162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Vissa jobb går inte göra med avstånd. Då är de väl vettigt att de får använda munskydd om de nu vill ha det?Nissens skrev:
Det smittar heller inte alltid i nära kontakt.
Svägerskan hade det, bror sov i samma säng men varken han eller dottern hade eller fick det. De testade sig flera ggr för att vara säkra med.
Så att, extremt smittsamt vettifan på en del fall. De få bekräftade fall vi haft på jobbet har inte kommit inifrån jobbet, och de har aldrig spridit sig från arbetare till arbetare. Och någon av de har jobbat relativt nära sin närmsta kollega.
Visst, ursprungsversionen var absolut inte lika smittsam som mutationen från UK verkar vara. Men nu är ju tydligen mutationen väldigt vanlig.Rkarlsson skrev:Vissa jobb går inte göra med avstånd. Då är de väl vettigt att de får använda munskydd om de nu vill ha det?
Det smittar heller inte alltid i nära kontakt.
Svägerskan hade det, bror sov i samma säng men varken han eller dottern hade eller fick det. De testade sig flera ggr för att vara säkra med.
Så att, extremt smittsamt vettifan på en del fall. De få bekräftade fall vi haft på jobbet har inte kommit inifrån jobbet, och de har aldrig spridit sig från arbetare till arbetare. Och någon av de har jobbat relativt nära sin närmsta kollega.
Men många arbetsplatser har ju stängt pga Covid-19. Det är liksom ingen ursäkt att det skadar företaget...
Och munskydd är inte en ersättning för att hålla avstånd...
Det är det heller ingen som påstår. Så varför envisas med att upprepa? Halmgubbe?Nissens skrev:
Vissa yrken, inklusive mitt, krävs ibland att man står mitt emot varandra en stund. Då är det betydligt bättre men mask än utan, så man slipper den andres salivstänk i ansiktet.
Skulle inte det momentet utföras skulle samhället påverka negativt. Därför är alternativet att inte utföra det, inte ett alternativ.
Staffans
Jo, det är @optimum som säger att de sätter munskydd på personalen så att de känner sig trygga med att jobba nära varann. Det var det han hänvisade till.Staffan2000 skrev:
Det är det heller ingen som påstår. Så varför envisas med att upprepa? Halmgubbe?
Vissa yrken, inklusive mitt, krävs ibland att man står mitt emot varandra en stund. Då är det betydligt bättre men mask än utan, så man slipper den andres salivstänk i ansiktet.
Skulle inte det momentet utföras skulle samhället påverka negativt. Därför är alternativet att inte utföra det, inte ett alternativ.
Staffans
Nej men det finns fortfarande arbeten där du inte kan hålla avstånd, vare sig det är privat företag eller kommunalt.Nissens skrev:
Visst, ursprungsversionen var absolut inte lika smittsam som mutationen från UK verkar vara. Men nu är ju tydligen mutationen väldigt vanlig.
Men många arbetsplatser har ju stängt pga Covid-19. Det är liksom ingen ursäkt att det skadar företaget...
Och munskydd är inte en ersättning för att hålla avstånd...
Det handlar lite om vett bara. Blanda inte för många och var med de man tillbringar mest tid med.
Vi har stängt för utomstående, och vi är 2 st på min avdelning och håller oss från andra när de passerar.
Hemtjänsten hade funkat ganska uselt om man ska hålla avstånd :O
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det har ju inte skrivits så mycket om det men det var ju inte en ursprungsvariant som var den dominerade i Europa under förra året. Första varianten i Kina kallas för variant A och den muterade snabbt till variant B som spreds till t.ex. Italien där variant B.1 uppstod som spred sig betydligt effektivare än de kinesiska varianterna. Under våren och sommaren fanns det flera varianter i olika europeiska länder, ofta härstammande från B.1, t.ex. lär det ha funnits en särskild variant i Värmland som man inte såg till på andra ställen. I samband med att restriktionerna lättades i Spanien under försommaren började en ny spansk variant spridas över Europa och den blev den dominerande under hösten i t.ex. Sverige så den bör ha varit lite mer smittsam än den italienska. Så redan innan den brittiska varianten B.1.1.7 hade viruset flera gånger muterat och blivit mer smittsamt.Nissens skrev:
Fohm har ett par rapporter från de helgenomsekvensieringar som de gjorde under förra året som beskriver det. Nu var det några månader sen jag läste dem så jag kan minnas lite fel men huvuddragen ovan bör stämma.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Länsstyrelsen i Sörmland, som är ansvarig för tillsynen av efterlevnaden av de restriktioner som gäller i t.ex. butiker, har nu flera gånger under senaste veckan fått rapporter från butiksinnehavare om äldre som inte håller avstånd. Troligen för att de är vaccinerade.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/lansstyrelsen-okning-av-aldre-som-inte-haller-avstand
Ännu ett tecken på att om man tror att man är skyddad, oavsett om det är för att man är ung och risken för att bli allvarligt sjuk är liten, har haft covid eller har blivit vaccinerad så är det alltför många som struntar i de restriktioner som gäller och därmed utsätter andra för fara.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/lansstyrelsen-okning-av-aldre-som-inte-haller-avstand
Ännu ett tecken på att om man tror att man är skyddad, oavsett om det är för att man är ung och risken för att bli allvarligt sjuk är liten, har haft covid eller har blivit vaccinerad så är det alltför många som struntar i de restriktioner som gäller och därmed utsätter andra för fara.
@optimum klagade på att Sverige var tröga med att starta upp AZ vaccineringen efter stoppet.
Det skulle vara intressant att se vad du tycker om Norge nu då. Är de supertröga?
https://omni.se/a/rg7Ppw
Det skulle vara intressant att se vad du tycker om Norge nu då. Är de supertröga?
https://omni.se/a/rg7Ppw
Där ser vi det återigen som jag påstått flera gånger tidigare. Många som själva har låg risk att bli sjuka i Covid (unga och nu även äldre vaccinerade) är egoistiska och tänker på sig själva.BirgitS skrev:
Länsstyrelsen i Sörmland, som är ansvarig för tillsynen av efterlevnaden av de restriktioner som gäller i t.ex. butiker, har nu flera gånger under senaste veckan fått rapporter från butiksinnehavare om äldre som inte håller avstånd. Troligen för att de är vaccinerade.
[länk]
Ännu ett tecken på att om man tror att man är skyddad, oavsett om det är för att man är ung och risken för att bli allvarligt sjuk är liten, har haft covid eller har blivit vaccinerad så är det alltför många som struntar i de restriktioner som gäller och därmed utsätter andra för fara.
De unga fick i princip inget ”tillbaka” för att de offrade skola och en lång period av sin ungdom för att skydda vilka? Jo en massa äldre som när de själva har minskat sin risk genast struntar i rekommendationerna.
Om nu de äldre inte följer rekommendationerna, hur i hela friden ska man motivera andra att göra det?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Ledsen att du tog det som att jag kastade skit på det företag du är anställd på, det var aldrig min avsikt. Som jag skrev så har jag ingen aning om vad ni gör och det är inte heller intressant. Jag säger inte heller vad jag, vårt företag och våra kunder gör. Det finns moment där man måste vara på plats det är jag medveten om, men just rena möten är nog inte det vanliga. Anledningen till att just ditt företag (det du är anställd på) kom upp är för att du många gånger under senaste året framhållit hur bra det är i att skydda de anställda mot smittan. Jag tror du har nämnt ditt företag fler gånger än någon annan gjort, säkert fler än top-3 tillsammans. Därför är och var jag förvånad över hur långsamma ni var att gå över till digitala möten. Det är inget du har inflyttande över, det vet jag, men det förvånar att du framhåller just hur duktiga ni är, när ni enligt vad du berättat gör samma sak som alla andra, eller mindre. Jag har insyn i flera företag än det jag själv är anställd i då jag arbetar som konsult och jag kan inte komma på något företag på rak arm där man inte gick över helt till digitala möten i våras. Det är möjligt att ni är bättre och gör mer, men det du skrivit om känns inte särskilt unikt.optimum skrev:
De som är på kontoren är där för de har uppgifter som måste skötas på plats.
Vissa jobbar på distans till 100% och vissa är inte på distans. Finns alla alternativ.
OBS inte mitt företag utan där jag är anställd.
Och du vet inte vad vi gör och jag tänker inte förklara varför vissa måste vara på arbetsplatsen.
Jag kan ge ett exempel. De som jobbar med kundreklamationer. De måste vara på plats för att göra fysiska utredningar av produkten som har reklamerats. Däremot svar till kund kan de skriva från sin distansarbetsplats hemma.
Jag har nyss avslutat digitalt möte hemifrån och om 20 minuter börja nästa.
FM hade jag saker att göra på arbetsplatsen och var där.
Sedan vet du inte hur det ser ut på vår arbetsplats eller vad vi gör.
Så kasta du skit på någon annan. Vi sköter oss mycket bra.
Det jag har reagerat för ä
