J
optimum optimum skrev:
Dåligt exempel.
Gäller vissa tältdukar.
Vår familj har tältat en hel del och den senare modellen vi hade av typ stativtält hade en fantastiskt bra tältduk.
Den gjorde inget om man strök med handen på insidan.
Något i tältduken som gjorde att fibrerna svällde när de blev blöta och täppte till bättre. Det första vi hade läckte igenom direkt när man pillade på det.

Men vad i hela friden har det med munskydd att göra?
Använder du tältduk i dina egna munskydd?
De man köper är inte av tältduk.
Förstår att du har en konstig syn på munskydd om du tror de är gjorda av tältduk.

Till er andra, låt inte luras nu av att det påståtts att munskydden är av tältduk för det är de inte.
Inte heller galon så man kvävs vilket även var ett komplement till tältens tak som skulle hålla mer tätt.
De är inte heller gjorda av bilbälten, men jag vet åtminstone en som gärna återkommer till den liknelsen.

• Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nej, problemet är när folk tror att munskydd fungerar i ett sammanhang där de inte fungerar.
Samt att man inte begriper att den lilla effekt som kan finnas skyddar omgivningen, inte bäraren.

Det är därför VC är så noga med att alla skall bära munskydd när man går in där. Det är inte av omtanke om dig, utan om andra i första hand.
Så du påstår att mina FFP3 munskydd inte hjälper mig om jag använder dem på en vårdcentral?

Du tror väl inte jag skulle frivilligt gå in på en vårdcentral vid behov av att träffa en läkare och sitta med andra sjuka människor utan riktigt skydd?
Glöm det, aldrig i livet.

Rätt använt och av rätt sort fungerar munskydd bra.
Varför skulle inte ett FFP3 fungera mot coronan?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Dåligt exempel.
Gäller vissa tältdukar.
Vår familj har tältat en hel del och den senare modellen vi hade av typ stativtält hade en fantastiskt bra tältduk.
Något i tältduken som gjorde att fibrerna svällde när de blev blöta och täppte till bättre. Det första vi hade läckte igenom direkt när man pillade på det.

Förstår att du har en konstig syn på munskydd om du tror de är gjorda av tältduk.

Till er andra, låt inte luras nu av att det påståtts att munskydden är av tältduk för det är de inte.
Inte heller galon så man kvävs vilket även var ett komplement till tältens tak som skulle hålla mer tätt.
Hmm, ibland så undrar man ändå om de inte orsakar syrebrist hos bärarna. :rofl:

• Haha
  • Ledsen
Snigla och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Dåligt exempel.
Gäller vissa tältdukar.

Prova själv med ditt munskydd, det är inte gjort av vattentätt material, det är gjort för att det skall kunna passera luft.

När du bryter ytspänningen på dina vätskedroppar du samlat på dig på insidan, blir det fuktigt på utsidan och både vätska och virus passerar om det är ett FFP2 eller lägre.

Sitt inte och raljera om saker du inte förstår dig på.

Stickfigur med en pratbubbla som säger "THE POINT" och en linje som går över figurens huvud. Texten "YOU" nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
optimum
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Så du påstår att mina FFP3 munskydd inte hjälper mig om jag använder dem på en vårdcentral?

Du tror väl inte jag skulle frivilligt gå in på en vårdcentral vid behov av att träffa en läkare och sitta med andra sjuka människor utan riktigt skydd?
Glöm det, aldrig i livet.

Rätt använt och av rätt sort fungerar munskydd bra.
Varför skulle inte ett FFP3 fungera mot coronan?
Det är ju bra att du inte vill smitta de som redan är krassliga, det hedrar dig. :)
Jag vet inte vad det är för klassning på munskydden de delar ut på VC, men inte är de tätslutande mot ansiktet. Så det mesta man andas går ju vid sidan.

optimum
J Jocke Best skrev:
De är inte heller gjorda av bilbälten, men jag vet åtminstone en som gärna återkommer till den liknelsen.
Jo jag använder bilbälten men inte runt munnen :crysmile:
Inte runt halsen heller.
Vet du vad ett FFP3 munskydd är?

Så här ser det ut där man kan köpa dessa som jag har
Jag hade redan några sådana i januari 2020. De var med på resan till Thailand och hem igen.
Av försiktighetsåtgärd då vi inte visste hur allvarligt det skulle bli men där borta var man betydligt mer noga med att hantera smittspridningen n här hemma.
Sedan var de slut rätt så länge men nu åter i lager.
3M av modellen med röda band.

FFP3 munskydd utan ventil, modell 3M 9330+BV, visas med priset och lagerstatus på en webbshop.

optimum
Nissens Nissens skrev:
Hmm, ibland så undrar man ändå om de inte orsakar syrebrist hos bärarna. :rofl:
Nu ska du vara snäll. :love:

optimum
Nissens Nissens skrev:
Det är ju bra att du inte vill smitta de som redan är krassliga, det hedrar dig. :)
Jag vet inte vad det är för klassning på munskydden de delar ut på VC, men inte är de tätslutande mot ansiktet. Så det mesta man andas går ju vid sidan.
De man delar ut är vanliga blå lapparna.
Läste en test från USA och förvånansvärt bra vara de ändå.

Den testen påvisade att FFP2 var rätt så hyffsat alternativ till FFP3
Men bättre är givetvis gummismask och allra bäst att hålla sig borta från andra.

J
optimum optimum skrev:
Jo jag använder bilbälten men inte runt munnen :crysmile:
Inte runt halsen heller.
Vet du vad ett FFP3 munskydd är?

Så här ser det ut där man kan köpa dessa som jag har
Jag hade redan några sådana i januari 2020. De var med på resan till Thailand och hem igen.
Av försiktighetsåtgärd då vi inte visste hur allvarligt det skulle bli men där borta var man betydligt mer noga med att hantera smittspridningen n här hemma.
Sedan var de slut rätt så länge men nu åter i lager.
3M av modellen med röda band.

[bild]
Nu var frågan om man fick använda liknelser som eller inte. Inte om undertecknad känner till något annat. Gotcha.

Jag (som tror att munskydd skyddar iaf till viss del) undrar om det nånsin gjorts någon undersökning om FLER folk ger sig ut med munskydd i hopp om att det skyddar, än vad som hade gett sig ut om man INTE trodde att de gav något skydd.

Med andra ord - bidrar munskydd till ökad trängsel?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
De man delar ut är vanliga blå lapparna.
Läste en test från USA och förvånansvärt bra vara de ändå.

Den testen påvisade att FFP2 var rätt så hyffsat alternativ till FFP3
Men bättre är givetvis gummismask och allra bäst att hålla sig borta från andra.
Men de blå munskydd som delas ut där, och som majoriteten använder är ju inte FFP2?

P
B b8q skrev:
Jag (som tror att munskydd skyddar iaf till viss del) undrar om det nånsin gjorts någon undersökning om FLER folk ger sig ut med munskydd i hopp om att det skyddar, än vad som hade gett sig ut om man INTE trodde att de gav något skydd.

Med andra ord - bidrar munskydd till ökad trängsel?
Ja, jag har länkat till en sådan studie tidigare. Det var en studie i USA som kom fram till att när munskyddstvång infördes ökade folk sin rörlighet, dvs de gav sig ut i samhället i större utsträckning än tidigare.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Ja, jag har länkat till en sådan studie tidigare. Det var en studie i USA som kom fram till att när munskyddstvång infördes ökade folk sin rörlighet, dvs de gav sig ut i samhället i större utsträckning än tidigare.
I ett land med extremt dålig nyhetsförmedling och låg utbildningsnivå.

I Finland tyder det på att munskydden har fungerat som minneslappar för folk så att man kommer ihåg att hålla avstånd.
Finland har såhär långt 86613 bekräftade sjukdomsfall och 914 döda i covid 19 av en befolkning som är liter mer än hälften så stor som Sveriges.
Medan Sverige har 967678 sjukdomsfall och 14002 dödsfall.

Den stora skillnaden som jag ser är att både politiker och hälsovårdsmyndigheter i Finland någorlunda konsekvent gått in för att minska smittspridningen med alla meden som man kan använda utan att samhällskostnaderna blir för stora. Bland annat munskyddstvång på allmän plats och framför allt konsekvent information om att vi måste hjälpas åt att stoppa viruset så bra vi kan var och en efter sin förmåga.
Medan man i Sverige sätter allt krut på att käftas om det alls skall göras någonting och på att dumförklara medborgare och lära dem att de ändå inte kan göra någonting eftersom de saknar utbildning..

Jag använder alltid både munskydd och visir när jag går in i affärer. Tänker fortsätta med det tills någon sorts flockimmunitet är uppnådd genom vaccinering och tills jag och föräldrarna och sambon har fått andra vaccindosen om sisådär 3 månader. Får enligt planen första vaccindosen nästa vecka.

BirgitS
H heimlaga skrev:
I Finland tyder det på att munskydden har fungerat som minneslappar för folk så att man kommer ihåg att hålla avstånd.
Finland har såhär långt 86613 bekräftade sjukdomsfall och 914 döda i covid 19 av en befolkning som är liter mer än hälften så stor som Sveriges.

Den stora skillnaden som jag ser är att både politiker och hälsovårdsmyndigheter i Finland någorlunda konsekvent gått in för att minska smittspridningen med alla meden som man kan använda utan att samhällskostnaderna blir för stora. Bland annat munskyddstvång på allmän plats och framför allt konsekvent information om att vi måste hjälpas åt att stoppa viruset så bra vi kan var och en efter sin förmåga.
Medan man i Sverige sätter allt krut på att käftas om det alls skall göras någonting och på att dumförklara medborgare och lära dem att de ändå inte kan göra någonting eftersom de saknar utbildning..

Jag använder alltid både munskydd och visir när jag går in i affärer. Tänker fortsätta med det tills någon sorts flockimmunitet är uppnådd genom vaccinering och tills jag och föräldrarna och sambon har fått andra vaccindosen om sisådär 3 månader. Får enligt planen första vaccindosen nästa vecka.
Du kanske lever i en bubbla med tanke på att det i Finland har förekommit demonstrationer (utan munskydd) mot de restriktioner som har gällt. Så inte tror jag att det var finländare som höll på med konsekvent information om att hjälpas åt att stoppa viruset efter bästa förmåga som demonstrerade utan tvärtom.

Det finns inga svenska myndigheter som har dumförklarat medborgare och lärt dem att de inte kan göra något.

Här är vi i stället väldigt många som inte går in i affärer alls och det verkar då vara ändå smittsäkrare.

P
H heimlaga skrev:
I ett land med extremt dålig nyhetsförmedling och låg utbildningsnivå.

Varför munskydd som minneseslappar kan man undra.

Känns som det vore enklare med en nål likt rosa bandet eller en majblomma istället.

Du får ursäkta, men munskydd som minneslapp, det var nog bland det dummaste jag hört hittills.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.