162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Anledningen att jag kämpar på är dock inte att försöka övertyga "den andra sidan" för det är helt utsiktslöst.Z zada11 skrev:
Men för att vi skall kunna lära oss av våra misstag kan vi ju inte ha en grupp på ett stort forum som säger att (i princip) allt FHM gjort har varit rätt och riktigt. Folk kan ju tro att det stämmer.
Nja förutsättningarna för R-talet förändrades i europa och i sverige då vi gick från en kallare period till sommar. Det hade stor inverkan på virusets smittsamhet.BirgitS skrev:
Och visst använde man munskydd i betydligt större utsträckning i Europa under första vågen än i Sverige.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Smittspridningen minskade kraftigt i mars i Stockholm och det var verkligen ingen sommarvärme då men folk lät bli att träffa andra. (Till skillnad från i år.)Ulltand skrev:
Nej, det var brist på munskydd förra våren. Kommer du inte ihåg det?
Studien om munskydd i Danmark under april och maj hade inte kunnat genomföras om det hade varit rekommenderat att ha munskydd där då.
I ena vändan talar du om Europa och i nästa vända Stockholm eller Danmark. Det är olika storheter. Om man vill kan man zooma in på Tensta och får ytterligare ett resultat.BirgitS skrev:
Smittspridningen minskade kraftigt i mars i Stockholm och det var verkligen ingen sommarvärme då men folk lät bli att träffa andra. (Till skillnad från i år.)
Nej, det var brist på munskydd förra våren. Kommer du inte ihåg det?
Studien om munskydd i Danmark under april och maj hade inte kunnat genomföras om det hade varit rekommenderat att ha munskydd där då.
Faktum är att värmen och den fuktigare luften var avgörande för att första vågen tog slut. Sedan var det rätt öppet under hela sommaren utan smitta. När kylan kom vände alla kurvor uppåt igen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Jag gav två exempel som dels visade att smittspridningen kunde minska kraftigt (ett R-värde en bra bit under 1) i mars (inte varmt ute och fortfarande uppvärmningssäsong och därmed torr luft inne) och dels att det inte heller i Danmark var någon munskyddsrekommendation som gjorde att smittspridningen där minskade. Det räcker för att bevisa att ditt påståendeUlltand skrev:
I ena vändan talar du om Europa och i nästa vända Stockholm eller Danmark. Det är olika storheter. Om man vill kan man zooma in på Tensta och får ytterligare ett resultat.
Faktum är att värmen och den fuktigare luften var avgörande för att första vågen tog slut. Sedan var det rätt öppet under hela sommaren utan smitta. När kylan kom vände alla kurvor uppåt igen.
är felaktigt.Ulltand skrev:
Så är det ja, fast ingen som deltar i debatten tror på allvar att man skall övertyga någon motståndare här, det är för publiken (läsarna) man skriverZ zada11 skrev:
Vi kan börja om igen. Vi som är övertygade om att munskydd, skyddar och därför skriver att det ÄR ETT KOMPLEMENT till att hålla avstånd, missförstås omedelbart av förnekarklustret, som kontrar med: -"Du menar alltså att man inte behöver hålla avstånd när man har munskydd"!Z zada11 skrev:
Ja. Med sådana premisser kan vi hålla ångan uppe länge
Påminner om "Jobba hemma när ungarna är på dagistråden".
På barrikaderna. För sanningen.
Staffan
Det resonemanget haltar dock lite.Staffan2000 skrev:
Vi kan börja om igen. Vi som är övertygade om att munskydd, skyddar och därför skriver att det ÄR ETT KOMPLEMENT till att hålla avstånd, missförstås omedelbart av förnekarklustret, som kontrar med: -"Du menar alltså att man inte behöver hålla avstånd när man har munskydd"!
Ja. Med sådana premisser kan vi hålla ångan uppe länge.
Påminner om "Jobba hemma när ungarna är på dagistråden".
På barrikaderna. För sanningen.
Staffan
Om munskydd endast ska ses som ett komplement och inte ska ersätta avstånd så är det fel att rekommendera munskydd när man inte kan hålla avstånd t.ex. i kollektivtrafiken. Detta eftersom ”inte kan hålla avstånd” är motsatsen till just ”hålla avstånd” och munskydd måste då anses kunna användas istället för avstånd, åtminstone delvis.
Så i rekommendationen finns någonstans antagandet att munskydd delvis ska kunna ersätta avstånd. Annars skulle rekommendationen vara att kan du inte hålla avstånd så ska du inte kliva ombord i kollektivtrafiken.
Så vad menas då egentligen med ”komplement”?
Ja, det är betydligt bättre att fokusera på Norge tycker jag bestämt. Möjligtvis lite på Finland också, även om det är lite läskigt långt från Sverge med en massa vatten emellan.Ulltand skrev:
I ena vändan talar du om Europa och i nästa vända Stockholm eller Danmark. Det är olika storheter. Om man vill kan man zooma in på Tensta och får ytterligare ett resultat.
Faktum är att värmen och den fuktigare luften var avgörande för att första vågen tog slut. Sedan var det rätt öppet under hela sommaren utan smitta. När kylan kom vände alla kurvor uppåt igen.
Nissens skrev:
Vad bra äntligen lite samsyn!
Fokusera på de länder som klarat det bäst och har jämförbara och opåverkbara förutsättningar som klimat, befolkningstäthet och industrialiseringsnivå.
Då kan vi lär oss något om hur man kan göra bättre.
