T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har förresten en släkting som arbetar i skola, utan munskydd. Hen har inte blivit smittad under hela den här tiden, så det måste väl vara ett lysande bevis dels för att munskydd inte behövs för att hålla smittan undan och dels att barn/ungdomar inte smittar?
Nej, han/hon är bara mycket skicklig.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
T tanaris skrev:
Nej, han/hon är bara mycket skicklig.
Precis. Det finns folk som inte ändrat sitt liv alls utan fortsatt vara ute och träffa mängder med folk, åka kollektivt (utan munskydd) etc och klarat sig = Skicklighet!

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hitta denna sammanställning i tabellform om olika munskyddsstudioer och resultateten. Robusta data sammantaget.

[bild]

[länk]
Och allra först i tabellen kommer den anekdotiska bevisföringen med två frisörer. Oj, vad robust :thumbdown:

Och i de flesta andra fallen går det ju inte att avgöra om skillnader beror på just användningen av mask och inte på att de personerna även är bättre på att hålla avstånd etc. Samma dåligt utförda studier som i en massa andra sammanställningar. Något är ju fel med studierna när en kommer fram till att OR är i intervallet 0.06-0,79 och en annan kommer fram till 2.03-6,43.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det stavas skicklighet.
Möjligen tur att jag utrustats med så pass väl fungerande hjärna. Jag kan tänka själv.
Nej, det är inte skicklighet att inte bli smittad när man åker taxi utan det handlar bara om att ha turen på sin sida och inte råka få en virusspridande taxiförare. Den händelsen var väl ett typexempel på en hjärna som inte fungerade särskilt bra just då.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Bäst är ju ändå denna..

[bild]

Ja, UPP TILL 100% skydd mot läckage..

Skit vore det ju annars, om de garanterat läckte :rofl:
precis!

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Munskydd är bara ett av mina "verktyg" mot pandemin och bevisligen verkar min "verktygslåda" fungera då jag fortfarande är frisk, Ingen smittspridning här. Frugan kör samma metod.

Men nu med mutationer mm så är garden uppe rejält så man inte blir smittad på upploppet. Med vaccinationsplanerna är det ett tag till innan dos 2 är tagen och effektiv.

Har jag och frugan klarat mer än ett år (drygt 14 månader) så ska vi fixa några veckor till.
Sedan blir det vaccinationspass och vi kan troligen börja resa som förr. Om inte har vi sommarstugan att njuta av sommaren vid.
Det är ju inte bevisligen.
För bevisligen så funkar det super utan då jag inte varit sjuk. Använder endast skyddet på sjukhuset av respekt för andra.
Överallt annars så håller jag avstånd från främlingar, i övrigt har jag träffat min närmaste familj inomhus hela tiden och de vi inte träffar ofta utomhus.

Och mig veterligen så har vi EN person i familjen (brors tant som vi träffar sällan) som har haft det, där gissningsvis det kom från hockeylag då det är de enda som får vistas i de lokalerna hon jobbar. Men min bror eller brorsdotter blev inte sjuka överhuvudtaget och brorsan är totalt anti munskydd. Ja de är testade de med flertal ggr när tanten var sjuk.

Sen spelar det med all säkerhet in på att vi inte bor i en myrstack och vi behöver inte trängas och hålla på.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Eftersom detta tydligen är anekdottråden så bidrar jag lite.
Kollegan som blev svårt sjuk förra sommaren med blodproppar i lungorna å allt lyckades inte smitta fru och barn som han kramade och sov ihop med tills utbrottet kom men sin anställde som han samtalade på jobbet med i 10 minuter i stängt rum med avstånd insjuknade. Hon hade inte vare sig handlat eller träffat andra....Inget munskydd hemma eller på jobbet...

2 personal som jobbar i nattpatrullen delade bil i 10 timmar. En fick symptom på morgonkvisten och testades positiv. Den andra blev inte sjuk....Munskydd användes.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och allra först i tabellen kommer den anekdotiska bevisföringen med två frisörer. Oj, vad robust :thumbdown:

Och i de flesta andra fallen går det ju inte att avgöra om skillnader beror på just användningen av mask och inte på att de personerna även är bättre på att hålla avstånd etc. Samma dåligt utförda studier som i en massa andra sammanställningar. Något är ju fel med studierna när en kommer fram till att OR är i intervallet 0.06-0,79 och en annan kommer fram till 2.03-6,43.

Bättre på att hålla avstånd? Mask skulle ju enligt AT innebära vi blev sämre på det :)

Något kanske är fel på någon annan när studie efter studie i visar på en och samma sak och denna någon kategoriskt förnekar alla.

Låter lite som klimatdebatten där någon har en agenda som inte är att söka sanningen.

Är det inte lite märkligt att dessa studier (utförda av doktorander och professorer) ofta presenterat i ansedda tidskrifter, väl granskade och accepterade i forskarvärlden men att du alltid ser brister som ingen annan sett och gör studierna värdelösa? (Ja AT tycks göra det också) Två vetenskapliga orakel?

Eller luras du kanske med tråden? :)

Du måste vara medvetna om att din och andras ifrågasättande av munskydd har effekten att fler smittas och dör om de lyssnar.

Läste nyss i tråden för "Vi som drabbats av Covid" att det fortsatt finne de som anser att munskydd inte fungerar mor virus "för att hålen är för stora" Ett uttalande från Anders Tegnell som satt spår.

Redigerat:
  • Älska
brfbo
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Eftersom detta tydligen är anekdottråden så bidrar jag lite.
Kollegan som blev svårt sjuk förra sommaren med blodproppar i lungorna å allt lyckades inte smitta fru och barn som han kramade och sov ihop med tills utbrottet kom men sin anställde som han samtalade på jobbet med i 10 minuter i stängt rum med avstånd insjuknade. Hon hade inte vare sig handlat eller träffat andra....Inget munskydd hemma eller på jobbet...

2 personal som jobbar i nattpatrullen delade bil i 10 timmar. En fick symptom på morgonkvisten och testades positiv. Den andra blev inte sjuk....Munskydd användes.
Det finns en genetisk komponent hos 10-20 % i Sverige som minskar risken att bli smittad med 70 %.

Det är en variant i OAS genen som producerar ett avgörande protein. Varianten kommer ursprungligen från Nenadertalarna som vi utanför Afrika har någon eller några procent av.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte lite märkligt att dessa studier (utförda av doktorander och professorer) ofta presenterat i ansedda tidskrifter, väl granskade och accepterade i forskarvärlden men att du alltid ser brister som ingen annan sett och gör studierna värdelösa?
Till och med WHO och ECDC ser ju brister och kommer fram till att det är osäkert om munskydd hjälper, de skriver "low certainty" om resultatet.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Till och med WHO och ECDC ser ju brister och kommer fram till att det är osäkert om munskydd hjälper, de skriver "low certainty" om resultatet.
Nej det är osäker hur mycket munskydd hjälper. Inte att det hjälper.

• Haha
  • Älska
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns en genetisk komponent hos 10-20 % i Sverige som minskar risken att bli smittad med 70 %.

Det är en variant i OAS genen som producerar ett avgörande protein. Varianten kommer ursprungligen från Nenadertalarna som vi utanför Afrika har någon eller några procent av.
Hmm hans fru är asiat och barnet....Har asiaterna oxå procent?

john68 john68 skrev:
Hmm hans fru är asiat och barnet....Har asiaterna oxå procent?
Ja det har har dom. Alla utanför Afrika har inblandning från våra vänner Neandertahlarna.

Men det varierar stort från olika områden i världen. Även inom Asien. Japaner har tex låg inblandning och större risk.

Och så gäller det att man har just precis den lilla gen som gör skillnaden.

Det finns oxå andra gener från N som kan öka risken att bli svårt sjuk.

Redigerat:
  • Gilla
john68
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är osäker hur mycket munskydd hjälper. Inte att det hjälper.
Som du tolkar texten men inte som jag tolkar texten.
"This research provides some indication of the likely effect. However, the likelihood that it will be substantially different (a large enough difference that it might have an effect on a decision) is high."
https://www.ecdc.europa.eu/sites/de...ovid-19-face-masks-community-first-update.pdf
Vet inte vad din tolkning av den andra meningen är men min är ungefär:
Sannolikheten att resultatet är tillräckligt annorlunda att det har en effekt på beslutet är hög.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som du tolkar texten men inte som jag tolkar texten.
"This research provides some indication of the likely effect. However, the likelihood that it will be substantially different (a large enough difference that it might have an effect on a decision) is high."
[länk]
Vet inte vad din tolkning av den andra meningen är men min är ungefär:
Sannolikheten att resultatet är tillräckligt annorlunda att det har en effekt på beslutet är hög.
Först så måste man se det för vad det är, Någon har läst en massa studier men utan att vetenskapligt sammanställa dem som en metastudie. Alltså stor utrymme för subjektivitet.

Men för att at någon från den inledande sammanfattningen:

"The evidence regarding the effectiveness of medical face masks for the prevention of COVID-19 in the community is compatible with a small to moderate protective effect, but there are still significantuncertainties about the size of this effect."

Men så träffar man ändå ganska rätt då olika studier visar ett stort spann i runda slängar 10-50% skyddseffekt med de enklaste kirurgiska munskydden.

Så vad är det alla säger? Munskydd fungerar men olika bra i olika studier. Men även om det osannolika inträffar att munskydd bara skyddar 10 % så betyder väldigt mycket i en pandemi där summan av alla små åtgärder ger resultatet.

Nu finns prisväda skydd med FFP2 klass och skulle FHM få för sig att rekommendera dem skulle smittan sjunka som en sten.

Tyvärr har man inte den förmågan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.