Byggahus.se

Covid-19, munskydd och smittspridning

1. Nissens
    Garagebyggare · 3 508 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Läste du ens Birgits info om ”studien” du håller så högt?
    Hade du gjort det så hade du struntat i det du argumenterar för. Någon gång vire det kul att se att du tar till dig info, även om det känns långsökt...

2. T
    Medlem · 1 171 inlägg
    Det var *du* som först påstod att den minskade i *alla* städer för att sen påstå något annat.

Jag förstår att du försöker hävda att det är barnsligt. Det är ju du som ljugit och nu försöker släta över det. Men nu vet vi alla hur du förhåller dig till sanningen när det passar dig.

Här är länken till studien så att du kan läs på för en gångs skull och kanske återkomma med korrekt information.

https://www.pnas.org/content/117/51/32293

Redigerat 6 maj 21:07
  3. U
    Medlem · 4 984 inlägg
    Hade lite glömt hut bra munskydden var.

Hela 47 % lägre smitta som snitt efter införandet!

Och nej jag ser inte att någon stad i Tyskland fick högre smittal. Du kanske kan fylla i nu när länken finns uppe igen?

https://www.pnas.org/content/117/51/32293

Redigerat 6 maj 21:17
  4. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Ursäkta novisen.
    Men rekommenderar eller kräver inte de flesta länder munskydd?

Staffans

• Laddar…
  5. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Tommygun smattrandet gör att jag hoppar.
    Vilken info?

Staffans

6. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Att det som vanligt inte handlar om någon vetenskaplig studie, och att det inte var sådana förutsättningar som liknar verkligheten... men Ulltanden tolkar det på eget vis. Surprise...

• Laddar…
  7. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Jo, och några har gjort det lääääänge....

• Laddar…
  8. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Jaha du. Du har aldrig funderat på att avstånd ensamt räcker?

• Laddar…
  9. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Jaha?

• Laddar…
  10. B
    Allvetare · Stockholm · 7 796 inlägg

b8q

Allvetare
  11. Snigla
    Maskot · Skåne · 8 720 inlägg

Snigla

Maskot
    Håller med dig där, det är ju vårt beteendet som är problemet!

Däremot tolkade jag inlägget du kommenterade som om de pratade om mer ”regeringsnivå”.. !? Jag kanske missuppfattade den delen.. (för där tror jag de försökt ..rätt eller fel.. att både hindra och försöka minska smittspridningen - så gott de kunnat med tanke på vårt/folkets beteende).

Redigerat 6 maj 22:52
  12. T
    Medlem · 1 171 inlägg
    Först skriver du:
    Sen ändrar du dig till
    Nu har du backat från ”större antal städer” och gått tillbaka till:
    Dina följare vill nog att du är mer knivskarp än så i dina uttalanden om du inte ska tappa dem med tanke på din höga svansföring här.

Du får nog bestämma dig nu. Var det *alla* städer i studien som fick minskad smittspridning eller inte? Innan du svarar så läs hela studien för guds skull denna gång innan du uttalar dig så du inte gör bort dig ännu en gång.

Här är studien igen: https://www.pnas.org/content/117/51/32293

Redigerat 6 maj 23:13
  13. K
    Medlem · Örebro · 1 303 inlägg

Klicka

Medlem
    Till och med en brödrost framför munnen hindrar spridning till en viss del. Så det vore konstigt om inte även munskydd skulle göra det.

14. T
    Medlem · Blekinge · 7 237 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Helt rätt. Allt som tar bort droppar från munnen att flyga runt är verksamt. Kan väl inte vara så svårt att fatta. Men inget är ett helt säkert skydd heller. Det är alltid en fråga att reducera/minimera risker.
    Det fanns en tid då det fanns säkerhetsbältets-vägrare också. Dom tyckte dom var farliga för att dom förhindrade att man kunde ta sig loss om man körde i vatten.

• Laddar…
  15. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Ja, det är ett tecken på omtanke, men inget annat. För hjälper gör de inte. Enligt forskningen.

Tråkigt nog, för det hade ju varit bra om en så synlig åtgärd hade gjort någon skillnad.

Det största tecknet på omtanke är att hålla avstånd, och det är alldeles för många dåliga på.

Redigerat 7 maj 03:22
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.