162 152 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
B b8q skrev:
Jag har aldrig påstått att det inte finns en bortre gräns för det vet vi inte.
Därför ställer jag frågan till er som tycks ha svalt på påståendet att avstånd är bättre.
När är det bättre? Frågan är retorisk är det finns inga studier om det.
FHM gissar om man så vill och många tror på det. det är ju trots allt en svensk myndighet.
BirgitS, post: 4188708, member: 155688"]Och WHO:s sammanställning av många studier kom fram till att avstånd var viktigast.
Posta en tack!
Om det är inte är möjligt beror det förmodligen på att det inte finns några som du påstår
Posta en tack!
Om det är inte är möjligt beror det förmodligen på att det inte finns några som du påstår
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Skickligt Ulltand, du har fått andra att lägga tid och ansträngning på att försöka motbevisa dina påståenden istället för att kräva av dig att visa dina påståenden. Respekt!Ulltand skrev:
Redigerat av moderator:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Det är bättre när det är så långt avstånd att smittan inte kan överföras.Ulltand skrev:
Jag har aldrig påstått att det inte finns en bortre gräns för det vet vi inte.
Därför ställer jag frågan till er som tycks ha svalt på påståendet att avstånd är bättre.
När är det bättre? Frågan är retorisk är det finns inga studier om det.
FHM gissar om man så vill och många tror på det. det är ju trots allt en svensk myndighet.
Helt ärligt, en femåring förstår den logiken. Vad är det du inte förstår? Tror du att viruset kan smittas på hur långa avstånd som helst?
Nu har det släppt helt hos våra lokala myndigheter. För att minska smittspridningen skall bland annat parker och de botaniska trädgårdarna stängas. Alla utomhus och med gott om plats, medans köpcentran förblir öppna. Ännu en orsak till min ökande misstro mot våra beslutsfattare.
Källa på det? Självklart!
Förvisso är det en småborgerlig tidning som för de som ogillar artikeln, säkert kan klassas som Nazistisk
https://omni.se/goteborg-kan-stanga-av-18-populara-platser-i-staden/a/pA8Ogw
Staffans
Källa på det? Självklart!
Förvisso är det en småborgerlig tidning som för de som ogillar artikeln, säkert kan klassas som Nazistisk
https://omni.se/goteborg-kan-stanga-av-18-populara-platser-i-staden/a/pA8Ogw
Staffans
”Man ska konsumera sig ur krisen”, som alla ekonomer säger...Staffans2000 skrev:
Nu har det släppt helt hos våra lokala myndigheter. För att minska smittspridningen skall bland annat parker och de botaniska trädgårdarna stängas. Alla utomhus och med gott om plats, medans köpcentran förblir öppna. Ännu en orsak till min ökande misstro mot våra beslutsfattare.
Källa på det? Självklart!
Förvisso är det en småborgerlig tidning som för de som ogillar artikeln, säkert kan klassas som Nazistisk
[länk]
Staffans
Hela pandemin blir rätt skämtsam ju varmare det blir. Folk vistas då utomhus. Men under vintern är det chill att gå hela familjen på city gross och trängas åt helvete för mycket, tro inte på att affärsinnehavaren bryr sig så länge kulorna kommer in.Staffans2000 skrev:
Nu har det släppt helt hos våra lokala myndigheter. För att minska smittspridningen skall bland annat parker och de botaniska trädgårdarna stängas. Alla utomhus och med gott om plats, medans köpcentran förblir öppna. Ännu en orsak till min ökande misstro mot våra beslutsfattare.
Källa på det? Självklart!
Förvisso är det en småborgerlig tidning som för de som ogillar artikeln, säkert kan klassas som Nazistisk
[länk]
Staffans
De funderar på att stänga hela Hässleholm i maj pga årliga cruisingen, men det är OK enl de att ungdomar super och saboterar varenda helg som de gjort i ett års tid nu. (ungdomarna har sin egna cruising och skräpar ner varje helg för affärerna)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 153 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 153 inlägg
Det är ju väldigt underligt att du inte känner till den sammanställningen efter att själv ha refererat till den många gånger sen i somras och varit med i diskussioner om den flera gånger. Du har ju tagit den till intäkt för att munskydd gör nytta. Tror du plötsligt att WHO kommer med sitt påstående om att det är bra med avstånd och munskydd utan någon som helst bakgrundsinformation, de har bara gissat i stället?Ulltand skrev:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 153 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 153 inlägg
Det är ju bra att förstå sammanhanget. I Uppsala och Lund har man bestämt att stänga några parker under valborgshelgen därför att det brukar bli extrem trängsel i de parkerna just då. Den 30 april är vädret verkligen inte lämpligt för trängsel ens utomhus.Staffans2000 skrev:
Nu har det släppt helt hos våra lokala myndigheter. För att minska smittspridningen skall bland annat parker och de botaniska trädgårdarna stängas. Alla utomhus och med gott om plats, medans köpcentran förblir öppna. Ännu en orsak till min ökande misstro mot våra beslutsfattare.
Källa på det? Självklart!
Förvisso är det en småborgerlig tidning som för de som ogillar artikeln, säkert kan klassas som Nazistisk
[länk]
Staffans
Så brukar det bli trängsel på några av de 18 platserna i Göteborg under valborg?
Var du lika negativ förra året när t.ex. Storbritannien stängde parker när de hade trängsel i dem under april och maj?
Åtminstone verkade du väldigt upprörd förra sommaren när folk trängdes i Göteborg.
Alla köpcentrum går inte att stänga därför att då stänger man entrén till många vårdcentraler och apotek. Sen måste du veta vad en kommun kan besluta om och vad regeringen resp. riksdagen kan besluta om.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 153 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 153 inlägg
Nej, det är inte chill utan emot alla rekommendationer. Affärsinnehavarna kan bli tvungna att betala vite så de borde bry sig.Rkarlsson skrev:
Absolut är det ju det här. Jag bojkottade city gross för att inget görs åt det.BirgitS skrev:
Men det är iallafall chill att vara 1 per 10 kvm. Men inte sitta i en bil med de man träffar varje dag eller skulle träffat ändå om du är nöjd =)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Märkligt att samma person säger:
Sen är "studien" som (be)visar att munskydd skyddar bättre än avstånd snarare en matematisk modell. Om modellen är korrekt så stämmer det, annars inte. Så för att det den studien ska fungera som bevis så måste man bevissa att modellen är korrekt, annars är det en teori.
- munskydd är bättre än avstånd
- träffas man inte smittar inte
Sen är "studien" som (be)visar att munskydd skyddar bättre än avstånd snarare en matematisk modell. Om modellen är korrekt så stämmer det, annars inte. Så för att det den studien ska fungera som bevis så måste man bevissa att modellen är korrekt, annars är det en teori.