E El-Löken66 skrev:
Tycker man arbetsgivare har fel rutiner bör man ju diskutera med sin närmsta chef eller ovanför, precis som med allt annat. Trivs man inte med policies och regler får man fundera på att avveckla sig.
Tur att du inte jobbar på Ericsson. Då hade du fått säga upp dig på grund av din tro.
Obligatoriskt munskydd på Ericssonanställda, [Unionen]
Publicerad 30 september 2020, kl 15:58
Anställda på Ericsson måste från och med i dag bära ansiktsmask i företagets lokaler. Unionenklubben reserverade sig mot att munskyddet är obligatoriskt och anser att social distansering fortfarande är bästa sättet att skydda sig och varandra från coronasmitta.

Under tisdagen gick det ut en global instruktion till samtliga 100 000 anställda på telekomföretaget Ericsson att det är obligatoriskt för alla anställda att bära ansiktsmask på kontoren.

E El-Löken66 skrev:
Tror personen som skapat detta är nämnda 60-plusare och känner sig orättvist behandlad av sin arbetsgivare.
Det blir väldigt mycket fel när tror och gissar om saker du inte vet något om.
E El-Löken66 skrev:
Jag tycker väl egentligen att det bästa vore om arbetsgivare och arbetstagare lyssnade på varandra, vill @blackarrow ha detta och lägger upp argumenten bra så är det väl något för arbetsgivare att överväga.
Ska jag be arbetsgivaren om munskydd som jag ska ha på mig hemma??
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
P
Någon som vet angående länder med munskyddstvång om man kommer undanta de som är vaccinerade från det tvånget? Rimligen finns ingen anledning att de som har antikroppar går omkring med munskydd eftersom de personerna inte längre kan smitta.
 
BirgitS
tusenett skrev:
Någon som vet angående länder med munskyddstvång om man kommer undanta de som är vaccinerade från det tvånget? Rimligen finns ingen anledning att de som har antikroppar går omkring med munskydd eftersom de personerna inte längre kan smitta.
Nåja, vaccinerna skyddar ju inte till 100 %. Man kan bli smittad, sjuk och sprida virus fast man är vaccinerad.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, vaccinerna skyddar ju inte till 100 %. Man kan bli smittad, sjuk och sprida virus fast man är vaccinerad.
Inte 100%, men man pratar väl ändå om 90-95%? Det borde väl vara otroligt omotiverat att de med antikroppar bär munskydd om så är fallet med avseende på smittspridningen .
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Inte 100%, men man pratar väl ändå om 90-95%? Det borde väl vara otroligt omotiverat att de med antikroppar bär munskydd om så är fallet med avseende på smittspridningen .
Visst. Om de är ignoranta korkade egoister. Skulle du spela rysk roulette med en chans på en av tio?

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Inte 100%, men man pratar väl ändå om 90-95%? Det borde väl vara otroligt omotiverat att de med antikroppar bär munskydd om så är fallet med avseende på smittspridningen .
De som vaccineras nu i början är ju i de sköraste och de som tar hand om dem så de bör ju fortsätta med munskydd för att hålla nere risken att avlida resp. smitta någon som avlider.

Sen tror jag inte att det fungerar rent psykologiskt, det blir dålig efterlevnad bland dem som inte är vaccinerade när någon inte enkelt kan se att de bryter mot regler. Efterfrågan på vaccin riskerar öka så att kriminella ser en chans att tjäna pengar på att stjäla vaccin för försäljningen på illegala vägar eller sälja falska vaccin.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst. Om de är ignoranta korkade egoister. Skulle du spela rysk roulette med en chans på en av tio?

Staffan
Nja, fullt så dåliga odds blir det ju inte eftersom sjukdom inte innebär att man avlider. Även på äldreboenden så är det ju långt ifrån 100 % risk att avlida bara för att man blir smittad.
 
tusenett skrev:
Någon som vet angående länder med munskyddstvång om man kommer undanta de som är vaccinerade från det tvånget? Rimligen finns ingen anledning att de som har antikroppar går omkring med munskydd eftersom de personerna inte längre kan smitta.
Skulle inte det bli som om vi kunde skaffa en ”Jag är immun legitimation” och slippa hålla avstånd?

Hur stark immunitet skulle man ha då? Räcker det med genomgången covid-19 eller måste man vara vaccinerad? Man får ju (förhoppningsvis) lite mer antikroppar efter en vaccinering.

Skulle man bli infekterad så kan det ändå ta några dagar (har set 2-5 kanske upp till 7 dagar) innan immunförsvaret är fullt aktiverat och har bekämpat viruset. Då är det ju rimligt att man smittar nån dag eller ett par även om man är ”immun”.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, fullt så dåliga odds blir det ju inte eftersom sjukdom inte innebär att man avlider. Även på äldreboenden så är det ju långt ifrån 100 % risk att avlida bara för att man blir smittad.
Då riktar vi pistolen mot stortån istället.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
I USA upplyser myndigheterna om falska ”Maskbefrielsekort” :oops:
COVID mask exemption cards are not from the government, [FEDERAL TRADE COMMISSION]
Variations of the card include the seal of the U.S. Department of Justice (DOJ), one of the federal agencies responsible for enforcing the Americans with Disabilities Act (ADA).
Falskt 'Maskbefrielsekort' med text och logotyper, och en stor röd stämpel över texten som säger 'NOT TRUE'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läste även en studie om sjukdomar i andningsapparaten kunde minska syresättningen vid användande av mask eller munskydd, men inte ens vid sjukdom kunde nån tydlig påverkan påvisas. Vissa fick tom något bättre syresättning med.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När jag går med mitt munskydd i affären springer de flesta snabbt åt sidan och då blir det automatiskt mer avstånd. Så det hjälper i alla fall.
De som inte tror att en tygbit bromsar en del av virus-rörelsen kan väl också köra dammsugaren utan påse.
 
  • Gilla
  • Haha
jarlh och 6 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst. Om de är ignoranta korkade egoister. Skulle du spela rysk roulette med en chans på en av tio?

Staffan
Om de sköra som är vaccinerade ändå löper en 1 på 10 och är att betrakta som rysk roulett så måste det väl rimligen betyda att de inte är speciellt mycket mer fria att röra sig ute i samhället än innan de vaccinerades med tanke på att risken fortfarande är ganska stor.

Det blir först när flockimmunitet har uppnåtts som de kan våga sig ut.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Om de sköra som är vaccinerade ändå löper en 1 på 10 och är att betrakta som rysk roulett så måste det väl rimligen betyda att de inte är speciellt mycket mer fria att röra sig ute i samhället än innan de vaccinerades med tanke på att risken fortfarande är ganska stor.

Det blir först när flockimmunitet har uppnåtts som de kan våga sig ut.
Eller när alla bär munskydd. Jag smittar inte dig och du smittar inte mig.

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller när alla bär munskydd. Jag smittar inte dig och du smittar inte mig.

Staffan
Ja, om alla bar munskydd rätt kanske, men det funkar ju sådär. Eller tror du vi skulle sköta det så mycket bättre än danskarna?

Stapeldiagram som visar de dagliga nya fallen av coronavirus i Danmark med en ökande trend efter 29 oktober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark

"Krav om att använda ett munskydd gäller från och med 29.10 ialla offentliga inomhusställen (bl.a. butiker, restauranger, kultur - och idrottsställen, utbildning utom grundskolan). I kollektivtrafiken gäller kravet på ansiktsskydd i tåg, bussar, tunnelbanor, färjor och taxi. På danska flygplatser ska man också använda ansiktsskydd."
https://finlandabroad.fi/web/dnk/ak.../nyheter-om-coronal-c3-a4get-i-danmark/384951

Edit: Notera särskilt effekten efter den 29e oktober :thinking:
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller när alla bär munskydd. Jag smittar inte dig och du smittar inte mig.

Staffan
Menar du att munskydd skyddar bättre än vaccin?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.