162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Menar du utomhus eller inomhus?Ulltand skrev:
Menar du absolut eller relativ luftfuktighet?
Det är ju relativ som man brukar mena om man bara skriver luftfuktighet och du skrev relativ i inlägg #741. SMHI skriver så här:
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.34705!/Luftfuktighet_-_variationer_i_Sverige-2013-12-09.pdf
Så där har du lite data för absolut och relativ luftfuktighet utomhus.
Som sagt så ser jag ju på vår luftfuktighetsmätare (relativ) vad som gäller både inne och ute och det går verkligen inte att använda ordet "alltid" för någondera. Inne är det normalt fuktigast i början av september precis innan man får sätta igång uppvärmningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Absolut kan man räkna på väldigt mycket. Normalt sätter man väl upp en hypotes och skapar en modell och räknar på den och så ser man om det stämmer med verkligheten. Stämmer det så kan man lita lite mer på sin modell och hypotes, stämmer det inte så är antingen hypotesen eller modellen eller båda fel.Snigla skrev:
Det mesta går att räkna på (!) men det förutsätter att informationen de baseras på är korrekt. Så i fall som med sjukdomar (smittspridning osv) så blir det mer.. ”sannolikhetsberäkningar”.. vi talar om.
Det finns ingen fast punkt i dessa scenarion, saker (informationen) förändras från dag till dag - och därför får man nya ”besked” varje dag..
Beräkningarna måste ju hela tiden uppdateras till senaste versionen..![]()
Att däremot bevisa något med en modell och kalla det en studie... "Det begriper väl alla" fick jag tillbaks när jag påpekade det för Ulltand sist, men det hindrar inte honom från att använda modeller som bevis även efter det...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Du vet väl om att andra vågen i Spanien började i augusti vilket väl är deras varmaste månad.Ulltand skrev:
Men väldigt mycket privata sammankomster, liksom sociala sådana som är relaterade till arbetslivet, sker utomhus under den perioden.Ulltand skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Jag har lite svårt att lyssna på folk som tjatar om maskens förträfflighet och samtidigt springer omkring med en mask med ventil...
Om mask ska göra någon skillnad i sammanhanget så måste alla använda det på samma sätt, inte några som försöker skydda andra från smitta genom att använda en rekomenderad mask och andra som springer runt ventil och utgår från att de inte kan smitta andra, samtidigt som de tjatar om att FHM missat att man kan smitta asymptomatiskt. Om man fattat att man kan smitta asymptomatiskt borde man inte använda mask med ventil.
Om mask ska göra någon skillnad i sammanhanget så måste alla använda det på samma sätt, inte några som försöker skydda andra från smitta genom att använda en rekomenderad mask och andra som springer runt ventil och utgår från att de inte kan smitta andra, samtidigt som de tjatar om att FHM missat att man kan smitta asymptomatiskt. Om man fattat att man kan smitta asymptomatiskt borde man inte använda mask med ventil.
Det visar sig nu att munskydd i kombination med självisolering minskar smittspridningen med 500%.Fairlane skrev:
Jag har lite svårt att lyssna på folk som tjatar om maskens förträfflighet och samtidigt springer omkring med en mask med ventil...
Om mask ska göra någon skillnad i sammanhanget så måste alla använda det på samma sätt, inte några som försöker skydda andra från smitta genom att använda en rekomenderad mask och andra som springer runt ventil och utgår från att de inte kan smitta andra, samtidigt som de tjatar om att FHM missat att man kan smitta asymptomatiskt. Om man fattat att man kan smitta asymptomatiskt borde man inte använda mask med ventil.
Är du en mördare eller ska du börja använda munskydd?
Är frågan..
Bortse från om munskydd fungerar eller inte..
Fundera istället en sekund på om Ni tror att alla i Sverige (el iaf hälften?) skulle använda munskydd om regeringen sa åt oss ”att alla över 15 år måste bära munskydd vid vistelse utanför hemmet”..
(utan att ifrågasätta varför munskyddet ska användas eller hur bra/dåligt det är.. utan bara göra det för att man litar på att de/regeringen gör vad som är rätt och bäst för oss alla).
.. om ni nu INTE tror att hela Sveriges befolkning skulle göra det ”bara för att” - hur många skulle ni gissa på lydde dem direkt då..?

Fundera istället en sekund på om Ni tror att alla i Sverige (el iaf hälften?) skulle använda munskydd om regeringen sa åt oss ”att alla över 15 år måste bära munskydd vid vistelse utanför hemmet”..
(utan att ifrågasätta varför munskyddet ska användas eller hur bra/dåligt det är.. utan bara göra det för att man litar på att de/regeringen gör vad som är rätt och bäst för oss alla).
.. om ni nu INTE tror att hela Sveriges befolkning skulle göra det ”bara för att” - hur många skulle ni gissa på lydde dem direkt då..?
Kanske 10% Jag tror de flesta skulle vilja använda eget omdöme efter varje unikt tillfälle. Exempel; sitta ensam i sin egen bil och använda munskydd? Varför då? Munskydd under svampplockning ensam i skogen? De flesta skulle inte se nyttan med att följa en regel "bara för att".Snigla skrev:
Bortse från om munskydd fungerar eller inte..
Fundera istället en sekund på om Ni tror att alla i Sverige (el iaf hälften?) skulle använda munskydd om regeringen sa åt oss ”att alla över 15 år måste bära munskydd vid vistelse utanför hemmet”..
(utan att ifrågasätta varför munskyddet ska användas eller hur bra/dåligt det är.. utan bara göra det för att man litar på att de/regeringen gör vad som är rätt och bäst för oss alla).
.. om ni nu INTE tror att hela Sveriges befolkning skulle göra det ”bara för att” - hur många skulle ni gissa på lydde dem direkt då..?
![]()
Ja. Det är väl bara att räkna de som anammade Tegnells förkunnelse att munskydd, skyddar mot allt.... Förutom mot Covid19. Denna uppenbarelse fick FHM när de såg att munskyddsförråden var tomma. Hela befolkningen genomskådade denna bluff, förutom en liten tapper skara Galler, som envetet kämpar vidare för att skydda sin hövding.Snigla skrev:
Bortse från om munskydd fungerar eller inte..
Fundera istället en sekund på om Ni tror att alla i Sverige (el iaf hälften?) skulle använda munskydd om regeringen sa åt oss ”att alla över 15 år måste bära munskydd vid vistelse utanför hemmet”..
(utan att ifrågasätta varför munskyddet ska användas eller hur bra/dåligt det är.. utan bara göra det för att man litar på att de/regeringen gör vad som är rätt och bäst för oss alla).
.. om ni nu INTE tror att hela Sveriges befolkning skulle göra det ”bara för att” - hur många skulle ni gissa på lydde dem direkt då..?
![]()
Här visar de sitt mod för varann. Inte ett munskydd i sikte.
Idefix
Folkhälsomyndighetens råd var en armlängd.Nissens skrev:
Det rådet har företagsledningen ansett för kort och infört 2 metersregel.
Du får tycka vad du vill men vi har mycket låg andel smittade på företaget och du vet inte vad vi gör.
Kast inte skit på ett mycket bra företag som värnar om sina anställda.
Ingen av mina medarbetare har blivit sjuk inte ens på fritiden.
Eftersom du inte vet något om vårt företag och organisation eller hur mitt ansvarsområde är blir det enbart gissningar från din sida.
Så fram nu med myndigheternas råd om avstånd och skydd. Du vet väl att de har rådet att använda munskydd med även om du är motståndare till sådant.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Så du menar att du med vilje skriver fullkomligt meningslösa och intetsägande inlägg?Staffan2000 skrev:
Du har i så fall inte funderat på vad du gör i tråden och varför du skriver här?