162 046 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Jag tror nog att det är det faktiskt, att inte få lämna ditt land, eller dra tillbaka den fria rörligheten inom Europa kräver förmodligen att man flyttar på rätt stora grundpelare i befolkningens rättigheter. Skulle gissa att detta för med sig värre konsekvenser än de vi har sett av pandemin.B b8q skrev:
Det är väl inte principiellt annorlunda än att du behöver vara svensk medborgare för att få ett svenskt pass så att du kan åka fritt till de flesta andra länder. Ingen tvingar dig att skaffa ett pass, men då kan du inte heller resa som du vill. Ingen tvingar dig att vaccinera dig, men då kan du inte heller resa som du vill.D djac skrev:
Jag tror inte att det kommer att ses på detta sättet, att kunna legitimera sig är en sak, men att det ska villkoras med att du lämnar ifrån dig andra personliga uppgifter öppnar en STOR dörr till missbruk, vad blir nästa sak, lösenord till sociala medier, partitillhörighet?B b8q skrev:Det är väl inte principiellt annorlunda än att du behöver vara svensk medborgare för att få ett svenskt pass så att du kan åka fritt till de flesta andra länder. Ingen tvingar dig att skaffa ett pass, men då kan du inte heller resa som du vill. Ingen tvingar dig att vaccinera dig, men då kan du inte heller resa som du vill.
Personligen inte heller speciellt sugen på att så pass personliga uppgifter ska delas med all sköns länder och regimer.
Edit, om man dessutom är realist så faller det dessutom på att det i en del länder inte kommer att gå att lita på indatan heller, då faller liksom hela projektet.
Redigerat:
Här är en olåst sida som rapporterar som studien. In och leta felFairlane skrev:
Covid: Social distancing indoors is less effective than face masks and ventilation - study
Professor Kinzel said: "If we compare infection probabilities when wearing masks, three feet of social distancing did not indicate an increase in infection probability with respect to six feet, which may provide evidence for schools and other businesses to safely operate through the rest of the pandemic.
"The results suggest exactly what the CDC is doing, that ventilation systems and mask usage are most important in preventing transmission and that social distancing would be the first thing to relax."
https://www.express.co.uk/news/scie...-face-masks-ventilation-coronavirus-study-evg
Det krävs nog inte pass för att lämna Sverige men däremot att få komma in i ett annat land.D djac skrev:
Det är ju inte en svensk rättighet att t ex besöka Gambia.
Nej, men jag tänker mig att många länder kommer att vilja se ett sådant pass och om EU tillhandahåller ett, är det troligt att många länder kommer att acceptera det.D djac skrev:
Jag skall själv ut och resa med början i sommar, jag kommer att lämna EU ca Oktober. Jag hoppas att jag hinner vaccinera mig och att jag får någon form av bevis för det. I dag är det många länder som kräver 2v karantän innan man får komma in i landet och det är ju lite krångligt om man skall stanna någon vecka i varje land...
Men visst är det mycket problematik kring dessa pass och hur det påverkar vår demokrati.
Jag hoppas att länder kommer överge sådana hinder, det är nog enda vägen ur detta, när några lägger ner så blir det snabbt en konkurrensfråga, det lär skynda på det.G gaidin skrev:Nej, men jag tänker mig att många länder kommer att vilja se ett sådant pass och om EU tillhandahåller ett, är det troligt att många länder kommer att acceptera det.
Jag skall själv ut och resa med början i sommar, jag kommer att lämna EU ca Oktober. Jag hoppas att jag hinner vaccinera mig och att jag får någon form av bevis för det. I dag är det många länder som kräver 2v karantän innan man får komma in i landet och det är ju lite krångligt om man skall stanna någon vecka i varje land...
Men visst är det mycket problematik kring dessa pass och hur det påverkar vår demokrati.
Tror inte hindren går att komma vare sig över eller runt, gissar att det handlar om grundlagsändringar i många länder och kanske även EUs grundpelare måste modifieras och detta med total enighet, lycka till!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Är det samma studie? Jag fick för mig att det var en norsk publikation men minns säkert fel. Kanske samma grund men olika rum?Ulltand skrev:
Här är en olåst sida som rapporterar som studien. In och leta fel
Covid: Social distancing indoors is less effective than face masks and ventilation - study
Professor Kinzel said: "If we compare infection probabilities when wearing masks, three feet of social distancing did not indicate an increase in infection probability with respect to six feet, which may provide evidence for schools and other businesses to safely operate through the rest of the pandemic.
"The results suggest exactly what the CDC is doing, that ventilation systems and mask usage are most important in preventing transmission and that social distancing would be the first thing to relax."
[länk]
Precis. Pandemin kommer aldrig att avblåsas, utan bli en del av vardagen med återkommande "vaccineringar" i all oändlighet och vaccinerar du dig inte...? Dags att köpa aktier i läkemedelsföretagen.E El-Löken66 skrev:
Staffan
Är vi överens om något?Staffan2000 skrev:
Nu tror jag kanske inte det håller på i en oändlighet utan snarare 5 år kanske. Sen borde vi väl gått laget runt.
Vilket ju visar hur galet det är, under denna pandemi har tre gånger så många dött av luftföroreningar än som förmodats (och sannolikt överskattats) av Corona, detta kommer fortgå år efter år men inga åtgärder kan accepteras.Staffan2000 skrev:
Jag skulle gissa att det kommer att avta när smittan i respektive länder avtar.D djac skrev:Jag hoppas att länder kommer överge sådana hinder, det är nog enda vägen ur detta, när några lägger ner så blir det snabbt en konkurrensfråga, det lär skynda på det.
Tror inte hindren går att komma vare sig över eller runt, gissar att det handlar om grundlagsändringar i många länder och kanske även EUs grundpelare måste modifieras och detta med total enighet, lycka till!
Men redan sedan tidigare är det ju många länder som kräver vissa vaccinationer innan man få komma in. T ex Gula febern i många tropiska länder.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg