162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Det beror väl på att du som soffepidemiolog tror att du har bättre koll än andra och fokuserar på udda länder i världen. Många har försökt vidga dina vyer, men resultatet är väl sådär.Ulltand skrev:
Anledningen att jag kämpar på är dock inte att försöka övertyga "den andra sidan" för det är helt utsiktslöst.
Men för att vi skall kunna lära oss av våra misstag kan vi ju inte ha en grupp på ett stort forum som säger att (i princip) allt FHM gjort har varit rätt och riktigt. Folk kan ju tro att det stämmer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 900 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 900 inlägg
Imponerande (eller snarare skrämmande) att folk tror att en matematisk modell är en studie som bevisar något...
Jag har för övrigt ikväll gjort två olika matematiska modeller:
Modell-1: Om folk bär mask, multiplicera antal smittade med 5 för varje timme som de befinner sig i samma rum.
Modell-2: Om folk bär mask, multiplicera antal smittade med 0,5 för varje timme som de befinner sig i samma rum.
Hoppsan, har var vi nu två nya "studier" där den ena visar att mask är effektivt och den andra att det är synnerligen ineffektivt... Hmm, man kanske inte ska se en modell som ett bevis trots allt?
Jag har för övrigt ikväll gjort två olika matematiska modeller:
Modell-1: Om folk bär mask, multiplicera antal smittade med 5 för varje timme som de befinner sig i samma rum.
Modell-2: Om folk bär mask, multiplicera antal smittade med 0,5 för varje timme som de befinner sig i samma rum.
Hoppsan, har var vi nu två nya "studier" där den ena visar att mask är effektivt och den andra att det är synnerligen ineffektivt... Hmm, man kanske inte ska se en modell som ett bevis trots allt?
Ja det är erfarenheter som visat sig.Ulltand skrev:
Nej så är det tyvärr inte.
Numera vet vi att även 2 meter inte är ett säkert avstånd.
Och vi vet också ganska säkert att med mask kan man vara rätt nära varandra med låg risk.
Lägger man ihop avstånd och mask får man absolut bästa resultat . Så bra att man kan hålla R-talet under 1. Var för sig är båda otillräckliga för det.
Vi ser det på jobbet. De som ibland måste jobba på ca 1 meters avstånd och då har munskydd så hittar vi ingen smittspridning mellan personerna även om någon varit bärare av viruset. De har uppvisat symptom senare och då varit hemma men arbetskompisen har inte smittats.
Bra att företagsledningen fattade beslut om munskydd redan förra hösten.
Vi har en bra smittspårning på företaget och där munskydd använts finns ingen vidare spridning. Ändå enkla typen av munskydd som verkar fungera bra för att minska spridningen.
Däremot ett fall där två personer varit i samma rum under ca 1 timma utan munskydd med 2-3 meters avstånd. Den ena personen hade smittan men utan symptom och smittade den andra personen.
Hittills enda fallet vi sett med smittspridning bland personalen. De flesta fått smittan via barn och ungdomar hemma.
Skrämmande att arbetsgivare låter personalen jobba med 1 meters avstånd. Man borde följa våra myndigheters direktiv.optimum skrev:
Ja det är erfarenheter som visat sig.
Vi ser det på jobbet. De som ibland måste jobba på ca 1 meters avstånd och då har munskydd så hittar vi ingen smittspridning mellan personerna även om någon varit bärare av viruset. De har uppvisat symptom senare och då varit hemma men arbetskompisen har inte smittats.
Bra att företagsledningen fattade beslut om munskydd redan förra hösten.
Vi har en bra smittspårning på företaget och där munskydd använts finns ingen vidare spridning. Ändå enkla typen av munskydd som verkar fungera bra för att minska spridningen.
Däremot ett fall där två personer varit i samma rum under ca 1 timma utan munskydd med 2-3 meters avstånd. Den ena personen hade smittan men utan symptom och smittade den andra personen.
Hittills enda fallet vi sett med smittspridning bland personalen. De flesta fått smittan via barn och ungdomar hemma.
Och många med Covid visar inga symtom, så ni har ingen koll.
Det vet du inte. Det är ju ingen annan som vet varför infektionerna minskar under sommaren i många länder. Många har gissningar och hypoteser men ingen VET.Ulltand skrev:
Utom du då?
G gaidin skrev:
Det vet alla och det gäller såväl förkylningar som influensa som covid19
Men vet man 100% säkert alla mekanismer bakom det? Nej men man vet en hel del. En viktig orsak är att den relativa luftfuktigheten. På vintern är det väldigt torrt inomhus vilket påverkar virus förman att sväva i luften. Om sommaren är det tvärt om betydligt fuktigare inomhus.
G gaidin skrev:
Lite mer om det man vet.
Hög luftfuktighet leder till förlust av infektiöst influensavirus från simulerad hosta
John D. Noti, Francoise M. Blachere, Cynthia M. McMillen, William G. Lindsley, Michael L. Kashon, Denzil R. Slaughter, Donald H. Beezhold
Metod
Nebuliserad influensa hostades in i undersökningsrummet och Bioaerosol-provtagare samlade in storleksfraktionerade aerosoler (<1 μm, 1–4 μm och >4 μm aerodynamiska diametrar) intill testdockans mun och även på andra ställen i rummet. Vid konstant temperatur varierades den relativa luftfuktigheten (RF) mellan 7 och 73 %, och infektiviteten bedömdes genom viral plackanalys.
Resultat
Den totala mängden virus som samlades upp under 60 minuter behöll 70,6–77,3 % infektivitet vid relativ fuktighet ≤23 % men endast 14,6–22,2 % vid relativ fuktighet ≥43 %. En analys av de individuella aerosolfraktionerna visade en liknande förlust av infektivitet hos fraktionerna. En tidsintervallanalys visade att det mesta av förlusten i infektivitet inom varje aerosolfraktion inträffade 0–15 minuter efter hostning. Därefter fortsatte förlusten av infektivitet i upp till 5 timmar efter hostning, minskningsgraden vid 45 % relativ fuktighet var däremot inte statistiskt annorlunda än den vid 20 %, oberoende av den analyserade aerosolfraktionen.
Slutsats
Vid låg relativ fuktighet behåller influensa sin maximala infektivitet. Vid högre relativ fuktighet uppträder inaktiveringen av viruset snabbt efter hostning. Även om virus som bärs av aerosolpartiklar <4 μm har potential att förbli suspenderade i luftströmmar längre och färdas längre avstånd än de som bärs av större partiklar, dämpas detta bekymmer av den snabba inaktiveringen vid hög luftfuktighet. Att hålla den relativa luftfuktigheten inomhus på >40 % sänker infektiviteten avsevärt hos aerosoliserat virus.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
Nåja, nu vet man ju att ungefär 2-3 % av befolkningen ansåg att de hade en akut luftvägsinfektion i juli och under dalen mellan våg 2 och 3 var det 2-6 % (se veckorapporterna från Fohm). Alltså verkar inte alls förkylningar avta drastiskt under sommaren utan typ halveras.Ulltand skrev:
Nåja, nu minns jag ju att under de varmaste perioderna i somras hade vi en luftfuktighet inne som varierade mellan 20 och 30 % vilket är samma som vi har på vintern.Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
Nåja, nu vet man ju att ungefär 2-3 % av befolkningen ansåg att de hade en akut luftvägsinfektion i juli och under dalen mellan våg 2 och 3 var det 2-6 % (se veckorapporterna från Fohm). Alltså verkar inte alls förkylningar avta drastiskt under sommaren utan typ halveras.
Nåja, nu minns jag ju att under de varmaste perioderna i somras hade vi en luftfuktighet inne som varierade mellan 20 och 30 % vilket är samma som vi har på vintern.
Sambandet är väl känt men du behöver så klart inte tro på det.
Hel säkert har också luftfuktigheten varit större under sommaren jämfört med våren 2020. Som den alltid är.
Det mesta går att räkna på (!) men det förutsätter att informationen de baseras på är korrekt. Så i fall som med sjukdomar (smittspridning osv) så blir det mer.. ”sannolikhetsberäkningar”.. vi talar om.Fairlane skrev:
Imponerande (eller snarare skrämmande) att folk tror att en matematisk modell är en studie som bevisar något...
Jag har för övrigt ikväll gjort två olika matematiska modeller:
Modell-1: Om folk bär mask, multiplicera antal smittade med 5 för varje timme som de befinner sig i samma rum.
Modell-2: Om folk bär mask, multiplicera antal smittade med 0,5 för varje timme som de befinner sig i samma rum.
Hoppsan, har var vi nu två nya "studier" där den ena visar att mask är effektivt och den andra att det är synnerligen ineffektivt... Hmm, man kanske inte ska se en modell som ett bevis trots allt?
Det finns ingen fast punkt i dessa scenarion, saker (informationen) förändras från dag till dag - och därför får man nya ”besked” varje dag..
Beräkningarna måste ju hela tiden uppdateras till senaste versionen..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
Du behöver så klart inte tro på att folk blir förkylda under somrarna men så är det.Ulltand skrev:
Jag vet att det inte är så enkelt med luftfuktigheten under somrarna som du får det att låta. Är det torrperioder så blir luftfuktigheten låg och är det regniga perioder så blir den högre. När temperaturen inne är högre än ute vilket är vanligt även sommartid, om man inte har AC, så är luftfuktigheten lägre inne än ute.
Den större delen av att många smittas mindre under sommaren tror jag har med beteende att göra. Vi är inte lika mycket inne, ses oftare ute i glesa grupper o s v.BirgitS skrev:
Du behöver så klart inte tro på att folk blir förkylda under somrarna men så är det.
Jag vet att det inte är så enkelt med luftfuktigheten under somrarna som du får det att låta. Är det torrperioder så blir luftfuktigheten låg och är det regniga perioder så blir den högre. När temperaturen inne är högre än ute vilket är vanligt även sommartid, om man inte har AC, så är luftfuktigheten lägre inne än ute.
Vi vet ju att man smittan är störst i hemmen och på arbetsplatserna. Stora flertalet har inte heller semester i maj och i början av juni. Det är därför inte sannolikt att beteendeförändringen har så stor inverkan.G gaidin skrev:
Mer så då i juli och augusti. Men kvarstår att luftfuktigheten väldigt stor inverkan på smittsamheten.
I betydelse för R talet så sjunker det signifikant med att vädret blir varmare. Nu vet jag att FHM gärna säger att det var åtgärderna som tog oss ur första vågen men det är bara delvis sant.