Så om vi skulle ställa ut luftfuktare i hem, skolor och arbetsplatser skulle smittspridningen minska påtagligt? Låter ju bättre än munskydd.
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Luftfuktigheten är alltid högre i Sverige under sommarhalvåret än under vinterhalvåret.

Det har mycket stor påverkan på luftvägsvirus smittsamhet.
Menar du utomhus eller inomhus?
Menar du absolut eller relativ luftfuktighet?
Det är ju relativ som man brukar mena om man bara skriver luftfuktighet och du skrev relativ i inlägg #741. SMHI skriver så här:
Den absoluta fuktigheten som anger hur stor massa vattenånga en kubikmeter av luften innehåller är högst sommartid och lägst när det är som kallast.
Lägst relativ fuktighet är det i genomsnitt dagtid under vår och försommar medan det är högst relativ fuktighet nattetid och under vintern.
I Helsingborg är den relativa fuktigheten i genomsnitt 50-60 % då temperaturen är 25 °C men när temperaturen är mellan 0 och 10 plusgrader är fuktigheten betydligt högre, 90-100 %.
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.34705!/Luftfuktighet_-_variationer_i_Sverige-2013-12-09.pdf
Så där har du lite data för absolut och relativ luftfuktighet utomhus.

Som sagt så ser jag ju på vår luftfuktighetsmätare (relativ) vad som gäller både inne och ute och det går verkligen inte att använda ordet "alltid" för någondera. Inne är det normalt fuktigast i början av september precis innan man får sätta igång uppvärmningen.
 
Fairlane
Snigla Snigla skrev:
Det mesta går att räkna på (!) men det förutsätter att informationen de baseras på är korrekt. Så i fall som med sjukdomar (smittspridning osv) så blir det mer.. ”sannolikhetsberäkningar”.. vi talar om.

Det finns ingen fast punkt i dessa scenarion, saker (informationen) förändras från dag till dag - och därför får man nya ”besked” varje dag..

Beräkningarna måste ju hela tiden uppdateras till senaste versionen..:cool:
Absolut kan man räkna på väldigt mycket. Normalt sätter man väl upp en hypotes och skapar en modell och räknar på den och så ser man om det stämmer med verkligheten. Stämmer det så kan man lita lite mer på sin modell och hypotes, stämmer det inte så är antingen hypotesen eller modellen eller båda fel.
Att däremot bevisa något med en modell och kalla det en studie... "Det begriper väl alla" fick jag tillbaks när jag påpekade det för Ulltand sist, men det hindrar inte honom från att använda modeller som bevis även efter det...
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I betydelse för R talet så sjunker det signifikant med att vädret blir varmare.
Du vet väl om att andra vågen i Spanien började i augusti vilket väl är deras varmaste månad.

Ulltand Ulltand skrev:
Stora flertalet har inte heller semester i maj och i början av juni.
Men väldigt mycket privata sammankomster, liksom sociala sådana som är relaterade till arbetslivet, sker utomhus under den perioden.
 
Fairlane
Jag har lite svårt att lyssna på folk som tjatar om maskens förträfflighet och samtidigt springer omkring med en mask med ventil...

Om mask ska göra någon skillnad i sammanhanget så måste alla använda det på samma sätt, inte några som försöker skydda andra från smitta genom att använda en rekomenderad mask och andra som springer runt ventil och utgår från att de inte kan smitta andra, samtidigt som de tjatar om att FHM missat att man kan smitta asymptomatiskt. Om man fattat att man kan smitta asymptomatiskt borde man inte använda mask med ventil.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har lite svårt att lyssna på folk som tjatar om maskens förträfflighet och samtidigt springer omkring med en mask med ventil...

Om mask ska göra någon skillnad i sammanhanget så måste alla använda det på samma sätt, inte några som försöker skydda andra från smitta genom att använda en rekomenderad mask och andra som springer runt ventil och utgår från att de inte kan smitta andra, samtidigt som de tjatar om att FHM missat att man kan smitta asymptomatiskt. Om man fattat att man kan smitta asymptomatiskt borde man inte använda mask med ventil.
Det visar sig nu att munskydd i kombination med självisolering minskar smittspridningen med 500%.

Är du en mördare eller ska du börja använda munskydd?
Är frågan..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det visar sig nu att munskydd i kombination med självisolering minskar smittspridningen med 500%.

Är du en mördare eller ska du börja använda munskydd?
Är frågan..
Självisolering utan munskydd är nog minst lika effektivt :D
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Bortse från om munskydd fungerar eller inte..

Fundera istället en sekund på om Ni tror att alla i Sverige (el iaf hälften?) skulle använda munskydd om regeringen sa åt oss ”att alla över 15 år måste bära munskydd vid vistelse utanför hemmet”..

(utan att ifrågasätta varför munskyddet ska användas eller hur bra/dåligt det är.. utan bara göra det för att man litar på att de/regeringen gör vad som är rätt och bäst för oss alla).

.. om ni nu INTE tror att hela Sveriges befolkning skulle göra det ”bara för att” - hur många skulle ni gissa på lydde dem direkt då..?

:thinking:
 
Snigla Snigla skrev:
Bortse från om munskydd fungerar eller inte..

Fundera istället en sekund på om Ni tror att alla i Sverige (el iaf hälften?) skulle använda munskydd om regeringen sa åt oss ”att alla över 15 år måste bära munskydd vid vistelse utanför hemmet”..

(utan att ifrågasätta varför munskyddet ska användas eller hur bra/dåligt det är.. utan bara göra det för att man litar på att de/regeringen gör vad som är rätt och bäst för oss alla).

.. om ni nu INTE tror att hela Sveriges befolkning skulle göra det ”bara för att” - hur många skulle ni gissa på lydde dem direkt då..?

:thinking:
Kanske 10% Jag tror de flesta skulle vilja använda eget omdöme efter varje unikt tillfälle. Exempel; sitta ensam i sin egen bil och använda munskydd? Varför då? Munskydd under svampplockning ensam i skogen? De flesta skulle inte se nyttan med att följa en regel "bara för att".
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
Snigla Snigla skrev:
Bortse från om munskydd fungerar eller inte..

Fundera istället en sekund på om Ni tror att alla i Sverige (el iaf hälften?) skulle använda munskydd om regeringen sa åt oss ”att alla över 15 år måste bära munskydd vid vistelse utanför hemmet”..

(utan att ifrågasätta varför munskyddet ska användas eller hur bra/dåligt det är.. utan bara göra det för att man litar på att de/regeringen gör vad som är rätt och bäst för oss alla).

.. om ni nu INTE tror att hela Sveriges befolkning skulle göra det ”bara för att” - hur många skulle ni gissa på lydde dem direkt då..?

:thinking:
Ja. Det är väl bara att räkna de som anammade Tegnells förkunnelse att munskydd, skyddar mot allt.... Förutom mot Covid19. Denna uppenbarelse fick FHM när de såg att munskyddsförråden var tomma. Hela befolkningen genomskådade denna bluff, förutom en liten tapper skara Galler, som envetet kämpar vidare för att skydda sin hövding.


Här visar de sitt mod för varann. Inte ett munskydd i sikte.
th

Idefix
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Skrämmande att arbetsgivare låter personalen jobba med 1 meters avstånd. Man borde följa våra myndigheters direktiv.
Och många med Covid visar inga symtom, så ni har ingen koll.
Folkhälsomyndighetens råd var en armlängd.
Det rådet har företagsledningen ansett för kort och infört 2 metersregel.

Du får tycka vad du vill men vi har mycket låg andel smittade på företaget och du vet inte vad vi gör.
Kast inte skit på ett mycket bra företag som värnar om sina anställda.
Ingen av mina medarbetare har blivit sjuk inte ens på fritiden.
Eftersom du inte vet något om vårt företag och organisation eller hur mitt ansvarsområde är blir det enbart gissningar från din sida.

Så fram nu med myndigheternas råd om avstånd och skydd. Du vet väl att de har rådet att använda munskydd med även om du är motståndare till sådant.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är väl bara att räkna de som anammade Tegnells förkunnelse att munskydd, skyddar mot allt.... Förutom mot Covid19.
Eftersom han inte har förkunnat det så blir ju hela inlägget fullkomligt meningslöst och intetsägande.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom han inte har förkunnat det så blir ju hela inlägget fullkomligt meningslöst och intetsägande.
Jodå. Det var underförstått. För du förnekar väl inte att munskyddens funktion, är att filtrera in och utandningsluften?

Staffan
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jodå. Det var underförstått. För du förnekar väl inte att munskyddens funktion, är att filtrera in och utandningsluften?

Staffan
Så du menar att du med vilje skriver fullkomligt meningslösa och intetsägande inlägg?
Du har i så fall inte funderat på vad du gör i tråden och varför du skriver här?
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att du med vilje skriver fullkomligt meningslösa och intetsägande inlägg?
Du har i så fall inte funderat på vad du gör i tråden och varför du skriver här?
Nej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.