Nissens
optimum optimum skrev:
En vänlig fråga.

Har du inget liv numera då det verkar som du är bosatt vid datorn för att skriva här på forumet.

Kan rekommendera att gör annat på dagarna för man mår bättre av det.
Jag har putsat fönster på vårt sommarhus och även massa kvadratmeter glas på uterummet.
Sedan blev det lite prat med grannen på sedvanliga 3-4 meters distans så vi båda håller oss friska.
Gott väder och frisk luft är underbart.:cool:

OBS det var ett snällt inlägg. :heart:


Hoppas inte Marlene raderar detta för ägarna av forumet vill vi ska vara här och skriva på deras inkomstkälla.
Hmm, du kanske sitter vid datorn, min har inte varit igång på några dagar. Kom precis hem från en go dag i skogen. Men du verkar ha suttit inne?
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Hmm, du kanske sitter vid datorn, min har inte varit igång på några dagar. Kom precis hem från en go dag i skogen. Men du verkar ha suttit inne?
Inlägg tidigt i morse och sedan några nu sent på EM.

Nej du, här på Västkusten skiner solen och den har jag varit ute en hel del i.
 
B b8q skrev:
Så om vi skulle ställa ut luftfuktare i hem, skolor och arbetsplatser skulle smittspridningen minska påtagligt? Låter ju bättre än munskydd.
Ja i teorin men det är dyra och energikrävande apparater som måste har kontinuerlig vattenpåfyllning. Risk kan också finnas för legionella om de inte sköts rätt.

Så munskydd är ju så mycket enklare att använda.

Här en ny studie där man undersökt olika material och skick och hur det påverkar!

The analysis showed that properly fitted and multilayer masks reject 84% of particles expelled by a person when one person wears it. Two people donning these types of masks reduces particle transmission by 96%.

A final takeaway of the research was the importance of universal mask wearing.

"The best way to protect ourselves and others is to reduce exhaled particles at the source, and the source is our face," Ng said, adding, "That really gets amplified when everyone starts wearing masks."

She expressed optimism that the findings will motivate people to more widely embrace mask wearing if they are sick and need to be in public.

"Not everyone understands the importance of airborne virus transmission, and the importance of wearing a mask," she said. "I hope that the practice will continue to help reduce the release of these viral particles into the environment and help protect others."

https://www.news-medical.net/news/2...layers-can-affect-Covid-19-exposure-risk.aspx
 
Ulltand Ulltand skrev:
- - -She expressed optimism that the findings will motivate people to more widely embrace mask wearing if they are sick and need to be in public
If och and??? Varför inte anamma säkerhetstänket fullt ut då och säga "regardless if they are sick or not, or need to be in public".
För det skulle ju helt klart göra bäst nytta om folk bar mask i hemmet och på jobbet - det är ju fortfarande där smittspridningen är störst.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
If och and??? Varför inte anamma säkerhetstänket fullt ut då och säga "regardless if they are sick or not, or need to be in public".
För det skulle ju helt klart göra bäst nytta om folk bar mask i hemmet och på jobbet - det är ju fortfarande där smittspridningen är störst.
Håller med dig. På jobbet och skolan skulle vara bra platser. Någon gång kan det ju vara skönt att slippa så hemma är väl den sista platsen
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
The analysis showed that properly fitted and multilayer masks
Där pekas just ett av problemen ut, de är inte korrekt anpassade för det är svårt och män är inte nyrakade i särskilt många timmar per dag.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Där pekas just ett av problemen ut, de är inte korrekt anpassade för det är svårt och män är inte nyrakade i särskilt många timmar per dag.
Och därför når man ju inga 80% IRL men man når en bra bit ändå.

Men nu då med mera kunskap kunde man få ut bättre rekommendationer och tips till allmänheten.

Iof står det på mina munskydd att de fungerar sämre med skägg
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Iof står det på mina munskydd att de fungerar sämre med skägg
Så du tänker på det och är alltid nyrakad när du sätter på dig ett av munskydden?
För lite stubb räcker för att det ska börja läcka vid sidorna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tänker på det och är alltid nyrakad när du sätter på dig ett av munskydden?
För lite stubb räcker för att det ska börja läcka vid sidorna.
Nej det är inte så att det blir värdelöst för att det inte är perfekt.

Om perfekt är 80% och man ser i studier att man når r-reduktion mellan 20-40% så det ju också en konsekvens av otätheter.

Sedan finns ytterligare en parameter och de handlar om att ritningen på luftströmmen blir mer vertikal med munskydd vilket i sig har en skyddande effekt. Trots otätheter
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är inte så att det blir värdelöst för att det inte är perfekt.

Om perfekt är 80% och man ser i studier att man når r-reduktion mellan 20-40% så det ju också en konsekvens av otätheter.

Sedan finns ytterligare en parameter och de handlar om att ritningen på luftströmmen blir mer vertikal med munskydd vilket i sig har en skyddande effekt. Trots otätheter
Sedan kan man ju vaxa ansiktet så slipper man skäggväxt på ett tag.
Bara ett tips.
 
  • Haha
Violina och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Sedan kan man ju vaxa ansiktet så slipper man skäggväxt på ett tag.
Bara ett tips.
Aj!
 
P
optimum optimum skrev:
Sedan kan man ju vaxa ansiktet så slipper man skäggväxt på ett tag.
Bara ett tips.
Man tar inte bort en sådan här skäggväxt. ;)
Själv ligger jag på 5-6 cm långt just nu. Funkar sådär att ha mask, men när jag var på röntgen så behövde jag inte ens ha det på vägen in till avdelningen, jag var helt ensam. Och i röntgen fick jag inte ha det på :D
jonas-bergkvist-skagg-700x1083.jpg
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Rkarlsson skrev:
Man tar inte bort en sådan här skäggväxt. ;)
Själv ligger jag på 5-6 cm långt just nu. Funkar sådär att ha mask, men när jag var på röntgen så behövde jag inte ens ha det på vägen in till avdelningen, jag var helt ensam. Och i röntgen fick jag inte ha det på :D
[bild]
Mot den manliga fåfängan, kämpar förnuftet förgäves. Hellre sjuk och snygg, än frisk och ful!

Staffan "Den nyrakade"
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Man tar inte bort en sådan här skäggväxt. ;)
Själv ligger jag på 5-6 cm långt just nu. Funkar sådär att ha mask, men när jag var på röntgen så behövde jag inte ens ha det på vägen in till avdelningen, jag var helt ensam. Och i röntgen fick jag inte ha det på :D
[bild]
Det där räknas som ett fullgott FFP2-skydd ;)

Peta inte i det bara, då är du rökt!
 
Redigerat:
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Mot den manliga fåfängan, kämpar förnuftet förgäves. Hellre sjuk och snygg, än frisk och ful!

Staffan "Den nyrakade"
Folk säger att jag ser ut som en bäver, om de är snygga eller fula det får stå för de.
Jag är både frisk och ful/frisk.
Gör som det står på skylten så jag gick med mask i ett helt öde väntrum, korridor, trappa och öde avdelning tills sköterskan sa åt mig att ta av munskyddet :D
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.