BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
. Så bra att man kan hålla R-talet under 1. Var för sig är båda otillräckliga för det.
Det är ju fel eftersom våg 1 upphörde i Europa utan något allmänt användande av munskydd.
 
Z zada11 skrev:
Jag är imponerad av allas er uthållighet här. Ni har käbblat om exakt samma saker i över ett års tid, och ingen har lyckats övertyga någon annan om sin egen åsikts förträffliga fördelar.

Kämpa på!
Anledningen att jag kämpar på är dock inte att försöka övertyga "den andra sidan" för det är helt utsiktslöst. :)

Men för att vi skall kunna lära oss av våra misstag kan vi ju inte ha en grupp på ett stort forum som säger att (i princip) allt FHM gjort har varit rätt och riktigt. Folk kan ju tro att det stämmer.
 
  • Haha
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju fel eftersom våg 1 upphörde i Europa utan något allmänt användande av munskydd.
Nja förutsättningarna för R-talet förändrades i europa och i sverige då vi gick från en kallare period till sommar. Det hade stor inverkan på virusets smittsamhet.

Och visst använde man munskydd i betydligt större utsträckning i Europa under första vågen än i Sverige.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nja förutsättningarna för R-talet förändrades i europa och i sverige då vi gick från en kallare period till sommar. Det hade stor inverkan på virusets smittsamhet.

Och visst använde man munskydd i betydligt större utsträckning i Europa under första vågen än i Sverige.
Smittspridningen minskade kraftigt i mars i Stockholm och det var verkligen ingen sommarvärme då men folk lät bli att träffa andra. (Till skillnad från i år.)

Nej, det var brist på munskydd förra våren. Kommer du inte ihåg det?
Studien om munskydd i Danmark under april och maj hade inte kunnat genomföras om det hade varit rekommenderat att ha munskydd där då.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Smittspridningen minskade kraftigt i mars i Stockholm och det var verkligen ingen sommarvärme då men folk lät bli att träffa andra. (Till skillnad från i år.)

Nej, det var brist på munskydd förra våren. Kommer du inte ihåg det?
Studien om munskydd i Danmark under april och maj hade inte kunnat genomföras om det hade varit rekommenderat att ha munskydd där då.
I ena vändan talar du om Europa och i nästa vända Stockholm eller Danmark. Det är olika storheter. Om man vill kan man zooma in på Tensta och får ytterligare ett resultat.

Faktum är att värmen och den fuktigare luften var avgörande för att första vågen tog slut. Sedan var det rätt öppet under hela sommaren utan smitta. När kylan kom vände alla kurvor uppåt igen.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I ena vändan talar du om Europa och i nästa vända Stockholm eller Danmark. Det är olika storheter. Om man vill kan man zooma in på Tensta och får ytterligare ett resultat.

Faktum är att värmen och den fuktigare luften var avgörande för att första vågen tog slut. Sedan var det rätt öppet under hela sommaren utan smitta. När kylan kom vände alla kurvor uppåt igen.
Jag gav två exempel som dels visade att smittspridningen kunde minska kraftigt (ett R-värde en bra bit under 1) i mars (inte varmt ute och fortfarande uppvärmningssäsong och därmed torr luft inne) och dels att det inte heller i Danmark var någon munskyddsrekommendation som gjorde att smittspridningen där minskade. Det räcker för att bevisa att ditt påstående
Ulltand Ulltand skrev:
Så bra att man kan hålla R-talet under 1. Var för sig är båda otillräckliga för det.
är felaktigt.
 
Z zada11 skrev:
Jag är imponerad av allas er uthållighet här. Ni har käbblat om exakt samma saker i över ett års tid, och ingen har lyckats övertyga någon annan om sin egen åsikts förträffliga fördelar.

Kämpa på!
Så är det ja, fast ingen som deltar i debatten tror på allvar att man skall övertyga någon motståndare här, det är för publiken (läsarna) man skriver ;)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Z zada11 skrev:
Jag är imponerad av allas er uthållighet här. Ni har käbblat om exakt samma saker i över ett års tid, och ingen har lyckats övertyga någon annan om sin egen åsikts förträffliga fördelar.

Kämpa på!
Vi kan börja om igen. Vi som är övertygade om att munskydd, skyddar och därför skriver att det ÄR ETT KOMPLEMENT till att hålla avstånd, missförstås omedelbart av förnekarklustret, som kontrar med: -"Du menar alltså att man inte behöver hålla avstånd när man har munskydd"!:D
Ja. Med sådana premisser kan vi hålla ångan uppe länge :p.
Påminner om "Jobba hemma när ungarna är på dagistråden".

På barrikaderna. För sanningen.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vi kan börja om igen. Vi som är övertygade om att munskydd, skyddar och därför skriver att det ÄR ETT KOMPLEMENT till att hålla avstånd, missförstås omedelbart av förnekarklustret, som kontrar med: -"Du menar alltså att man inte behöver hålla avstånd när man har munskydd"!:D
Ja. Med sådana premisser kan vi hålla ångan uppe länge :p.
Påminner om "Jobba hemma när ungarna är på dagistråden".

På barrikaderna. För sanningen.

Staffan
Det resonemanget haltar dock lite.

Om munskydd endast ska ses som ett komplement och inte ska ersätta avstånd så är det fel att rekommendera munskydd när man inte kan hålla avstånd t.ex. i kollektivtrafiken. Detta eftersom ”inte kan hålla avstånd” är motsatsen till just ”hålla avstånd” och munskydd måste då anses kunna användas istället för avstånd, åtminstone delvis.

Så i rekommendationen finns någonstans antagandet att munskydd delvis ska kunna ersätta avstånd. Annars skulle rekommendationen vara att kan du inte hålla avstånd så ska du inte kliva ombord i kollektivtrafiken.

Så vad menas då egentligen med ”komplement”?
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
I ena vändan talar du om Europa och i nästa vända Stockholm eller Danmark. Det är olika storheter. Om man vill kan man zooma in på Tensta och får ytterligare ett resultat.

Faktum är att värmen och den fuktigare luften var avgörande för att första vågen tog slut. Sedan var det rätt öppet under hela sommaren utan smitta. När kylan kom vände alla kurvor uppåt igen.
Ja, det är betydligt bättre att fokusera på Norge tycker jag bestämt. Möjligtvis lite på Finland också, även om det är lite läskigt långt från Sverge med en massa vatten emellan. ;)
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är betydligt bättre att fokusera på Norge tycker jag bestämt. Möjligtvis lite på Finland också, även om det är lite läskigt långt från Sverge med en massa vatten emellan. ;)

Vad bra äntligen lite samsyn!

Fokusera på de länder som klarat det bäst och har jämförbara och opåverkbara förutsättningar som klimat, befolkningstäthet och industrialiseringsnivå.

Då kan vi lär oss något om hur man kan göra bättre.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är betydligt bättre att fokusera på Norge tycker jag bestämt. Möjligtvis lite på Finland också, även om det är lite läskigt långt från Sverge med en massa vatten emellan. ;)
Finns här någon från Haparanda, som kan ge Nissens en geografilektion?:D

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Finns här någon från Haparanda, som kan ge Nissens en geografilektion?:D

Staffan
Och DK på simavstånd.

Skandinavien-2014-1138043.png
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Finns här någon från Haparanda, som kan ge Nissens en geografilektion?:D

Staffan
Tänkte mest mellan de befolkade delarna av de båda länderna. Hur många åker via Haparanda till Finland? Förutom du då. :rofl:
 
Avståndet mellan till exempel Haaparanta stad och Torneå stad är väl några hundra meter?
Om de inte räknas som befolkade undrar jag vad du menar med "folk"......
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.