161 806 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Tur att du inte jobbar på Ericsson. Då hade du fått säga upp dig på grund av din tro.E El-Löken66 skrev:
Obligatoriskt munskydd på Ericssonanställda, [Unionen]
Publicerad 30 september 2020, kl 15:58
Anställda på Ericsson måste från och med i dag bära ansiktsmask i företagets lokaler. Unionenklubben reserverade sig mot att munskyddet är obligatoriskt och anser att social distansering fortfarande är bästa sättet att skydda sig och varandra från coronasmitta.
Under tisdagen gick det ut en global instruktion till samtliga 100 000 anställda på telekomföretaget Ericsson att det är obligatoriskt för alla anställda att bära ansiktsmask på kontoren.
Det blir väldigt mycket fel när tror och gissar om saker du inte vet något om.E El-Löken66 skrev:
Ska jag be arbetsgivaren om munskydd som jag ska ha på mig hemma??E El-Löken66 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nåja, vaccinerna skyddar ju inte till 100 %. Man kan bli smittad, sjuk och sprida virus fast man är vaccinerad.tusenett skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
De som vaccineras nu i början är ju i de sköraste och de som tar hand om dem så de bör ju fortsätta med munskydd för att hålla nere risken att avlida resp. smitta någon som avlider.tusenett skrev:
Sen tror jag inte att det fungerar rent psykologiskt, det blir dålig efterlevnad bland dem som inte är vaccinerade när någon inte enkelt kan se att de bryter mot regler. Efterfrågan på vaccin riskerar öka så att kriminella ser en chans att tjäna pengar på att stjäla vaccin för försäljningen på illegala vägar eller sälja falska vaccin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nja, fullt så dåliga odds blir det ju inte eftersom sjukdom inte innebär att man avlider. Även på äldreboenden så är det ju långt ifrån 100 % risk att avlida bara för att man blir smittad.Staffan2000 skrev:
Skulle inte det bli som om vi kunde skaffa en ”Jag är immun legitimation” och slippa hålla avstånd?tusenett skrev:
Hur stark immunitet skulle man ha då? Räcker det med genomgången covid-19 eller måste man vara vaccinerad? Man får ju (förhoppningsvis) lite mer antikroppar efter en vaccinering.
Skulle man bli infekterad så kan det ändå ta några dagar (har set 2-5 kanske upp till 7 dagar) innan immunförsvaret är fullt aktiverat och har bekämpat viruset. Då är det ju rimligt att man smittar nån dag eller ett par även om man är ”immun”.
I USA upplyser myndigheterna om falska ”Maskbefrielsekort” 
COVID mask exemption cards are not from the government, [FEDERAL TRADE COMMISSION]
Läste även en studie om sjukdomar i andningsapparaten kunde minska syresättningen vid användande av mask eller munskydd, men inte ens vid sjukdom kunde nån tydlig påverkan påvisas. Vissa fick tom något bättre syresättning med.
COVID mask exemption cards are not from the government, [FEDERAL TRADE COMMISSION]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läste även en studie om sjukdomar i andningsapparaten kunde minska syresättningen vid användande av mask eller munskydd, men inte ens vid sjukdom kunde nån tydlig påverkan påvisas. Vissa fick tom något bättre syresättning med.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
När jag går med mitt munskydd i affären springer de flesta snabbt åt sidan och då blir det automatiskt mer avstånd. Så det hjälper i alla fall.
De som inte tror att en tygbit bromsar en del av virus-rörelsen kan väl också köra dammsugaren utan påse.
De som inte tror att en tygbit bromsar en del av virus-rörelsen kan väl också köra dammsugaren utan påse.
Om de sköra som är vaccinerade ändå löper en 1 på 10 och är att betrakta som rysk roulett så måste det väl rimligen betyda att de inte är speciellt mycket mer fria att röra sig ute i samhället än innan de vaccinerades med tanke på att risken fortfarande är ganska stor.Staffan2000 skrev:
Det blir först när flockimmunitet har uppnåtts som de kan våga sig ut.
Eller när alla bär munskydd. Jag smittar inte dig och du smittar inte mig.tusenett skrev:Om de sköra som är vaccinerade ändå löper en 1 på 10 och är att betrakta som rysk roulett så måste det väl rimligen betyda att de inte är speciellt mycket mer fria att röra sig ute i samhället än innan de vaccinerades med tanke på att risken fortfarande är ganska stor.
Det blir först när flockimmunitet har uppnåtts som de kan våga sig ut.
Staffan
Ja, om alla bar munskydd rätt kanske, men det funkar ju sådär. Eller tror du vi skulle sköta det så mycket bättre än danskarna?Staffan2000 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark
"Krav om att använda ett munskydd gäller från och med 29.10 ialla offentliga inomhusställen (bl.a. butiker, restauranger, kultur - och idrottsställen, utbildning utom grundskolan). I kollektivtrafiken gäller kravet på ansiktsskydd i tåg, bussar, tunnelbanor, färjor och taxi. På danska flygplatser ska man också använda ansiktsskydd."
https://finlandabroad.fi/web/dnk/ak.../nyheter-om-coronal-c3-a4get-i-danmark/384951
Edit: Notera särskilt effekten efter den 29e oktober