162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Hmm, du kanske sitter vid datorn, min har inte varit igång på några dagar. Kom precis hem från en go dag i skogen. Men du verkar ha suttit inne?optimum skrev:
En vänlig fråga.
Har du inget liv numera då det verkar som du är bosatt vid datorn för att skriva här på forumet.
Kan rekommendera att gör annat på dagarna för man mår bättre av det.
Jag har putsat fönster på vårt sommarhus och även massa kvadratmeter glas på uterummet.
Sedan blev det lite prat med grannen på sedvanliga 3-4 meters distans så vi båda håller oss friska.
Gott väder och frisk luft är underbart.
OBS det var ett snällt inlägg.
Hoppas inte Marlene raderar detta för ägarna av forumet vill vi ska vara här och skriva på deras inkomstkälla.
Ja i teorin men det är dyra och energikrävande apparater som måste har kontinuerlig vattenpåfyllning. Risk kan också finnas för legionella om de inte sköts rätt.B b8q skrev:
Så munskydd är ju så mycket enklare att använda.
Här en ny studie där man undersökt olika material och skick och hur det påverkar!
The analysis showed that properly fitted and multilayer masks reject 84% of particles expelled by a person when one person wears it. Two people donning these types of masks reduces particle transmission by 96%.
A final takeaway of the research was the importance of universal mask wearing.
"The best way to protect ourselves and others is to reduce exhaled particles at the source, and the source is our face," Ng said, adding, "That really gets amplified when everyone starts wearing masks."
She expressed optimism that the findings will motivate people to more widely embrace mask wearing if they are sick and need to be in public.
"Not everyone understands the importance of airborne virus transmission, and the importance of wearing a mask," she said. "I hope that the practice will continue to help reduce the release of these viral particles into the environment and help protect others."
https://www.news-medical.net/news/2...layers-can-affect-Covid-19-exposure-risk.aspx
If och and??? Varför inte anamma säkerhetstänket fullt ut då och säga "regardless if they are sick or not, or need to be in public".Ulltand skrev:
För det skulle ju helt klart göra bäst nytta om folk bar mask i hemmet och på jobbet - det är ju fortfarande där smittspridningen är störst.
Håller med dig. På jobbet och skolan skulle vara bra platser. Någon gång kan det ju vara skönt att slippa så hemma är väl den sista platsenB b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Och därför når man ju inga 80% IRL men man når en bra bit ändå.BirgitS skrev:
Men nu då med mera kunskap kunde man få ut bättre rekommendationer och tips till allmänheten.
Iof står det på mina munskydd att de fungerar sämre med skägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nej det är inte så att det blir värdelöst för att det inte är perfekt.BirgitS skrev:
Om perfekt är 80% och man ser i studier att man når r-reduktion mellan 20-40% så det ju också en konsekvens av otätheter.
Sedan finns ytterligare en parameter och de handlar om att ritningen på luftströmmen blir mer vertikal med munskydd vilket i sig har en skyddande effekt. Trots otätheter
Sedan kan man ju vaxa ansiktet så slipper man skäggväxt på ett tag.Ulltand skrev:
Nej det är inte så att det blir värdelöst för att det inte är perfekt.
Om perfekt är 80% och man ser i studier att man når r-reduktion mellan 20-40% så det ju också en konsekvens av otätheter.
Sedan finns ytterligare en parameter och de handlar om att ritningen på luftströmmen blir mer vertikal med munskydd vilket i sig har en skyddande effekt. Trots otätheter
Bara ett tips.
Man tar inte bort en sådan här skäggväxt.optimum skrev:
Själv ligger jag på 5-6 cm långt just nu. Funkar sådär att ha mask, men när jag var på röntgen så behövde jag inte ens ha det på vägen in till avdelningen, jag var helt ensam. Och i röntgen fick jag inte ha det på

Mot den manliga fåfängan, kämpar förnuftet förgäves. Hellre sjuk och snygg, än frisk och ful!Rkarlsson skrev:
Staffan "Den nyrakade"
Det där räknas som ett fullgott FFP2-skyddRkarlsson skrev:
Peta inte i det bara, då är du rökt!
Redigerat:
Folk säger att jag ser ut som en bäver, om de är snygga eller fula det får stå för de.Staffans2000 skrev:
Jag är både frisk och ful/frisk.
Gör som det står på skylten så jag gick med mask i ett helt öde väntrum, korridor, trappa och öde avdelning tills sköterskan sa åt mig att ta av munskyddet