162 213 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
tusenett skrev:
Det är så jag minns resultatet. Men ändå en detalj eftersom forskarna kom fram till att munskydd var effektivt
Men rätta mig om jag har fel. I vilka städer bromsade inte införandet av munskydd smittspridningen?
Du har inte ens läst studien!Ulltand skrev:
Jag tänker inte göra jobbet åt dig, du får hitta någon annan eller kanske läsa en studie själv för en gångs skull.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
BirgitS skrev:
Det ligger i sakens natur att man inte kan studera användandet av munskydd på samma sätt som tex vaccin.
Därför behövs det många studier av olika slag som man sedan väger samman.
Nu finns de ingen påläst kan längre tveka längre om att munskydd verkligen fungerar. Det är egentligen bara en frågan om det är 20% eller kanske 40% reduktion på R-talet.
Det tråkiga är att man inte går ut och direkt förespråkaranvändandet av munskydd i Sverige av skäl som har allt annat än en vetenskaplig grund.
Men som Tom Britton sa, en del använder ju munskydd i alla fall vilket ger viss effekt på smittalen.
Dom som lurats att tro att de är verkninglösa får tydligen skylla sig själva.
Jo jag har ju gjort det och våra minnesbilder stämmer tydligen inte.tusenett skrev:
Vilka städer minskade inte smittan som du påstår?
Om du inte vill berätta för mig finns så klart ett allmänintresse av denna kunskap eller att du kanske helt enkelt inte går att lita på?
Ja absolut och det vet vi mer är än väl.Jonatan79 skrev:
Det finns hundratals studier och många i närtid. Alla visar att munskydd har bra effekt.
Det har tom JC sagt men det är nog AT uttalanden som folk har i minnet. "Munskydd är en kulturgrej från asien, munskydd har för stora hål, munskydd gör att man petar i ansiktet och kan bli smittad på så sätt, munskydd kan göra folk mer oförsiktiga, tillgången på munskydd är inte jämlik"
Kan du inte ge de som är intresserade länken till studien, så kan alla som vill läsa själva?Ulltand skrev:
Det verkar ju inte så för då skulle ju alla länder rekommendera munskydd av någon typ?!Ulltand skrev:
Ja absolut och det vet vi mer är än väl.
Det finns hundratals studier och många i närtid. Alla visar att munskydd har bra effekt.
Det har tom JC sagt men det är nog AT uttalanden som folk har i minnet. "Munskydd är en kulturgrej från asien, munskydd har för stora hål, munskydd gör att man petar i ansiktet och kan bli smittad på så sätt, munskydd kan göra folk mer oförsiktiga, tillgången på munskydd är inte jämlik"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Det handlar inte om ”våra” minnesbilder. Det är du själv som skrivit att smittan inte minskade i alla städer i dina senaste inlägg om studien medan du i tidigare inlägg skrivit att det gällde *alla* städer så det är något du själv påstår, inte jag.Ulltand skrev:
Redigerat av moderator:
Jösses vilken barnsligt nivå det är.tusenett skrev:Det handlar inte om ”våra” minnesbilder. Det var du själv som skrev att smittan inte minskade i alla städer i dina senaste inlägg om studien medan du i tidigare inlägg sagt att det gällde *alla* städer så det är något du själv påstår, inte jag.
Men du kanske för en gång skull borde ta dig tid att läsa en studie du refererar till så kanske du skulle kunna få lite trovärdighet i dina uttalanden. För just nu gör du dig bara till allmänt åtlöje.
Jo jag skrev att smittan minskade i alla städer i studien. Som jag skrev så minns jag det så och när du hävdar motsatsen kunde det vara fint av dig att bara berätta för allas bästa hur det ligger till? Om du redan vet det. Det blir liksom enklast så.
Ditt minne kanske är bättre än mitt. Minskade det i 9 av 10 städer eller vad?