

• Haha
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jo, och några har gjort det lääääänge....
Jaha?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Jag tror jag fått lite ökat förtroende för de där Jena-forskarna, de fann ju även att svenskarna var precis lika bra på att stanna hemma utan någon lockdown!
Textavsnitt där studie nämner att svenskar justerade sin aktivitet liknande kontrollgrupp utan tvingande lockdown baserat på Google mobilitetsdata.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta stämmer inte alls. I alla fall dom gångerna då jag vågar mig ut på stan för att handla mat. Familjeutflykter både på matbutiker och andra. Närgångna dörr-till-dörr försäljare utan munskydd. Klungor i köpcentra.
Håller med dig där, det är ju vårt beteendet som är problemet!

Däremot tolkade jag inlägget du kommenterade som om de pratade om mer ”regeringsnivå”.. !? Jag kanske missuppfattade den delen.. (för där tror jag de försökt ..rätt eller fel.. att både hindra och försöka minska smittspridningen - så gott de kunnat med tanke på vårt/folkets beteende).

Redigerat:
A
Först skriver du:
Ulltand Ulltand skrev:
Ta tex den stora tyska studien. Munskydd fungerade i *alla* undersökta städer.
Sen ändrar du dig till
Ulltand Ulltand skrev:
I den stora tyska studien såg man hur smittspridningen sjönk i ett större antal städer när myndigheterna införde ett tvång på munskydd på allmän plats.
Nu har du backat från ”större antal städer” och gått tillbaka till:
Ulltand Ulltand skrev:
Och nej jag ser inte att någon stad i Tyskland fick högre smittal.
Dina följare vill nog att du är mer knivskarp än så i dina uttalanden om du inte ska tappa dem med tanke på din höga svansföring här.

Du får nog bestämma dig nu. Var det *alla* städer i studien som fick minskad smittspridning eller inte? Innan du svarar så läs hela studien för guds skull denna gång innan du uttalar dig så du inte gör bort dig ännu en gång.

Här är studien igen: https://www.pnas.org/content/117/51/32293

Redigerat:
Till och med en brödrost framför munnen hindrar spridning till en viss del. Så det vore konstigt om inte även munskydd skulle göra det.

• Gilla
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Till och med en brödrost framför munnen hindrar spridning till en viss del. Så det vore konstigt om inte även munskydd skulle göra det.
Helt rätt. Allt som tar bort droppar från munnen att flyga runt är verksamt. Kan väl inte vara så svårt att fatta. Men inget är ett helt säkert skydd heller. Det är alltid en fråga att reducera/minimera risker.
Det fanns en tid då det fanns säkerhetsbältets-vägrare också. Dom tyckte dom var farliga för att dom förhindrade att man kunde ta sig loss om man körde i vatten.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
När inga munskydd fanns, bestämde sig FHM att de inte behövdes. Det får vi lida för nu, när munskydden ses som en paria istället för ett skydd av de indoktrinerande Svenskarna. Eftersom ingen kan veta om man sprider smitta eller inte, är munskydd ett tecken på omtanke. Inte tvärs om!

Staffan
Ja, det är ett tecken på omtanke, men inget annat. För hjälper gör de inte. Enligt forskningen.

Tråkigt nog, för det hade ju varit bra om en så synlig åtgärd hade gjort någon skillnad.

Det största tecknet på omtanke är att hålla avstånd, och det är alldeles för många dåliga på.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.