optimum
Nissens Nissens skrev:
Eller också är det du som tolkar fel. Igen.
Och avstånd är fortfarande mycket mer effektivt än munskydd, så du drar även helt fel slutsats. Igen.

Att använda en mindre effektiv metod än att hålla avstånd som tex munskydd hade kostat fler liv. Som det sannolikt gjorde i Bl.a Tjeckien.
Precis, 100 meter från garaget är säkrare än att vara i garaget när någon kapar sten.

Hur gör du vid besök på vårdcentral där man nu kräver munskydd eftersom 100 meter inte går att hålla där?
Vägrar söka hjälp?
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Precis, 100 meter från garaget är säkrare än att vara i garaget när någon kapar sten.

Hur gör du vid besök på vårdcentral där man nu kräver munskydd eftersom 100 meter inte går att hålla där?
Vägrar söka hjälp?
Du blandar äpplen och päron. På en vårdcentral delar de ut nya munskydd i entrén, man använder dem i en begränsad, hyfsat kontrollerad miljö med utbildad personal på plats.

Stor skillnad mot hur de används på allmänna platser av människor som inte vet hur de skall hanteras. Dessutom tror de att de är skyddade och inte behöver hålla avstånd och riskerar då att öka smittspridningen istället...
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller också är det du som tolkar fel. Igen.
Och avstånd är fortfarande mycket mer effektivt än munskydd, så du drar även helt fel slutsats. Igen.

I intervaller 2 meter i ventilerad lokal är munskydd bättre än avstånd. Det var så långt man mätte.

Då kommer ju nästa fråga? Hur är det vid 3 meter eller kanske 5 meter?

Data saknas så vitt jag vet för FHM har aldrig presenterat något som styrker påståendet, att avstånd är bäst.
Det är viktigt att ifårgasätta även det som kan tyckas vara "gamla sanningar". Vad finns det för evidens?
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Data saknas så vitt jag vet för FHM har aldrig presenterat något som styrker påståendet, att avstånd är bäst.
WHO gjorde ju det i sin rapport i juni förra året. Den känner du ju till för du har ju hänvisat till den många gånger.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
WHO gjorde ju det i sin rapport i juni förra året. Den känner du ju till för du har ju hänvisat till den många gånger.
Nej bara att man sagt att avstånd är bäst. Inga studier bakom det vad jag sett?
 
Nissens Nissens skrev:
Och avstånd är fortfarande mycket mer effektivt än munskydd, så du drar även helt fel slutsats.
Var finns de veteskapliga evidensen för det?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej bara att man sagt att avstånd är bäst. Inga studier bakom det vad jag sett?
Kommer du inte ihåg rapporten som tog upp en väldig massa studier som WHO släppte i juni och som du har hänvisat till en massa gånger därför att den också tar upp att munskydd gör nytta på korta avstånd?
Den har ju diskuterats en massa gånger.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Var finns de veteskapliga evidensen för det?
Det kanske är, som du tidigare har uttryckt dig i andra frågor ungefär om jag inte minns fel, ”allmänt vedertagen kunskap”.
 
Redigerat av moderator:
optimum
Jag gjorde en iakttagelse när jag var och hämtade ett paket på posten förra veckan.
Där sitter som på de flesta likadana ställen plastskivor mellan kund och expediten.

Plastskivan var full av små fläckar. Med stor sannolikhet salivdroppar från personer som stått och pratat med expediten på andra sidan disken utan munskydd. Utan plastskivan hade salivdropparna åkt längre och troligen hade en del hamnat på expediten.
Nej plastskivan är inget 100% virusskydd men stoppar salivdroppar.

Liknande effekt får man med munskydd även av enkla modellen.

Givetvis får man bra effekt även av social distans men funkar mindre bra vid sådan platser.
Dock har Birgit nu lärt oss att inte ens 5 meter var tillräckligt avstånd och jag har haft fel då jag trott 3-4 meter var säkert. För inte tala om FoHM som angav en armlängds avstånd.

Så ni som är emot munskydd, vågar ni besöka någon plats där det bara skiljer er åt med en plastskiva med någon meter totalt mellan er och expediten?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Var finns de veteskapliga evidensen för det?
Antar att du skämtar.
Alla begriper ju att håller man avstånd så smittar man ingen.

Om du har vilken sjukdom som helst och håller ett avstånd på kanske 50 eller 100 meter från andra människor så smittar du ingen människa hur mycket du än nyser, hostar eller sprattlar...

Ju närmare du kommer någon desto större risk är det förstås att du smittar någon. Menar du att du behöver en forskarrapport för att förstå det??
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nej plastskivan är inget 100% virusskydd men stoppar salivdroppar.

Liknande effekt får man med munskydd även av enkla modellen.
Skulle väl snarast jämföra plastskivan med visir eftersom visiret skyddar ögonen till skillnad från munskydd. Men som alltid är det dumt att stå nära och framför en som pratar även med munskydd.

optimum optimum skrev:
Dock har Birgit nu lärt oss att inte ens 5 meter var tillräckligt avstånd och jag har haft fel då jag trott 3-4 meter var säkert. För inte tala om FoHM som angav en armlängds avstånd.
Ingen har påstått att viruspartiklar inte kan förflytta sig mer än 2 m eller 5 m. Tvärtom har det ju varit välkänt mycket länge att sång och liknande kan orsaka droppar som sprids längre än så. I mitt fall var det åtminstone en i fyrapersonerssällskapet 5 m bort som var mycket högljudd under en stor del av minst en halvtimme.

Ingen har heller påstått att 2 m skulle vara riskfritt utan bara ge en liten risk. Ska man hålla på med riskeliminering ska man följa de råd som gavs 70+ och vissa riskgrupper förra våren, isolera dig, jobba endast hemifrån, träffa inte andra, gå inte in i affärer osv. Så fort man inte följer dem så utsätter man sig för en risk oavsett avstånd och munskydd.
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Antar att du skämtar.
Alla begriper ju att håller man avstånd så smittar man ingen.

Om du har vilken sjukdom som helst och håller ett avstånd på kanske 50 eller 100 meter från andra människor så smittar du ingen människa hur mycket du än nyser, hostar eller sprattlar...

Ju närmare du kommer någon desto större risk är det förstås att du smittar någon. Menar du att du behöver en forskarrapport för att förstå det??
Är 4 meter utan munskydd bättre än 2 meter med munskydd?

Det väl bara att konstatera, inget vet.

Och då är det förutom felaktigt även dumt att säga "avstånd är bättre än munskydd". Ett önsketänkande kanske..
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
då är det förutom felaktigt även dumt att säga "avstånd är bättre än munskydd"...
Och vice versa! :cool:
 
Staffans2000
B b8q skrev:
Och vice versa! :cool:
Javisst!
Hundra ljusår avstånd, är säkert bättre än två med munskydd som trycker sina munnar emot varandra och vice versa.:D
Men någon stans mot nollpunkten blir det tvärs om. Vilket det avståndet är, vet ingen. Varierar säkert också.
Avståndet "armlängds" ( >2m enligt Nissens:D) eller två meter, är säkert valt mer till hänsyn av vad man tror att folk kan svälja, än av några säkra rön.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.