Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Det gör ju det numera och de är postade i tråden flera gånger.
Ullmans.
När de sä
G gaidin skrev:
...för oss andra, du har ju din bild klar och är inte så intresserad av hur det egentligen ser ut...
Det är visdomsord, du bör upprepa framför en spegel.

Staffan

Ulltand Ulltand skrev:
Ny studie visar på mycket bra effekt av kombinerad användning av mask och att hålla avstånd

Studies show wearing masks and social distancing can contain the spread of the COVID-19 virus, but their combined effectiveness is not precisely known.

In Chaos, by AIP Publishing, researchers at New York University Tandon School of Engineering and Politecnico di Torino in Italy developed a network model to study the effects of these two measures on the spread of airborne diseases like COVID-19. The model shows viral outbreaks can be prevented if at least 60% of a population complies with both measures.

"Neither social distancing nor mask wearing alone are likely sufficient to halt the spread of COVID-19, unless almost the entire population adheres to the single measure," author Maurizio Porfiri said. "But if a significant fraction of the population adheres to both measures, viral spreading can be prevented without mass vaccination."

[länk]
Det vore ju jättebra, men tyvärr är det ju bara en matematisk modell och ingen studie från verkligheten, så om det verkligen stämmer kan man inte veta något om...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Det vore ju jättebra, men tyvärr är det ju bara en matematisk modell och ingen studie från verkligheten, så om det verkligen stämmer kan man inte veta något om...
Därför kan effekten likaväl var bättre. Eller hur?

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ullmans.
När de sä

Det är visdomsord, du bör upprepa framför en spegel.

Staffan
Jag är, tvärt om vad du verkar tro, väldigt intresserad av hur saker och ting fungerar i praktiken och i verkligheten.
Det är därför jag reagerar när det sägs saker som uppenbarligen inte stämmer överens med hur det faktiskt ser ut. Om du läser mina inlägg så kan du nog se att jag inte blint försvarar någon synpunkt, jag brukar bara förklara hur jag tror att folk som vet vad de pratar om, pratar om det de kan. Jag har aldrig blint försvarat någon i den mån som t ex du gör för att späda misstro mot folk som vet vad de pratar om (Nej, varken du eller Ullstrand hör till den kategorin).

Det är inte riktigt så enkelt att alla som inte håller med dig eller någon av de andra som sprider fejkad information är fullt och fast till 100% bakom allt som sägs av myndigheter. Däremot kan man ha en nyanserad och förstående bild om man vill och om man klarar av det. Jag ser en del här inne som jag misstänker inte har den kapaciteten och det är ingen idé att försöka övertyga någon sådan om något alls men om man slår hål i alla konstiga konspirationsteorier som finns här så kanske någon vettig person som bara läser kan försöka förstå.

Det är egentligen den enda anledningen till att jag tycker det är viktigt att säga emot er när ni skriver felaktigheter eller rena konstigheter. Som tur är så är ni inte så många men eftersom ni hörs ganska mycket så kanske en del tror att det är sanningar ni spottar ur er.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Därför kan effekten likaväl var bättre. Eller hur?

Staffan
Eller tvärtom. Det är alltså fullkomligt meningslöst att dra upp den rapporten.

Fel på indata och/eller en felaktig matematisk modell ger fel resultat och säger därför ingenting.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
"Neither social distancing nor mask wearing alone are likely sufficient to halt the spread of COVID-19, unless almost the entire population adheres to the single measure," author Maurizio Porfiri said. "But if a significant fraction of the population adheres to both measures, viral spreading can be prevented without mass vaccination."
Nu vet vi ju från förra våren att det gick alldeles utmärkt att få stopp på smittspridningen i Europa fast folk inte bar mask. Så båda delarna är verkligen inte nödvändiga. Träffas man inte så smittar man inte är väl vad du brukade säga.

Ulltand Ulltand skrev:
Ny studie visar på mycket bra effekt av kombinerad användning av mask och att hålla avstånd
Det är åtminstone inget som finns med i dina citat.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det gör ju det numera och de är postade i tråden flera gånger.
Ja, i mycket osäkra siffror.

• Haha
optimum
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Studies show wearing masks and social distancing can contain the spread of the COVID-19 virus, but their combined effectiveness is not precisely known.

In Chaos, by AIP Publishing, researchers at New York University Tandon School of Engineering and Politecnico di Torino in Italy developed a network model to study the effects of these two measures on the spread of airborne diseases like COVID-19. The model shows viral outbreaks can be prevented if at least 60% of a population complies with both measures.

[länk]
Håller man avstånd så behövs ingen mask. Håller man inte avstånd så hjälper inte mask..

Staffans2000
Jag håller med dig i allt du skriver. För jag skulle kunnat ha skrivit det själv om er lilla tappra skara:D.

Staffan

Jag håller med dig i allt du skriver. För jag skulle kunnat ha skrivit det själv om er lilla tappra skara:D.

Staffan
Och VEM syftade du på nu???:rolleyes:

B b8q skrev:
Och VEM syftade du på nu???:rolleyes:
Min gissning är att han syftar på mig och därmed totalt ignorerade innehållet i mitt inlägg och i stället bara är ute efter det vanliga utropet bland slikt folk; "Men du då!"

:D :D

Staffans2000
G gaidin skrev:
Min gissning är att han syftar på mig och därmed totalt ignorerade innehållet i mitt inlägg och i stället bara är ute efter det vanliga utropet bland slikt folk; "Men du då!"

:D :D
Rått gissat! Men helt fel slutsats.
Jag ignorerade inte alls innehållet. Tvärs om. Det var lysande. Allt du skriver håller jag med dig om.
Det som skiljer oss åt, är objektet för betraktelsen.

Staffan

Jag är imponerad av allas er uthållighet här. Ni har käbblat om exakt samma saker i över ett års tid, och ingen har lyckats övertyga någon annan om sin egen åsikts förträffliga fördelar.

Kämpa på!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
P
Z zada11 skrev:
Jag är imponerad av allas er uthållighet här. Ni har käbblat om exakt samma saker i över ett års tid, och ingen har lyckats övertyga någon annan om sin egen åsikts förträffliga fördelar.

Kämpa på!
Ja, visst är det coolt!

• Gilla
  • Älska
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Håller man avstånd så behövs ingen mask. Håller man inte avstånd så hjälper inte mask..
Nej så är det tyvärr inte.

Numera vet vi att även 2 meter inte är ett säkert avstånd.

Och vi vet också ganska säkert att med mask kan man vara rätt nära varandra med låg risk.

Lägger man ihop avstånd och mask får man absolut bästa resultat . Så bra att man kan hålla R-talet under 1. Var för sig är båda otillräckliga för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.