162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Exempel från Kry: Ett kirurgiskt munskydd täcker munnen, näsan och hakan. De skyddar mot stora droppar från utsidan (men inte små luftburna partiklar) och förhindrar viss smittspridning från bäraren. Skydden sitter dock ganska löst och kan därför läcka droppar runt kanterna.Staffans2000 skrev:
Det är ju dessa de allra flesta använder och de skyddar i princip inte bäraren mer än möjligen marginellt. De stora dropparna som de skyddar mot kommer troligen tillsammans med små luftburna partiklar som tar sig igenom.
Enkel fysik är inte alltid så enkel. Det finns flera fall av material som tillåter rörelse åt ena hållet med inte andra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Ja, men om det hindrar 1% av spelar det ingen roll, så i praktiken oanvändsbart som skydd för egen del. Hindrar det 10% så samma sak. Tyvärr tror väldigt många att det skyddar just bäraren, vilket gör att de känner sig onödigt skyddade och kan därför kliva in på platser där de annars inte skulle tagit klivet in.
Nja. Redan vid tio%, så är skyddet bättre än inget. Folk köper lotter, med långt sämre odds, än tio%.Fairlane skrev:
Ja, men om det hindrar 1% av spelar det ingen roll, så i praktiken oanvändsbart som skydd för egen del. Hindrar det 10% så samma sak. Tyvärr tror väldigt många att det skyddar just bäraren, vilket gör att de känner sig onödigt skyddade och kan därför kliva in på platser där de annars inte skulle tagit klivet in.
Man kan vända på det och säga 99%, eller 90%. Båda våra satser
Sedan den besynneliga hypotesen att nyttan försvinner med ett närmast automatiskt ökat risktagande, är inget jag sett på mina spaningar. Tvärs om, tycker jag att det ökande antalet maskbärare tar större hänsyn, än sina nakna medmänniskor. Möhända är det ett Stockholmsfenomen?
Staffans
Precis, munskyddet är blott en ursäkt för att trotsa övriga restriktioner. Sen finns ju alltid undantag.Staffans2000 skrev:
Nja. Redan vid tio%, så är skyddet bättre än inget. Folk köper lotter, med långt sämre odds, än tio%.
Man kan vända på det och säga 99%, eller 90%. Båda våra satserär antagligen lika felaktiga eftersom så många faktorer spelar in. Men det vore konstigt om inte ett filter mellan dig och omgivningen inte ger ett visst skydd.
Sedan den besynneliga hypotesen att nyttan försvinner med ett närmast automatiskt ökat risktagande, är inget jag sett på mina spaningar. Tvärs om, tycker jag att det ökande antalet maskbärare tar större hänsyn, än sina nakna medmänniskor. Möhända är det ett Stockholmsfenomen?
Staffans
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Nja, problemet är att de skyddar användaren så dåligt så att det inte spelar någon roll. Om det är 1% eller 10% spelar ingen roll om man får i sig tillräckligt mycket.Staffans2000 skrev:
Nja. Redan vid tio%, så är skyddet bättre än inget. Folk köper lotter, med långt sämre odds, än tio%.
Man kan vända på det och säga 99%, eller 90%. Båda våra satserär antagligen lika felaktiga eftersom så många faktorer spelar in. Men det vore konstigt om inte ett filter mellan dig och omgivningen inte ger ett visst skydd.
Jämför med skyddsglasögon som man måste ha för vissa arbeten, de ska skydda ordentligt. Att sätta ett litet nät framför kanske tar bort 1% eller 10% av de delar som far mot ögonen, men jag tror inte du skulle sätta på dig sådana i tron att du skyddade dig själv.
Inte automatiskt. Jag har sett folk som bär mask och håller bra avstånd och jag har också sett folk som bär masken på hakan fram till butiken, drar på sig masken innan de går in och sen bufflar sig fram till bröd, mjölk etc trots att någon annan redan står där, istället för att vänta 20 sekunder på att personen som just nu plockar bröd ska flytta sig. Jag gissar att det är för att de känner sig säkra att inte bli smittade med sin mask.Staffans2000 skrev:
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Ja, men flera av soffepidemiologerna här utger sig för att vara kunniga i ämnet. Men de avslöjar sig hela tiden, ofta är det bara de själva som inte upptäcker det.Fairlane skrev:
Jag förstår ironin, men det tråkiga är att väldigt många, inkludive Ulltand verkar tro att munskyddet är för att skydda den som bär det, vilket inte alls är så dem fungerar, ja bortsett från Ulltands variant med ventil, men då kan han istället springa omkring och smitta mängder om han smittar asymptomatiskt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Den danska studien från april och maj förra året som undersökte om munskydd skyddade bäraren visade ju ingen skillnad mellan de som skulle ha kirurgmask hela tiden utanför hemmet och kontrollgruppen som inte skulle ha det. Det har ju tagits upp några gånger tidigare.Staffans2000 skrev:
GT är även en av mina favoriter.Fairlane skrev:
Dock tror jag gin är lite överreklamerat som botemedel mot malaria.
Men den mentala effekten är nog störst.
Har hela pandemin försökt hålla en positiv inställning då det troligen ger kraft vid motgångar.
Väntar på min tur för vaccin vilken oavsett fabrikat kommer mottagas med glädje.
Till detta kommer jag och frugan fira med flaska bubbel,
Redigerat:
Nja, om jag fattat set rätt så går mycket av andningsluften bredvid masken eftersom den inte sluter tätt. Dessutom är en smittväg in via ögonen...Staffans2000 skrev:
Nja. Redan vid tio%, så är skyddet bättre än inget. Folk köper lotter, med långt sämre odds, än tio%.
Man kan vända på det och säga 99%, eller 90%. Båda våra satserär antagligen lika felaktiga eftersom så många faktorer spelar in. Men det vore konstigt om inte ett filter mellan dig och omgivningen inte ger ett visst skydd.
Sedan den besynneliga hypotesen att nyttan försvinner med ett närmast automatiskt ökat risktagande, är inget jag sett på mina spaningar. Tvärs om, tycker jag att det ökande antalet maskbärare tar större hänsyn, än sina nakna medmänniskor. Möhända är det ett Stockholmsfenomen?
Staffans
Så de är bedrägliga de där maskerna...
Förutom en rad andra problem i allmän miljö...
En vänlig fråga.Nissens skrev:
Har du inget liv numera då det verkar som du är bosatt vid datorn för att skriva här på forumet.
Kan rekommendera att gör annat på dagarna för man mår bättre av det.
Jag har putsat fönster på vårt sommarhus och även massa kvadratmeter glas på uterummet.
Sedan blev det lite prat med grannen på sedvanliga 3-4 meters distans så vi båda håller oss friska.
Gott väder och frisk luft är underbart.
OBS det var ett snällt inlägg.
Hoppas inte Marlene raderar detta för ägarna av forumet vill vi ska vara här och skriva på deras inkomstkälla.