162 209 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Täcker den ögonen också då? Det känner ju du till att det är en smittväg också. Men hur förflyttar ni er? Ledarhund?Ulltand skrev:
Och hur har ni säkerställt att ingen varit smittad?
J Jocke Best skrev:Har egentligen tröttnat på ämnet, men detta tar ju priset. Ni är för härliga i er anekdotiska bevisföring. På samma sätt har jag och min bättre hälft klarat oss från att smittas genom att aldrig ha använt mask, men istället hållt avstånd till våra medmänniskor i privatlivet. Då träffar hon ändå hundratals personer öga mot öga dagligen i sitt arbete.. Helt utan skydd.
Kanske är det hemliga vapnet att man får i sig lite antikroppar bara man läser tråden med dess stolligheter. Det är ungefär lika sannolikt som era teorier.
Så klart det inte är annat än ankedotisk bevisföring
Men det gör ju inget för det finns ju redan bar bevis för att munskydd fungera i ett otal studier
Man kan dela lit personlige erfarenhet och jag ville slå ett slag för ett bra munskydd på apoteket.
Chilla lite
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Även jag har klarat mig fint utan att använda FFP2 munskydd så jag drar slutsatsen att de inte alls behövs.
Det är väl ok at dra slutsatser på att man inte blivit smittad?
Rent generellt undrar jag lite över hur genomtänkt det är om hälften av personerna har mask som är till för att skydda andra och hälften har mask för att skydda sig själva. Skulle någon av personerna som har mask för att skydda sig själva vara smittad utan att veta om det så är det ju ingen höjdare.
Rent generellt undrar jag lite över hur genomtänkt det är om hälften av personerna har mask som är till för att skydda andra och hälften har mask för att skydda sig själva. Skulle någon av personerna som har mask för att skydda sig själva vara smittad utan att veta om det så är det ju ingen höjdare.
Nä.. Ska man ha någon form av munskyddstvång/rekommendation så måste det ju också specificeras TYP av munskydd..Fairlane skrev:
Även jag har klarat mig fint utan att använda FFP2 munskydd så jag drar slutsatsen att de inte alls behövs.
Det masker vi använder har ingen ventil och skyddar åt båda håll. Det ju det enda rimliga nu är allt fler tar sitt ansvar.Fairlane skrev:
I början var jag dock rätt ensam
Hitta denna sammanställning i tabellform om olika munskyddsstudioer och resultateten. Robusta data sammantaget.
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2776536
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2776536
Lite på att jag chillarUlltand skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag har förresten en släkting som arbetar i skola, utan munskydd. Hen har inte blivit smittad under hela den här tiden, så det måste väl vara ett lysande bevis dels för att munskydd inte behövs för att hålla smittan undan och dels att barn/ungdomar inte smittar?
Jag menar om "Jag har mask och har aldrig blivit smittat" duger som bevis så fungerar väl det här lika bra?
Jag menar om "Jag har mask och har aldrig blivit smittat" duger som bevis så fungerar väl det här lika bra?
Din släkting är en flockimmunitetsivrare.Fairlane skrev:
Jag har förresten en släkting som arbetar i skola, utan munskydd. Hen har inte blivit smittad under hela den här tiden, så det måste väl vara ett lysande bevis dels för att munskydd inte behövs för att hålla smittan undan och dels att barn/ungdomar inte smittar?
Troligen mördare!