T Thomas_Blekinge skrev:
Och på samma sida kan man läsa att Sverige har 726 döda per miljon, medan Danmark har 158. Munskydd eller inte, det svenska experimentet har misslyckats totalt och det har kostat tusentals svenska liv. Och ingen ställs till svars.
Det blev lite fel i din post. Ja Sverige har många fler döda, men smittspridningen i Danmark ser nu ut att ha kommit ikapp, trots krav på munskydd.

Min teori är att sveriges höga dödstal främst berodde på att det fanns en allmän smittspridning redan innan åtgärder togs under våren, danmark hade helt enkelt ett bättre utgångsläge (notera inget krav på munskydd i danmark i våras).

När folk slappnade av under sommaren kom smittspridningen igång i båda länderna, men återigen hade danmark lägre smitta och det har tagit tid innan den kunnat växa till. När de väl skärpte åtgärderna var det för sent och de var för trubbiga, jämför nedstängningen av danmark i våras med krav på munskydd den 29/10.

Artikel från i våras angående danmark, och kontroll av smittan: "
Munskydd behövs inte i gatubilden
Peter Henrik Andersen är ingen förespråkare för munskydd. Det finns inga bevis för att de skulle vara viktiga för att kontrollera smittan ute i offentlig miljö, säger han.

Det är en annan sak på sjukhus och vårdanstalter med tät kontakt och smittorisk mellan vårdpersonal och patienter.

Men ansiktsskydd behöver inte rekommenderas för allmänheten, enligt de litteraturstudier som har gjorts i Danmark, och ju fortfarande görs i Finland." https://svenska.yle.fi/artikel/2020...-en-andra-vag-men-da-kravs-forsiktighet-i-nya

Jag vidhåller: Munskydd för allmänheten har ingen positiv effekt överlag, den teoretiska nyttan tas ut av ändrade beteendemönster.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag vidhåller: Munskydd för allmänheten har ingen positiv effekt överlag,
Ett mycket vågat påstående.
Om man skulle använda miljöbalkens försiktighetsprincip som även FHM hänvisar till, borde man vid oklart bevisläge behöva rekommendera munskydd.
Men det har gått prestige i denna frågan och den envise Tegnell ger sig inte trots bättre vetande. En dödlig prestigekamp.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
danniee skrev:
Det är common knowledge :rolleyes:
Verkligen?
Inget jag har hört.
Att blint göra som ledarskapet i Kina säger tycker jag inte tyder på särskilt hög intelligens.
Sättet som Kina fick stopp på epidemin i Wuhan var väl inte särskilt intelligent och det var ju absolut inte munskyddens förtjänst att det lyckades.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett mycket vågat påstående.
Om man skulle använda miljöbalkens försiktighetsprincip som även FHM hänvisar till, borde man vid oklart bevisläge behöva rekommendera munskydd.
Men det har gått prestige i denna frågan och den envise Tegnell ger sig inte trots bättre vetande. En dödlig prestigekamp.
Ja, det är lite av ett vågat påstående meni mitt tycke inte lika vågat som att införa allmänt munskyddspåbud.
 
E El-Löken66 skrev:
Tyskland noterar idag nya rekord i antal döda och smittade. Och ändå bär alla mask, hur är det möjligt?! Bild från Frankfurt där avståndet kanske kunde varit något bättre utan mask och med markeringar i marken, skyltar samt högtalarutrop. Slussar som stänger vid för mycket folk kanske. [bild]
Ingen säger annat än att munskydd ger ett begränsat skydd vid nära kontakt. Men många bäckar små måste man nog tänka här. Eller att det kunde har varit ännu värre utan munksydd.

Bäst vore väl om folket på bilden både höll avstånd och hade skydd. Men att hålla avstånd går ju inte alltid vilket är själva poängen med munskydd.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett mycket vågat påstående.
Om man skulle använda miljöbalkens försiktighetsprincip som även FHM hänvisar till, borde man vid oklart bevisläge behöva rekommendera munskydd.
Men det har gått prestige i denna frågan och den envise Tegnell ger sig inte trots bättre vetande. En dödlig prestigekamp.
Har han verkligen hänvisat till _miljöbalkens_ försiktighetsprincip? Har du källa på det?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Verkligen?
Inget jag har hört.
Att blint göra som ledarskapet i Kina säger tycker jag inte tyder på särskilt hög intelligens.
Sättet som Kina fick stopp på epidemin i Wuhan var väl inte särskilt intelligent och det var ju absolut inte munskyddens förtjänst att det lyckades.
Jisses, alla här fattade humorn i inlägget utom du. Chilla lite och kanske sluta försöka framställa dig som någon allvetande expert i ämnet Covid-19 för det är du inte :crysmile:

Edit: komiskt att du nu också framstår som rasist. Kineser/asiater är dumma i huvudet och lågintelligenta? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för belägg för att asiater skulle vara mer intelligenta än människor i andra länder?
Tror knappast att det finns några rättvisa studier som visar det. Att få nobelpriset lär kräva hög intelligens men det är ju inte så att det är en majoritet av asiater bland mottagarna under åren, som ett exempel.
Finns stora studier som visar att så är fallet. Orkar dock inte ta fram referenser till dig.
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Tegnell har inte hänvisat till försiktighetsprincipen såklart. Men FHM gör det i andra sammanhang.[länk]
Tegnell kör ju raka motsatsen. Ungefär såhär: Det finns inga vetenskapliga bevis att hastigheter över 200 km/h dödar folk. Alltså rekommenderar vi inte att köra långsammare än 200 km/h. Exakt samma logik.
Det får mig att undra varför du skriver att Tegnell hänvisat till miljöbalkens försiktighetsprincip och när du efterfrågar en källa på det så tar du omgående tillbaka påståendet.

Det är ganska uppenbart att du bara har som syfte att smutskasta och är inte så noga med om det du påstår är sant eller falskt så länge som du får kasta skit omkring dig. Lågt.
 
Vänligen peka på var jag har skrivit att Tegnell har hänvisat till försiktighetsprincipen. Det är en fördel om man kan läsa noggrannt.
Och, ja, jag är mycket kritiskt mot FHM i allmänhet och Tegnell i synnerhet. Deras senfärdighet har orsakat mycket elände i Sverige.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Edit: komiskt att du nu också framstår som rasist. Kineser/asiater är dumma i huvudet och lågintelligenta? :crysmile:[/QUOTE]

Detta var det lägsta jävla lågvattenmärke jag läst på detta forumet!

Stäng nu av din dator i ett par dagar innan du ens yttrar dig igen.
 
  • Gilla
Tokskalle och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Verkligen?
Inget jag har hört.
Att blint göra som ledarskapet i Kina säger tycker jag inte tyder på särskilt hög intelligens.
Sättet som Kina fick stopp på epidemin i Wuhan var väl inte särskilt intelligent och det var ju absolut inte munskyddens förtjänst att det lyckades.
Detta är snarast en följd av en diktatur. I en sådan gör medborgarna som ledarna säger, annars blir det allvarliga konsekvenser. Dessa ledare är i sin tur inte utsedda av folket genom demokratiska val så det är inte nödvändigtvis de vassaste knivarna i lådan som leder landet. I viss mån kan första stycket om rädsla och förtryck även appliceras på ledarskiktet som riskerar ännu högre fall än den breda massan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.