optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Ledsen att du tog det som att jag kastade skit på det företag du är anställd på, det var aldrig min avsikt. Som jag skrev så har jag ingen aning om vad ni gör och det är inte heller intressant. Jag säger inte heller vad jag, vårt företag och våra kunder gör. Det finns moment där man måste vara på plats det är jag medveten om, men just rena möten är nog inte det vanliga. Anledningen till att just ditt företag (det du är anställd på) kom upp är för att du många gånger under senaste året framhållit hur bra det är i att skydda de anställda mot smittan. Jag tror du har nämnt ditt företag fler gånger än någon annan gjort, säkert fler än top-3 tillsammans. Därför är och var jag förvånad över hur långsamma ni var att gå över till digitala möten. Det är inget du har inflyttande över, det vet jag, men det förvånar att du framhåller just hur duktiga ni är, när ni enligt vad du berättat gör samma sak som alla andra, eller mindre. Jag har insyn i flera företag än det jag själv är anställd i då jag arbetar som konsult och jag kan inte komma på något företag på rak arm där man inte gick över helt till digitala möten i våras. Det är möjligt att ni är bättre och gör mer, men det du skrivit om känns inte särskilt unikt.
Det jag har reagerat för ä
Nej vi var inte långsamma med att införa digitala möten och jobba på distans.
De flesta som kunde göra så började i mitten av mars 2020
Jag själv hade då permittering två dagar i veckan och läget var att de andra tre dagarna behövdes jag på företaget fysiskt.
Senare när permitteringarna togs bort kunde jag genom lite förändringar ihop med min chef ha 2-3 dagar i veckan på distans. Sitter just nu i sommarstugan så det är verkligen distans.
Vår produktutveckling så sitter de flesta på distans men de som jobbar med produkttester mm måste vara fysiskt på jobbet större delen av veckan.
Nej vi var inte sena och inte heller oflexibla utan där det gått att köra distans så gör vi så.
Vi har kört några "kundbesök" alltså vid krav att se hur vi tillverkar våra produkter på distans där kunden deltagit via digitalt och vi gått runt med kamera på företaget och visat det de vill se via Teams.
Givetvis kan vi inte göra sådant helt digitalt för vissa tekniker måste ju då vara på plats på företaget.

Tack vare vår flexibilitet och snabbt införande av både myndigheternas och våra extra regler så har vi hållt ned smittspridningen väldigt bra. Alltså en hel del kontor är numera obemannade fysiskt men inte alla och vissa del av veckan. Produktionspersonal går givetvis inte köra på distans utan de måste vara på plats precis som deras teamledare och övriga ledare i direkt produktion.

Men den smittspridning som finns hos oss är i stort sett på fritiden och det kan vårt företag inte påverka mer än att ödmjukt be alla att vara försiktiga och givetvis följa myndigheternas råd.
Jag känner till 1 enda fall med smittspridning som varit på arbetsplatsen. Där tror jag vi är rätt så bra eftersom myndigheterna går ut med att smittspridningen sker på arbetsplatserna. Men inte hos oss.
 
BirgitS
tusenett skrev:
Jo en massa äldre som när de själva har minskat sin risk genast struntar i rekommendationerna.

Om nu de äldre inte följer rekommendationerna, hur i hela friden ska man motivera andra att göra det?
Man ska inte generalisera. Bara för att det förekommer klagomål så innebär det ju inte att en majoritet av de vaccinerade beter sig dåligt.
Man kan ju hoppas att de som beter sig dåligt följer med i media och noterar vad som sas på dagens regeringspresskonferens.
 
Fairlane
optimum optimum skrev:
Nej vi var inte långsamma med att införa digitala möten och jobba på distans.
De flesta som kunde göra så började i mitten av mars 2020
Då ber jag om ursäkt. Jag måste blandat ihop dig med någon annan där folk hade fysiska möten på kontoret, men där man satt på varannan stol.

Edit: Det var nog det här inlägget (skrivet 22 november 2020) som lurade mig att ni inte genomfört förändringarna tidigare i våras.
 
Redigerat:
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Då ber jag om ursäkt. Jag måste blandat ihop dig med någon annan där folk hade fysiska möten på kontoret, men där man satt på varannan stol.
@Optimus arbetsplats sitter de på varje stol.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska inte generalisera. Bara för att det förekommer klagomål så innebär det ju inte att en majoritet av de vaccinerade beter sig dåligt.
Man kan ju hoppas att de som beter sig dåligt följer med i media och noterar vad som sas på dagens regeringspresskonferens.
Håller med, i mitt tycke försökte jag dock varken generalisera eller påstå att det handlar om en majoritet genom att använda uttrycket ”en massa”.

Men jag kan förstå att det kanske kan missuppfattas och det ber jag i så fall ursäkt för.
 
BirgitS
tusenett skrev:
Håller med, i mitt tycke försökte jag dock varken generalisera eller påstå att det handlar om en majoritet genom att använda uttrycket ”en massa”.

Men jag kan förstå att det kanske kan missuppfattas och det ber jag i så fall ursäkt för.
Det behövs inte :)
Jag tillhör inte än på länge gruppen äldre, men i mina öron så låter "en massa" som att det är mycket stor andel men det är nog ett sånt ord som innebär lite olika saker för olika människor.
 
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Då ber jag om ursäkt. Jag måste blandat ihop dig med någon annan där folk hade fysiska möten på kontoret, men där man satt på varannan stol.

Edit: Det var nog det här inlägget (skrivet 22 november 2020) som lurade mig att ni inte genomfört förändringarna tidigare i våras.
Jo så fanns det en del som gjorde i början även på vårat företag.
De körde med varannan stol tom. Även satte ett max antal senare i konferensrummen.
Helt vansinne men råden då var att de med symptom smittade och att det räckte med armlängds avstånd.
Dock framgick det då inte bra att viruset sprids via luften. Inte luftburet men aerosolerna sprids via luften och sitter man i samma rum så räcker inte ens 2 meter.

Jag "fegade" och deltog inte på många sådan möten utan gick snabbt över till att deltaga via digitalt.
Men jag hade kolleger som var med på samma möten fysiskt och jag och några till körde digitalt.
De gick sedan över helt till digital form de också. Jag tror vi blev helt digitala någon gång i höstas.

Jag tror inte vi hanterat detta bäst av alla företag men jag tror vi hanterat det rätt så bra. Troligen bättre än genomsnittet. Vi har alltid noga följt alla ny råd och lagt till lite extra.
Resultatet har vi sett och minimal smittspridning på jobbet.
Men jag tycker vi levde farligt förra våren. Men då visste man inte så mycket. Vi gjorde rätt men med facit fel och det kunde gått illa.

Önskar en trevlig fredag kväll för nu blir det afterwork med öl och jäger. Det är ju fredag. Men betydligt trevligare förr när man kunde ta en öl ihop med andra. Nej frugan dricker inte öl. :cool::beer:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Önskar en trevlig fredag kväll för nu blir det afterwork med öl och jäger. Det är ju fredag. Men betydligt trevligare förr när man kunde ta en öl ihop med andra. Nej frugan dricker inte öl. :cool::beer:
Trevlig fredag och AW. Hoppas du hittar en god öl.
 
optimum optimum skrev:
Jo så fanns det en del som gjorde i början även på vårat företag.
De körde med varannan stol tom. Även satte ett max antal senare i konferensrummen.
Helt vansinne men råden då var att de med symptom smittade och att det räckte med armlängds avstånd.
Dock framgick det då inte bra att viruset sprids via luften. Inte luftburet men aerosolerna sprids via luften och sitter man i samma rum så räcker inte ens 2 meter.

Jag "fegade" och deltog inte på många sådan möten utan gick snabbt över till att deltaga via digitalt.
Men jag hade kolleger som var med på samma möten fysiskt och jag och några till körde digitalt.
De gick sedan över helt till digital form de också. Jag tror vi blev helt digitala någon gång i höstas.

Jag tror inte vi hanterat detta bäst av alla företag men jag tror vi hanterat det rätt så bra. Troligen bättre än genomsnittet. Vi har alltid noga följt alla ny råd och lagt till lite extra.
Resultatet har vi sett och minimal smittspridning på jobbet.
Men jag tycker vi levde farligt förra våren. Men då visste man inte så mycket. Vi gjorde rätt men med facit fel och det kunde gått illa.

Önskar en trevlig fredag kväll för nu blir det afterwork med öl och jäger. Det är ju fredag. Men betydligt trevligare förr när man kunde ta en öl ihop med andra. Nej frugan dricker inte öl. :cool::beer:
På min arbetsplats var i princip alla på jobbet fram till November 2020. Möten var ofta digitala och man satt på sitt rum. I lunchrummet begränsade vi antalet som fick vara där samtidigt och satte kryss på varannan stol och varannan bordsplats.

Inte jättebra alltså. Man fick jobba hemifrån om man ville men de flesta ville vara på jobbet, inkl jag själv. Jag bor ensam och det enda sällskapet jag får är av kollegorna.

Vi hade inte heller någon som smittades på jobbet. Jag tror vi hade 3-5 fall totalt (Vi är knappt 200 anställda) fram till November inom arbetsplatsen så det var inget utbrott hos oss. Någons svärmor avled i sviterna av Covid i början på pandemin, många var lite förkkylda och testade sig men det var som sagt nästan ingen som hade fått Covid.

Att din arbetsplats klarat sig kan ju liksom i mitt fall, bero på tur.

Till saken hör att jag jobbar inom en region (IT) så man tycker ju att det kunde uppmuntras/tvingas lite hårdare förra året på hemmajobbarfronten. Som lokalt skyddsombud var jag dessutom involverad i personalens väl och ve och föreslog mer hemarbete än vad som gjordes, trots att jag själv inte jobbade hemifrån.
 
Staffans2000
G gaidin skrev:
Jag förutsätter nu att du byter nick till Staffan2000s

;)
Fixat! Däremot modifierade jag ditt förslag till att mer likna den multiple "Nissen"s", med ett s efter namnet, men före siffrorna. Hoppas det går bra iallafall?

Staffans2000
 
  • Wow
  • Haha
gaidin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Fixat! Däremot modifierade jag ditt förslag till att mer likna den multiple "Nissen"s", med ett s efter namnet, men före siffrorna. Hoppas det går bra iallafall?

Staffans2000
Nu känns du som ”Ocean’s 11” fast med alldeles för många dåliga uppföljare.... :rofl:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Nu känns du som ”Ocean’s 11” fast med alldeles för många dåliga uppföljare.... :rofl:
Haka på, du med b8q"s".

Nissens har startat en trend. När får vi se Birgits?:D för det finns säkert lika många Birgits, som det finns Staffans

Danny
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Haka på, du med b8q"s".

Danny
Nejnej, mitt nick är perfekt redan, man kan läsa det upp-och-ner och det blir likadant! :cool:
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
När får vi se Birgits?:D för det finns säkert lika många Birgits, som det finns Staffans

Danny
Räcker det inte med BirgitS?
 
Nissens
B b8q skrev:
Räcker det inte med BirgitS?
Men optiMUMS är nästan bäst. :rofl:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.