162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Det är det som är så dumt med "Garvet". I normala fall, skrattar jag åt digNissens skrev:
Staffans
Du underskattar mig faktiskt.Staffans2000 skrev:
Jag ser igenom de där gubbarna...
Och jag uppfattar komplimangen... men det mesta jag förmedlat är nog mer genomtänkt än många inser. I all ödmjukhet.
Ahhh! Ödmjukhet. Mitt signum! Bra. Då skall jag gödsla med gubbar i vissheten att du dekrypterar dem.Nissens skrev:
Staffans
Javisst saknar man gemenskapen på jobbet. Som man gjorde tidigare att ta en fika ihop och prata lite privat. Sådant är borta helt nu och ersatts av att stå ute i korridoren till någons kontor och prata lite väder och vind.G gaidin skrev:På min arbetsplats var i princip alla på jobbet fram till November 2020. Möten var ofta digitala och man satt på sitt rum. I lunchrummet begränsade vi antalet som fick vara där samtidigt och satte kryss på varannan stol och varannan bordsplats.
Inte jättebra alltså. Man fick jobba hemifrån om man ville men de flesta ville vara på jobbet, inkl jag själv. Jag bor ensam och det enda sällskapet jag får är av kollegorna.
Vi hade inte heller någon som smittades på jobbet. Jag tror vi hade 3-5 fall totalt (Vi är knappt 200 anställda) fram till November inom arbetsplatsen så det var inget utbrott hos oss. Någons svärmor avled i sviterna av Covid i början på pandemin, många var lite förkkylda och testade sig men det var som sagt nästan ingen som hade fått Covid.
Att din arbetsplats klarat sig kan ju liksom i mitt fall, bero på tur.
Till saken hör att jag jobbar inom en region (IT) så man tycker ju att det kunde uppmuntras/tvingas lite hårdare förra året på hemmajobbarfronten. Som lokalt skyddsombud var jag dessutom involverad i personalens väl och ve och föreslog mer hemarbete än vad som gjordes, trots att jag själv inte jobbade hemifrån.
Ja vi hade nog tur förra våren då det fortfarande kördes möten i konferensrum av en del även om alla mindre konferensrum stängts och bara de stora användes med begränsat antal personer. Vi följde nog allt vad myndigheterna gav oss och lite extra. T.ex. hade vi tidigt förra våren innan resor stängdes att de som var i Italien, Österrike mm skulle ha 2 veckors hemkarantän oavsett om de kunde utföra arbete hemma.
Givetvis med full lön. Detta var strax före avrådan om resor kom.
Vi har under tiden lärt oss mer om hur smittan sprids och jag ser barn och ungdomar som den huvudsakliga smittspridaren bland de på företaget som blivit sjuka.
Men att jobba hemma så är det ett fåtal som har en någorlunda riktig arbetsplats. På jobbet har de höj och sänkbara skrivbord så man kan stå upp ibland och dyra fina kontorsstolar. Hemma sitter någon vid ett någorlunda uppordnat skrivbord men sällan höj och sänkbart.
En av mina pojkar jobbar inom IT och har inte varit på kontoret på över ett år nu. Nya arbetskollegor har han aldrig fysiskt träffat. Det kommer säkert skrivas böcker inom socialt betande om sådana organisationer som aldrig träffar varandra. Saker som beskrivs i FIRO modellen får ett helt annat sätt att utvecklas i grupper där man aldrig fysiskt träffas. De flesta har väl varit ute i naturen och kört massa mental träning i grupp för att utveckla gruppen men sådant är totalt borta nu.
Jag tror det kommer hända en hel del på många arbetsplatser där man haft mycket distans och väldigt lite träffats. Vi har utvecklats som människor under 1000-tals år och nu snabbt bytt till att bli digitala.
Därför uppskattar ja att jag har vissa timmar som behöver göras på jobbet. Jag träffar en del kolleger fysisk även om det är 3-4 meter mellan oss och då känner jag att våra digitala träffar i nuvarande Teams funkar rätt så hyffsat.
Jag är inte så kräsen på öl men gillar gärna ett gott veteöl som Wisby Weise eller Weihenstephaner.Fairlane skrev:
Men gärna något så enkelt och gott som Eriksberg tycker jag mycket om.
Tycker dock inte om mörka öl, möjligen till julen.
Dock får man dricka dem själv då frugan är långt ifrån att gilla öl.
Med det sagt ovan så utgår vi ifrån att du aldrig någonsin ger dig på någon med anledning av att vara off topic!optimum skrev:
Redigerat:
Det är hjälp att minska smittspridning, AW i enskilt läge.Nissens skrev:
Jag lever i tron om att om man gör saker man mår mentalt bra av så klarar man pandemin bättre. Alltså finns inget som säger att öl skyddar mot smitta eller sjukdom men den mentala misär detta liv vi lever nu innebär.
Då kan en kall öl i en egen AW funka också tills man får träffa andra och ta en öl ihop.
Kanske något för dig att prova?
Ja, men då måste jag ju ta av mig munskyddet. Det vågar jag inte, det skyddar mig mot allt....optimum skrev:
Det är hjälp att minska smittspridning, AW i enskilt läge.
Jag lever i tron om att om man gör saker man mår mentalt bra av så klarar man pandemin bättre. Alltså finns inget som säger att öl skyddar mot smitta eller sjukdom men den mentala misär detta liv vi lever nu innebär.
Då kan en kall öl i en egen AW funka också tills man får träffa andra och ta en öl ihop.
Kanske något för dig att prova?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Enigoptimum skrev:
Jag är inte säker på att det hjälper, men jag tycker det är värt ett försök. Själv tar jag en Gin och Tonic lite då och då för att skydda mig mot malaria och det har fungerat bra hittills.optimum skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Jag förstår ironin, men det tråkiga är att väldigt många, inkludive Ulltand verkar tro att munskyddet är för att skydda den som bär det, vilket inte alls är så dem fungerar, ja bortsett från Ulltands variant med ventil, men då kan han istället springa omkring och smitta mängder om han smittar asymptomatiskt.Nissens skrev:
Naturligtvis skyddar de ventillösa åt båda håll. Måhända mer i ena eller andra riktningen, men merparten av luften passerar likväl genom filtret och blir därför mer eller mindere filtrerad. Hur svårt kan det vara med enkel fysik?Fairlane skrev:
Jag förstår ironin, men det tråkiga är att väldigt många, inkludive Ulltand verkar tro att munskyddet är för att skydda den som bär det, vilket inte alls är så dem fungerar, ja bortsett från Ulltands variant med ventil, men då kan han istället springa omkring och smitta mängder om han smittar asymptomatiskt.
Staffans